2021-02-28, 03:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Läs lite? Jag har varit isolerad i över ett år, jag har dessutom jobbat som journalist i över 10 år. Jag har inte gjort annat än att läsa timmar varje dag. Mitt liv har typ handlat om viruset i ett år, tror ingen läst och hittat så mycket fakta som mig. Jag vet också vad och vem man ska lita på.

Jag har 7 års universitetsutbildning, 11 år inom journalist/researcher branschen, 129 IQ kom nästan med i Mensa (ansökte för skoj skull), känner flera läkare personligen, har gjort dussintals intervjuer med epidemiologer och virologer. Jag säger inte detta för att flexa, utan för att visa att jag inte är någon dumskalle. Jag vet vad jag pratar om. Jag är ingen slav, jag vet bara hur farligt viruset är.

Jag har självklart munskydd de få gånger jag tvingas vara på platser där det kan funnits folk (typ trapphuset ibland när det inte är folk där såklart) och jag tar säkerhetsåtgärder mer än någon jag mött.

Snabbkursen för dig är detta: Viruset är väldigt farligt, cirka 3% dödlighet, vilket är 300 gånger mer än en vanlig influensa. Oddsen är med unga och friska men de dör också, även i Sverige, ingen är säker, det är ett lurigt virus. Alla bör ta extrema åtgärder att skydda sig, alla bör vaccinera sig, annars kommer tusentals till att dö och samhället kommer aldrig bli normalt. Att jämföra detta virus med en förkylning, eller ens en influensa är total dårskap.

Varför verkar det som att virusets "deathrate" beror på i vilket land du bor i? Även i välbärgade länder med liknande infrastruktur och kvalité på sjukvården...
Citera
2021-02-28, 03:28
Medlem
Citat:
Läs lite? Jag har varit isolerad i över ett år, jag har dessutom jobbat som journalist i över 10 år. Jag har inte gjort annat än att läsa timmar varje dag. Mitt liv har typ handlat om viruset i ett år, tror ingen läst och hittat så mycket fakta som mig. Jag vet också vad och vem man ska lita på.

Jag har 7 års universitetsutbildning, 11 år inom journalist/researcher branschen, 129 IQ kom nästan med i Mensa (ansökte för skoj skull), känner flera läkare personligen, har gjort dussintals intervjuer med epidemiologer och virologer. Jag säger inte detta för att flexa, utan för att visa att jag inte är någon dumskalle. Jag vet vad jag pratar om. Jag är ingen slav, jag vet bara hur farligt viruset är.

Jag har självklart munskydd de få gånger jag tvingas vara på platser där det kan funnits folk (typ trapphuset ibland när det inte är folk där såklart) och jag tar säkerhetsåtgärder mer än någon jag mött.

Snabbkursen för dig är detta: Viruset är väldigt farligt, cirka 3% dödlighet, vilket är 300 gånger mer än en vanlig influensa. Oddsen är med unga och friska men de dör också, även i Sverige, ingen är säker, det är ett lurigt virus. Alla bör ta extrema åtgärder att skydda sig, alla bör vaccinera sig, annars kommer tusentals till att dö och samhället kommer aldrig bli normalt. Att jämföra detta virus med en förkylning, eller ens en influensa är total dårskap.

Så, i Sverige dör enkom ca. 44 personer utav säsongsinfluensan/år?
Citera
2021-02-28, 03:38
Medlem
Nu börjar det bli riktigt "skumt" och "farligt" - i ex. USA börjar man nu tillverka och godkänna vaxxin från dotterbolag, som skall användas för "nödbruk". Hmm, MYCKET lättare att då skydda huvudkontoret och stora företags goda rykte och ekonomi vid eventuella skadeverkningar av vaccinet...

Citat:
Det amerikanska läkemedelsverket har nu godkänt endosvaccinet från Johnson & Johnson för nödbruk.
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2021-02-28 kl. 03:40.
Citera
2021-02-28, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi får väl se vad som är nedstängt eller inte.
Jag tror inte gymmen kommer stänga men det märks.

I Norge är risken överhängande...

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=58024
Citera
2021-02-28, 04:00
Medlem
Citat:

Jag säger inte att du har rätt eller fel, men att lägga upp "journalist" som credential ger dig själv bara mindre förtroende bland de allra flesta människor utanför TV-huset. Om inte så många år kommer det säkert vara farligt att säga att man är eller varit journalist, och det med all rätt.
Citera
2021-02-28, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är det inte eftersom viruset för de allra flesta just blir en ganska mild förkylning. De som bilr riktigt sjuka är i nästan alla fall, redan svårt sjuka eller sköra människor.

Inte alls. Det finns många friska aktiva som dör i detta virus även om risken ökar ju äldre man blir.

Många här i tråden tror att de är skyddade för att de håller sig i form eller kan springa en mil. Men det skyddar knappt ett dugg om lungorna förvandlas till gegga.

De flesta blir inte så sjuka men av oklar anledning drabbas vissa extremt hårt och lungorna blir helt sönderinflammerade. Det är alltså som rysk roulette. Och om dina lungor blir som cement så kvittar det som sagt om du kunde springa milen innan.

Visst, är du under 40 så är det ovanligt att du blir riktigt sjuk. Men om du är 50+ så är det definitivt rysk roulette.

Edit: Det samma gäller om du är överviktig. Du kan hamna i ECMO eller dö när du är tjugo år om du har ett BMI över 40.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-02-28 kl. 04:48.
Citera
2021-02-28, 04:55
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inte alls. Det finns många friska aktiva som dör i detta virus även om risken ökar ju äldre man blir.

Många här i tråden tror att de är skyddade för att de håller sig i form eller kan springa en mil. Men det skyddar knappt ett dugg om lungorna förvandlas till gegga.

De flesta blir inte så sjuka men av oklar anledning drabbas vissa extremt hårt och lungorna blir helt sönderinflammerade. Det är alltså som rysk roulette. Och om dina lungor blir som cement så kvittar det som sagt om du kunde springa milen innan.

Visst, är du under 40 så är det ovanligt att du blir riktigt sjuk. Men om du är 50+ så är det definitivt rysk roulette.

Edit: Det samma gäller om du är överviktig. Du kan hamna i ECMO eller dö när du är tjugo år om du har ett BMI över 40.

Yes. Har en läkare i familjen som sagt exakt detta. Att det otäcka med sjukdomen är just att man inte vet vem som drabbas hårt eller ej. Vissa får knappt symptom, andra dör.

Han är för övrigt själv överviktig, men inte så orolig för egen del. Men han sa också att det är rysk roulett.
Citera
2021-02-28, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Yes. Har en läkare i familjen som sagt exakt detta. Att det otäcka med sjukdomen är just att man inte vet vem som drabbas hårt eller ej. Vissa får knappt symptom, andra dör.

Han är för övrigt själv överviktig, men inte så orolig för egen del. Men han sa också att det är rysk roulett.

Ja viruset bestämmer vem som lever och vem som dör. Det har jag insett.

Intressant att han inte är orolig, alla inom vården borde ju ha hög risk att smittas men han kanske är vaccinerad nu.
Citera
2021-02-28, 06:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja viruset bestämmer vem som lever och vem som dör. Det har jag insett.

Intressant att han inte är orolig, alla inom vården borde ju ha hög risk att smittas men han kanske är vaccinerad nu.

Du tänker att vem som helst kan dö av covid. Jonä. Kolla Åland, Färöarna, Grönland, eller Vanuatu . Ät lite fisk och undvik fetma så dör ingen.
Citera
2021-02-28, 06:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du tänker att vem som helst kan dö av covid. Jonä. Kolla Åland, Färöarna, Grönland, eller Vanuatu . Ät lite fisk och undvik fetma så dör ingen.
Fram till Juni 2020 hade 4,476 personer avlidit i COVID-19 utan några som helst underliggande sjukdomar (inkluderat övervikt) i Storbritannien.

Så, jo, vem som helst kan dö av COVID-19. Du hade fel som vanligt när du drog något ur röven.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsinvolvingcovid19englandandwales
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-28 kl. 06:37.
Citera
2021-02-28, 06:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fram till Juni 2020 hade 4,476 personer avlidit i COVID-19 utan några som helst underliggande sjukdomar (inkluderat övervikt) i Storbritannien.

Så, jo, vem som helst kan dö av COVID-19. Du hade fel som vanligt när du drog något ur röven.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsinvolvingcovid19englandandwales

Ja. Vem som helst kan dö av Covid-19. Det är dock betydligt mindre farligt för unga och friska.

I Sverige har det hittills dött 145 personer i gruppen 0-49 år. Hur många av dessa som varit friska individer utan fetma vet jag inte.

Vad jag däremot kan läsa mig till att är att yngre (under 50) inte borde oroa sig så mycket för sin egen hälsa men däremot ta ett kollektivt ansvar för de som är äldre och/eller sjuka.
Citera
2021-02-28, 07:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Du glömde nämna att du enligt egen utsago är hypokondriker. Bra mycket erfarenhet för att vara 34 år, men du kanske pluggat och jobbat parallellt?

CFR ligger möjligen på 3% men IFR ligger en bra bit under 1%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in