Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Har länge förespråkat blyförbud, så... bra förslag! Hoppas att det går igenom.
Bly bör endast användas där det verkligen behövs, till exempel som skydd mot radioaktiv strålning eller liknande sammanhang, absolut inte inom ammunition eller i föremål där det kan släppas ut i naturen.
Bara svammel.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Sverige har extremt mycket skog och det är förhoppningsvis mycket få jägare som går och sätter kulor i träd till höger och vänster (skog är som bekant inte ett godtagbart kulfång). Det måste vara en once-in-a-lifetime-händelse när sågen väl går på en jägares kula. Och när det ändå händer så är det bara att byta klinga och fortsätta, det är ingen stor grej utan sådant som man ändå gör kontinuerligt på ett sågverk.
Jag är inte på något sätt för ett generellt blyförbud, men just det där är ett så tunt argument för blykulor att det inte ens märks i slutsammanställningen.
Vad tror du sågverksindustrin tycker om det? En sågklinga år inte billig och det blir stillestånd var gång man måste byta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Inget problem för mig eftersom att jag tycker att vi borde bevara mer skog ändå. Låt ingen jaga där man ska avverka. Problemet löst.
Nu använde du inte hjärna på rätt sätt!
I exempelvis Finland finns det stora områden där man fortfarande inte kan använda skogen då det är för mycket splitter i träden. DU vet det där världskriget som vi slapp?
Bly i fast form är inte något problem. Blyet i avgaserna är däremot värre. Men det bryr jag mig inte om för jag både jagar med bly och kör stor törstig V8 som spyr ut skit.