2021-02-28, 15:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skrev i mitt förra inlägg både varför vi använder oss av CFR och varför vi INTE använder oss av IFR.

Du missade det..?

Här kommer det igen:

Nej nej.. jag läste det noggrant... "inte har det data som är nödvändigt för att kunna använda sig av IFR på ett tillförlitligt sätt" är en dålig ursäkt för att sedan använda CFR som den enda sanningen.

Lyft på arslet och gör en studie på random 1000 pers så kanske det kan ge en hum om IFR.
Har vi en dödspandemi som härjar eller inte? Vore det inte i allra högsta grad relevant att få reda på IFR om man nu är seriös?

IFR används inte av förklarliga skäl.. det skulle då avslöja den stora andelen (dvs merparten) av de som smittas får mycket milda eller inga symptom och då finns risken att folk avstår vaccinering i ännu större utsträckning än idag.

Därför
Citera
2021-02-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En till som inte förstår att man mår rejält dåligt om man hamnar på IVA eller t.o.m. på vanlig vårdavdelning och att man kan får räkna med lång konvalescens.

Vi kommer att slippa ha massor med äldre som dör men våra sjukhus kommer att fyllas med yngre folk. Om vi inte genom något underverk får stora delar av befolkningen vaccinerad och de snabbt.

Och till alla anti-vaxxare: skaffa ni era antikroppar på ert håll så fixar vi andra det på vårt.

Vad jag menar är att folk inte förstår allvaret och fullständigt skiter helt i att ta sitt ansvar. Inget annat.
Citera
2021-02-28, 15:53
Avslutad
Citat:
"Folkhälsomyndigheten skattar i en ny studie dödligheten i covid-19 i Stockholm till 0,6 procent. Tidigare antaganden från bland andra statsepidemiolog Anders Tegnell har legat lägre.

Statsepidemiolog Anders Tegnell gissade i början av mars att dödligheten troligen skulle hamna nära den som brukar anges för vanlig säsongsinfluensa; 0,1 procent.

Samtidigt ser dödligheten globalt ut att vara ungefär tio gånger högre än det Folkhälsomyndigheten nu går ut med om man bara utgår från bekräftat smittade.

När Brouwers berättade om den beräknade dödligheten påpekades det att om den stämmer kan inte samtidigt Folkhälsomyndighetens egen uppskattning av andelen smittade i Stockholms län stämma"

Är det Tegnells första uppskattning (gissning) i mars 2020 som lever kvar än när folk tror "0,1 %"? Och som inte heller tar hänsyn till det som står under...

Om man utgår ifrån dessa två uppskattningar på 0,1 % respektive 0,6 % så borde det dock gå att räkna ut hur många smittade som det krävs för att komma upp i de dödstalen som vi har idag...

Sedan upp till var och en att bedömma hur många smittade som låter mest rimligt eftersom ingen vet hur många som har smittats, men för mig låter 0,6 % definitivt som mest rimligt av dessa två siffror om man räknar på det.

Eller om jag inte är helt ute och cyklar är det snarare även HELT OMÖJLIGT med 0,1 %. Det är för få invånare i Sthlms län för att ens kunna komma upp i dödstalen som vi har med en sådan låg andel.

För det är idag totalt sett nästan 4 000 dödsfall i Sthlms län (3 866). Det är cirka 2,3 miljoner invånare i länet.

Om 1 miljon människor smittas och om 0,1 % av dessa avlider = Endast 1 000 dödsfall.

Det behövs alltså då nästan 4 ggr fler smittade än så för att överhuvudtaget komma upp i närmare 4 000 dödsfall.

Alltså 4 miljoner smittade, i ett län där det bor 2,3 miljoner människor. Ja, om nu 0,1 % av alla smittade skulle avlida stämmer... Så det är omöjligt att det skulle kunna gå ihop vad jag kan se.

Möjligtvis om man pratar om 0,1 % av alla INVÅNARE då, och inte om 0,1 % av alla SMITTADE. Men det är ju helt olika saker.

Med en dödlighet på 0,6 % är det däremot möjligt även om vi pratar om andelen döda av de som har smittats...

Om 650 000 smittas och om 0,6 % av dessa avlider = 3 900 dödsfall. Ungefär så många som har rapporterats alltså.

650 000 smittade är nästan 1 av 4 invånare i Sthlms län.

155 000 fall har bekräftats. Ingen vet ju hur mörkertalen ser ut men jag har sett en del som uppskattar att mörkertalen fyra ggr fler än de bekräftade fallen. OM det är fyra ggr fler än 150 000 bekräftade fall så kommer man upp i 620 000 smittade.

Jag tror jag sett en sådan uppskattning i någon av Folkhälsomyndighetens rapporter, men jag minns inte om det var en rapport om Covid-19 eller influensor. Men eftersom ingen vet hur mörkertalen ser ut så får man ju utgå ifrån vad som låter mest rimligt...

0,6 % och 650 000 smittade låter rätt rimligt för mig. Men jag tycker inte att det låter rimligt med en lägre andel döda, eller väldigt många fler smittade än så.

Dessutom så säger Folkhälsomyndigheten faktiskt klart och tydligt i artikeln ovan att 0,1 % var en beräkning på ALLA invånare (och inte andelen av alla smittade som dör som 0,6 % var en uppskattning av) och då mäter vi helt olika saker med den där procenten:

Citat:
"Men detta är en generell uppskattning av dödligheten i hela befolkningen i Stockholms län?

– Ja, för det läget som gällde då, i alla fall."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/dodlighet-pa-06-procent-ar-var-basta-gissning/
Senast redigerad av sjelvefan 2021-02-28 kl. 16:08.
Citera
2021-02-28, 15:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Restriktioner dödar lika många som COVID-19
FN: Miljoner döda av restriktioner

«De flesta länder har stängt ner för att minska smittspridningen och rädda liv. Men restriktionerna har kostat 2-2,5 milj liv i andra sjukdomar, enligt FN. Det är lika många som corona.

Två svenska experter på global hälsa har kontrollerat och sammanställt den senaste FN-statistiken för SVT:s räkning från bl.a. Unicef och Unaids.

De som dött i spåren av restriktionerna är främst unga invånare i den fattiga delen av världen. Det handlar bl.a. om barn som dött av undernäring p.g.a. olika sjukdomar, men även unga vuxna som dött av tbc och hiv.

Se Coronakampens pris, SVT2 1/3 20.00»

https://www.svt.se/svttext/web/pages/131.html
Man har tvingat ut 150 miljoner i extrem fattigdom också:
Citat:
The COVID-19 pandemic is estimated to push an additional 88 million to 115 million people into extreme poverty this year, with the total rising to as many as 150 million by 2021, depending on the severity of the economic contraction.
https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2020/10/07/covid-19-to-add-as-many-as-150-million-extreme-poor-by-2021

Samtidigt som alla miljardärer och techföretag och andra stora företag bara blir rikare. Underklassen och medelklassen rånas så de rika kan tjäna mer på dessa corona policies. Det är inget annat än ett stort rån, eller åtminstone en överföring av tillgångar från underklassen/medelklassen till dem super rika. TACK VARE VÄNSTER POLITIK!!! Tack för den klasskampen åsnor!
Citera
2021-02-28, 15:55
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Suck, ännu en alarmist som skryter om fina studier och hur smart hen är som sen kommer med totalt verklighetsfrånvända uppgifter.
3% dödlighet ??? Källa på det ?
Unga och friska dör ???? Källa på det ?

Unga och friska dör inte i corona, 62 st under 40 men hur många av dom var friska? Dödligheten vet man inte än pga det stora mörkertalet men den uppskattas vara under 0,5%

Men visa gärna att jag har fel med KÄLLA tack.
Det är en vansinnig fokusering på yngre personer och att viruset inte är farligt för dem.

Ryggraden av vår ekonomi utgörs inte av ett gäng 20åringar som är ute och fikar och roar sig.

Dom mest betydelsefulla personerna i vår ekonomi är i 60-årsåldern, samt 50 och 40. För dessa är covid inte ofarligt, och det är helt rationellt ur en ekonomisk synpunkt att ha restriktioner för att skydda dem.

Folk i 70, 80 och 90årsåldern är de som har byggt det här landet. Vi har en stark moralisk plikt att skydda dem.

Dom som har fått för mycket vikt är alla gnällspikar i 20-årsåldern. Nej, vi förstör inte vår ekonomi bara för att ni inte får vara ute och ha kul. 20-åringar tillför inte så mycket till vår ekonomi, så det är absolut värt att ha restriktioner för att skydda folk i riskgrupper.
Citera
2021-02-28, 16:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För att de svaga dör först.

Det har jag aldrig hört förr. Har du någon källa på det?
Citera
2021-02-28, 16:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det har jag aldrig hört förr. Har du någon källa på det?

Vad sägs om att dom dör? Räcker det som källa?
Det blir samma effekt som när man har en mild influensasäsong.
Citera
2021-02-28, 16:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej nej.. jag läste det noggrant... "inte har det data som är nödvändigt för att kunna använda sig av IFR på ett tillförlitligt sätt" är en dålig ursäkt för att sedan använda CFR som den enda sanningen.

Lyft på arslet och gör en studie på random 1000 pers så kanske det kan ge en hum om IFR.
Har vi en dödspandemi som härjar eller inte? Vore det inte i allra högsta grad relevant att få reda på IFR om man nu är seriös?

IFR används inte av förklarliga skäl.. det skulle då avslöja den stora andelen (dvs merparten) av de som smittas får mycket milda eller inga symptom och då finns risken att folk avstår vaccinering i ännu större utsträckning än idag.

Därför
IFR är inte intressant som beslutsunderlag i dagsläget helt enkelt för att det inte är relevant. Att den absoluta majoriteten av de som smittas med SARS-CoV-2 får milda eller till och med inga symptom vet vi redan. Det som är intressant för mina uppdragsgivare är i vilken omfattning smittan ökar eller minskar i förhållande till antalet testade samt hur många av dessa som behöver vård och slutligen tillfrisknar eller avlider - något vi kan mäta i nära realtid.

Hope that helps.
Citera
2021-02-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Den där rapporten behöver man inte ens läsa för att förstå att den är helt fel.

Lockdowns osv har räddat hundratusentals liv pga minskad stress, minskade bilolyckor osv. Till och med hjärtinfarkter har sjunkit med 20%. För tidigt födda barn har sjunkit 90%.

Om man inte haft lockdowns hade dessutom korråna dödat flera miljoner ytterligare människor. Så det här är inte ens värt att diskutera. Det är värdegrundsglobalisterna i FN som försöker blanda bort korten som vanligt. Ger mig fan på att de snart kommer kräva ökad invandring till västvärlden pga coronas följder eller nåt.

Jag märker att du är en sån person som inte vill ta in fakta. "behöver inte ensa läsa..." suck, jag det är svårt att att ta in för vissa att Sveriges ursprungliga strategi var den enda riktiga. Speciellt för såna som redan har bestämt sig för att Tegnell och FHM är ansvariga till en "massa oskyldiga dödsoffer"..
Citera
2021-02-28, 16:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Är det Tegnells första uppskattning (gissning) i mars 2020 som lever kvar än när folk tror "0,1 %"? Och som inte heller tar hänsyn till det som står under...

Om man utgår ifrån dessa två uppskattningar på 0,1 % respektive 0,6 % så borde det dock gå att räkna ut hur många smittade som det krävs för att komma upp i de dödstalen som vi har idag...

Sedan upp till var och en att bedömma hur många smittade som låter mest rimligt eftersom ingen vet hur många som har smittats, men för mig låter 0,6 % definitivt som mest rimligt av dessa två siffror om man räknar på det.

Eller om jag inte är helt ute och cyklar är det snarare även HELT OMÖJLIGT med 0,1 %. Det är för få invånare i Sthlms län för att ens kunna komma upp i dödstalen som vi har med en sådan låg andel.

För det är idag totalt sett nästan 4 000 dödsfall i Sthlms län (3 866). Det är cirka 2,3 miljoner invånare i länet.

Om 1 miljon människor smittas och om 0,1 % av dessa avlider = Endast 1 000 dödsfall.

Det behövs alltså nästan 4 ggr fler för smittade för att överhuvudtaget komma upp i närmare 4 000 dödsfall.

Alltså 4 miljoner smittade, i ett län där det bor 2,3 miljoner människor. Ja, om nu 0,1 % av alla smittade skulle avlida stämmer... Så det är omöjligt att det skulle kunna gå ihop vad jag kan se.

Möjligtvis om man pratar om 0,1 % av alla INVÅNARE då, och inte om 0,1 % av alla SMITTADE. Men det är ju helt olika saker.

Med en dödlighet på 0,6 % är det däremot möjligt även om vi pratar om andelen döda av de som har smittats...

Om 650 000 smittas och om 0,6 % av dessa avlider = 3 900 dödsfall. Ungefär så många som har rapporterats alltså.

650 000 smittade är nästan 1 av 4 invånare i Sthlms län.

155 000 fall har bekräftats. Ingen vet ju hur mörkertalen ser ut men jag har sett en del som uppskattar att mörkertalen fyra ggr fler än de bekräftade fallen. Om det är fyra ggr fler än 150 000 bekräftade fall så kommer man upp i 620 000 smittade.

Jag tror jag sett en sådan uppskattning i någon av Folkhälsomyndighetens rapporter, men jag minns inte om det var en rapport om Covid-19 eller influensor. Men eftersom ingen vet så får man ju utgå ifrån vad som låter mest rimligt...

0,6 % och 650 000 smittade låter rätt rimligt för mig. Men jag tycker inte att det låter rimligt med en lägre andel döda, eller väldigt många fler smittade än så.

Dessutom så säger Folkhälsomyndigheten faktiskt klart och tydligt i artikeln ovan att 0,1 % var en beräkning på ALLA invånare (och inte andelen av alla smittade som dör) och då mäter vi helt olika saker med den där procenten:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/dodlighet-pa-06-procent-ar-var-basta-gissning/
Att dödligheten (IFR) var runt den magnituden har vi vetat sedan ett tidigt skede. Redan för ett år sedan så diskuterades Diamond Princess och dödligheten ombord här i tråden
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031773v2

Vi har haft klart för oss sedan länge att IFR var ungefär 1% i ett tidigt skede av pandemin, och att den halverades till ungefär 0,5% när bättre behandligsprotokoll tagits fram.

Det som inte förstods väl var inte IFR, utan snarare spridningsmönster.

SARS-CoV-2 är ett farligt virus som sprids med ett mönster som vi fortfarande inte har en bra förståelse av.
Citera
2021-02-28, 16:21
Avslutad
Det kan även tilläggas att "0,1 %" är för låg även OM man så mäter andelen som har dött räknat på hela befolkningen i Sthlms län (och inte andelen av alla smittade)

Om nu 0,1 % av 2,3 miljoner invånare i länet skulle avlida så kommer man fortfarande bara upp i 2 300 dödsfall, och inte närmare 3900 dödsfall som har rapporterats.
Citera
2021-02-28, 16:21
Medlem
Cuckslayers avatar
Jag har läst om flera stycken idag på facebook som har testats positivt och återigen fått hög feber, huvudvärk och i vissa fall andningssvårigheter, trots att de har fått spruta 1 eller 2 för 1-5 veckor sedan.

Är den enkla förklarningen att vaccinen inte är lika effektiva mot de nya varianterna? Det känns som att det är någonting som inte stämmer i alla fall. De borde ju absolut inte få så pass tydliga symtom om de har fått en eller två sprutor.

Men det kändes ju ganska väntat egentligen att vaccinen inte skulle vara lika effektiva mot alla varianter.
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-02-28 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in