2021-02-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inget vaccin ger 100% skydd. Pfizer ligger väl på 95% vilket innebär att några helt enkelt inte får skydd av det. Väldigt ovanligt med svår sjukdom dock, så det låter ju inte bra.
95% är troligtvis väldigt överdrivet många äldre har dåligt fungerande immunsystem vilket gör att vaccin ofta fungerar sämre på dom.Influensavaccin brukar ligga på 60% och influensavaccin är bätre testade och mer beprövade. De coronavaccin som nu sprutas in är inte direkt något att lita på till någon större grad.
Bra välfungerande immunsystem är vad det hänger bra i längden mrd eller utan vaccin.
Citera
2021-02-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Inte riktigt så enkelt!
Vissa individer kommer utveckla olika grad av allvarlig sjukdom ändå. Det är individens immunförsvar som avgör detta..
Inget vaccin i världen är 100% effektivt.
Det kommer alltid finnas individer som insjuknar och t.o.m. dör trots vaccination.
Ju fler som vaccinerar sig desto färre kommer dessa bli då vaccinen över verkar ge visst skydd mot att sprida vidare viruset
Det skyddet beror nog mer på flockimmunitet utan vaccin än med.
Citera
2021-02-27, 19:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Hahaha, något man kommer sakna den dagen "pandemin" är över är ju att gå in här och läsa alla dessa inlägg från Flashbackexperterna som tror att de vet någonting. Stor humor.

Seriöst, vilka kvalifikationer har du för att kunna uttala dig om detta?

Strängt taget, vet du faktiskt inte vilka kvalifikationer jag har. Dessutom är den tiden över nu, då större delen av befolkningen hade bara sexårig folkskola, och kunskap var något exklusivt som bara ett litet fåtal kunde få tillgång till. Allting finns ju på nätet nu, och man kan lära sig mycket på egen hand, om man vill. Jag tycker att vi ska vara glada för, att så många i vår befolkning nu kan tolka forskningsrapporter!

Angående att den brittiska varianten troligen är dödligare:

https://www.businessinsider.com/uk-coronavirus-variant-likely-deadlier-than-original-strain-2021-2?r=US&IR=T

Scientists with the British government now have more evidence that the fast-spreading coronavirus variant that was first detected in the UK is probably deadlier than the original strain.

The scientists released a new assessment Friday that evaluated multiple studies about the variant. They estimated that the strain, known as B.1.1.7, could be 30% to 70% deadlier than the original virus.

The strain had already been found to be more transmissible, and UK Prime Minister Boris Johnson announced last month that it could also be "associated with a higher degree of mortality."
Citera
2021-02-27, 20:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Älskar titeln på den här tråden. Dödligt Virus från Kina orsakar panik
endast på Flashback

Vet inte om det dryftas tidigare i tråden, men Jonson&Jonson är på ingång.
https://feber.se/samhalle/usa-ger-klartecken-till-vaccin-fran-johnson--johnson/421961/

Kommer sannolikt godkännas i EU 11/3
En fördel att det skall räcka med en dos, Sedan att den kan förvaras i rumstemperatur och har god hållbarhet.

Det blir jättebra! Jag har hela tiden velat ha det (om jag inte kan få ryska eller kinesiska), och det kommer då att komma till Sverige lagom till den stora massvaccineringen, när riskgrupperna har fått först.
Citera
2021-02-27, 20:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Syftar du på finländska regeringen? Eller stadsfullmäktige i Helsingfors?

Vad är resonemanget bakom utegångsförbud? Utomhus är ju risken för smittspridning ganska liten. Jag tänker mig att ett utegångsförbud har stora psykologiska konsekvenser, eftersom man känner sig inlåst.
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Statsrådets kansli som förbereder lagändring

Kan en lagändring kanske vara en förberedelse inför en epidemi med ett ännu farligare virus?

Utegångsförbud ser jag som en mycket hård åtgärd. Beträffande Corona-epidemin skulle det kanske kunna vara motiverat i ett akut-skede, där man under kort tid har utegångsförbud i ett litet område, med syftet att hindra en ny mutation från att få fäste i Finland. När en ny variant har fått fäste, så vet vi ju att den är mycket svår att få bort.

Ifall det finns planer att införa utegångsförbud i stora delar av Finland, så låter det absurt. Jag tänker mig att stora delar av Finland ser ut som stora delar av Sverige, nämligen att man kan gå långa sträckor utan att komma i närheten av andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Hahaha, något man kommer sakna den dagen "pandemin" är över är ju att gå in här och läsa alla dessa inlägg från Flashbackexperterna som tror att de vet någonting. Stor humor.

Jag tycker det ät tröttsamt med Flashbackexperter som enbart ägnar sig åt att anklaga allt och alla för inkontinens.
Citera
2021-02-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Strängt taget, vet du faktiskt inte vilka kvalifikationer jag har. Dessutom är den tiden över nu, då större delen av befolkningen hade bara sexårig folkskola, och kunskap var något exklusivt som bara ett litet fåtal kunde få tillgång till. Allting finns ju på nätet nu, och man kan lära sig mycket på egen hand, om man vill. Jag tycker att vi ska vara glada för, att så många i vår befolkning nu kan tolka forskningsrapporter!

Angående att den brittiska varianten troligen är dödligare:

https://www.businessinsider.com/uk-coronavirus-variant-likely-deadlier-than-original-strain-2021-2?r=US&IR=T

Scientists with the British government now have more evidence that the fast-spreading coronavirus variant that was first detected in the UK is probably deadlier than the original strain.

The scientists released a new assessment Friday that evaluated multiple studies about the variant. They estimated that the strain, known as B.1.1.7, could be 30% to 70% deadlier than the original virus.

The strain had already been found to be more transmissible, and UK Prime Minister Boris Johnson announced last month that it could also be "associated with a higher degree of mortality."
Snabb översättning ovetenskapsmännen släppte en ny gissning att nya mutationen kunde kanske eventuell möjligen troligen vara 30-70% dödligare än den tidigare, kanske..
Citera
2021-02-27, 20:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom covid dödar i den inflammatoriska fasen när man ändå inte är så smittsam så finns det väl inget "tryck" för att den ska mutera till ofarligare variant?

Nej, men det finns ett tryck för att det ska utveckla längre inkubationstid, för då hinner de smittade personerna springa runt och smitta fler, innan de blir sängliggande. Och innan myndigheterna förstår, att karantänperioderna måste bli längre:

https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2021/02/22/the-spread-of-new-variants-calls-for-extending-quarantine-guidelines/

The Spread Of New Variants Calls For Extending Quarantine Guidelines

Amid 799 student contacts of confirmed SARS-CoV-cases with a negative test result on days 9 to 14, one became symptomatic after returning to high school and had a positive test result on day 14 after their initial negative test result on day 9. After sequencing that virus, scientists found out that it was genetically different from the virus, which was initially isolated for the study.

I have discussed the second (not yet peer-reviewed) study from the Harvard University School of Public Health in detail for a previous Forbes column. The study analyzed the daily PCR tests of 65 NBA players, all infected with SARS-CoV2, seven of them infected with the U.K. B.1.1.7 variant. The mean duration of overall infection for the players infected with the variant was 13.3 days compared to the players infected with SARS-CoV2, who had a mean duration of infection of 8 days.
Citera
2021-02-27, 20:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snabb översättning ovetenskapsmännen släppte en ny gissning att nya mutationen kunde kanske eventuell möjligen troligen vara 30-70% dödligare än den tidigare, kanske..

Jo, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Det är inte klokt att vi har släppt lös den i Sverige, och att den nu sprids på längden och tvären i landet av sportlovsresenärerna...
Citera
2021-02-27, 20:20
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Man kan väl fortfarande bli infekterad & bli sjuk av viruset, vaccinet skyddar väl bara mot svår sjukdom om jag har förstått det rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inget vaccin ger 100% skydd. Pfizer ligger väl på 95% vilket innebär att några helt enkelt inte får skydd av det. Väldigt ovanligt med svår sjukdom dock, så det låter ju inte bra. Jag gissar att din bekant är äldre, hoppas det går bra.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kanske blev din bekant smittad av en covidvariant som vaccinet inte biter på. Han var kanske smittad av den brasilianska eller sydafrikanska varianten. Om så är fallet kan det bli besvärligt med vaccineringarnas effektivitet att minska smittspridningen. Om vaccinerna inte hjälper tar det längre tid tills vi återgår till det normala.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hur lång tid mellan andra dosen Pfizer och insjuknande? Kan vara så att han smittats kort efter yabben. Pfizer är nog också intresserade att veta vad som gått fel.

Ålder kan också vara en faktor. Gamla har risigt immunsvar och vaccinet kanske inte lyckas trigga igång det.

Nästan en vecka emellan.

MEN, här kommer det intressanta: Han klarade sig under hela 2020 från att bli smittad trots att väldigt många som dagligen träffar honom fick Covid. Han måste alltså ha blivit exponerad för viruset minst 15-20 gånger.

Han klarade sig alltså i drygt ett år men efter att ha fått första vaccinet så tog det bara 5 veckor innan han fick Covid-19.

Slump?
Citera
2021-02-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Det är inte klokt att vi har släppt lös den i Sverige, och att den nu sprids på längden och tvären i landet av sportlovsresenärerna...
Ska vi jämt ta det säkra före det osäkra så kan vi lika gärna låsa in oss alla tills vi alla är supersökra men tyvärr döda. Vill du det?
Nej bättre att leva med de miljarder virus bakterier och svampar med mer som vi redan till stor del har i oss och runtomkring oss!
Citera
2021-02-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det skyddet beror nog mer på flockimmunitet utan vaccin än med.

Intressant! Var kan jag läsa mer om denna teori?
Citera
2021-02-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Intressant! Var kan jag läsa mer om denna teori?
Immuniteten mot coronaviruset ökar skyndsamt ju fler som har haft det och vid det här laget torde 2 kanske till och med miljarder på jorden redan ha haft en coronainfektion. Det är såklart bättre än vaccinet som då alltså bygger på just flockimmunitet.

Om man inte förstår flockimmunitet och dess funktion så kan man titta på spanska sjukan, vad var det som gjorde att den på relativt kort tid försvann nästan helt trots avsaknad av vaccin och medicin? Jo flockimmunitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in