Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
?
Newtons tredje lag lyder: ”Om en kropp A utövar en kraft på kropp B, så utövar kropp B en lika stor, men motriktad kraft på A. Krafterna verkar på olika kroppar.”
Vad menar du med energi? kinetisk energi? energi via rörelse?
Sen handlar tråden om ett luftvapen öht har rekyl (se rubriken). Jag skapade denna tråd då en person envisades i en annan tråd med att luftvapen inte hade rekyl.
Ett krut och ett luft-vapen som har samma egenskaper, vikt, piplängd, samma vikt på projektil med samma utgångshastighet har likvärdig rekyl.
Det är du som envisas med att mäta rekyl med Joule, som är energi/anslagsenergi/rörelseenergi/kinetisk energi.
Jag säger att det är ett sämre mått på rekyl än t.ex. impuls.
Du säger att om gevären väger lika mycket och de skjuter kulor med lika många Joule i anslagsenergi så är rekylen densamma. Jag säger att den inte nödvändigtvis behöver vara det. På samma sätt som gevärens vikt spelar roll så gör också projektilernas det.
Därutöver så spelar även annat roll, t.ex. tiden kraften verkar under.
Två gevär som väger lika mycket, skjuter varsina projektiler som väger lika mycket och färdas lika fort, men som accelererar upp i samma hastighet under olika tidsperioder, som från olika långa pipor, kommer också innebära att rekylen uppfattas olika.
Det är ingen som säger emot Newton här, men kraft är accelerationen av massa.
En krafts storhet kan vara densamma med en liten massa som accelererar mycket och en större massa som accelererar mindre.
En rörelseenergis storhet från en massa med en hastighet kan vara lika stor som både en lättare massa med högre hastighet och en tyngre massa med lägre hastighet och oavsett hur stora massorna och hastigheterna är relativt varandra så kan rörelseenergin vara densamma om accelerationen upp i hastighet skett fort eller om den skett långsamt.
Varför du skapade tråden är ointressant. Personen som sa att de inte hade rekyl menade antagligen det i mer vardaglig benämning, som "lite" istället för "ingen" och där har du ju rätt i att om allt är lika så spelar inte drivmedlet roll.
Tvärtom så skulle jag gissa att det tar längre tid för krut(kordit?) att uppnå sitt högsta tryck än vad det tar för ett luftvapen att öppna sin ventil. Men det är en gissning baserat på absolut ingenting.
Men det är flera parametrar som spelar roll för den upplevda känslan av rekyl. Energi är ett dåligt mått. Kraft är bättre, som i förändringen av momentum per tid, men impuls är ännu bättre då man specificerar tidsintervallet accelerationen sker under, samt tillsammans med massan tänkt som en tröghet mot acceleration från impulsen som ökar hastigheten och accelerationen av rekylen som minskar hastigheten. Impuls upp i hastighet och impuls ned i hastighet.
Därutöver kan man prata om fler detaljer utifall allt inte vore lika, som arean mellan kolven och axeln. Säkert fler saker.
Men är allt lika så är ju allt lika.
Är vi överens?