Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Många i tråden som pratar om stop loss som ett måste. Varför det, det måste ju vara det absolut sämsta man kan hålla på med? Stop loss när priset gått ner $10K eller mer? Bättre att ni inte håller på med affärer över huvud taget om ni tror att det är en bra idé.
Mja, stop loss är ett tveeggat svärd, kan vara bra ibland för att skydda kapitalet mot snabba oväntade nedgångar speciellt när man sover och håller krypto som handlas 24/7, men å andra sidan kan en stop loss utnyttjas av börsen man handlar på, deras market maker system ser ju alla S/L och kan lösa ut dem genom att dumpa och pumpa priset och då missar man en uppgång OCH får betala courtage för "tjänsten".
De stora bankerna som dominerar fiat-valutahandeln tjänar stora pengar varje dag på att utlösa S/L för sina kära kunder. Det är den legala formen av bankrån, dvs när banken rånar kunden.
När jag är i HODL-läge så använder jag inte S/L, men om jag gör kortare spekulativa affärer så hänger jag ofta på en S/L, i alla fall initialt. De flesta proffs använder alltid S/L, först med tight marginal för att sedan flytta den till BE, och när affären ligger på plus med marginal flyttas den efter, trailing S/L. Så S/L är definitivt en komponent i det man kallar Money Management, dvs förmågan att
inte bränna sitt trading-kapital, det som förr eller senare skiljer agnarna från vetet.
A fool and his money are lucky enough to get together in the first place.