2021-02-26, 19:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Mmm, jag skrev lite mer generellt om S/L. Jag håller med dig i stort. BTC i en uppgångsfas, som nu t.ex, är lite speciellt. Man kan i princip köpa BTC tidigt och lägga dem i "skåpet" och gömma nyckeln i 18 månader och vara säker på att de stigit med 20x när man öppnar skåpet igen.

Men, en trailing S/L (med stor marginal typ 20% och limit på priset) på BTC kan vara bra att ha ifall:
- Iran langar iväg en missil mot Israel
- En kinesisk jaktpilot leker med 'missile lock' och "råkar" skjuta ner ett amerikanskt spaningsplan
- En nordkoreansk provmissil kör snett och träffar Okinawa

Dvs plötsliga händelser som vänder upp & ner på finansmarknaderna. Alla säljer BTC och aktier och köper guld, olja, USD och CHF. Då, med en S/L och lite tur har du kvar 80% av ditt kapital i fiat istället för 5% i BTC.

Håller med dig om detta. Det är faktiskt något som oroar mig också. Jag för därför kontinuerligt över 10% av mina vinster till guld (för varje tiotusen jag tjänar för jag över en tusenlapp) utifall att något liknande skulle inträffa innan BTC är etablerat som det nya guldet. Det är dock svårt att veta när det sker (dvs att BTC får samma funktion som guld men bättre).
Citera
2021-02-27, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är dock svårt att veta när det sker (dvs att BTC får samma funktion som guld men bättre).

När Bitcoin når 500k har den samma marketcap som guld iaf.
Citera
2021-02-27, 14:26
Avslutad
Vet inte om det nämnts i tråden men Square (Jack Dorsey/Twitter) har köpt mer BTC:

Square buys $170 million worth of bitcoin

https://www.cnbc.com/2021/02/23/square-buys-170-million-worth-of-bitcoin.html
Citera
2021-02-27, 15:11
Medlem
Jag skulle vilja lyfta ett par frågor i tråden som jag ser som potentiella risker med just bitcoin, som teknik och som investering. Vill lägga in en reservation för att jag inte läst hela denna tråden, men de 100 första sidorna ungefär.

Kort om min bakgrund relaterat till crypto är jag kom i kontakt med det först i samband med mina studier. Skulle tro att detta var runt 2013. Senare har jag stött på blockkedjetekniken professionellt, och deltagit på mässor och lyssnat på och pratat med experter på området (olika företag som kör olika former av piloter med tekniken etc. - Notera, inte primärt startups, utan stora spelare). I olika sammanhang har jag varit i miljöer där min bedömning är att det skulle kunna finnas reella användningsområden för blockchainteknik.
På grund av detta har jag varit inne under några "hypes" och tradeat. Under denna våg, samt tidigare. Kom bland annat in i ethereum tidigt, är ingen HODLer, men har definitivt gjort 100-tals och 1000-tals % på trades. => Absolut inget anmärkningsvärt när det gäller cryptovalutor.
Vill säga att jag varken är bearish eller superbullish. Kort och gott: Det finns en möjlighet att btc blir en etablerad form av "Store of value", det är best case, och då finns absolut ytterligare uppsida.

Till de risker / frågeställningar jag har kring just bitcoin:

Energikonsumtionen:

Påstående:
Att driva btc och cleara och settla transaktioner kostar mycket energi och är inte ett effektivt sätt att genomföra transaktioner på.

Bakgrund: Idag är det viktigt med hållbarhet (ESG - Environmental, Social and Governance), detta gäller för såväl företag, institutioner och fonder.

Exempel:
10 Miljoner mastercard transaktioner konsumerar 6 000 kWh.
10 Miljoner Bitcointransaktioner konsumerar ca 10 miljarder kWh (10 000 000 000 kWh).
=> Dvs. en bitcoin-transaktion konsumerar drygt 1 500 000 gånger mer energi än en MasterCard transaktion. (Källa: https://xrpl.org/carbon-calculator.html)
Årligt antal transaktioner globalt:
Bitcoin: 3,6 Miljoner st : ca 3 400 Miljoner kWh (I princip ett kärnkraftverks kapacitet på ett år)
MC: 74 Miljared st: ca 44 miljoner kWh ( )
* Observera att i princip "alla" har ett mastercard, bitcoin är inte lika utbrett. Om btc användare ökar kommer naturligtvis även antalet btc transaktioner öka många gånger.

Risk/Analys:
Ja, en bitcoin transaktion är mer säker och har många eftersträvansvärda egenskaper men samma egenskaper borde kunna uppnås på ett billigare, mer effektivt sätt. En korttransaktion involverar trots allt många olika partier och system, så det finns sannolikt sätt att effektivisera även dessa.

Vad händer när allmänheten, politiker osv osv får kännedom om detta och företagsledare, investerare och fonder behöver bemöta ovanstående? Vad är ert försvar?

"Smarta" pengar / Spekulationsbubbla

Påstående:
Vi är helt klart i en spekulationsbubbla just nu för btc. "Smarta" pengar är investerade. (Referens cornucopia : http://2.bp.blogspot.com/-aLbJs4SZ_mw/TfnAYfMd26I/AAAAAAAAF2E/CCalmNkW4kE/s1600/bubblor.png). Institutionella investerare har också vaknat till. Breda delar av allmänheten är med.

Problem risker:
Vinsthemtagningar och reallokeringar kommer ske från hedgefonder, etf:er och fonder. Reallokering kommer ske från institutionella investerare när vikten av btc blir för stor.
Ett stort utflöde från de tunga investerarna kommer genereras som kommer skapa ett enormt säljtryck.

När det gäller företag som Tesla och Micro strategi. Är de "HODLers" eller är de smarta investerare som inser att de har möjlighet att tjäna enorma pengar.
På samma sätt som bubblan i tesla medfört att de har finansierat sin verksamhet x år framåt, kan även bitcoin bidra med en sådan finansiering. Jag förutsätter att båda dessa bolag ämnar att använda finansiering till att driva innovation i sina respektive bolag i sina egna produkter, inte någon entusiastisk "HODLer"-mentalitet. Med tanke på läget de gick in är det givetvis genialt, inga dumskallar i toppen på dessa bolag. Michael J Saylor VD för micro strategy har bland annat pratat om att han äger väldigt många .com-adresser i spekulativt syfte, dvs. han äger dem för i framtiden kunna sälja dem dyrt, inte att ssjälv använda dem.

Min slutsats gällande dessa bolag är att även de kommer ta hem vinster för att finansiera sin verksamhet, och de som kommer köpa det som säljs är som i alla spekulationsbubblor vanligt folk, som sedan sitter med svarte petter och fallande priser.

Någon bitcoin-entusiast som har lust att bemöta detta?

*Medveten om att källan jag använt är en XRP-ägd adress, kom gärna med en bättre källa om du har en.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2021-02-27 kl. 15:14.
Citera
2021-02-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Om btc användare ökar kommer naturligtvis även antalet btc transaktioner öka många gånger.

Här finns det ett missförstånd. Antalet transaktioner i varje block är begränsat till 1 MB vilket betyder att antalet transaktioner inte kommer att kunna öka. Det som istället sker är att användarna behöver bjuda över varann för att få in sin transaktion i blockkedjan. Därför att det så dyrt att göra transaktioner för tillfället.
Betänk också att den stora energiförbrukningen ligger i att hitta "lösningen" till en hash av alla obekräftade transaktioner tillsammans för att skapa ett block i blockkedjan. Hashen är alltid lika stor, oavsett antal transaktioner vilket betyder att det skulle krävas samma energiförbrukning för att skapa ett block på t.ex. 32 MB. Ett block av denna storleken skulle alltså förbruka samma mängd energi att skapa men antal kWh per transaktion skulle bli en bråkdel. Det finns för närvarande inga planer på att öka blockstorleken i BTC.

Vad som driver energiförbrukningen är alltså inte antal användare eller transaktioner utan priset på BTC. Anledningen är att när priset ökar så går även belöningen till miners upp vilket gör det mer lönsamt att bränna mer energi för att skapa nya block.

Det kan finnas en risk med att priset på BTC sjunker enligt teorin att miners tappar sin lönsamhet och tvingas stänga av sina miners. Ponera att 99% av alla miners står oanvända någon gång i framtiden. Den procent som är kvar kommer utan problem att kunna skapa nya block som vanligt men 2% av de avstängda miners skulle kunna starta igen för att t.ex. bara skapa tomma block relativt billigt. Detta skulle leda till en oanvändbar blockkedja. Ju fler miners som tvingas stänga ner sin verksamhet desto lägre säkerhet och större hot från miners som står och väntar.
Citera
2021-02-28, 11:44
Medlem
När tror ni vi når en ny ATH?
Citera
2021-02-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
När tror ni vi når en ny ATH?
Om 3-4 veckor. Allra senast i Q2.
Sen har ju Bitcoin en tradition nästan att gå lite sämre på våren och bättre på hösten/vintern. En inte helt otrolig utveckling är att vi kommer se mycket volatilitet mellan 30k-60k fram till hösten och då tar det fart upp till 100k-200k. Det finns också risk att vi kraschar ner till ~20k innan detta händer. Det kommer att vara oroliga tider för nya bitcoiners. Ta't lugnt & Hodl!
Citera
2021-02-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Sen har ju Bitcoin en tradition nästan att gå lite sämre på våren och bättre på hösten/vintern. En inte helt otrolig utveckling är att vi kommer se mycket volatilitet mellan 30k-60k fram till hösten och då tar det fart upp till 100k-200k. Det finns också risk att vi kraschar ner till ~20k innan detta händer. Det kommer att vara oroliga tider för nya bitcoiners. Ta't lugnt & Hodl!
Tack! Jag sitter nu på 1 BTC där snittkursen jag köpt för är cirka $48K. Jag funderar på att sätta ett tak där jag garanterat säljer, någonstans mellan 200-300K för att sedan köpa 2-3 BTC när/om den duyker ner under 100K. Är det en bra idé tror ni? I så fall vad hade ni valt för tak? Eller är det 100% HODL som gäller? ☺️
Citera
2021-02-28, 12:57
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja lyfta ett par frågor i tråden som jag ser som potentiella risker med just bitcoin, som teknik och som investering. Vill lägga in en reservation för att jag inte läst hela denna tråden, men de 100 första sidorna ungefär.

Kort om min bakgrund relaterat till crypto är jag kom i kontakt med det först i samband med mina studier. Skulle tro att detta var runt 2013. Senare har jag stött på blockkedjetekniken professionellt, och deltagit på mässor och lyssnat på och pratat med experter på området (olika företag som kör olika former av piloter med tekniken etc. - Notera, inte primärt startups, utan stora spelare). I olika sammanhang har jag varit i miljöer där min bedömning är att det skulle kunna finnas reella användningsområden för blockchainteknik.
På grund av detta har jag varit inne under några "hypes" och tradeat. Under denna våg, samt tidigare. Kom bland annat in i ethereum tidigt, är ingen HODLer, men har definitivt gjort 100-tals och 1000-tals % på trades. => Absolut inget anmärkningsvärt när det gäller cryptovalutor.
Vill säga att jag varken är bearish eller superbullish. Kort och gott: Det finns en möjlighet att btc blir en etablerad form av "Store of value", det är best case, och då finns absolut ytterligare uppsida.

Till de risker / frågeställningar jag har kring just bitcoin:

Energikonsumtionen:

Påstående:
Att driva btc och cleara och settla transaktioner kostar mycket energi och är inte ett effektivt sätt att genomföra transaktioner på.

Bakgrund: Idag är det viktigt med hållbarhet (ESG - Environmental, Social and Governance), detta gäller för såväl företag, institutioner och fonder.

Exempel:
10 Miljoner Bitcointransaktioner konsumerar ca 10 miljarder kWh (10 000 000 000 kWh).
=> Dvs. en bitcoin-transaktion konsumerar drygt 1 500 000 gånger mer energi än en MasterCard transaktion. (Källa: https://xrpl.org/carbon-calculator.html)
Bitcoin: 3,6 Miljoner st : ca 3 400 Miljoner kWh (I princip ett kärnkraftverks kapacitet på ett år)
* Observera att i princip "alla" har ett mastercard, bitcoin är inte lika utbrett. Om btc användare ökar kommer naturligtvis även antalet btc transaktioner öka många gånger.

Risk/Analys:
Ja, en bitcoin transaktion är mer säker och har många eftersträvansvärda egenskaper men samma egenskaper borde kunna uppnås på ett billigare, mer effektivt sätt. En korttransaktion involverar trots allt många olika partier och system, så det finns sannolikt sätt att effektivisera även dessa.

Vad händer när allmänheten, politiker osv osv får kännedom om detta och företagsledare, investerare och fonder behöver bemöta ovanstående? Vad är ert försvar?

"Smarta" pengar / Spekulationsbubbla

Påstående:
Vi är helt klart i en spekulationsbubbla just nu för btc. "Smarta" pengar är investerade. (Referens cornucopia : http://2.bp.blogspot.com/-aLbJs4SZ_mw/TfnAYfMd26I/AAAAAAAAF2E/CCalmNkW4kE/s1600/bubblor.png). Institutionella investerare har också vaknat till. Breda delar av allmänheten är med.

Problem risker:
Vinsthemtagningar och reallokeringar kommer ske från hedgefonder, etf:er och fonder. Reallokering kommer ske från institutionella investerare när vikten av btc blir för stor.
Ett stort utflöde från de tunga investerarna kommer genereras som kommer skapa ett enormt säljtryck.

När det gäller företag som Tesla och Micro strategi. Är de "HODLers" eller är de smarta investerare som inser att de har möjlighet att tjäna enorma pengar.
På samma sätt som bubblan i tesla medfört att de har finansierat sin verksamhet x år framåt, kan även bitcoin bidra med en sådan finansiering. Jag förutsätter att båda dessa bolag ämnar att använda finansiering till att driva innovation i sina respektive bolag i sina egna produkter, inte någon entusiastisk "HODLer"-mentalitet. Med tanke på läget de gick in är det givetvis genialt, inga dumskallar i toppen på dessa bolag. Michael J Saylor VD för micro strategy har bland annat pratat om att han äger väldigt många .com-adresser i spekulativt syfte, dvs. han äger dem för i framtiden kunna sälja dem dyrt, inte att ssjälv använda dem.

Min slutsats gällande dessa bolag är att även de kommer ta hem vinster för att finansiera sin verksamhet, och de som kommer köpa det som säljs är som i alla spekulationsbubblor vanligt folk, som sedan sitter med svarte petter och fallande priser.

Någon bitcoin-entusiast som har lust att bemöta detta?

*Medveten om att källan jag använt är en XRP-ägd adress, kom gärna med en bättre källa om du har en.

Hur mycket energi förbrukar Mastercards olika kontor runt om i världen, deras anställdas bilar, bostäder, produktion av mat mm för deras anställda?

Energiförbrukningen för btc syns direkt, för Mastercard är energiförbrukningen för nätverket implicit och dolt.
Citera
2021-02-28, 13:32
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Exempel:
Du kan inte jämföra äpplen och päron sådär. Det är extremt dålig journalistik för att medvetet misskreditera Bitcoin eller något.

Bitcoin-transaktioner är final settlement , du kan cleara en miljard och det är settlat på 20-30 minuter och kostar 10 - 100 spänn. Det är inte jämförbart med Mastercard-köp som har en settlement på veckor eller månader mellan bankerna.

Fiat-systemet är nätverk som bygger på flera lager. I fiat-systemet så är det M1, money (centralbanken), M2 money (privatbanker), sen finns det till slut ett betalningslager ovanpå med betalningssystem som VISA och Mastercard där transaktioner är blixtsnabba men inte säkra eller final settlement.

Bitcoin fungerar liknande med Bitcoin-blockkedjan som säker grund settlementsystem. Lightning och Liquid är 2 exempel på Layer2 transaktionssystem ovanpå Bitcoin där det skalar exponentiellt. Därefter har du Lager 3 med Bitcoin-banker som Wallet of Satoshi där du kan få en Bitcoin/Lightning wallet du kan skicka små transaktioner snabbt och billigt till andra inom Bitcoin-nätverket.

Bitcoin är troligtvis det mest energieffektiva systemet, sedan är det också lätt värt det med tanke på att man samtidigt får världens bästa pengar där värde inte läcker från dina sparpengar i form av inflation. En världsförbättrare.
Citera
2021-02-28, 18:57
Medlem
Citat:

Med tanke på att stora investeringar på miljarder dollar skedde vid typ 48k usd, så skulle det ju va förjävligt konstigt om det gick mycket under.
Citera
2021-02-28, 20:39
Medlem
Citat:

Är övertygad det går up igen snart ned tanke på att det köptes btc för flera miljöer doĺlar nyss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in