Citat:
Ursprungligen postat av
Aviart
Som insatt i just den branschen så kan jag informera om att blyinfattade kablar håller på att fasas ut mer och mer. Många kommuner väljer att gräva upp sina gamla kablar till förmån för nyförlagda, mer driftsäkra alternativ. Tråkigt nog så kan man inte bara fräsa upp allt i ett svep, dels för kostnaden och dels för vad arbetet innebär rent konkret. Därför väntar gärna nätägarna med att byta ut kablarna tills dom smäller eller man har dom framme i annat ärende.
Vad gäller blyförbudet i ammunition så tror jag att det kommer vara väldigt svårt att få bort helt.
Självklart lägger man inte ner blyinfattad kabel längre vid nyinstallation.
Men om du tror att Skanova (Telia) kommer att gräva upp tusentals mil gammal telekabel som i många fall ligger djupt som helvete, under all den nylagda fibern och asfalt lever du i fablernas värld.
Genom skogar och åkrar, inslingrat i rötter sedan 60 år tillbaks och halva dokumentationen försvunnen.
Det skulle kosta flera Fantasiljarder kronor att återställa allt efteråt.
Att man byter ut elkablar för driftsäkerhets skull köper jag.
Men liket efter televerket kommer att ligga kvar för evigt, det kan jag lova dig.
Finns ju fan knappt pengar att plocka ner alla kreosotstolpar.
Det ligger en telekabel enligt papperna under grannens kåk tvärs genom min tomt.
Kommer dom och tar den med tror du ? Synd om grannen som måste riva sitt fina hus.
Finns inga servitut så jag kan väl räkna kopparn i den som min egendom. Najs.