Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
När man säljer en bostadsrätt så skriver man in att köpet är avhängigt att BRFen accepterar köparen som medlem. Det gör man eftersom BRFen är en tredjepart som inte sitter med vid kontraktsskrivandet och godkänner, utan det görs separat. Blir inte köparen godkänd blir alltså kontraktet ogiltigt.
När man säljer en fastighet kan man också skriva in villkor för att köpet ska fullföljas. T ex kan köparen begära att det görs vissa undersökningar av fastigheten där man inte får hitta större fel för att köpet ska fullföljas.
I det här fallet finns inga villkor som ska uppfyllas. Köpet ska därmed fullföljas. Att den ena parten börjar jävlas fördröjer bara sakernas gång.
När jag sålde en lägenhet så blev den eventuelle köparen först godkänd av brf sen betalde köparen en handpenning. Så gick det också till när jag köpte min första lägenhet med mäklare inblandad.
Jag skulle inte betalt handpenning/slutsumma utan att veta att all formalia är klar. Sen kan ju allt hända såklart.
Jag har inte köpt hus men jag förstår att all formalia måste vara klar innan någon betalning kan ske.
Ingen betalar väl för något, för att sedan hålla tummarna. Och hoppas på att man får det man betalt för?
Absolut kan man ju göra det om man köper något på Blocket för 500 kr.