2021-02-28, 15:20
Medlem
tjallepetters avatar
IVA inläggningarna tycks öka från en väldigt hög platå.

Som jag hela tiden hävdat kommer den tredje vågen att sätta djupa psykiska men i den svenska befolkningen för lång tid framöver.
Citera
2021-02-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Som jag hela tiden hävdat kommer den tredje vågen att sätta djupa psykiska men i den svenska befolkningen för lång tid framöver.

Kommer inte att ske såtillvida att inte ungdomar och barn börjar stryka foten sas.
Citera
2021-02-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är långt ifrån över. Brasilien går in i total lockdown. Prognosen är inte god:

Brasilia Heads for Lockdown With Hospitals Facing Covid Collapse
Brasilia will enter a broad lockdown on Sunday, including a daily 8 p.m. ban on alcohol sales, after Covid-19 patients brought the Brazilian capital’s hospitals to the breaking point.

Amid a vaccine shortage and with 98% of beds in intensive-care units occupied, Federal District Governor Ibaneis Rocha decreed the 15 days of restrictions almost a year after Brasilia first entered a lockdown. It’s a sign that the pandemic is worsening again in Brazil, which never imposed a national lockdown and has the second-most Covid-19 deaths after the U.S.

“I’m not happy with the decision,” Rocha said in announcing the lockdown late Friday. “I know it will impact the lives of thousands of people, but it is necessary in face of the seriousness of the situation.”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-27/brasilia-heads-for-lockdown-with-hospitals-facing-covid-collapse

Någon har sagt att även vi i Europa kommer att få en svår tredje våg. Vi kommer iofs slippa se mängder av våra äldre dö men vaccinationsfrekvensen i den övriga befolkningen kommer att vara för låg. IVA-avdelningarna och andra vårdavdelningar kommer att fyllas och belastningen enorm på sjukvården. Särskilt kommer detta att vara tydligt i länder som de forna öststaterna.

Vad tror ni?

Absolut, och eftersom det finns så många olika mutationer så lär det bli knepigt värre.
Mutationer som inte syns på tester, mutationer som tar sig förbi immunförsvaret, mutationer som är dödligare m.m.

Och med bara 2 veckor mellan sista sportlovsveckan och första påsklovsveckan och fortsatt fjällresande så kommer det mest troligen att öka ruskigt fort.
Citera
2021-02-28, 15:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du helt missar att man använder IFR och CFR för att se verkligheten från två olika håll. Just NU är det svårt att använda sig av IFR av den enkla anledningen att man inte har det data som är nödvändigt för att kunna använda sig av IFR på ett tillförlitligt sätt.

Vi sammanställer statistik och beslutsunderlag på daglig basis och den baserar sig i princip uteslutande på CFR av den enkla anledningen att den reflekterar en faktabaserad verklighet som vi kan mäta i nära realtid.

Hope that helps.

1. Om du är så påläst som du påstår så vet du att IFR baserar sig ett estimat av icke registrerade men uppskattade fall. Är det jag som hittat på mätmetoden IFR eller är det en vedertagen metod?

2. Att du sammanställer statistik baserat endast på CFR ändrar inte verkligheten.. CFR mäter endast hur många av de som testas avlider. Inte oväsentligt men endast halva verkligheten.. om det ens.

Jag noterade att du undvek att svara på vilken av mätmetoderna IFR / CFR speglar verkligheten bäst, dvs antal avlidna i förhållande till spridningen av viruset?
Citera
2021-02-28, 15:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det har undgått mig. Jag har hela tiden utgått från att CFR är ett mått på CFR, inte farlighet.

Jag måste helt enkelt vara akademiskt skadad som refererar till saker för vad de är.

Din akademiska kunskap hjälper dig inte mycket om du blundar med ena ögat....

Om IFR är en mer korrekt beskrivning av verkligheten (inte min definition utan WHO's) varför väljer ni bort denna metod?
Är det för att CFR kräver mindre arbete?

WHO: "Calculating IFR: The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio"..
Citera
2021-02-28, 15:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Kommer inte att ske såtillvida att inte ungdomar och barn börjar stryka foten sas.
En till som inte förstår att man mår rejält dåligt om man hamnar på IVA eller t.o.m. på vanlig vårdavdelning och att man kan får räkna med lång konvalescens.

Vi kommer att slippa ha massor med äldre som dör men våra sjukhus kommer att fyllas med yngre folk. Om vi inte genom något underverk får stora delar av befolkningen vaccinerad och de snabbt.

Och till alla anti-vaxxare: skaffa ni era antikroppar på ert håll så fixar vi andra det på vårt.
Citera
2021-02-28, 15:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Jag kan starkt rekommendera dig att du läser några av din tidigare inlägg och sedan jämför med hur utfallet blev.

De kan ge dig en fingervisning hur rätt.. eller rättare sagt fel, dina profetior är.
Citera
2021-02-28, 15:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Vad är det som säger att så är fallet? Förstår inte vad ökningen på iva har med ”djupa psykiska men” att göra?
Du verkar känna att din profetia slagit in redan!
Citera
2021-02-28, 15:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Din akademiska kunskap hjälper dig inte mycket om du blundar med ena ögat....

Om IFR är en mer korrekt beskrivning av verkligheten (inte min definition utan WHO's) varför väljer ni bort denna metod?
Är det för att CFR kräver mindre arbete?

WHO: "Calculating IFR: The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio"..
Jag skrev i mitt förra inlägg både varför vi använder oss av CFR och varför vi INTE använder oss av IFR.

Du missade det..?

Här kommer det igen:
Citat:
Just NU är det svårt att använda sig av IFR av den enkla anledningen att man inte har det data som är nödvändigt för att kunna använda sig av IFR på ett tillförlitligt sätt.

Vi sammanställer statistik och beslutsunderlag på daglig basis och den baserar sig i princip uteslutande på CFR av den enkla anledningen att den reflekterar en faktabaserad verklighet som vi kan mäta i nära realtid.
Citera
2021-02-28, 15:41
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag kan starkt rekommendera dig att du läser några av din tidigare inlägg och sedan jämför med hur utfallet blev.

De kan ge dig en fingervisning hur rätt.. eller rättare sagt fel, dina profetior är.

Läste igenom dem nu och allt jag skrivit är så korrekt det bara kan bli?
Kan du inte komma med ett exempel på vad jag skulle skrivit gällande pandemin som inte stämmer?
Citera
2021-02-28, 15:45
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En till som inte förstår att man mår rejält dåligt om man hamnar på IVA eller t.o.m. på vanlig vårdavdelning och att man kan får räkna med lång konvalescens.

Vi kommer att slippa ha massor med äldre som dör men våra sjukhus kommer att fyllas med yngre folk. Om vi inte genom något underverk får stora delar av befolkningen vaccinerad och de snabbt.

Och till alla anti-vaxxare: skaffa ni era antikroppar på ert håll så fixar vi andra det på vårt.

Naaawwww lilla snöflinga.. vad kallade du de som väljer att avstå just Covid vaccineringen.. anti-vaxxare?
Känns det bättre nu lilla vännen?
Blir det för svårt för dig att de du kallar för "anti-vaxxare" faktiskt tror på läkemedel vaccinering och har vaccinerat sig tidigare... men avstår just detta vaccin?

Nawwww.. sååå ja sååå ja

OT: Ta du gärna min shot oxå... men vänj dig vid tanken att det nya normala är att du kommer snällt få lyfta på rumpan för att lämna PCR test och sedan snällt vaccinera dig ett par gånger årligen för all framtid.

2. Fact Check: Dödsviruset har härjat fritt i ett helt år nu och trots det har endast 0,06% av Sveriges befolkning har hamnat på IVA.. ha det i åtanken när du sprider Alarmism!!

Totalt antal som uppsökt vård: 50.000 (här är även de som hamnat på IVA inkluderade)
Beräkning: 50.000 / 10.380.450 x 100 = 0.48%
Såldes.. antal personer som INTE uppsökt vård är: 100% - 0.48% = 99.52%

Totalt antal som legat på IVA: 6.500
Beräkning: 6.500 / 10.380.450 x 100 = 0.06%
Såldes.. antal personer som INTE legat på IVA: 100% - 0.06% = 99.94%

Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen."
Citera
2021-02-28, 15:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Varför inte?

För att de svaga dör först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera