Citat:
Ursprungligen postat av
--Blackbird--
Den största besvikelsen vore om Finland valde Super Hornet.
Om de skulle välja Gripen så skulle Sverige åtminstone få pengar för deras kassa val.
Bäst vore F-35. Om jag vore en pilot så skulle jag känna mig mest säker i F-35 tack vare dess stealth. Om jag däremot skulle vara tvungen att flyga ett annat plan så skulle jag känna mig bitter över att jag istället kunde ha varit en svårare måltavla (F-35).
Visst håller ni med om att man som pilot skulle känna sig mest trygg i F-35?
Nu rullade du tillbaka debatten intellektuellt rätt rejält här...
Vilket plan man är mest säker i beror på en mängd faktorer, bl.a. motståndarens plan, hans vapensystem och stridsledning, ditt plan, dina vapensystem och din stridsledning, miljöaspekter som väderlek, höjd över marken o.s.v. o.s.v. Beroende på uppdrag är ett plan mer eller mindre bra.
Gripen har fördelar, liksom Super Hornet, F35 eller SU35. Det är fler faktorer än vilket plan som ger flygföraren bäst överlevnadschanser i en fiktiv operation som man måste ta ställning till.
Till syvende och sist är det hela kedjan, från markpersonal, infrastruktur, vilka vapensystem man ska använda och vilket stridsledningssystem planet ska verka i som är det avgörande.