2021-02-28, 14:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
+1.. mycket bra

Det är just därför man inte kan endast referera till CFR (som det görs i tråden av Alarmisterna) för att påvisa hur farligt viruset är.
Verkligen? Jag kände inte till att det användes av "alarmister" för att påvisa någon form av farlighet. Det har jag missat helt.
Citera
2021-02-28, 14:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja...?
Case-fatality rate
The case-fatality rate is the proportion of persons with a particular condition (cases) who die from that condition. It is a measure of the severity of the condition. The formula is:

Number of cause-specific deaths among the incident cases divided by Total number of incident cases× 10 n
The case-fatality rate is a proportion, so the numerator is restricted to deaths among people included in the denominator. The time periods for the numerator and the denominator do not need to be the same; the denominator could be cases of HIV/AIDS diagnosed during the calendar year 1990, and the numerator, deaths among those diagnosed with HIV in 1990, could be from 1990 to the present.

EXAMPLE: Calculating Case-Fatality Rates
In an epidemic of hepatitis A traced to green onions from a restaurant, 555 cases were identified. Three of the case-patients died as a result of their infections. Calculate the case-fatality rate.

Case fatality rate = (3 ⁄ 555) × 100 = 0.5%

The case-fatality rate is a proportion, not a true rate. As a result, some epidemiologists prefer the term case-fatality ratio.

The concept behind the case-fatality rate and the death-to-case ratio is similar, but the formulations are different. The death-to-case ratio is simply the number of cause-specific deaths that occurred during a specified time divided by the number of new cases of that disease that occurred during the same time. The deaths included in the numerator of the death-to-case ratio are not restricted to the new cases in the denominator; in fact, for many diseases, the deaths are among persons whose onset of disease was years earlier. In contrast, in the case-fatality rate, the deaths included in the numerator are restricted to the cases in the denominator.
https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html

😎

Källa WHO:
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

Calculating IFR: The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio

Calculating CFR: Case fatality ratio (CFR) is the proportion of individuals diagnosed with a disease who die from that disease and is therefore a measure of severity among detected cases:

Så vilken av ovan två mätmetoder är den mest korrekta beskrivningen av verkligheten?
Citera
2021-02-28, 14:54
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Verkligen? Jag kände inte till att det användes av "alarmister" för att påvisa någon form av farlighet. Det har jag missat helt.

Ja.. ett hett tips är att öppna ögonen för det har inte undgått någon som är här inne på forumet
Citera
2021-02-28, 15:04
Medlem
Ja, nu börjar vi få mer klarhet i vad alla nerstängningar i världen lett till :
"FN: 2,5 milj döda pga restriktionerna , Har krävt lika många liv som pandemin" (svt text)
Och då är det alltså i hög grad yngre i fattiga länder, och tills nu. Dödsfall p.g.a. lockdown och restirktioner kommer ju att fortsätta i många år, även när corona pandemin är över.
Så , det visar sig allt mer att den svenska strategin (som man hade i början alltså) från FHM med Anders Tegnell i spetsen hade varit den rätta strategin i hela världen, i synnerhet de fattigare länderna då . Visserligen hade något fler äldre dött i corona, men ännu fler unga liv hade räddats. Att Sveriges expertis var de som hade rätt var nog det inte många som trodde i början. Men det kommer ju att bli allt klarare ju längre tiden går.
Citera
2021-02-28, 15:05
Medlem
arbetets avatar
Det är långt ifrån över. Brasilien går in i total lockdown. Prognosen är inte god:

Brasilia Heads for Lockdown With Hospitals Facing Covid Collapse
Brasilia will enter a broad lockdown on Sunday, including a daily 8 p.m. ban on alcohol sales, after Covid-19 patients brought the Brazilian capital’s hospitals to the breaking point.

Amid a vaccine shortage and with 98% of beds in intensive-care units occupied, Federal District Governor Ibaneis Rocha decreed the 15 days of restrictions almost a year after Brasilia first entered a lockdown. It’s a sign that the pandemic is worsening again in Brazil, which never imposed a national lockdown and has the second-most Covid-19 deaths after the U.S.

“I’m not happy with the decision,” Rocha said in announcing the lockdown late Friday. “I know it will impact the lives of thousands of people, but it is necessary in face of the seriousness of the situation.”
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-27/brasilia-heads-for-lockdown-with-hospitals-facing-covid-collapse

Någon har sagt att även vi i Europa kommer att få en svår tredje våg. Vi kommer iofs slippa se mängder av våra äldre dö men vaccinationsfrekvensen i den övriga befolkningen kommer att vara för låg. IVA-avdelningarna och andra vårdavdelningar kommer att fyllas och belastningen enorm på sjukvården. Särskilt kommer detta att vara tydligt i länder som de forna öststaterna.

Vad tror ni?
Citera
2021-02-28, 15:06
Medlem
Jag har tidigare här i tråden ställt frågan till er insatta i ämnet huruvida det inte verkar kommit några rapporter om utbrott av covid bland socialt utsatta grupper såsom hemlösa, alkisar och knarkare osv. Någon som vet något kring detta? Dessa som lever under dessa villkor borde ju av flertalet anledningar vara att betrakta som riskgrupper. Eller?
Citera
2021-02-28, 15:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Hej Pakshu,
Jag vet mycket väl vad jag pratar om... jag har läst på.. ordentligt!

Samtliga tre beräkningsmetoder är relevanta för att skapa sig en helhetsbild gällande virusets dödlighet.
Innan du kastar dig över tangentbordet rekommenderar jag att du tänker efter före.. nedan definition är inget som JAG har hittat på utan en vetenskapligt vedertagen metod.
se länk "Principles of Epidemiology, Lesson 3: Measures of Risk, Section 3: Mortality Frequency Measures
Mortality rate : https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html

Mortality Rate
IFR
CFR

Att jag trycker så hårt på Mortality Rate är att visa på perspektiv. Pappskallarna/Påverkansagenterna tjatar envist hela tiden om CFR.. kanske den minst relevanta av alla mätmetoder då den mäter antal avlidna mot antal TESTADE... alla de som får milda eller inga symptom och därför inte testar sig hamnar utanför denna beräkning.

Lika lite som hela sanningen ligger i att kolla på endast CFR så är det precis lika felaktigt att kika på endast IFR (även om den är en mer korrekt beskrivning av sanningen än CFR)
Mortality rate är för att sätta ovan två i relation till hela befolkningen.

Jag tror inte att mitt svar kommer påverka dig nämnvärt.. vi har redan skrivit om detta tidigare.. och du har visat stor oförmåga att ta till dig abstrakt information.

Håll dig till spik och hammare.
Det är du som inte har förmåga att tänka abstrakt.

När man pratar om problematiken runt den högre utbildningen och att antalet studieplatser utökades kraftigt, med resultat att det började läsa en massa individer på universiteten och högskolorna, som egentligen inte var av rätt virke. Det är dig man pratar om då.

Du läser ett kapitel, försöker dig på flervalsfrågorna i slutet av läsningen, och får nästan alltid runt 25% av svaren rätt. Av den enkla anledningen att det bara finns 4 val.

Med ditt bisarra resonemang skulle man under tidigt 80-tal dra slutsatsen att "HIV är inget att bry sig om. Det har en mortality rate på i princip noll, det har knappt dött någon, förutom några homosexuella män, så vi ska inte försöka stoppa det".

Så mortality rate på i princip noll. Men vad tror du IFR var för HIV innan bra medicinering hade tagits fram?
Citera
2021-02-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag har tidigare här i tråden ställt frågan till er insatta i ämnet huruvida det inte verkar kommit några rapporter om utbrott av covid bland socialt utsatta grupper såsom hemlösa, alkisar och knarkare osv. Någon som vet något kring detta? Dessa som lever under dessa villkor borde ju av flertalet anledningar vara att betrakta som riskgrupper. Eller?

Hemlösa håller sig ensamma och utomhus. De torde vara låg risk. Det är väl mest fattiga som ändå försöker göra rätt för sig som löper hög risk. Typ gästarbetare i olika länder som bor trångt i baracker. Antar att den svenska motsvarigheten kan vara bärplockare (men de kommer väl inte under pandemin) och byggarbetarna vid Northvolt.

Trångbodda familjer i ghettona fick väl sin dos av korråna redan förra våren. Men deras immunitet lär väl ta slut snart och då kanske det tar fart där igen.
Citera
2021-02-28, 15:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Källa WHO:
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

Calculating IFR: The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio

Calculating CFR: Case fatality ratio (CFR) is the proportion of individuals diagnosed with a disease who die from that disease and is therefore a measure of severity among detected cases:

Så vilken av ovan två mätmetoder är den mest korrekta beskrivningen av verkligheten?
Jag tror du helt missar att man använder IFR och CFR för att se verkligheten från två olika håll. Just NU är det svårt att använda sig av IFR av den enkla anledningen att man inte har det data som är nödvändigt för att kunna använda sig av IFR på ett tillförlitligt sätt.

Vi sammanställer statistik och beslutsunderlag på daglig basis och den baserar sig i princip uteslutande på CFR av den enkla anledningen att den reflekterar en faktabaserad verklighet som vi kan mäta i nära realtid.

Hope that helps.
Citera
2021-02-28, 15:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja.. ett hett tips är att öppna ögonen för det har inte undgått någon som är här inne på forumet
Det har undgått mig. Jag har hela tiden utgått från att CFR är ett mått på CFR, inte farlighet.

Jag måste helt enkelt vara akademiskt skadad som refererar till saker för vad de är.
Citera
2021-02-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Ja, nu börjar vi få mer klarhet i vad alla nerstängningar i världen lett till :
"FN: 2,5 milj döda pga restriktionerna , Har krävt lika många liv som pandemin" (svt text)
Och då är det alltså i hög grad yngre i fattiga länder, och tills nu. Dödsfall p.g.a. lockdown och restirktioner kommer ju att fortsätta i många år, även när corona pandemin är över.
Så , det visar sig allt mer att den svenska strategin (som man hade i början alltså) från FHM med Anders Tegnell i spetsen hade varit den rätta strategin i hela världen, i synnerhet de fattigare länderna då . Visserligen hade något fler äldre dött i corona, men ännu fler unga liv hade räddats. Att Sveriges expertis var de som hade rätt var nog det inte många som trodde i början. Men det kommer ju att bli allt klarare ju längre tiden går.

Den där rapporten behöver man inte ens läsa för att förstå att den är helt fel.

Lockdowns osv har räddat hundratusentals liv pga minskad stress, minskade bilolyckor osv. Till och med hjärtinfarkter har sjunkit med 20%. För tidigt födda barn har sjunkit 90%.

Om man inte haft lockdowns hade dessutom korråna dödat flera miljoner ytterligare människor. Så det här är inte ens värt att diskutera. Det är värdegrundsglobalisterna i FN som försöker blanda bort korten som vanligt. Ger mig fan på att de snart kommer kräva ökad invandring till västvärlden pga coronas följder eller nåt.
Citera
2021-02-28, 15:19
Medlem
lasternassummas avatar
Restriktioner dödar lika många som COVID-19
FN: Miljoner döda av restriktioner

«De flesta länder har stängt ner för att minska smittspridningen och rädda liv. Men restriktionerna har kostat 2-2,5 milj liv i andra sjukdomar, enligt FN. Det är lika många som corona.

Två svenska experter på global hälsa har kontrollerat och sammanställt den senaste FN-statistiken för SVT:s räkning från bl.a. Unicef och Unaids.

De som dött i spåren av restriktionerna är främst unga invånare i den fattiga delen av världen. Det handlar bl.a. om barn som dött av undernäring p.g.a. olika sjukdomar, men även unga vuxna som dött av tbc och hiv.

Se Coronakampens pris, SVT2 1/3 20.00»

https://www.svt.se/svttext/web/pages/131.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in