2021-02-27, 20:50
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Problemet med ditt sätt att tänka är att du förutsätter att någon annan ska göra ditt jobb.

Att vissa här kan mycket om det här är pga att dom HAR lagt ner tid på att läsa på.

Men du ska få lite hjälp.
Många av dom papper som rör den här härvan finns i inläggen mellan 13.000-14.500. Sen börja där.
Tack för upplysningen!
Jag tänkte nog inte smita från något jobb, det är inte mitt jobb att känna till alla fakta i Ebba/Esbjörn-affären. Jag tänkte bara att någon kanske hade allt lätt tillgängligt. Någon som dessutom var intresserad av att diskussionen fördes utifrån fakta och inte diverse hugskott och spekulationer.
2021-02-27, 20:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
En fråga. Vad har det för betydelse om han varit vid fastigheten för första gången vid, 5, 10, 15 eller 20 års ålder?

Han verkar ju ändå uppenbarligen inte brytt sig om att sköta om fastigheten. Jag läste i tråden att han inte har brytt sig om att sota skorstenen sedan slutat av 80- eller början av 90-talet. Alltså ungefär på 30 år. Då var han inte en 80-årig pensionär utan kring 50-års åldern. Inte heller verkar hans brorson och påstådda arvinge ha engagerat sig i fastighetens underhåll.

Har du sett bilder på husets skick? Han verkar helt ha struntat i underhåll och reparationer sedan den tiden.

Hur sköts fastigheten om på vintern? Värms huset upp då? Om inte, tänk bara på hur detta kan påverka skicket på huset efter så många år.

Med tanke på att Anticimex behövde två dagar på sig för att gå igenom fastigheten så misstänker jag att den är i bedrövligt skick.
2021-02-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Tack för upplysningen!
Jag tänkte nog inte smita från något jobb, det är inte mitt jobb att känna till alla fakta i Ebba/Esbjörn-affären. Jag tänkte bara att någon kanske hade allt lätt tillgängligt. Någon som dessutom var intresserad av att diskussionen fördes utifrån fakta och inte diverse hugskott och spekulationer.

Men ställ inte frågor om saker som går att ta reda på då?
Och som redan tagits upp ett antal gånger.
2021-02-27, 20:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag tycker att det vore bättre om någon som är riktigt bra insatt i allt, till exempel du, gjorde det. Det dyker hela tiden upp uppgifter om saker som hänt och när de har hänt och det är svårt att veta hur allt hänger ihop.

För mig skulle det vara kanske flera dagars heltidsjobb att samla alla faktauppgifter som finns i tråden och sammanställa dem. Dessutom finns det motstridiga uppgifter att ta ställning till. Bäst vore om någon riktigt bra insatt ville göra jobbet.

Om jag frågar om saker är det ju just för att jag inte har fullständig kontroll på alla fakta i det skeende vi diskuterar. Trist att du häcklar mig för det.

Det är samma jobb som ska göras oavsett vem som gör det. I övrigt står jag för mitt förra inlägg. Bättre att du som har mest nytta av att göra uppgiften, gör den. Finns ingen anledning att vi som rotat fram infon en gång skall göra det igen bara för att du är för lat för att göra det själv.
Senast redigerad av trngw 2021-02-27 kl. 21:06.
Medlem
EggBoxJuans avatar
Känner inte till mycket fakta om fallet.
Men det är skrämmande hur mycket makt våra kvällstidningar har, ibland mer än våra politiker.
Läser man bara löpsedlarna får man intrycket av att en ond Ebba plågar och torterar en gammal oskyldig gubbe.
Aftonbladet är så noga med att tillskriva t ex Trump ansvar för stormningen av kapitolium men har inget problem med att sänka ett riksdagsparti utan att tidningen har något som helst ansvar.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Stackars Esbjörn verkar inte ha en enda vettig människa i sin närhet. Alla är som hyenor omkring honom.

Jag håller tummarna för att allt löser sig till det bästa.

När det gäller Ebba så verkar inte 3,9 miljoner vara en orimlig summa enligt två värderingar. Kanske lite billigt, men inte orimligt. Med tanke på att han har använt tomten som skrotupplag kan det finnas miljögifter som behöver saneras vilket inte är en billig affär.

När det gäller Binninge så är väl han den största vinnaren, eller rättare sagt den enda vinnaren om han lyckas fakturera Esbjörn på ett fett arvode. Han är ju bevisligen inte en advokat, och kanske den enda erfarenhet som han har av domstolsprocess är när han själv varit åtalad.

De uppgifter om hans värdinna som framkommit i denna tråd verkar hon livnära sig på gamla människor, hon har lyckats att få förmögenheter testamenterade till sig.

Vad gäller hans brorson och eventuelle arvinge som skulle få fastigheten efter Esbjörns frånfälle så verkar denne inte intresserat sig för huset - då det befinner sig i så pass dåligt skick.

Esbjörn kanske inte har så många år kvar i jordelivet och man kan inget ta med sig dit man då far, och han har inga bröstarvingar att ta hänsyn till så för hans del är denna försäljning till Ebba inte en dålig affär. Visst kanske hade kunnat bli bättre, men ingen garanti för det.
2021-02-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Nu har du fel..
- N.Armstark hävdar att Esbjörn såg huset för första gången när han var 15 år.
- Att han var 15 när han började vara där är en ny och din uppgift.
Enligt Esbjörn såg han stället första gången när han var 15 år. Hur svårt kan det vara att fatta. Ring honom och fråga!
2021-02-27, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Nu har du fel..
- N.Armstark hävdar att Esbjörn såg huset för första gången när han var 15 år.
- Att han var 15 när han började vara där är en ny och din uppgift.

Fel?

Jag är inne på N.Armstarks linje, E*björn själv säger just 1954 som det år han började vara där.

Hade han varit där tidigare så hade han givetvis sagt det, t.ex att han som liten parvel brukade gunga i de träd som Ebba har märkt för nedtagning eller något liknande men det enda han säger om någon tidpunkt för sitt anknytande till platsen är faktiskt 1954.
2021-02-27, 20:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med tanke på att Anticimex behövde två dagar på sig för att gå igenom fastigheten så misstänker jag att den är i bedrövligt skick.

Ja skicket är med stor sannolikhet mycket dåligt. Har huset stått utan uppvärmning vintertid så är det inte bra för huset.

Frågan också är hur mycket skrot och vilken typ av skrot som har förvarats på fastigheten. Bilar har jag för mig. Kanske något mer. Om det har skett läckage av kemikalier kanske jordprov behöver tas, vet ej om Anticimex ansett det nödvändigt eller att det ej ligger på deras bord.
2021-02-27, 21:03
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja i trafikmålet kommer domen på måndag.

I hustvisten är det en muntlig förberedelse på tisdag.

En eventuell huvudförhandling kommer senare och det är först efter en sådan det kan komma en dom i den.

Givet situationen är det tyvärr troligt att det blir status quo efter tisdagens möte.

Möjligen kommer Esbjörn inte att dyka upp, och då kan det bli en tredskodom emot Esbjörn. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det händer. Men i detta läget kan jag inte se hur det skulle vara till fördel för Esbjörn eller Binninge. Men de har ju mest hela tiden i detta agerar emot sig själva, så det skulle som sagt inte förvåna om de bekräftar att de inte är intresserade av någon förlikning genom att inte dyka upp.
Jag tvivlar också på att han kommer att dyka upp men i ett civilmål som detta till skillnad från ett brottsmål borde det väl räcka att Monica dyker upp med sin generalfullmakt? Det är vad jag tror kommer att hända.
2021-02-27, 21:04
Medlem
Märkligt ändå att vissa inte ger sig ens efter att E-Björn själv kommit till tals och mer eller mindre bekräftat Ebbas historia till punkt och pricka inför öppen ridå framför påslagen tv-kamera.

Alla jävla pseudediskussioner om pris/kontrakt/mäklare är ju inte vatten värt utan visar bara på hur många jävla troll denna tråd dragit till sig. Att ni bara orkar fortsätta. Föreslår mod börjar rensa lite och hänvisar dessa till konspirations-delen.

Tack igen ni som orkat stå upp för sanningen, ni vet vilka ni är. Ni har gjort ett grymt jobb att bemöta allt hat, alla dumheter och felaktigheter som diverse haverister, låtsasmäklare etc kommit med.
De har inte lyckats blanda bort korten.

Och nej, jag har aldrig röstat på KD heller, även om denna soppan fått mig att vilja sympatirösta på Ebba. Dock kommer väl det något nytt skäggbarnsutspel eller Adaktussons fula nuna ivägen denna gången också.
2021-02-27, 21:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja skicket är med stor sannolikhet mycket dåligt. Har huset stått utan uppvärmning vintertid så är det inte bra för huset.

Frågan också är hur mycket skrot och vilken typ av skrot som har förvarats på fastigheten. Bilar har jag för mig. Kanske något mer. Om det har skett läckage av kemikalier kanske jordprov behöver tas, vet ej om Anticimex ansett det nödvändigt eller att det ej ligger på deras bord.

Det är riktigt, vi vet inte om hur mycken bråte det egentligen finns att ta reda på för att få stället beboeligt men summan som drogs av från det beräknade marknadsvärdet på 4,2 miljoner , 300000 kr tyder på att det är en hel del som måste städas bort, jag tror att Ebba Busch har gjort förfrågningar med Anticimex kontroll som bas och fått offerter i det häradet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in