2021-02-26, 12:14
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Vet absolut inget om BTC, men har tjänat en del genom derivat på den. Den ständiga oron är just "platt fall och förintelse av BTC". Varför skulle det vara så omöjligt? Investmentbanken Lehman Brothers blev ju "platt och förintad". Tror inte många kunde ana det innan så skedde. Vad är det i BTC som gör dig övertygad om att den aldrig kommer att falla omkull? Jag behöver argument för att våga satsa ännu mer...

Åh, du kommer inom kort få en uttömmande förklaring och analys på det, men inte av mig då jag anser mig själv vara nybörjare på kryptovaluta. Experterna här inne övertygade mig om BTC och dess förträfflighet i början på Januari i år. You just stay put.
Citera
2021-02-26, 12:25
Avslutad
Många i tråden som pratar om stop loss som ett måste. Varför det, det måste ju vara det absolut sämsta man kan hålla på med? Stop loss när priset gått ner $10K eller mer? Bättre att ni inte håller på med affärer över huvud taget om ni tror att det är en bra idé.
Citera
2021-02-26, 13:06
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Vad är det i BTC som gör dig övertygad om att den aldrig kommer att falla omkull? Jag behöver argument för att våga satsa ännu mer...
Bitcoin är ett växande fenomen allt eftersom folk får förståelse för vad det är, de bästa "pengarna" någonsin uppfunnit, eftersom det är fast penningmängd och går skicka globalt dygnet runt utan att behöva gå igenom eller kontrolleras av en central part, samt att det är ohackbart. De som blir troende går inte sällan all-in och glömmer allt vad aktier och andra tillgångar heter. Det är unikt.

Det går kopiera Bitcoins källkod men du kan inte kopiera nätverkseffekten som ger hela värdet till systemet. Metcalfe's law. Om 5+ år kommer Bitcoins användare ökat 10x, tillsammans med priset.

Detta är en ny och en av de bästa säljföredragen om Bitcoin jag hört. Kan varmt rekommendera dig att ge den en lyssning så kommer du snart svälja det orangea pillret.

Bitcoin Macro Strategy
https://youtu.be/NoobUKNttmw
Citera
2021-02-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Många i tråden som pratar om stop loss som ett måste. Varför det, det måste ju vara det absolut sämsta man kan hålla på med? Stop loss när priset gått ner $10K eller mer? Bättre att ni inte håller på med affärer över huvud taget om ni tror att det är en bra idé.
Håller med. Jävligt korkat.

Sätter man en stop loss när priset är säg 48k, så kanske man säljer på botten och priset går upp direkt.
Citera
2021-02-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Håller med. Jävligt korkat.

Sätter man en stop loss när priset är säg 48k, så kanske man säljer på botten och priset går upp direkt.

I viss mån vill jag gärna hålla med, och särskilt om man trejdar krypto med stop loss på break outs, kanaler, och diverse formationer - som om man vore på traditionell marknad, då är det väldigt lätt att bli rekt.

De få gånger jag sätter stop loss, sätter jag det en bra bit under lokalt support och tail. Eller så struntar jag totalt i det, särskilt om jag har en hävstång mindre än 5x.
Citera
2021-02-26, 15:40
Medlem
Vid dem få tillfällen jag handlar med hävstång så är det smart att köra med stop loss.
Men spot trading, nä. Mitt innehav HODLar jag.
Citera
2021-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Vet absolut inget om BTC, men har tjänat en del genom derivat på den. Den ständiga oron är just "platt fall och förintelse av BTC". Varför skulle det vara så omöjligt? Investmentbanken Lehman Brothers blev ju "platt och förintad". Tror inte många kunde ana det innan så skedde. Vad är det i BTC som gör dig övertygad om att den aldrig kommer att falla omkull? Jag behöver argument för att våga satsa ännu mer...
Det enda som skulle få den att bli förintad är ett fel i protokollet som gör att den inte visar sig vara så säker som beräknat.
Som till exempel att kvantdatorer utvecklas extremt snabbt. https://www.thehindu.com/sci-tech/technology/quantum-computer-solves-a-problem-3-million-times-faster-than-classical-computer/article33932206.ece denne på 2000 qbits er 3 miljoner snabbare än en PC.
En piss i havet när det finns 1461501637330902918203684832716283019655932542976 wallets att knäcka, men vet vad utvecklingen har att vänta.

Ett den inte skulle förintas men rasa enormt och hålla sig där finns lite fler möjligheter, men ganska osannolika, typ att alla länder skulle lyckas förbjuda den, som skulle stänga ute vanliga spekulanter, och försvåra handel avsevärt.

Att den kommer rasa men studsa igen är väl nästan garanterat då alla marknader gör det.
Citera
2021-02-26, 16:02
Avslutad
Jag sålde faktiskt en del BTC till underpris innan i veckan, eftersom allt mitt kapital satt fast i dippen och jag behövde gå in i Gamestop. Gjorde en vinst på 50% i onsdags och sålde igår innan svenska börsen stängde med vinst på 40% eftersom jag inte vågade stanna kvar. Nu är jag tillbaka i BTC med alltihopa.

Så kan man göra, men stop loss har jag aldrig använt mig av. Jag använder heller aldrig hävstång och ska inte uttala mig om hur man gör då för det har jag inte satt mig in i. Verkar vara för riskabelt.
Citera
2021-02-26, 17:32
Avslutad
Citat:
Stop loss sätter man om man inte har råd att förlora pengarna. Inte annars.
Citera
2021-02-26, 17:33
Medlem
Citat:

Mja, stop loss är ett tveeggat svärd, kan vara bra ibland för att skydda kapitalet mot snabba oväntade nedgångar speciellt när man sover och håller krypto som handlas 24/7, men å andra sidan kan en stop loss utnyttjas av börsen man handlar på, deras market maker system ser ju alla S/L och kan lösa ut dem genom att dumpa och pumpa priset och då missar man en uppgång OCH får betala courtage för "tjänsten".

De stora bankerna som dominerar fiat-valutahandeln tjänar stora pengar varje dag på att utlösa S/L för sina kära kunder. Det är den legala formen av bankrån, dvs när banken rånar kunden.

När jag är i HODL-läge så använder jag inte S/L, men om jag gör kortare spekulativa affärer så hänger jag ofta på en S/L, i alla fall initialt. De flesta proffs använder alltid S/L, först med tight marginal för att sedan flytta den till BE, och när affären ligger på plus med marginal flyttas den efter, trailing S/L. Så S/L är definitivt en komponent i det man kallar Money Management, dvs förmågan att inte bränna sitt trading-kapital, det som förr eller senare skiljer agnarna från vetet.

A fool and his money are lucky enough to get together in the first place.
Senast redigerad av Solitair 2021-02-26 kl. 17:37.
Citera
2021-02-26, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Mja, stop loss är ett tveeggat svärd, kan vara bra ibland för att skydda kapitalet mot snabba oväntade nedgångar speciellt när man sover och håller krypto som handlas 24/7, men å andra sidan kan en stop loss utnyttjas av börsen man handlar på, deras market maker system ser ju alla S/L och kan lösa ut dem genom att dumpa och pumpa priset och då missar man en uppgång OCH får betala courtage för "tjänsten".

De stora bankerna som dominerar fiat-valutahandeln tjänar stora pengar varje dag på att utlösa S/L för sina kära kunder. Det är den legala formen av bankrån, dvs när banken rånar kunden.

När jag är i HODL-läge så använder jag inte S/L, men om jag gör kortare spekulativa affärer så hänger jag ofta på en S/L, i alla fall initialt. De flesta proffs använder alltid S/L, först med tight marginal för att sedan flytta den till BE, och när affären ligger på plus med marginal flyttas den efter, trailing S/L. Så S/L är definitivt en komponent i det man kallar Money Management, dvs förmågan att inte bränna sitt trading-kapital, det som förr eller senare skiljer agnarna från vetet.

A fool and his money are lucky enough to get together in the first place.

Tråden handlar om BTC så jag tänkte på BTC när jag skrev om stop loss. Jag kan inte se i vilket läge avseende BTC som en stop loss är något produktivt.
Citera
2021-02-26, 18:33
Medlem
Citat:
Tråden handlar om BTC så jag tänkte på BTC när jag skrev om stop loss. Jag kan inte se i vilket läge avseende BTC som en stop loss är något produktivt.

Mmm, jag skrev lite mer generellt om S/L. Jag håller med dig i stort. BTC i en uppgångsfas, som nu t.ex, är lite speciellt. Man kan i princip köpa BTC tidigt och lägga dem i "skåpet" och gömma nyckeln i 18 månader och vara säker på att de stigit med 20x när man öppnar skåpet igen.

Men, en trailing S/L (med stor marginal typ 20% och limit på priset) på BTC kan vara bra att ha ifall:
- Iran langar iväg en missil mot Israel
- En kinesisk jaktpilot leker med 'missile lock' och "råkar" skjuta ner ett amerikanskt spaningsplan
- En nordkoreansk provmissil kör snett och träffar Okinawa

Dvs plötsliga händelser som vänder upp & ner på finansmarknaderna. Alla säljer BTC och aktier och köper guld, olja, USD och CHF. Då, med en S/L och lite tur har du kvar 80% av ditt kapital i fiat istället för 5% i BTC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in