2021-02-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu är jag ingen militär expert men en del av problematiken handlar väl om att militären skjuter på väldigt begränsade områden medan jägare skjuter över hela jävla Sverige? Obs jag är själv jägare.

hur många hektar är ditt jaktområde på och hur många skott avlossas inom det årligen,ingen särdeles miljödramatik eller hur
Citera
2021-02-27, 21:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moffey
hur många hektar är ditt jaktområde på och hur många skott avlossas inom det årligen,ingen särdeles miljödramatik eller hur

Det handlar ju om mängd över tid. Bly finns kvar i skogen efter att min farsa sköt sin första älg på 70-talet. Blyet försvinner inte.
Citera
2021-02-27, 21:33
Medlem
Citat:
Det handlar ju om mängd över tid. Bly finns kvar i skogen efter att min farsa sköt sin första älg på 70-talet. Blyet försvinner inte.

vad hade han för ammunition kulvikt osv
Citera
2021-02-27, 21:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
vad hade han för ammunition kulvikt osv

Vad spelar det för roll? Att jag sa att det finns bly kvar i skogen från 70-talet är bara ett antagande. Jag har såklart inte varit ute och mätt några blyhalter. Det är iaf ett problem att bly förgiftar vår natur och jägare bidrar till detta problem.
Citera
2021-02-27, 21:51
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll? Att jag sa att det finns bly kvar i skogen från 70-talet är bara ett antagande. Jag har såklart inte varit ute och mätt några blyhalter. Det är iaf ett problem att bly förgiftar vår natur och jägare bidrar till detta problem.

dina antaganden verkar oantagliga i mina ögon,du kommer aldrig hitta ett kulfragment eller blyhagel i skogen hur och var du än letar

åkt till tätorter och titta i rännstenen på gatorna så kanske du hittar en balansvikt av bly som lossnat från bildäck...thats it
Citera
2021-02-27, 22:16
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Sverige har extremt mycket skog och det är förhoppningsvis mycket få jägare som går och sätter kulor i träd till höger och vänster (skog är som bekant inte ett godtagbart kulfång).
Skog är gott och väl "kulfång" vid hagelskytte och där har man det största problemet med blyfri ammunition.
Citera
2021-02-28, 00:10
Avslutad
Så vad är problemet? Varför kan inte jägare använda kopparmantlad stålkula? Vill du ha mer Joule ut från pipan, öka mängden "krut" för att kompensera för den lägre massan. Vill du öka vävnadsskadan, använd en kula som deformerar. Vad är det jag inte förstår?
Citera
2021-02-28, 01:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Som insatt i just den branschen så kan jag informera om att blyinfattade kablar håller på att fasas ut mer och mer. Många kommuner väljer att gräva upp sina gamla kablar till förmån för nyförlagda, mer driftsäkra alternativ. Tråkigt nog så kan man inte bara fräsa upp allt i ett svep, dels för kostnaden och dels för vad arbetet innebär rent konkret. Därför väntar gärna nätägarna med att byta ut kablarna tills dom smäller eller man har dom framme i annat ärende.

Vad gäller blyförbudet i ammunition så tror jag att det kommer vara väldigt svårt att få bort helt.
Självklart lägger man inte ner blyinfattad kabel längre vid nyinstallation.
Men om du tror att Skanova (Telia) kommer att gräva upp tusentals mil gammal telekabel som i många fall ligger djupt som helvete, under all den nylagda fibern och asfalt lever du i fablernas värld.
Genom skogar och åkrar, inslingrat i rötter sedan 60 år tillbaks och halva dokumentationen försvunnen.

Det skulle kosta flera Fantasiljarder kronor att återställa allt efteråt.
Att man byter ut elkablar för driftsäkerhets skull köper jag.
Men liket efter televerket kommer att ligga kvar för evigt, det kan jag lova dig.
Finns ju fan knappt pengar att plocka ner alla kreosotstolpar.

Det ligger en telekabel enligt papperna under grannens kåk tvärs genom min tomt.
Kommer dom och tar den med tror du ? Synd om grannen som måste riva sitt fina hus.
Finns inga servitut så jag kan väl räkna kopparn i den som min egendom. Najs.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-28 kl. 01:57.
Citera
2021-02-28, 03:20
Medlem
Citat:

Bättre att skippa jakten så alla miljö och djur vänner blir glada.

Jägare bidrar till detta!!!! Otroligt. Jag är fd skogsägare och jägare. Sköt ca 7 skott om året. 5 för tränning och 1 eller 2 vid jakt varje år. Tror inte det skadar naturen speciellt mycket.
Citera
2021-02-28, 08:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Jag har diskuterat saken med jaktfientliga individer tillika miljöfantaster

jag har erbjudit var och en som går ut i skogen och hittar ett blyhagel att jag ska lägga de haglen på en smörgås och sen äta upp

bly är dessutom säkert att ha liggande i naturen,blyplattor i batterier är omgivna av syra utan att lösas upp,och säg den barnunge som inte haft luftgevärskulor i munnen och bitit på när man var ung och pepprade med luftgevär

EU tar det hela ett steg längre

1.7 miljoner ton bly anses jägare sprida ut under 20 år i EU
Förbud mot bly i kulor skulle kunna undvika IQ förluster hos 7000 barn per år....
undrar hur de kommit fram till detta...

https://sverigesradio.se/artikel/forslag-om-totalforbud-for-blyammunition-inom-eu?fbclid=IwAR3oFjVhzfzDvPLzqM69KeC7LmIkbnxWt_Ge2s ozUT cL5foPS4pGeGznewA

Man skulle ha dött för länge sedan av blyförgiftning. Hela somrarna gick man runt med munnen full av bly.

Citat:

Du har fortfarnade inte förstått att bly i fast form inte är något problem!?

Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Så vad är problemet? Varför kan inte jägare använda kopparmantlad stålkula? Vill du ha mer Joule ut från pipan, öka mängden "krut" för att kompensera för den lägre massan. Vill du öka vävnadsskadan, använd en kula som deformerar. Vad är det jag inte förstår?

Det mesta med ammunition och skytte gissar jag?
Citera
2021-02-28, 11:07
Medlem
I Stockholm gjordes miljömätningar på uppdrag av Miljöförvaltningen under millennieskiftet 22 december-13 januari för att se vilka utsläpp av metaller som fyrverkerier bidrog med. Kraftigt förhöjda halter av luftburna partiklar PM10 konstaterades. Stadens officiella nyårsfyrverkeri var blyfritt, men miljön tillfördes ändå 275 kg (extra) bly från privata fyrverkerier. Även andra metaller samt arsenik uppmättes.

Googlade på fyrverkeripjäser innehåller och hittade detta på Wikipedia.

Jag är inte jägare, men det finns nog annat som förstör mer än de kulor jägarna använder. Vi behöver jägare för att begränsa viltolyckor mm.
Citera
2021-02-28, 11:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Bättre att skippa jakten så alla miljö och djur vänner blir glada.

Jägare bidrar till detta!!!! Otroligt. Jag är fd skogsägare och jägare. Sköt ca 7 skott om året. 5 för tränning och 1 eller 2 vid jakt varje år. Tror inte det skadar naturen speciellt mycket.

Multiplicera de sju skotten med Sveriges 250.000 jägare och få en siffra för varje år. Men blyet regnar inte bort till nästa år utan finns kvar i naturen. Efter några år snackar vi om många miljoner kulor och hagel som lägger sig i våra skogar. Klart det blir ett problem med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in