2021-02-28, 09:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Gävleborg rapporterar idag 219 nya fall. Förra lördagen 135.

7-dagars-snitt är nu nästan 3 ggr så mycket som minimum i dalen för en månad sedan.
7-dagars snitt per 100 000 näsor är nu 56. Det är nästan högst i landet (jämför med kartan i twitter-länken).

Finns det något annat än ökad smittspridning som förklarar den stora ökningen i Gävleborg? Ökad testning på skidorter i samband med sportlov eller liknande?

https://twitter.com/CovidXIX/status/1365303381636579330
https://www.regiongavleborg.se/a-o/Smittskydd/A-Y/c/Coronavirus-2019-nCoV/statistik-covid-19/
https://platz.se/coronavirus/?lan=gavleborg
Idag rapporterar Gävleborg färre fall än förra söndagen. 119 jämfört med 183. Bra!
Citera
2021-02-28, 10:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du får adressera den som diskuterat eventuella modeller som behandlar smittspridningen och utfallet i Sverige. Jag har aldrig blandat mig i någon sådan diskussion.

Gå tillbaka och jämför alla modeller och mediarapporteering med utfallet som kommer du se hur överdriven den varit.

https://www.nyteknik.se/opinion/forskare-se-upp-med-komplexa-coronamodeller-de-kan-overtraffa-verkligheten-6994339

Här har du dina modeller... 100.000 döda svenskar
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tänker att vem som helst kan dö av covid. Jonä. Kolla Åland, Färöarna, Grönland, eller Vanuatu . Ät lite fisk och undvik fetma så dör ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så i snitt dör 3 av 100 menar du? Hur i helvete förklarar du då att ingen har dött på Åland och enbart en person ens har behövt uppsöka sjukvård av drygt 200 smittade personer??
Vad som är korrekt när det gäller dödlighet känner jag inte till, men
Den enkla förklaringen är att underlaget på Åland statistiskt sett är för litet.
Du kan slå en sexa med tärning fem gånger i rad, men du kan inte göra det 50 gånger i rad.

Sedan verkar du inte ha så bra koll på Åland som du borde, bor du ens här?
Antalet inlagda gissar du minst 100 % fel på.
Cirka 20 % av barn och ungdomar är överviktiga.
Det saknas statistik för vuxnas övervikt.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Då får du kontakta FHM och be dom ändra denna text hos sig:

”I Folkhälsomyndighetens statistik redovisas antalet personer med bekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak.”
Vi har ungefär samma problem i UK. UKs officiella statistik kommer dock inte från PHE som läser direkt ur patientregistret ungefär enligt samma princip som jag förstått att FHM gör.

Du kan väl läsa lite om skillnaderna i svensk statistik här:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-02-28, 10:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Gå tillbaka och jämför alla modeller och mediarapporteering med utfallet som kommer du se hur överdriven den varit.

https://www.nyteknik.se/opinion/forskare-se-upp-med-komplexa-coronamodeller-de-kan-overtraffa-verkligheten-6994339

Här har du dina modeller... 100.000 döda svenskar
Du får som sagt adressera rätt person. Jag har aldrig varit inblandad i någon diskussion gällande COVID-19-modeller eller liknande för Sverige.

Men tack i alla fall för visat intresse.
Citera
2021-02-28, 10:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Idag rapporterar Gävleborg färre fall än förra söndagen. 119 jämfört med 183. Bra!

Vänta bara snart kommer vaccinvurmarna att försöka "kidnappa" att nedgången beror på den effektiva vaccineringen.

Glöm då inte vad de sagt att vaccin INTE skyddar mot Covid och därför är det ingen ide att vaccinera endast riskgrupperna/de äldre (dvs de som nu blivit vaccinerade i första hand).. utan ville att hela den friska svenska befolkningen också skall vaccineras

.. dessutom så skulle det dröja länge innan effekterna och skyddet av vaccin började och därför skall vi fortsätta bära munskydd, hålla social distansering och införa vaccinationspass för alla.
Citera
2021-02-28, 10:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad borde Löfvén/Tengele åtalas för?

"The chief prosecutor of Paris said on Tuesday it had launched an investigation into the French state’s handling of the coronavirus outbreak, with possible charges including “involuntary homicide” and “endangering life”, AFP reports."

https://www.theguardian.com/world/live/2020/jun/09/coronavirus-live-news-brazil-passes-700000-infections-as-who-warns-pandemic-is-worsening?page=with:b lock-5edf96508f08beee219d7fc1#block-5edf96508f08beee219d7fc1

Det är väl ingen som är åtalad i Frankrike?
Citera
2021-02-28, 10:05
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Du får som sagt adressera rätt person. Jag har aldrig varit inblandad i någon diskussion gällande COVID-19-modeller eller liknande för Sverige.

Men tack i alla fall för visat intresse.

.. med du hänvisar gärna till modeller som pålitliga?

Tack för visad agenda.
Citera
2021-02-28, 10:05
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad som är korrekt när det gäller dödlighet känner jag inte till, men
Den enkla förklaringen är att underlaget på Åland statistiskt sett är för litet.
Du kan slå en sexa med tärning fem gånger i rad, men du kan inte göra det 50 gånger i rad.

Sedan verkar du inte ha så bra koll på Åland som du borde, bor du ens här?
Antalet inlagda gissar du minst 100 % fel på.
Cirka 20 % av barn och ungdomar är överviktiga.
Det saknas statistik för vuxnas övervikt.

Har dubbelt boende sholm-åland ja. Och den andra personen du menar va en gubbe från Vasa som va inlagd 2 dygn. Ingen ålänning således, ingen öht ännu på IVA och framförallt ingen har dött. Ditt tärningskastande är trams, är du frisk behöver du inte kasta tärning.
Citera
2021-02-28, 10:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Och där är det ju bra att det finns statistik att tillgå som visar exakt hur många personer som avlidit i COVID-19 utan några underliggande sjukdomar. Fram till Juni 2020 var den siffran tyvärr 4,476 personer.

Du missade länken, verkar det som. Jag får bifoga länken igen, tror jag.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsinvolvingcovid19englandandwales

Knappelunda, skicka obduktionscertifikat på samtliga inblandade annars kallar jag det bullshit
Citera
2021-02-28, 10:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Vänta bara snart kommer vaccinvurmarna att försöka "kidnappa" att nedgången beror på den effektiva vaccineringen.

Glöm då inte vad de sagt att vaccin INTE skyddar mot Covid och därför är det ingen ide att vaccinera endast riskgrupperna/de äldre (dvs de som nu blivit vaccinerade i första hand).. utan ville att hela den friska svenska befolkningen också skall vaccineras

.. dessutom så skulle det dröja länge innan effekterna och skyddet av vaccin började och därför skall vi fortsätta bära munskydd, hålla social distansering och införa vaccinationspass för alla.

Något jag borde fått med mig eller så har jag inte läst det, vete fan vilket som stämmer, men då frågar jag dig. Kan de som vaccinerats vara smittbärare och sprida viruset/sjukdomen vidare?
Citera
2021-02-28, 10:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
.. med du hänvisar gärna till modeller som pålitliga?

Tack för visad agenda.
Gör jag?
Det gör jag inte. Däremot ifrågasätter jag de som påstår att modellen var fel utan att kunna leverera minsta bevis för att så var fallet.

Hope that helps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in