2021-02-27, 13:22
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Änder äter grus för att ha i krävan (du kan googla vad det är för något), och äter blyhagel i stället så mals det sönder i krävan
Frågan gällde vattenlevande organismer och inte fåglar.
Citera
2021-02-27, 15:50
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har länge förespråkat blyförbud, så... bra förslag! Hoppas att det går igenom.

Bly bör endast användas där det verkligen behövs, till exempel som skydd mot radioaktiv strålning eller liknande sammanhang, absolut inte inom ammunition eller i föremål där det kan släppas ut i naturen.

Bara svammel.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Sverige har extremt mycket skog och det är förhoppningsvis mycket få jägare som går och sätter kulor i träd till höger och vänster (skog är som bekant inte ett godtagbart kulfång). Det måste vara en once-in-a-lifetime-händelse när sågen väl går på en jägares kula. Och när det ändå händer så är det bara att byta klinga och fortsätta, det är ingen stor grej utan sådant som man ändå gör kontinuerligt på ett sågverk.

Jag är inte på något sätt för ett generellt blyförbud, men just det där är ett så tunt argument för blykulor att det inte ens märks i slutsammanställningen.

Vad tror du sågverksindustrin tycker om det? En sågklinga år inte billig och det blir stillestånd var gång man måste byta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Inget problem för mig eftersom att jag tycker att vi borde bevara mer skog ändå. Låt ingen jaga där man ska avverka. Problemet löst.

Nu använde du inte hjärna på rätt sätt!

I exempelvis Finland finns det stora områden där man fortfarande inte kan använda skogen då det är för mycket splitter i träden. DU vet det där världskriget som vi slapp?

Bly i fast form är inte något problem. Blyet i avgaserna är däremot värre. Men det bryr jag mig inte om för jag både jagar med bly och kör stor törstig V8 som spyr ut skit.
Citera
2021-02-27, 15:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad tror du sågverksindustrin tycker om det? En sågklinga år inte billig och det blir stillestånd var gång man måste byta.

Som tidigare nämnts så har alla stora sågverk metalldetektorer som förhindrar den typen av haverier. Och för de mindre sågverken utan metalldetektorer är det ingen stor sak att växla och slipa klinga, det gör man ändå några gånger per dag.
Citera
2021-02-27, 16:34
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Som tidigare nämnts så har alla stora sågverk metalldetektorer som förhindrar den typen av haverier. Och för de mindre sågverken utan metalldetektorer är det ingen stor sak att växla och slipa klinga, det gör man ändå några gånger per dag.

Fråga istället sågverken vad dom tycker om ideliga stopp och klingbyten? Hur mycket produktionsbortfall blir det? Det är ju sådant som alla tillverkningsindustrier skyr som pesten. Varje minut kostar pengar och som sagt så är bly i fast form inte farligt.

Det är som exempel mycket värre att sätta igång med att försöka sanera skjutvallar än att bara låta dom vara. Blyet kapslar in sig själv.
Citera
2021-02-27, 16:38
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:

Som verksam inom sågverksindustrin kan jag meddela att antal kulor som orsakat band- eller klinghaveri är försvinnande liten kontra den mängden bondskog som tidvis kan vara fylld med taggtråd (vilket också är en tillräckligt sällsynt företeelse att man knappast höjer på ögonbrynen eller ylar om att taggtråd borde förbjudas)
Citera
2021-02-27, 17:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Fråga istället sågverken vad dom tycker om ideliga stopp och klingbyten? Hur mycket produktionsbortfall blir det? Det är ju sådant som alla tillverkningsindustrier skyr som pesten. Varje minut kostar pengar och som sagt så är bly i fast form inte farligt.

Sen var det ju där med ideliga stopp. Det avverkas ett par miljoner träd i Sverige varje år och antalet jägarkulor som fastnar i träd borde inskränka sig till några handfullar. Förhoppningsvis finns det inte så många jägare som använder skog som kulfång.
Citera
2021-02-27, 17:44
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Om det finns rimliga alternativ ser jag inte problemet. Dock är jag mycket dåligt påläst i denna fråga så någon som har bra koll får gärna förklara mer exakt vad ett förbud mot blyammunition skulle få för konsekvenser. Samtidigt har jag mycket svårt att tro att tyrannerna i Bryssel skulle bry sig om blynivån i svenska skogar utan det känns som att det här är en dog whistle för att ta ifrån jägare sina vapen.
Citera
2021-02-27, 20:34
Medlem
theshades avatar
Dra igång kärnkraftverken och gör projektiler av utarmat uran istället då. Miljömuppar.
Citera
2021-02-27, 20:53
Medlem
hejsan07s avatar
Känns som de tror att jägare skjuter som i TV spel och ikrigsfilmer/krig där ammunitionen är billig och sprids och slösas på.

Vidare tanke:
Blyankare (plätt) för båtar, kommer de också förbjudas? De lär finnas en hel del ute i samhället och på bottnarna...
Citera
2021-02-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Detta har väl diskuterats i 20 år, minst.

som jag minns det började det sommaren 1987,men då fanns inte internet så diskussionen dog ut ganska fort den gången
Citera
2021-02-27, 21:05
Medlem
blamages avatar
Hittade ett blogginlägg som benar ut betydelsen av bly i ammo:

https://www.bergsblogg.se/vapen/

Vi kan tacka tjänstemännen på kemikalieinspektionen som drivit frågan om blyförbud, till ingen nytta.
Citera
2021-02-27, 21:08
Medlem
Jag har diskuterat saken med jaktfientliga individer tillika miljöfantaster

jag har erbjudit var och en som går ut i skogen och hittar ett blyhagel att jag ska lägga de haglen på en smörgås och sen äta upp

bly är dessutom säkert att ha liggande i naturen,blyplattor i batterier är omgivna av syra utan att lösas upp,och säg den barnunge som inte haft luftgevärskulor i munnen och bitit på när man var ung och pepprade med luftgevär

EU tar det hela ett steg längre

1.7 miljoner ton bly anses jägare sprida ut under 20 år i EU
Förbud mot bly i kulor skulle kunna undvika IQ förluster hos 7000 barn per år....
undrar hur de kommit fram till detta...

https://sverigesradio.se/artikel/forslag-om-totalforbud-for-blyammunition-inom-eu?fbclid=IwAR3oFjVhzfzDvPLzqM69KeC7LmIkbnxWt_Ge2s ozUT cL5foPS4pGeGznewA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in