2021-02-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilka regioner tror du hunnit sätta första sprutan i ALLA före mitten av april?

Så vitt jag vet så har man fortfarande inte ändrat målet att alla som vill ska vara vaccinerade till mitten av sommaren; på nationell nivå dvs.

Om jag missat någon förändring så ber jag om ursäkt.
Citera
2021-02-28, 13:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Så vitt jag vet så har man fortfarande inte ändrat målet att alla som vill ska vara vaccinerade till mitten av sommaren; på nationell nivå dvs.

Om jag missat någon förändring så ber jag om ursäkt.

Jag är positivt inställd, men om man får Astra, så innebär det att man måste fått sin första dos 9 veckor före sista juni. Dvs sista veckan i april. Att samtliga personer 18+ skulle vara vaccinerade med första dos om två månader ser jag som orimligt.

Att alla kommer ha ett skydd genom första dos däremot, det tror jag kommer vara fallet..
Citera
2021-02-28, 13:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För det första, om du inte testat dig så kan du inte veta om du är infekterad med sars-cov2.

1 Nej jag förnekar ingenting, det är du som förnekar.

2 Menar du en lika kvalificerad gissning som Tegnells -"Vi har flockimmunitet i maj!"

Men visst ska man titta på alla siffrorna.

Det som förtäljer hur farligt viruset är är antalet som vårdats på sjukhus, både på iva och övriga avdelningar, samt antalet dödsfall plus långkörarna. Ditt exempel är helt galet då du förutsätter ett mörkertal på 90%, så är inte fallet för om det varit så ja då hade pandemin varit över nu.

Britterna påstod att ungefär hälften av smittade testar sig positivt. Resten är asymptomatiska eller har väldigt lätta symptom. Så mörkertalet borde ligga på 50 procent ca.

I början av pandemin var det betydligt fler då vi inte testade.
Citera
2021-02-28, 13:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Snälla va du nu tyst bara

https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/bred-immunitet-efter-nio-manader/
Det går säkert att leta fram ett antal studier som visar att 75% av smittade har antikroppar efter si och så många månader. En del hävdar fyra månader, andra menar att det antikroppar finns kvar i mätbara nivåer efter åtta månader. I fallet med MERS vet vi att de infekterade har immunitet efter 18 år (är det nu, har jag för mig).

Fördelen med en vaccinering är (förutom risken som det innebär att gå igenom an naturlig infektion) att det går att sikta in sig på en specifik del för att trigga en effektiv immunrespons utan risk, men också att man med en booster ger immunförsvaret en andra chans att prima immunförsvaret. Inget av det sker vid en naturlig infektion.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
En ärlig fråga, varför vill ni att så många som möjligt ska överleva?
Själv hoppas jag att 3 milliarder dör, det vore bra för planeten.
Covid 19 är inte problemet, överbefolkningen är problemet.

Det som behövs för att minska överbefolkningen är inte en epidemi.

Det som behövs, är att afrikanerna kraftigt reducerar sina skyhöga födelsetal. Afrikanerna håller på att dränka sig själva och omvärlden med sina enorma mängder avkommor.

I dagens politiska klimat, är det tyvärr tabu att nämna att det är afrikanerna som är det stora hotet mot vår planet. Ifall man nämner afrikas explosiva befolkningsökning, så kan det komma en godhetspredikant och skrika "du tycker att svarta barn är mindre värda än vita barn". I dagens politiska klimat, så är det istället västerlänningar som förväntas piska sig själva med dåligt samvete för alla möjliga problem i Världen. Resultatet är att ingen vågar nämna problemens verkliga orsaker.

För att afrikanerna ska inse att dom behöver tygla sin enorma fruktsamhet, så behöver Europa genast sluta att ta emot folkvandringarna över Medelhavet. Det var vansinne från början att ta emot alla afrikaner som flyr från den överbefolkning som dom själva har skapat.

Det är inte rättvist att européer ska acceptera att dö i Covid-19, för att på så sätt kompensera för Afrikas groteska befolkningsökning. Europas egna befolkning har redan problem med för låga födelsetal, alltså motsatta problemet jämfört med Afrikas befolkning.

Vad händer med utrymmet som blir över när Europas egna befolkning dör bort i Covid-19? Kommer det utrymmet att utnyttjas till att ge naturen värdefullt andrum? – Nej, knappast. Utrymmet kommer att användas till att försöka svälja ännu mer av Afrikas växande överbefolkning. Bosättare från andra kontinenter står beredda att suga åt sig utrymmet som blir över i Europa till följd av Covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man ska inte heller glömma alla som har överlevt sjukdomen, men som har har en lång sjukskrivning och ett långt rehabiliteringsbehov framför sig. Samt personer som haft hemska mardrömmar under nedsövning, och inte blir fria från skräck"minnena" efteråt... Det blir både plågsamt för individen och dyrt för skattebetalarna.

Vidare har vi dessa med långtidscovid, men där inväntar jag mer klara svar på om det tillståndet är verkligt eller inte, eller hur ofta det är verlkligt och hur ofta det är simulering. (Jag misstänker liiiite att det kan vara Svid-Värk-Bränn-käringarna samt överkänsliga unga kvinnor, som har hittat ett nytt sätt att hålla sig undan arbetslivet. Vilket de sedan såklart kan ha sina orsaker till - alla som gör det är ju inte bara lata, utan det kan vara sådant som att de utsatts för mobbning och är rädda för att det ska hända igen. Då är det tryggt att ha en sjukdom, så att de inte kan tvingas dit.)

Du har nog rätt i att det är många sveda-värk-och-brännkärringar, ME-CFS, kronisk borrelia, amalgamsjuka, elallergier, utbrända osv som passar på men det finns helt klart äkta fall också. Förmodligen är minst 75% äkta denna gång. En del behöver ju fortfarande syrgas efter flera månader och andra har en puls som går upp till 150 bara av att promenera, återkommande febertoppar osv. Sådant går inte att fejka.

Dessutom är det nya grupper som dyker upp med dessa långvariga symtom från vad jag hört. T.ex brandmän, poliser, elitidrottare, militärer, chefer, läkare. Dvs sådana som inte brukar oja sig i onödan utan biter ihop.

Tegnell och company kommer ha en stor skuld när detta är över. Inte bara kanske 25 000 dödsfall utan även säkert minst 100 000 långtidsinvalider. Många i ung ålder som fått sina liv förstörda - helt i onödan!

De trodde på flockimmunitet och att det var livsfarligt att bära mask och körde på det ända in i kaklet. Nu ser vi tydligt konsekvenserna. Ja till och med FHM och den feministiska regeringen börjar tvivla på sin initiala låt-gå strategi och börjar nu ETT ÅR in i pandemin införa de åtgärder som resten av världen direkt insåg var nödvändiga.

Och media har hållt käften samt de flesta inom vården. Även de borde få sin släng av sleven när räkningen ska göras upp.
Citera
2021-02-28, 13:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ni måste inse att loppet är kört.. Folk har utbildat sig och ert skitsnack fungerar inte längre.

Du kan få CFR hur högt som helst.. säger inte ett skit om hur farligt viruset är om du inte tar med alla de som har fått milda symptom eller tom är Asymptoma... och därmed inte testat sig (Jag är en av dem)

Ni vaccinvurmare har skrikit är hesa att alla är farliga smittbärare speciellt de som inte ens vet om att de bär på viruset

1. Förnekar du att IFR (precis som Mortality Rate och CFR) är en vetenskaplig och valid mätmetod? .. om du gör det får du väl skriva till ex WHO och lyfta fram ditt missnöje.

2. Om du är det minsta påläst (vilket jag tror att du är men styrs av en agenda) så vet du mycket väl att IFR tar hänsyn till de som INTE är testade.. man gör ett kvalificerat estimat.

Rätt tillvägagångssätt är att titta på samtliga siffror (Mortality rate, IFR och CFR) för att få en mer korrekt bild.... till skillnad som som förespråkar endast en metod just för att gynna sin egna övertygelse.

Exempel:
Du kan ha CFR på 80%.. om du testar 10 personer och 8 avlider... men om du samtidigt tar med i beräkning att 90 andra inte haft några symptom eller mycket milda då blir synen på dödligheten lite annorlunda.. dvs 100 smittade, 10 testade, 8 döda = 8% istället för 80% enligt endast CFR
(Ja jag var tvungen att vara övertydlig i ovan exempel)
Du har uppenbarligen inte utbildat dig. Du håller fortfarande på och pratar om "mortality rate" och har ännu inte förstått att det är IFR som är det relevanta. Spelar ingen roll hur pedagogiskt man försöker förklara för dig, du är helt enkelt inte kapabel att tillgodogöra dig kunskapen.

IFR är antagligen runt 0,5% på platser och under perioder då man har lyckats "flatten the curve" tillräckligt och god sjukvård finns att tillgå.

Skulle man helt ta bort alla restriktioner, så skulle IFR:en sticka iväg, så det är inget alternativ.
Citera
2021-02-28, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Folkhälsomyndigheten var inne på en dödlighet på i snitt 0,6 % i april 2020. Då tyckte folk att det var få och det var mycket prat om att vi snart skulle uppnå flockimmunitet, som om det var något "bra"...

Om det nu även krävs att uppåt 60 % av befolkningen smittas för att uppnå flockimmunitet pratar vi om över 6 miljoner smittade. Om 0,6 % av dessa skulle dö så blir det 36 000 dödsfall...

Allting över 0,2 % döda (andel döda av de smittade) innebär att man kan komma upp i tiotusentals fall OM över halva befolkningen smittas.

5 miljoner smittade och olika andel döda: (innan man sannolikt ens har uppnått någon flockimmunitet)

0,1 %: 5 000 döda
0, 2 %: 10 000 döda
0,3 %: 15 000 döda
0,6 %: 30 000 döda
0,8 %: 40 000 döda
1 %: 50 000 döda
2 %: 100 000 döda
5 %: 250 000 döda

Tack och lov då att det ändå visade sig vara ett virus med låg dödlighet med spridningen i Sverige... Med snart 700 000 bekräftat smittade, som sannolikt bara är en liten del av mörkertalen.

Vilket även får mig att undra hur någon "expert" ens kunde tro att vi skulle uppnå Flockimmunitet till sommaren 2020... Man räknade alltså med 5-6 miljoner smittade så snabbt? Hur får man annars ihop det med att uppåt 60 % måste smittas innan man uppnår flockimmunitet?

Att inte ens länder med högst smittspridning har uppnått flockimmunitet efter ett helt år säger vilket som hur fel ute man var där... Alldeles oavsett om det nu var som en medveten strategi eller inte så trodde likväl en del att vi skulle ha uppnått flockimmunitet redan i somras.
Citera
2021-02-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Tegnell och company kommer ha en stor skuld när detta är över. Inte bara kanske 25 000 dödsfall utan även säkert minst 100 000 långtidsinvalider. Många i ung ålder som fått sina liv förstörda - helt i onödan!
.
Förunderligt hur lägre än lågt ni Merwas-aktiga alarmister kan sjunka. Det kommer inte bli 100.000 säkra långtidsinvalider eller 26.000 döda av corona i Sverige iaf inte de nörmaste åren. De betydligt förre än 100.000 som kallar sig långtidssjuka i Corona har med stor sannolikhet något annat som ställer till det för dom eller så är de hypokondriker.
Citera
2021-02-28, 14:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
1. Jo du förnekar (och givetvis är din respons utan argument utan endast en känsloyttring likt en 5-årings) .. vid estimeringen/beräkningen av IFR räknar man med just alla de som INTE har testat sig.. läs på innan du sprider dynga. https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

Calculating IFR: The true severity of a disease can be described by the Infection Fatality Ratio

Calculating CFR: Case fatality ratio (CFR) is the proportion of individuals diagnosed with a disease who die from that disease and is therefore a measure of severity among detected cases:

Så vilken av ovan två mätmetoder är den mest korrekta beskrivningen av verkligheten?

2. Fakt Check:

Totalt antal som uppsökt vård: 50.000 (här är även de som hamnat på IVA inkluderade)
Beräkning: 50.000 / 10.380.450 x 100 = 0.48%
Såldes.. antal personer som INTE uppsökt vård är: 100% - 0.48% = 99.52%

Totalt antal som legat på IVA: 6.500
Beräkning: 6.500 / 10.380.450 x 100 = 0.06%
Såldes.. antal personer som INTE legat på IVA: 100% - 0.06% = 99.94%

Antalet på IVA kommer från Intensivvårdsregistret.
Antalet i slutenvård kommer från Socialstyrelsen."

"Debunka" istället uträkningarna och procentsatserna utan att svamla med känsloargument.

Att du är känslostyrd och måste lida någonting fruktansvärt av våra rekommendationer är solklart. Likt en rättshaverist maler du på med dina "beräkningar". Du pratar om IFR och CFR sen kastar du ut två beräkningar varav ingen är endera. Du beräknar för hela befolkningen, vilket du då anser vara att hela befolkningen har varit smittade. Bara en komplett idiot kan räkna på det sättet. Du kan fortsätta förneka, vi vet att du inte tror på det här. Du har förnekat helgenomsekvensering, PCR-tester och Sars-Cov2 i månader nu, tröttnar du aldrig?
Citera
2021-02-28, 14:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du har uppenbarligen inte utbildat dig. Du håller fortfarande på och pratar om "mortality rate" och har ännu inte förstått att det är IFR som är det relevanta. Spelar ingen roll hur pedagogiskt man försöker förklara för dig, du är helt enkelt inte kapabel att tillgodogöra dig kunskapen.

IFR är antagligen runt 0,5% på platser och under perioder då man har lyckats "flatten the curve" tillräckligt och god sjukvård finns att tillgå.

Skulle man helt ta bort alla restriktioner, så skulle IFR:en sticka iväg, så det är inget alternativ.

Hej Pakshu,
Jag vet mycket väl vad jag pratar om... jag har läst på.. ordentligt!

Samtliga tre beräkningsmetoder är relevanta för att skapa sig en helhetsbild gällande virusets dödlighet.
Innan du kastar dig över tangentbordet rekommenderar jag att du tänker efter före.. nedan definition är inget som JAG har hittat på utan en vetenskapligt vedertagen metod.
se länk "Principles of Epidemiology, Lesson 3: Measures of Risk, Section 3: Mortality Frequency Measures
Mortality rate : https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html

Mortality Rate
IFR
CFR

Att jag trycker så hårt på Mortality Rate är att visa på perspektiv. Pappskallarna/Påverkansagenterna tjatar envist hela tiden om CFR.. kanske den minst relevanta av alla mätmetoder då den mäter antal avlidna mot antal TESTADE... alla de som får milda eller inga symptom och därför inte testar sig hamnar utanför denna beräkning.

Lika lite som hela sanningen ligger i att kolla på endast CFR så är det precis lika felaktigt att kika på endast IFR (även om den är en mer korrekt beskrivning av sanningen än CFR)
Mortality rate är för att sätta ovan två i relation till hela befolkningen.

Jag tror inte att mitt svar kommer påverka dig nämnvärt.. vi har redan skrivit om detta tidigare.. och du har visat stor oförmåga att ta till dig abstrakt information.

Håll dig till spik och hammare.
Citera
2021-02-28, 14:06
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att du är känslostyrd och måste lida någonting fruktansvärt av våra rekommendationer är solklart. Likt en rättshaverist maler du på med dina "beräkningar". Du pratar om IFR och CFR sen kastar du ut två beräkningar varav ingen är endera. Du beräknar för hela befolkningen, vilket du då anser vara att hela befolkningen har varit smittade. Bara en komplett idiot kan räkna på det sättet. Du kan fortsätta förneka, vi vet att du inte tror på det här. Du har förnekat helgenomsekvensering, PCR-tester och Sars-Cov2 i månader nu, tröttnar du aldrig?

En pappskalle är en pappskalle och kommer alltid att förbli en pappskalle.

Du kan fortsätta att förneka Mortality Rate som eb beräkningsgrund (och jag har alridg påstått att den är den enda man ska förhålla sig till)

https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html

Du kan fortsätta skylla din okunskap på andra.. här har du CDC's egna definition av hur man beräknar en pandemis effekter. Lektion 3: https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in