2021-02-28, 11:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Esbjörn var ett offer likt alla andra offer, som drabbas av predatorer. Han var på fel plats vid fel tillfälle där han råkade äga två tomter med ett läge som triggar igång fantasier om man är hemnetknarkare och umgås med mäklare.

De kunskaper den gode Theo på Sjönära har om fastighetsreglering och bestämmelser om redan ianspråktagen tomtmark vid vatten där det finns äldre strandskyddsdispans, är vi några till som kan. Att kommunen utreder generösare byggrätter ger detta köp av Esbjörns egendom till en sunkigare affär än vad som hittills framgått.

Ebba Busch ser framför sig svindlande möjligheter att bli rik. Hon kan redan med dagens bestämmelser flytta över mark från den stora tomten till den lilla och genom ägobyte bilda en ny fastighet som finansierar hela kalaset.

Det finns alltid en förklaring när en person som Ebba Busch visar handlingskraft, genom en sällan skådad envishet att ha en specifik fastighet och ingen annan. Då måste man kolla vad är det hon vill ha och varför. Hittills har hon haft tur i denna härva av svek, eftersom motparten inte har de muskler man måste ha inom fastighetsjuridiken.

Det var intressanta uppgifter. Men menar du att det ska finnas ett generellt förbud mot politiker att genomföra bra affärer även om dessa är helt lagliga och etiskt försvarbara?

Men om vi lyssnar till vad Esbjörn berättar med sina egna ord, så ville han sälja sin fastighet och han hade inget emot Ebbas bud. Han hade inga invändningar mot köpeskillingen, som låg 1,4 miljoner över det bud som han erbjudits av sin värdinna och som dessutom faller inom en värdering av fastigheten.

Det som Esbjörn hade invändningar emot var att Ebba röjde upp på den igenvuxna tomten. Men detta kan man inte komma att kräva i efterhand. Det kan inte ses som något giltigt skäl att häva ett avtal - det kan inte ens de som är delaktiga i att bedriva denna smutskastningskampanj mot Ebba rimligtvis tycka.

Ja du har rätt i att det finns predatorer i kretsen kring Esbjörn, men dit hör nog inte Ebba. Varför erbjuder hans värdinna honom 2,5 miljoner för denna fastighet - ett bud som ligger långt under alla värderingar. Varför åtar sig Binninge att bli hans juridiska ombud när han uppenbarligen helt saknar kompetens för att driva försvaret i en sådan process. Hans erfarenhet verkar ju vara att sitta på den åtalades bänk. Eller har du andra uppgifter på att han äger kompentens att föra försvaret i en rättsprocess?
Senast redigerad av DeValera 2021-02-28 kl. 11:14.
2021-02-28, 11:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Så Esbjörn var bara olydig enligt dig.
Hur pass olydig ska man vara innan man behöver dras till domstol tycker du?
Ebba tyckte att han var olydig nog. Men människor med moral och empati drar inte gamla svaga människor inför domstol på det här viset. Hon är girig och verkar planera för ett liv bortom politiken. Hon skiter i sitt parti.
2021-02-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Han är skriven i Marielund, men bor i en lägenhet i Uppsala. Det har redan konstaterats i tråden sen ett bra tag tillbaka.

Nej, det har aldrig konstaterats, om jag minns rätt är det LN6 som initierade den teorin. Som sedan repeteras om och om igen och nu verkar ha blivit en trådsanning. Det är ju fortfarande så att han står skriven i parets gamla bostad, det säger du ju själv.

Gissningsvis så går barnen i samma förskola de gjorde innan separationen, och kan mycket väl ha deras tidigare bostad som bas och de f.d. paret alternerar mellan olika bostäder beroende på den vecka som de har vårdnad om barnen.

Ett annat alternativ är att den veckan de bor med sin far är de i 'hans' hus och veckan med mor så bor de allesammans hos mormor och morfar i huset bredvid.
Senast redigerad av kaspuh 2021-02-28 kl. 11:10.
2021-02-28, 11:07
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ebba tyckte att han var olydig nog. Men människor med moral och empati drar inte gamla svaga människor inför domstol på det här viset. Hon är girig och verkar planera för ett liv bortom politiken. Hon skiter i sitt parti.

Människor med moral och empati ser inte ner på gamla människor som korkade offer som måste "skötas" av mer förnuftiga yngre.
2021-02-28, 11:09
Medlem
ankademikers avatar
Om Ebba låtit en mäklare sköta allt hade hon inte behövt stå till svars för något, hade köpet sannolikt varit avslutat nu utan att någon av oss vetat om det. Dåligt omdöme att ta det själv, men även att dra in ens ("hemlösa") barn som argument i medier.* Även Ebbas kompis, influensern hon gav Säpo-taxi på Stureplan, drar in sina barn i offentligheten:
(FB) Margaux Dietz?

Visar inte detta att Ebba, likt hennes vän, är omogen narcissist? Om det är så tror jag inte Ebba lider av debaklet i media. Förutsätter att denna historia leder till en diskussion om Ebba som partiledare i KD.

*Även skvaller om motpart i affär i media och på facebook obehagligt från partiledare, nåt man kunnat vänta sig från afrikansk diktator?
2021-02-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har hört mig för hos en god vän som är advokat och som har processat i domstolarna under hela sitt yrkesliv, dock endast affärstvister (inte skilsmässor och vårdnadsmål). Enligt min vän så är muntliga förberedelser i princip offentliga. Dock skulle det kunna finnas delar som någon part begär ska avhandlas med stängda dörrar (affärshemligheter t.ex.). I detta fall kanske det skulle kunna vara de mörkade uppgifterna i Esbs journaler och utlåtanden.

Min vän säger att åhörare inte är särskilt vanligt vid MUF men vederbörande har har varit med om att det varit åhörare i form av både studiebesök av hela skolklasser och av enskilda åhörare.

Om någon bor i närheten och har tid borde det alltså vara fritt fram att besöka den muntliga förberedelsen i Uppsala TR på tisdag kl.13.00.

Själv kan jag tyvärr inte. Jag har alldeles för långt dit och resan blir omöjlig att genomföra för mig i dessa Coronatider med alla restriktioner.

Självklart blir vi många som sluter upp.
Hörde att det blir AW på Hotell hörnan Binninges favorit B&B
Kan erbjuda mig bjuda Binninge på en kopp te då han efter morgondagens hembesök från kronkalle inte kommer ha råd ens till husets vin ,mot en intervju såklart
2021-02-28, 11:11
Medlem
Citat:

Troligen ser hon en framtid som chef på nåt vårdbolag. Det vi ser här är en jobbansökan där hon visar arbetsgivare att hon inte låter empati och moral komma ivägen när det handlar om att klå pengar av en åldring.
Det är mycket meriterande i den branschen, det gäller att vara hård när man ska hantera anklagelser om vanvård.
2021-02-28, 11:11
Medlem
johnthedickholmess avatar
Det här ombudet Binninge? Vd är det för kille? Någon som har lust att repetera, kom nyss in i tråden. Och den här andra kvinnan som verkar ha haft något med arvet av tomten att göra?
2021-02-28, 11:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Människor med moral och empati ser inte ner på gamla människor som korkade offer som måste "skötas" av mer förnuftiga yngre.
Ok, så kristna människor tycker att man ska dra gamla människor som ångrar sig inför rätta när man vill åt deras fastighet. Jag fattar. Tur att vi har humanism i världen också.
Senast redigerad av ReedMe 2021-02-28 kl. 11:18.
2021-02-28, 11:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ok, så kristna människor tycker att man ska dra gamla människor som ängrar sig inför rätta när man vill åt deras fastighet. Jag fattar. Tur att vi har humanism i världen också.

Menar du att alla pensionärer ska ha rätt att dra sig ur affärer när avtal har träffats och kontraktet är påskrivet eller gäller detta bara för politiker som du inte sympatiserar med?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tyvärr är det du är blåst. Man gör inte bulvanaffäerre om man är minister - det om något är att be om men skandal. Du är uppenbart helt omedveten om hur det fungerar i Sverige. Men när du blir äldre kommer du kanske förstå det.
Skulle Mona köpt sin Toblerone också via bulvan?
Skulle Margot hyrt son lägenhet via bulvan?
Får ministrar inte göra affärer?

Nu går du in i Ebba Buschs honungsfälla. Med ett primitivt tänk. Man behöver inte göra enkla saker komplicerade.

Om Ebba Busch hade frågat mig om råd hade jag talat om för henne att det viktigaste är att genomföra affären korrekt genom att se till att en större oberoende mäklare på orten anlitades av säljaren. Jag hade sagt till henne att använda sin övertalningsförmåga till att övertyga Esbjörn om att det är det enda rätta, och att hon sockrar erbjudandet med att hon står för den utgiften om han är så snål som hon påstår.

Som politiker hade jag påmint henne om vikten av transparens, och gett henne en läxa i konsekvenstänk.

Politiker, jurister, mäklare och andra personer inom yrket med vett ser alltid till att köpa på öppna marknaden. Ett alternativ är att ta skydd bakom en advokat med det ansvar denne har om god advokatsed.

Om fastighetsaffären rör en grannfastighet, eller där man bor, är det grundläggande att man skiter inte där man äter. Enkla råd som skulle gjort Ebba Busch till lycklig ägare av Esbjörns fastighet i det fall han verkligen ville sälja. Med risk att köpeskillingen hade blivit avsevärt högre.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-28 kl. 11:16.
Medlem
Citat:
De gör de visst...
Men när jag fyller 75 ska börja råna banker och sedan hänvisa till dig att man minsann inte får dra gamla inför domstol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in