2021-02-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är nog medveten om amerikanskt stöd till Israel..

Men jag skall kasta ut en handske, som kanske kan låta lite provocerande : Om Finland köper F-35, så skulle jag inte bli förvånad om får det några % billigare än vad Norge betalade.

Detta är inte bara flyg som skall säljas, geopolitik är även med. Och Norge har råd att betala lite till..

Det blir nok billigere enn norge uansett om de får rabatt eller ikke, siden vi får våre levert nå, og finland får sine senere.

Vi måtte erstatte våre gamle F-16(MLU) før Finland må erstatte sine F-18, så vi betaler høyere pris for å være "først i køen", F-35 blir generelt billigere per produksjonslinje.
Citera
2021-02-27, 23:01
Medlem
--Blackbird--s avatar
Den största besvikelsen vore om Finland valde Super Hornet.
Om de skulle välja Gripen så skulle Sverige åtminstone få pengar för deras kassa val.
Bäst vore F-35. Om jag vore en pilot så skulle jag känna mig mest säker i F-35 tack vare dess stealth. Om jag däremot skulle vara tvungen att flyga ett annat plan så skulle jag känna mig bitter över att jag istället kunde ha varit en svårare måltavla (F-35).

Visst håller ni med om att man som pilot skulle känna sig mest trygg i F-35?
Senast redigerad av --Blackbird-- 2021-02-27 kl. 23:03.
Citera
2021-02-28, 01:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Om de skulle välja Gripen så skulle Sverige åtminstone få pengar för deras kassa val.
Bäst vore F-35. Om jag vore en pilot så skulle jag känna mig mest säker i F-35 tack vare dess stealth. Om jag däremot skulle vara tvungen att flyga ett annat plan så skulle jag känna mig bitter över att jag istället kunde ha varit en svårare måltavla (F-35).

Nu rullade du tillbaka debatten intellektuellt rätt rejält här...

Vilket plan man är mest säker i beror på en mängd faktorer, bl.a. motståndarens plan, hans vapensystem och stridsledning, ditt plan, dina vapensystem och din stridsledning, miljöaspekter som väderlek, höjd över marken o.s.v. o.s.v. Beroende på uppdrag är ett plan mer eller mindre bra.

Gripen har fördelar, liksom Super Hornet, F35 eller SU35. Det är fler faktorer än vilket plan som ger flygföraren bäst överlevnadschanser i en fiktiv operation som man måste ta ställning till.

Till syvende och sist är det hela kedjan, från markpersonal, infrastruktur, vilka vapensystem man ska använda och vilket stridsledningssystem planet ska verka i som är det avgörande.
Citera
2021-02-28, 02:20
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu rullade du tillbaka debatten intellektuellt rätt rejält här...

Vilket plan man är mest säker i beror på en mängd faktorer, bl.a. motståndarens plan, hans vapensystem och stridsledning, ditt plan, dina vapensystem och din stridsledning, miljöaspekter som väderlek, höjd över marken o.s.v. o.s.v. Beroende på uppdrag är ett plan mer eller mindre bra.

Gripen har fördelar, liksom Super Hornet, F35 eller SU35. Det är fler faktorer än vilket plan som ger flygföraren bäst överlevnadschanser i en fiktiv operation som man måste ta ställning till.

Till syvende och sist är det hela kedjan, från markpersonal, infrastruktur, vilka vapensystem man ska använda och vilket stridsledningssystem planet ska verka i som är det avgörande.
Ändrar inte faktumet att det inte går att skjuta ner ett plan som inte syns.
Jag vidhåller att jag skulle känna mig säkrast i F-35.
Citera
2021-02-28, 07:35
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Det säkraste är att stanna på marken. Såtillvida har du helt rätt i att hangardrottningen är det säkraste valet... för piloten.
Citera
2021-02-28, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Givetvis är pilotens trygghet en parameter, men den är inte viktig. Just den parametern maximerar man dessutom enkelt genom att helt enkelt inte flyga. (Här verkar F35 ha en uppenbar fördel (pilotsäkerhetsmässigt), ifall det är sant att den står på marken i större omfattning pga sin teknologi).

Problemet är snarare att värdera vilket plan som ger mest krigsavhållande effekt, alternativt (när den effekten, som är samordnad med resten av försvaret (system av system) har fallerat, vilket vi inte hoppas) vad som ger mest "pang för pengarna".

Minst risk för piloterna är en helt liten del i den ekvationen.

Dessutom är frågan om "osynlighet" variabel över tid, därför att "stealth" i sina olika former initierar nya eller annorlunda spaningsmetoder och -teknologi. Det betyder inte att egenskapen är oviktig, utan att absolutvärdet av den är färskvara.
Citera
2021-02-28, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu är inte F-35 osynligt, varken på radar eller för IR-sensorer.
Däremot ger F-35 ett mindre eko och upptäcks med aktiv radar på kortare avstånd.
Problemet är att F-35 måste använda aktiva sensorer om inte en Globaleye eller markradar visar in målet åt F-35 via länk.
Kan F-35 hålla sig ”tyst” i underljudsfart så syns det minst av alla, om inte så lär ryska sensorer hitta det.
Sen kommer F-35’s avancerade ”skinn” med en kostnad, det måste underhållas för att inte tappa delar av sin stealth.
Det kostar pengar och lär bli dyrare med tiden.
Citera
2021-02-28, 10:22
Medlem
Citat:

Fast det är inte osynligt. Det syns och går att hitta, de metoderna utvecklas nu.

När (inte om) F-35 blir lättare att hitta sitter du i ett sämre plan.
Citera
2021-02-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Däremot ger F-35 ett mindre eko och upptäcks med aktiv radar på kortare avstånd.
Problemet är att F-35 måste använda aktiva sensorer om inte en Globaleye eller markradar visar in målet åt F-35 via länk.
Kan F-35 hålla sig ”tyst” i underljudsfart så syns det minst av alla, om inte så lär ryska sensorer hitta det.
Sen kommer F-35’s avancerade ”skinn” med en kostnad, det måste underhållas för att inte tappa delar av sin stealth.
Den må selvsagt ikke bruke aktive sensorer. Den besitter flere og bedre passive sensorer enn de fleste.
Vedlikeholdet av huden er et problem på F-22, men i liten grad på F-35.
Citera
2021-02-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast det är inte osynligt. Det syns och går att hitta, de metoderna utvecklas nu.

Sämre plan enn hva? Finner du F-35 lettere så finner du i alle fall alle andre som lysende mål.
Citera
2021-02-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Sämre plan enn hva? Finner du F-35 lettere så finner du i alle fall alle andre som lysende mål.

Sämre plan än med stealth.

Hade man gjort något annorlunda utan stealth vad gäller aerodynamaiken t ex?
Citera
2021-02-28, 11:16
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Det säkraste är att stanna på marken. Såtillvida har du helt rätt i att hangardrottningen är det säkraste valet... för piloten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis är pilotens trygghet en parameter, men den är inte viktig. Just den parametern maximerar man dessutom enkelt genom att helt enkelt inte flyga. (Här verkar F35 ha en uppenbar fördel (pilotsäkerhetsmässigt), ifall det är sant att den står på marken i större omfattning pga sin teknologi).

Problemet är snarare att värdera vilket plan som ger mest krigsavhållande effekt, alternativt (när den effekten, som är samordnad med resten av försvaret (system av system) har fallerat, vilket vi inte hoppas) vad som ger mest "pang för pengarna".

Minst risk för piloterna är en helt liten del i den ekvationen.

Dessutom är frågan om "osynlighet" variabel över tid, därför att "stealth" i sina olika former initierar nya eller annorlunda spaningsmetoder och -teknologi. Det betyder inte att egenskapen är oviktig, utan att absolutvärdet av den är färskvara.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Ehm, lite märkliga kommentarer.

Självklart är den inte osynlig, men den är mindre synlig än motståndaren och andra plan, det är avgörande. Även en liten fördel är viktig.

Att det säkraste är att stanna på marken är irrelevant, förstår inte varför ni tramsar.

Pilotens säkerhet är samma som planets säkerhet.
Ett nerskjutet plan gör ingen nytta i krig. Och speciellt om man har relativt få plan som Finland så är det extra viktigt att så få plan som möjligt blir nerskjutna.

Även om F-35 blir lättare att hitta med ny teknik så kommer den för en överskådlig framtid troligen förbli svårare att upptäcka än andra plan, som sagt även en liten fördel är viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in