2021-02-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det här känns inte så kul.

En bekant till mig testade positivt för Covid-19 idag. Han har 40 graders feber, andningssvårigheter och hosta.

Det är dock en viss detalj som gör detta väldigt, väldigt underligt: Han har fått två Pfizer-sprutor. Läkarna läste också detta i hans journaler och de förstår ingenting.

Edit: Det var igår han hade testat positivt på sjukhuset, men ändå.

Man kan väl fortfarande bli infekterad & bli sjuk av viruset, vaccinet skyddar väl bara mot svår sjukdom om jag har förstått det rätt.
Citera
2021-02-27, 19:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

En bekant till mig testade positivt för Covid-19 idag. Han har 40 graders feber, andningssvårigheter och hosta.

Det är dock en viss detalj som gör detta väldigt, väldigt underligt: Han har fått två Pfizer-sprutor. Läkarna läste också detta i hans journaler och de förstår ingenting.

Inget vaccin ger 100% skydd. Pfizer ligger väl på 95% vilket innebär att några helt enkelt inte får skydd av det. Väldigt ovanligt med svår sjukdom dock, så det låter ju inte bra. Jag gissar att din bekant är äldre, hoppas det går bra.
Citera
2021-02-27, 19:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
The Private Sector Organisation of Jamaica (PSOJ) has come out in support of a call by the Medical Association of Jamaica (MAJ) for the drug Ivermectin to be incorporated in the protocols for the management of COVID-19 cases.

The association made the call yesterday, arguing that the drug would be useful in Jamaica’s COVID-19 fight.

Citat:
According to the MAJ, a significant body of peer-reviewed evidence has now emerged pointing to the fact that Ivermectin may decrease case counts and mortality rates when used as a prophylactic agent, and when used in the treatment of all stages of COVID-19.
http://jamaica-gleaner.com/article/news/20210226/psoj-supports-use-ivermectin-boost-covid-response
Citera
2021-02-27, 19:24
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Kanske blev din bekant smittad av en covidvariant som vaccinet inte biter på. Han var kanske smittad av den brasilianska eller sydafrikanska varianten. Om så är fallet kan det bli besvärligt med vaccineringarnas effektivitet att minska smittspridningen. Om vaccinerna inte hjälper tar det längre tid tills vi återgår till det normala.
Citera
2021-02-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Svartskallar antar jag

Måste varit en populär figur när det kommer 400st på begravningen

Syrianer/kaldéer är kristna så mest troligt är det en sådan begravning. Katoliker och ortodoxa brukar ha processioner och stora begravningståg.
Citera
2021-02-27, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Man kan väl fortfarande bli infekterad & bli sjuk av viruset, vaccinet skyddar väl bara mot svår sjukdom om jag har förstått det rätt.

Det är individuellt.

Vaccinet aktiverar immunförsvaret som sedan hanterar viruset.

Det är inte vaccinet som skyddar, det är immunförsvaret.

Ja, en vaccinerad individ kan smittas, bli sjuk och även avlida. De flesta som vaccineras tycks ha ett immunförsvar som reagerar på vaccin till den grad att smitta endast ger mild sjukdom eller ingen sjukdom och sällan död.
Citera
2021-02-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Också de ”vetenskapliga personerna” gör antagandet att ett muterande virus blir mindre farligt, baserat på kunskap och empiri. Kanske du har en annan hypotes, men då får du gärna motivera den i st f att bara fråga 5-åringsfrågor.
5 åringsfrågot? Som du alltså imte kan svara på! Om de nya mutationerna vore så mycket mer smittsamma och dödliga så borde det ju vara mycket fler smittade som skulle ha dött! De som du kallar vetenskapliga men sprider myter och lösa antaganden bör benämnas ovetenskapsmän.
Citera
2021-02-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är individuellt.

Vaccinet aktiverar immunförsvaret som sedan hanterar viruset.

Det är inte vaccinet som skyddar, det är immunförsvaret.

Ja, en vaccinerad individ kan smittas, bli sjuk och även avlida. De flesta som vaccineras tycks ha ett immunförsvar som reagerar på vaccin till den grad att smitta endast ger mild sjukdom eller ingen sjukdom och sällan död.
Vilket är lustigt eftersom smittan hos de flesta coronasmittade bara ger milda symtom och mycket sällan leder till döden även utan vaccin.
Citera
2021-02-27, 19:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx

Inte riktigt så enkelt!
Vissa individer kommer utveckla olika grad av allvarlig sjukdom ändå. Det är individens immunförsvar som avgör detta..
Inget vaccin i världen är 100% effektivt.
Det kommer alltid finnas individer som insjuknar och t.o.m. dör trots vaccination.
Ju fler som vaccinerar sig desto färre kommer dessa bli då vaccinen över verkar ge visst skydd mot att sprida vidare viruset
Citera
2021-02-27, 19:41
Medlem
Citat:

Hur lång tid mellan andra dosen Pfizer och insjuknande? Kan vara så att han smittats kort efter yabben. Pfizer är nog också intresserade att veta vad som gått fel.

Ålder kan också vara en faktor. Gamla har risigt immunsvar och vaccinet kanske inte lyckas trigga igång det.
Senast redigerad av Svartheden 2021-02-27 kl. 19:44.
Citera
2021-02-27, 19:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon är inte klok. Enda anledningen att hon får så mycket mediatid, är att hon är rätt i tiden. Kvinna, och de rätta globala och feministiska åsikterna. Det väger tyngre, än alla fel som hon redan har haft.

Mutationer syftar just till att göra viruset mer lyckosamt, d.v.s. att sprida sig bättre. Farligheten BEHÖVER inte bli värre, men KAN bli det, och i fråga om den engelska varianten vet vi ju redan att den oftare orsakar svår sjukdom och död än originalviruset från Wuhan.

Eftersom covid dödar i den inflammatoriska fasen när man ändå inte är så smittsam så finns det väl inget "tryck" för att den ska mutera till ofarligare variant?
Citera
2021-02-27, 19:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Fick han symptom av vaccinet? Som jag förstått så får man bättre skydd ju mer symptom man får av sprutan.

Kan ju finnas enstaka som inte får så stor immunrespons av vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in