Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Skulle säga att mycket har talat för det genom åren, man har successivt ökat budgeten. Det är talande..
Det kokar ner till F-35 vs. Super Hornet som jag ser det.
Få nu se om Boeing tänker pruta på priset i sista stund. Finland är ju kännt för att man önskar mest "pang för pengarna" i försvarsmakten, och man har ju inte norska olje-pengar att strö runt sig.
Jag ser inte på Gripen som ett dåligt flyg, men tippar detta är en amerikansk affär i slutändan.
Problemet, slik jeg hadde sett det om jeg hadde vært Finland, er hvor lenge US Navy bruker SH, om de slutter å bruker det, får man enorme problemer med logistikk og stigende priser på deler, da det er få brukere.
Er litt samme problem med Eurofighter, ingen av de som bruker flyet liker det (utenom politikere og airbus).. og vil egentlig over på noe nytt.
Om jeg hadde vært Finland, hadde jeg kjøpt F-35 eller Rafale, personlig anser jeg Rafale som overlegent SH for Finland sin del, i det minste om US Navy slutter å presse prisene ned pga høy produksjon av deler. Men Rafale er også langt dårligere enn F-35.
Jeg ser Gripen E som likestilt med F-16 Block 70, og av de 2, hadde jeg valgt F-16 Block 70 om jeg skulle lage mitt eget luftforsvar.