2021-02-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm
Såg intervjun med TV4. Verkar som gubben ändrat sig och vill dra tillbaks avtalet eftersom Ebba vill göra om huset och inte vill behålla ”skogstomten”.
Ska säljaren ställa krav och bestämma vad Ebba får göra med huset och tomten, nej det är orimligt.
Ska bli intressant att höra vad tingsrätten säger på tisdag men hittills verkar Ebba ha rätt och gubben är den som har fel som tror han kan bryta ett ingått avtal för han har synpunkter på vad Ebba vill göra med huset.
Hade inte Esbjörn suttit i husarrest hos kursgårdstanten så hade han säkerligen satt sig ner i samtal för att få detta ur världen.
2021-02-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som gick fel är att Esbjörn är just som Ebba uppfattade, lite egen, och med kombon kognitiva svårigheter gick hon på en riktig mina.

Jag undrar just vad det innebär när Ebba säger att han är lite egen. Något agerande från Esbjörns sida måste ju ha föranlett hennes uttalande om det.
2021-02-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det normala i tvistemål är att det räcker med att man inställer sig genom att ens ombud finns på plats. Så det att Esbjörn är kallad betyder att han måste infinna sig själv eller att ombudet infinner sig och representerar honom. (Givetvis kan båda infinna sig.) Domstolen kan kräva personlig inställelse.
"Vid ett sammanträde för förberedelse och vid annan förhandling är en part skyldig att infinna sig personligen, om hans närvaro kan antas främja syftet med sammanträdet."
Eftersom du, vad jag funnit, inte berättat om personlig närvaro krävts av Esbjörn eller om det räcker med närvaro genom ombud. Detta för ju stor betydelse eftersom man troligen hotat med tredskodom vid utevaro.
Som läget är nu kommer ingen domstol i världen acceptera att enbart pedofilen står där i sina bruna slitna pjuck och för dagen nya barnsockor med Batman på ,Big NO!
Nej,domstolen kommer säkerligen se till att Esbjörn får tala och möjligen med domaren och Ebba i enskilt rum. Inte helt ovanligt.
Binninge är rökt på alla planeter. Det blir till att dra till lilla söta barnbruden i Marocko när festen är över.
2021-02-27, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
okej och kan du visa källa på det tack. hittills har jag inte sett ngt sådant utan bara att det är en sanning ni skapat här för er själva här i tråden. Ebba har själv gått ut med att det var hon som tog kontakt med Esbjörn.
Nej, Ebba har gått ut med att hon bad en bekant som kände Esbjörn att ta kontakt. Den initiala kontakten gick alltså via en gemensam bekant. Det är ingen Ebba med huggtänder som dyker upp oanmäld vid Esbjörns köksstol, som man kan få intrycket av ibland. Det var en bekant som frågade Esbjörn om han var intresserad av att få kontakt med en person som skulle vilja prata köp av hans ärvda men obebodda sommarstuga. Det går inte att kontakt mer försiktigt än så.
2021-02-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Slutta gotta dig. Esbjörn behöver inte närvara på förberedande förhandling. Han har ombud. Det vore idiotiskt att han utsatte sig för Covid. Han ska definitivt ta det lugnt hemma, och låta ombudet göra rätt för sitt arvode.

Det är bara ett möte i domstolen där ombuden redogör för sin inställning och vad parterna har att komma med. Rådmannen kommer fråga om det finns en möjlighet till förlikning. Jag hoppas Binninge har is i magen och hänvisar till Ebbas bindande utfästelse på Facebook om; "att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill". För att göra sig viktig, kan han mumla pacta sunt servanda.

Om är Ebba slug går hon med på det och glömmer sina stora planer om alla möjligheter hon med att göra fstighetsreglering på en stor tomt, utan hinder som strandskydd, där möjligheterna att bli rik är oändliga. Den uppenbara orsaken till fru Busch envishet, och som gör att det är för stora pengar för att släppa Esbjörns fastighet utan vidare.

Vidlyftiga planer som triggade igång denna sunkiga historia, som också föranledde den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå att krypa under en sten efter att ha friskrivit sig från inblandning.

Inte undra på att ingen förstår varken turerna eller juridiken. Först är huset ett obeboeligt ruckel, sen skulle fru Busch och ungarna in i huset innan jul därför att de var hemlösa, och sen var det inget vatten och avlopp. Det är tydligt att det fanns andra planer som skulle genomföras, där inflyttning till detta hus som permantboendse redan innan jul, var idioti. Det är något helt annat än en god mors omsorg för sina barn som ligger bakom dessa underliga uttalanden från Ebba Busch. Det som gick fel är att Esbjörn är just som Ebba uppfattade, lite egen, och med kombon kognitiva svårigheter gick hon på en riktig mina.
Det där arvodet kommer inte Johann Binninge se röken av. Det var 91 före mig i kö till Kronofogdemyndigheten i Örebro så gissar att en hel del delger kronkalle info om peddots gourmékost
2021-02-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är väl bara gudstroende som kan vara satanister. Och det är inte självklart att Ebba kommer att vinna i rätten. Just saying.

Just saying. Detta är början till slutet för fru Busch.
2021-02-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är riktigt, vi vet inte om hur mycken bråte det egentligen finns att ta reda på för att få stället beboeligt men summan som drogs av från det beräknade marknadsvärdet på 4,2 miljoner , 300000 kr tyder på att det är en hel del som måste städas bort, jag tror att Ebba Busch har gjort förfrågningar med Anticimex kontroll som bas och fått offerter i det häradet.

300 000 var MED avdrag för renoveringar (!)
Inte bara en sk "sanering". Säkert bara ett ordval för att överdriva.
2021-02-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, Ebba har gått ut med att hon bad en bekant som kände Esbjörn att ta kontakt. Den initiala kontakten gick alltså via en gemensam bekant. Det är ingen Ebba med huggtänder som dyker upp oanmäld vid Esbjörns köksstol, som man kan få intrycket av ibland. Det var en bekant som frågade Esbjörn om han var intresserad av att få kontakt med en person som skulle vilja prata köp av hans ärvda men obebodda sommarstuga. Det går inte att kontakt mer försiktigt än så.
Du har fortfarande inte visat någon källa på ditt påstående. i hennes berömda inlägg på facebook skriver hon: "I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig"
Så vilken källa är bättre än henne själv, eller påstår du att hon ljuger om det?
2021-02-27, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Du har fortfarande inte visat någon källa på ditt påstående. i hennes berömda inlägg på facebook skriver hon: "I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig"
Så vilken källa är bättre än henne själv, eller påstår du att hon ljuger om det?
Jag påstår att det där är en förkortad version av hur det gick till. I ett Facebook-inlägg från 9 oktober 2020 skriver Ebba: Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Jag påstår Ebba Busch är en utmärkt källa för att beskriva hur det gick till när hon fick kontakt med Esbjörn.
2021-02-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Är du en VIP typ Ebba, har du personskydd?
Handlar det här om dig?
Du måste vara helt jäva körd i kolan om du tror att en svenska partiledare är någon form av über-VIP som inte kan köpa ett hus själv. Berätta för oss hur många av våra andra partiledare som har haft bulvaner för att köpa deras bostäder... Och då menar jag inte frugan eller kulbon.
Medlem
Man undrar ju hur länge TV4 ska hålla på hela intervjun? Hittills har man bara släppt valda delar, men enligt Oscarsson lär det ju finnas mer.

Citat:
Marcus Oscarsson

ESBJÖRN PEKAR UT SIN BRORSON 🔸 ”UPPRÖRD NÄR HUSET FALLIT BORT FRÅN STORA FAMILJEN” 🔸 NY BILD AV EBBAS HUSKÖP
Esbjörn - som sålde sitt hus till Ebba Busch (KD) men sen ville häva affären i efterhand efter att Ebba ville göra om i trädgården - framhåller sin egen släkt när han får frågan av TV4 huruvida någon annan påverkat honom att ändra sig och behålla huset och legat på för att Esbjörn skulle agera på något visst sätt.
- Nej, men jag har ju ringt och pratat med några som har velat komma och titta tidigare och den som jag trodde var mest benägen att få komma hade inte tid och komma då när jag ringde upp och pratade – min brorson. Så då föll det bort.
◾️ Fråga: Vad sa brorsonen när du hade skrivit under kontraktet med Ebba och berättade för din brorson att du nu ska jag sälja huset. Vad sa han då?
- Han körde vokabulär med henne som jag inte vill… enligt Ebba har han varit grov i käften. Han fick reda på att huset hade mer eller mindre fallit bort från den stora familjen. Det måste ha tagit skruv ordentligt eftersom han bar sig åt på det viset, säger Esbjörn som uppger till TV4 att han i princip löst ut sina brorsbarn och systerbarn.[/indent]https://www.facebook.com/marcus.osca...69459569827327
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu har jag själv bara varit inblandad i ett tvistemål och det är således min enda erfarenhet av en sådan muntlig förberedelse, men den gången gick inte domaren in och värderade bevisen utan efterhörde bara om parterna kunde tänka sig att ingå förlikning.

Eftersom det utifrån vad du skriver inte blev något mer än en förfrågan från domstolen angående förlikning, så antar jag i ditt fall att svaret från minst en av parterna blev - Nej.

För det som händer om båda svarar ja, är att, om det inte redan är klart hur förlikningen skall bli, blir lite av en förhandling, där rätten agerar förhandlingsledare. Rätten kan t.ex. diskutera ärendet med parterna var för sig om vart annat för att försöka bidra till att en förlikning når i mål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in