2021-02-28, 08:19
Medlem
Grishnacs avatar
Men alla jävla ”spårningar” av telefoner när dom av nån jävla anledning skall prata en viss tid för att kunna spåra en telefon. I verkligheten behöver man inte ens prata över huvud taget, lägg på och spåra sen.

Svärdsdueller........suck. Jag har pysslat med reenectment i 20 år och hittills inte sett en enda film med en realistisk svärdsduell.
Citera
2021-02-28, 08:54
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
- Att amerikaner ska framställas som vinnare i ww2 filmer, när de egentligen sög och mötte 20% av tyska armén.
- 45 växlade motorcyklar a la Terminator 2 och crossmaskinsjakten.
- Filmer där en man slår ut tio man ensam.
Det värsta i den scenen är ju att man lagt på tvåtaktsljud till en hoj som tydligt är en fyrtaktare (Honda XR80 om jag minns rätt)
Citera
2021-02-28, 09:05
Medlem
grottmuttans avatar
När någon beställer en drink i en bar och får den 10 sekunder senare.
Citera
2021-02-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Mjao, den tyska S-minan, känd som "Bouncing Betty" har en liten fördröjning, då dess hopp till midjenivå och sedan splitterdetonation annars skulle omintetgöras, då den isf skulle explodera för lågt.

Visserligen var det ju inte heller där så att den inte detonerade så länge vippgaffeln var böjd, utan den detonerade ju ändå, men meningen med mintypen går lite om intet. Sitter minorna monterade med snubbeltråd är det förvisso inte ett tema oavsett...

Jag ger er rätt. Min invändning var egentligen inte en invändning.

Tänkte faktiskt lite på den också, men den har som du säger enbart en fördröjning innan den detonerar, däremot kan man tydligen springa ifrån dem, bara man är snabb... 😁 (glömt vad filmen heter, ned Owen Wilson)

Slog mig nu att det finns fordonsminor som kräver 2-3 tryck innan de detonerar för att inte alltid slå ut första fordonet (eller utlösas av en minvält), vet inte om det finns personminor med samma funktion. Oavsett lär de ju inte göra en massa högljuda klick när man passerar.
Citera
2021-02-28, 09:20
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Är du bilmekaniker? Hur jobbar du? Pallbockar? Tvåpelarlyft?

Alltid minst pallbockar.
Alltid, alltid Alltid!
Även vid däckbyte.

En domkraft ska man inte lita på helt enkelt.
Citera
2021-02-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
MASSOR. När man skjuter genom vatten med pistoler och gevär = HELT omöjligt.

Långsamma kulor typ gamla musköter och pistolkulor klarar att passera vattenbarriären utan att splittras, men gevärskulor splittras direkt.

Mythbuster gjorde tester på det i ett program, var riktigt intressant faktiskt.

Men det är ju rätt kass i en såpass seriös film som Private Ryan att det i inledningsscenen ses massvis med kulor flyga under vattnet med lyftbubbelspår bakom sig.
Citera
2021-02-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Som före detta biltjuv stör det mig något alldeles förbannat på film bara är att stoppa in handen under instrumentbrädan och rycka fram ett gäng kablar. Sedan tvinnar man bara ihop kablarna, gärna så det gnistrar så är det bara åka sen.

Ofta twinnar de inte ihop dem ens (praktiskt att de även är färdigskalade när man rycker dem), utan duttar bara så att startmotorn går igång.
Citera
2021-02-28, 09:28
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi fortsätter på militärtemat.

Stridsvagnar:

I de flesta filmer består innanmätet i en stridsvagn av ett relativt stort och öppet utrymme, där samtliga besättningsmän kan se varandra, prata med normal samtalston, och det kan även förekomma att tex någon hoppar ner i vagnen för samverkan, transport av fångar osv.

På riktigt är det snortrångt i en stridsvagn, kommunikation sker via headset, och besättningsmännen kan knappt se varandra, (beroende lite på vilken typ vi pratar om). Föraren lever definitivt ett eget liv på sin plats.

Och när vi är inne på stridsvagnar förtjänar Fury en helt egen sågning.

Inledningsvis är den hyfsad, men stör mig på att grupperade och väl dolda pv-janonerna inte klarar av att träffa vagnar som kör rakt emot dem i långsam takt, men shermanvagnarna utan stabilisator slår ut dem i farten, och att tigervagnen skulle aldrig ha lämnat sin eldställning i det läget, utan stått kvar och skjutet ut shermanvagnarna en efter en, men visst, det kan ha varit en korkad besättning.

Men när de är ensamma kvar och flöjtar omkring helt själva på slagfältet, där spårar det ur.

Signalisten har en framåtriktad kulspruta som i princip bara kan skjuta rakt fram, och tydligen var det över tyska soldaters tankeförmåga att närma sig vagnen ifrån nån annan riktning (efter det initiala eldöppnandet), utan man anfaller om och om igen rakt framifrån.

När de till slut lyckas få in en handgranat i vagnen kastar sig föraren hjältemodigt över den (återigen det där med plats och utrymme i en stridsvagn).
Påverkan av tryckvågen ifrån en handgranat i ett slutet utrymme verkar helt ha gått förbi filmmakarna. (Däremot blir det ingen direkt tryckvåg av ett p-skott, så den scenen har jag inte så mycket emot, förutom hur de har valt att visualisera genomslaget...)

Och signalisten går ifrån darrig tonåring till härdad soldat på 2 dygn...

Andra exempel.

Finns en film som heter "the Beast" som handlar om en sovjetisk T-64 som kör runt själv i Afghanistan.

Följande stör jag mig på.

1. De har en extra person med sig i vagnen, var ska han sitta liksom? Dessutom är de 4 i besättningen, mot 3 på riktigt, så det är 2 personer för mycket i vagnen.

2. När de får ett klick på en granat utrymmer de vagnen, som att hela vagnen nu plötsligt kan explodera om granaten avfyras av sig själv...
På riktigt plockar man bara ut den igen.

3. De får slut på soppa, och tar då reservdunkarna ifrån en helikopter. Tydligen går ryska helikoptrar på diesel. De tar även med sig 4 dunkar, dvs 80 liter... Till ett fordon som har en tank på runt 1000 liter, hur långt räcker det liksom...

4. Stridsvagnar kör inte omkring ensamma på slagfältet på der viset.

Men sammantaget så är der just det här "fikarummet" med utrymme i en stridsvagn som gestaltas som jag stör mig mest på.

Förevisade en 122:a en gång för en civilist, han var helt övertygad om att det såg ut så på insidan. När han hoppade ner och insåg hur litet utrymmet faktiskt är kunde han inte riktigt fatta det. Han var djupt besviken över att hans föreställning hade rubbats

Det med helikoptersoppa kan vara sant.
Är det en turbin helikopter så är det flygfotogen som är i princip diesel. Gamla dieselbilar går utmärkt att köra på flygfotogen.
Så att en gammal diesel pansarvagn går att köra på flygfotogen tror jag absolut!

Men sedan som du säger, 80 liter soppa i en pansarvagn är väl knappt en kallstart...
Citera
2021-02-28, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ofta twinnar de inte ihop dem ens (praktiskt att de även är färdigskalade när man rycker dem), utan duttar bara så att startmotorn går igång.
Är väl inte konstigt att kablarna är skalade om man bara rycker ut dom från sockerbiten
Citera
2021-02-28, 09:45
Medlem
Sjukvårdspersonal.

Aldrig sett trovärdig HLR. Inga riktiga kompressioner, instant revival osv, deffar asystoli. Saturationsklämmor på näsor och annat märkligt.
Citera
2021-02-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Filmer när de gäller bilar i allmänhet . Vissa manuella lådor verkar ha 100+ växlar . Bultar som skruvar ur sig själva . Neon som inte går sönder trots bilen hoppar måååånga meter . En lätt trottarkant pajar de 😁

Eller en film som utspelar sig ett visst år och de har fått 5 år nyare bilar eller att en ny bil glider förbi helt obemärkt ... Framtidsbilar .. de skulle locka massa folk o springa fram o titta på en bil från 2021 ... När de är på 60-70tal

Fortsätter biltemat.

Stör mig på när någon har "saboterar" bromsarna på en bil...

Det upptäckts inte förren det kommer en nerförsbacke, handbroms nyttjas i princip aldrig, men har sett det en gång, och då var den också saboterad, så lite pluspoäng där.

Däremot motorbroms verkar vara ett helt okänt begrepp i Hollywood... Istället gasar man mer när man är utan bromsar.

Att det är fel årsmodeller på bilar kan jag köpa om de är inom rätt tidsperiod, dvs att det rullar en 65:a i en film som utspelar sig 1963 är det ytterst få som är så bilkunniga att de ens ser, däremot en 80-talsbil hade de flesta sett direkt.
Där tror jag mer det handlar om en kompromiss ifrån filmmakaren, att man får ta de bilar man får tag på. Likaså som nämndes tidigare att det bara är fina bilar, så är det vad som funns att tillgå, då ev rostlik inte är körbara. Lagomslitna veteraner finns det inte så mycket.

Däremot är det intressant det här med att bilar börjar koka i tid o otid, ofta vid helt normal landsvägskörning... Hur ofta händer det liksom?

Skjuter man på ett däck med pistol är det tomt på en millisekund, och bilen (som nån skrev tidigare) blir helt okontrollerbar och voltar oftast...

Skotthål i bakrutan men inga i framrutan, att en bil kan ha 50+ kulhål men fungera precis som vanligt, och ungen är träffad inuti bilen heller

Självexploderande bilar har redan nämnts.

Jag störde mig tidigare på att den som kör bilen sitter och rör ratten fram och tillbaka hela tiden, men efter att jag kört en gammal amerikansk bil insåg jag att det är ju så man får göra, iom den usla konstruktionen...😁
Senast redigerad av Wowbagger2000 2021-02-28 kl. 09:49.
Citera
2021-02-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det med helikoptersoppa kan vara sant.
Är det en turbin helikopter så är det flygfotogen som är i princip diesel. Gamla dieselbilar går utmärkt att köra på flygfotogen.
Så att en gammal diesel pansarvagn går att köra på flygfotogen tror jag absolut!

Men sedan som du säger, 80 liter soppa i en pansarvagn är väl knappt en kallstart...

Jag ger dig rätt där, det skulle kunna funka faktiskt, speciellt på en rysk dieselmotor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in