2021-02-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desperatsomfan
Att vara en bra jägare handlar inte om hur många skott du avlossar.

Inte särskilt spännande att plocka svamp va?
Inte föder det din familj särskilt länge heller.
Skjuter du ett rådjur har du minst 15kg riktigt fint kött. Som du dessutom genom minimal miljöpåverkan skaffat.
Köper du kött från affären vill jag nog kalla dig miljöbov!
Äter du inte kött utan håller dig till sojabönor vill jag nog kalla dig miljöbov ändå med tanke på de enorma fält med sojabönor som måste anläggas för att tillgodose alla som vägrar kött. Otaliga djur får sätta livet till för att grönsaksätarna ska få sitt mål.
Oh nej, vi kommer alltså snart att läsa svältande familjer till 10-skotts jägare!
Annars kan man gå till Ica och köpa kött, enkelt och praktiskt.
Citera
2021-02-27, 10:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Problemet med stål är att när det sätter sig i träden så går bladen på sågarna sönder i sågverken.
Detta problem existerar inte med bly då klingorna tuggar sig igenom.

Sverige har extremt mycket skog och det är förhoppningsvis mycket få jägare som går och sätter kulor i träd till höger och vänster (skog är som bekant inte ett godtagbart kulfång). Det måste vara en once-in-a-lifetime-händelse när sågen väl går på en jägares kula. Och när det ändå händer så är det bara att byta klinga och fortsätta, det är ingen stor grej utan sådant som man ändå gör kontinuerligt på ett sågverk.

Jag är inte på något sätt för ett generellt blyförbud, men just det där är ett så tunt argument för blykulor att det inte ens märks i slutsammanställningen.
Citera
2021-02-27, 11:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det finns redan sedan 2002 ett förbud mot blyhagel vid våtmarker vilket inkluderar grunda sjöar och havsvikar.

Och det är väl ett tecken på att bly INTE är en bra grej i våra vatten?
Citera
2021-02-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För försvarets kulor landar aldrig i vattnet?

Och bly ute i skogen kommer tas upp av växtligheten runtomkring, som kommer ätas av djur.
Försvarets kulor är sedan länge blyfria...
Citera
2021-02-27, 12:17
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur många år av jakt motsvarar en enda försvarsövning med skarp ammunition?

Sila mygg, svälj kameler.

Har för mig att mina befäl alltid skämtade och sa "mycket bly i luften killar... miljöbly alltså", när vi hade skjutövningar.
Citera
2021-02-27, 12:22
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och det är väl ett tecken på att bly INTE är en bra grej i våra vatten?
Jag trodde det berodde på att fåglar som skadeskjutits äts av rovfåglar som då får i sig blyet. Finns det belagt att bly från ammunition skadar vattenlevande organismer?
Citera
2021-02-27, 12:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Problemet med stål är att när det sätter sig i träden så går bladen på sågarna sönder i sågverken.
Detta problem existerar inte med bly då klingorna tuggar sig igenom.
Inget problem för mig eftersom att jag tycker att vi borde bevara mer skog ändå. Låt ingen jaga där man ska avverka. Problemet löst.
Citera
2021-02-27, 12:43
Medlem
Citat:
Äter du inte kött utan håller dig till sojabönor vill jag nog kalla dig miljöbov ändå med tanke på de enorma fält med sojabönor som måste anläggas för att tillgodose alla som vägrar kött. Otaliga djur får sätta livet till för att grönsaksätarna ska få sitt mål.
Du får läsa på istället. Nästan all världens soja går till djuruppfödning.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-att-ata-soja-bidrar-inte-till-avskogningen
Citera
2021-02-27, 12:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaniffel
Försvarets kulor är sedan länge blyfria...

I hela EU? Så pass? Det hade jag missat.
Citera
2021-02-27, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag trodde det berodde på att fåglar som skadeskjutits äts av rovfåglar som då får i sig blyet. Finns det belagt att bly från ammunition skadar vattenlevande organismer?

Jag vet att fåglar som änder och svanar får i sig blyhagel om det ligger på botten och skräpar. Det känns väl också rimligt att även större fiskar kan få i sig hagel. Bly är överlag skadligt för levande organismer.
Citera
2021-02-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage

Änder äter grus för att ha i krävan (du kan googla vad det är för något), och äter blyhagel i stället så mals det sönder i krävan
Citera
2021-02-27, 13:21
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag vet att fåglar som änder och svanar får i sig blyhagel om det ligger på botten och skräpar. Det känns väl också rimligt att även större fiskar kan få i sig hagel. Bly är överlag skadligt för levande organismer.
Att bly är skadligt är inte ifrågasatt men redan nu ska stålhagel användas i våtmarker. Tar man rätt på räntan av vilt där en blykula gått in så klarar sig även rovfåglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in