2021-02-27, 17:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Är det den cachen som skulle vara vid trädet där blixten slagit ner?
Ja, det ställe hon hade besökt dagen innan. - Skickade hon bilder på platsen till SD? Ska kolla upp.
Citera
2021-02-27, 17:46
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, det ställe hon hade besökt dagen innan. - Skickade hon bilder på platsen till SD? Ska kolla upp.

JöJo berättar i förhör att hon inte skulle hinna fixa den innan resan utan att det fick vänta tills hon kom hem igen. Hon kanske inte la dit nåt överhuvudtaget?
Citera
2021-02-27, 17:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Är det den cachen som skulle vara vid trädet där blixten slagit ner?
A. 17, 13 maj:

"Lena går över motorvägen till platsen där blixten slagit ned i ett träd ("Blixten McQueen"). Hon uppehåller sig på platsen och fotograferar i omgivningen. Lena promenerar sedan åter till bostaden. Då hon är åter i bostadsområdet fotograferar hon hur grannar förbereder inför loppis i bostadsområdet. Från att Lena lämnar bostaden och påbörjar motionsrundan fram till att hon är åter vid bostaden tar hon ca 90 foton."

Inga överförda telegrambilder till SD på trädet (j-klar vad hon hinner trycka av). Grannarna förbereder loppis, däribland SD. Funderar på ifall han kan ha köpt kläder och skor av någon loppisgranne i området.
Citera
2021-02-27, 17:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
A. 17, 13 maj:

"Lena går över motorvägen till platsen där blixten slagit ned i ett träd ("Blixten McQueen"). Hon uppehåller sig på platsen och fotograferar i omgivningen. Lena promenerar sedan åter till bostaden. Då hon är åter i bostadsområdet fotograferar hon hur grannar förbereder inför loppis i bostadsområdet. Från att Lena lämnar bostaden och påbörjar motionsrundan fram till att hon är åter vid bostaden tar hon ca 90 foton."

Inga överförda telegrambilder till SD på trädet (j-klar vad hon hinner trycka av). Grannarna förbereder loppis, däribland SD. Funderar på ifall han kan ha köpt kläder och skor av någon loppisgranne i området.

Hon hade kanske lärt sej av SD hur man snabbt tar många bilder...
Citera
2021-02-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig på nytt, nu om triangulation.
Precis börjat googla på det och kom direkt på något som känns väldigt passande för hur SD använder Lena mot HD och vice versa:

"What is triangulation?

Triangulation in psychology is the name for a rather heartless form of manipulation in which one person seeks to control a three-person interpersonal situation for their own benefit. It often involves the use of threats of exclusion or strategies that aim to divide and conquer.

Who uses triangulation?

Anyone can use triangulation, not just people with a narcissistic personality disorder. You can see children and adolescents do it in school and on playdates in particularly obvious and hurtful ways.

Example: 12-year-old Sara has two friends, Betty and Lindsey. Sara is the more dominant member of the threesome. She gets along well with both of them when they play one-on-one. However, when they are in school, she often pits them against each other in a mean way.

In the cafeteria at lunchtime, she tells Lindsey in front of Betty, “Come sit by me. I saved you a seat,” while pointedly ignoring Betty. Betty stands there, waiting to be acknowledged. But Sara continues to ignore her. Lindsey takes a seat and follows Sara’s lead and ignores Betty.

Betty says, “What about me?”

Sara says, “Maybe I will sit with you next time.”

What just happened?

Sara used Lindsey to solidify her dominance in the group and portray herself as a prize to be fought over. This is an example of the use of exclusion combined with a divide-and-conquer strategy.

Why do people with NPD use triangulation?

People who have narcissistic personality disorder frequently use triangulation to enhance their feelings of superiority, raise their self-esteem, devalue other people, and keep potential competitors off-balance. They are not really that different than the children who use it to help navigate the status wars in middle school or the teenagers who vie for popularity in high school.
"

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/understanding-narcissism/202008/have-you-been-the-victim-narcissistic-triangulation

Ytterligare en intressant länk om triangulation:

https://www.youtube.com/watch?v=qS4knTxthuI

Visst är det så. Vidare så är en aspekt av och syfte med triangulation att skapa fientlighet, rädsla och osämja mellan "Betty och Lindsey".
Särskilt i fall där "Betty och Lindsey" inte umgås med sin "Sara" alla tre tillsammans.

Det ger "Sara" tillfällen att utmåla sina "Betty och Lindsey" som galna, jobbiga och rent av farliga framför den andra. Dessutom älskar "Sara" att skapa och elda på ett hat och en konkurrens mellan "Betty och Lindsey". Inte sällan genom att påstå att "Lindsey/ Betty sa till mig att du..." , "Lindsey/ Betty är bättre än du på att...". Varvat med värme och försäkringar att "jag gillar ju dig mest!"

Vi ser tecken på både gällande HD och LW.

HD beskriver vid ett eller flera tillfällen en viss rädsla för LW och vad hon kan tänkas ta sig till.

Hon uttrycker öppet ett hat mot LW till sin chef (hoppas hon är död).

LW å sin sida har som det verkar matats med beskrivningar av en svårt psykiskt sjuk fru som nog aldrig blir frisk igen "men som jag inte kan lämna i detta tillstånd, ädel och ansvarsfull som jag är"

"Sara" är för övrigt i regel mån om att "Betty och Lindsey" inte ska kommunicera annat än genom "Sara". För då avslöjas ju sannolikt Saras spel och lögner och Betty och Lindsey kanske rent av gaddar ihop sig mot Sara när de inser vilket svin hon är. Och är det något som skrämmer Sara så är det tanken på att bli övergiven. Samtidigt vill hon ha kakan och äta den. Hon njuter för mycket av att styra de andra och spela ut dem mot varandra för att köra med öppna kort eller välja en.
Senast redigerad av Firesnake 2021-02-27 kl. 18:06.
Citera
2021-02-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Fel. De hade betänketid. De försökte hitta tillbaka till varandra men L vägrade lämna dem ifred. Hon var livrädd för att de skulle avbryta skilsmässoansökan. Hon hade äntligen fått som hon ville. Men SD ville ändå inte ha henne. Hon vägrade att acceptera och tro på det. Hon berättade om det för en vän. Att SD hade sagt att han inte ville ha mer än sex med henne även om han inte fick tillbaka HD. "Men det tror jag nog att han vill," skrev hon. (Fritt ur minnet).
Hon vägrade acceptera att hon inte alltid fick som hon ville. Ingen respekt för andras fria vilja.

Både HD/SD ansökte om skilsmässa UTAN betänketid, vilket inte är möjligt med gemensamma minderåriga barn. Hur som tyder det inte på att syftet var att lappa ihop äktenskapet, vilket inte heller har skett.
Citera
2021-02-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ang din spoiler. Spanade in på An St fejja o kollade Ratsit. Hon är skriven hos föräldrarna. 44 år , verkar ensamstående m en son. S nya bonusbarn? Ironi, men tror absolut att S spelat upp sitt charmregister för henne. Bor man hos päronen i den åldern kan det ligga trauman bakåt som gör henne till ett perfekt offer att manipulera för jägare S?

Många som jobbar inom polisen har inte sin boendeadress offentlig. Kan vara så att hon är skriven hos föräldrarna, men bor någon annanstans.
Citera
2021-02-27, 18:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
En oberoende part behöver inte ta ställning för eller emot, eftersom det inte är personligt. Jag påverkas inte av om både S och mina syskonbarn är aspies. För jag drar inte slutsatsen att det gör mina syskonbarn till potentiella mördare.

Att S är en mördare är lika kristallklart som att han är en aspie i min bok. Att Hanna är djupt medberoende har jag också greppat genom Devilis referens. Kanske var L också delvis medbeoende?
Men H förstärker hans beteende, och det kan hon fortfarande råda bot på, då hon lever.

Jag tror i alla lägen på ärlighet.
Inte till mig, men ser L som medberoende, hon med. Hon underreagerar, hon överreagerar, anpassar sig i åratal utan att ställa ultimatum, deras samtal kretsar kring vad han gör eller inte gör, vad han säger eller låter bli att säga. L är ofri och starkt bunden till honom. När han meddelar att han vill avsluta deras relation svarar hon att han bara är rädd för sina starka känslor, att de får honom att vilja fly till H och tryggheten. För det är ju han och L som hör ihop. Egentligen.

Från början såg jag bara ett udda beteende från SD:s sida och de psykopatiska/narcissistiska dragen. Den alltigenom höga energinivån utan tillfälliga dippar tillsammans med en välorganiserad tillvaro, gjorde att jag till en början inte ens misstänkte en autism. Men efter ytterligare läsning av FUP och då främst utomståendes vittnesmål, har jag ändrat uppfattning.
Videoklippen avslöjar också hans språkmelodi.
Citera
2021-02-27, 19:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag har åter lyssnat på förhör med LWs terapeut Roger Samuelsson, och jag tycker att han verkar trovärdig på sitt lågmälda och eftertänksamma sätt.

Det verkar ha varit regelbundna och seriösa terapisessioner som ägt rum under våren -18. De verkar ha varit på god väg att ge bra resultat, men du kanske har annan info?

(LW hade f ö en tid inbokad 15/5 - 18, men av förklarliga skäl uteblev hon då. Det var första gången hon inte kom till sin bokade tid.)

Citat:
De verkar ha varit på god väg att ge bra resultat, men du kanske har annan info?

Jag har ingen info om det. Jag ser bara inte något ändrat beteende som tyder på att hon var på väg att släppa SD.. Hon hade fortfarande sex med honom och försökte tjata/tvinga honom att komma på besök den där sista kvällen. På söndagen hade hon bombarderat honom med bild från duschen och bilder från dagens aktiviteter. Det tyder inte på att hon släppt honom. RS kanske är en jätteduktig terapeut. Jag undrar bara vad terapin gick ut på. Vad var målet?
Citera
2021-02-27, 19:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Tack, har läst hela länken och kan konstatera att här finns guldet. Så superbra beskrivet.
Tänk om Hanna vågade läsa detta och tillåta det smälta in. Men det är en fantasi och förhoppning, som jag förstår kräver mycket mod. Detta tycks ske omedvetet.

Kom hon tillrätta med detta i terapi tror jag hon kanske skulle kunde sluta medicinera.

H agerar undermedvetet och accepterar Stefans ohälsosamma beteende:
I detta fall hans låga mognadsgrad och hans sexfixering.
Patologiska lögner
Han missbrukar människor likt en parasit som suger blodet ur omgivningen
Googlar spädbarnsdöd.
Familicide

Hon väljer just honom att förlita sig på i överdriven grad. Han har ett kroniskt tillstånd, som gör honom till ständigt i behov av psykologiskt stöd, omhändertagande och omvårdnad. Detta är dynamiken i förhållandet. Hon givare, han mottagare. På detta vis kommer för evigt vara behövd. Hon lever genom honom, sin identitet kopplad till uppgiften. Hans behov framför hennes.
Hon valde därtill att utbilda sig till ssk.

Patologiskt yttre fokus: Hon vill behålla kärnfamilj i absurdum och upprätthålla yttre fasad, som en sköld.

Vill göra honom nöjd. " Du är en bra pappa".
Uppoffringar är källan varur hennes självförtroende och självkänsla ska få sin näring.
Inte undra på att hon har ångest. Hon bär en inre konflikt.

Bottnar i tidiga inlärda beteendemönster och känslomässiga trauman. Problem med relationen till mamsen B under uppväxten.
Introspektion, istället för att ignorera egna behov.
Medberoende förväxlas lätt med empati.
Syftet en överlevnadsstrategi för att hålla sig känslomässigt säker.
Inte störa personen.
Uppfylla den andres önskemål.

När hon blir sjuk och behöver hjälp, då dumpar han sitt engagemang och ligger med Lena. Den rollen misstrivs han i.
Men han är beroende av henne när hon ombesörjer hans psykologiska behov av stöd. Gör hon inte det är hon ersättningsbar. Eftersom hon inte hållit sitt underförstådda avtal som stödjande, är han ursäktad för otrohet. Mord. Lögn. Googlade på spädbarnsdöd och familicide.

När hon var med Sillen oljade hon sig om var Stefan höll hus, om han var hos Lena eller inte. Så psykologiskt var hon hela tiden bakbunden i Stefan ändå.

På ett sätt verkar L också i perioder ursäkta hans beteenden.
Hon verkar också psykologiskt bunden vid honom.
Men hennes stödjande var temporärt
Kanske blev hon det här störningsmomentet nämnt ovan. Vad tror du?
Ja, det är väldigt bra beskrivet om medberoende, som kan missförstås som god omsorg och empati.
Vissa tycks tro att empati är jättebra i alla lägen men i sin yttersta utpost finns fanatism, barmhärighetsmord och andra galenskaper där det är rejält förvrängt i skallen.
På en en annan plats finns curlande i all välmening som kan bli skadligt. Empati kan ha en form av blindhet och naivitet.
Det är inte alltid av godo att beskydda.

H skapar status quo som i en kokong. Problem bejakas och understöds, han får härja fritt år ut och år in. Självbedrägeriet flödar och fasader ska upprätthållas. Det bygger ångest.

L är en annan personlighet även om hon har en sjuk bindning likaväl, de är mil från varann och inte minsta lika så sett. Hon är fylld av falska löften och väntan. Den andra försöker stå i orubbat bo. H daltar och har visioner om mamma, pappa, barn som det står om kioskromaner. Eller visas upp på fb, hahaha!
Inga nedgångna tofflor och en rostad brödskiva i all hast där inte.
Senast redigerad av develi 2021-02-27 kl. 19:31.
Citera
2021-02-27, 19:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är en bråkdel som är undersökta. Det var så mycket, så de valde ut bitar.

Hur kan de då veta/påstå att det endast finns spår från SD?
Citera
2021-02-27, 19:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag har ingen info om det. Jag ser bara inte något ändrat beteende som tyder på att hon var på väg att släppa SD.. Hon hade fortfarande sex med honom och försökte tjata/tvinga honom att komma på besök den där sista kvällen. På söndagen hade hon bombarderat honom med bild från duschen och bilder från dagens aktiviteter. Det tyder inte på att hon släppt honom. RS kanske är en jätteduktig terapeut. Jag undrar bara vad terapin gick ut på. Vad var målet?

Som jag förstår det gick det ut på att LW arbetade med sin ”självbild” eller hur det kan uttryckas. Att hon skulle må bättre i sig själv, så att säga, och inte behöva få bekräftelse utifrån.

Det var också bitar av beroende/missbruk och medberoende.

NB att jag är total lekman i dessa frågor och jag kan således heller inte terminologin.

Enligt RS mådde hon bättre och hade dessutom träffat en ny man.

Inte vet jag, men om man arbetar med sitt mående och sitt beteende genom att gå till en terapeut, så känns det för mej som ett seriöst och ärligt försök att göra förändringar. Jag antar att man inte går där för att terapeuten ska sprida till omgivningen hur bra man är. Det är väl tystnadsplikt osv.

Kanske LW tänkte att hon ville göra ett ordentligt och samtidigt vänskapligt avslut med SD? Därefter skulle hon till Norge med JH, och SD till USA med HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in