2021-02-27, 17:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag hoppas att hon tycker att det är värt priset att plåga en gammal sjuklig man på det här viset.

Tur att KD har så få följare. Förhoppningsvis åker extremisterna ur vid nästa val.

Jag håller tummarna för Esbjörn!

"Extremisterna" ? Är det KD du kallar för det? Det tycker jag var roligt i så fall.
2021-02-27, 17:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bäst för er att ni har på fötterna om ni gör en sån sak. Annars kan det bli ni som blir dragna inför tinget. Det är ju inte bara att gå runt och hävda på lösa boliner att folk är dementa.
Tack, min fars demens var dokumenterad på alla upptänkliga möjliga vis. Jag har en advokat i familjen. Om säljaren underrättas om demensen så är det inga problem med att häva köpet.
Senast redigerad av ReedMe 2021-02-27 kl. 18:04.
2021-02-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När man säljer en bostadsrätt så skriver man in att köpet är avhängigt att BRFen accepterar köparen som medlem. Det gör man eftersom BRFen är en tredjepart som inte sitter med vid kontraktsskrivandet och godkänner, utan det görs separat. Blir inte köparen godkänd blir alltså kontraktet ogiltigt.

När man säljer en fastighet kan man också skriva in villkor för att köpet ska fullföljas. T ex kan köparen begära att det görs vissa undersökningar av fastigheten där man inte får hitta större fel för att köpet ska fullföljas.

I det här fallet finns inga villkor som ska uppfyllas. Köpet ska därmed fullföljas. Att den ena parten börjar jävlas fördröjer bara sakernas gång.

När jag sålde en lägenhet så blev den eventuelle köparen först godkänd av brf sen betalde köparen en handpenning. Så gick det också till när jag köpte min första lägenhet med mäklare inblandad.

Jag skulle inte betalt handpenning/slutsumma utan att veta att all formalia är klar. Sen kan ju allt hända såklart.

Jag har inte köpt hus men jag förstår att all formalia måste vara klar innan någon betalning kan ske.

Ingen betalar väl för något, för att sedan hålla tummarna. Och hoppas på att man får det man betalt för?

Absolut kan man ju göra det om man köper något på Blocket för 500 kr.
2021-02-27, 17:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hans eventuella minnesproblem är så vaga att sjukvården beskriver dom som "subjektiva". Det betyder på svenska att sjukvården inte kan finna några problem, men att Esbjörn själv upplever problem. Man kan alltså inte med några objektiva metoder finna någon minnesproblematik.
Hans diagnos grundar sig på det som sjukvården kallar en "subjektiv närminnesproblematik".
Det handlar mer om, om köparen uppfattar att säljaren är dement. Annars köper man i god tro. Det är ju inte alltid uppenbart för en utomstående att en person är dement.
Senast redigerad av ReedMe 2021-02-27 kl. 18:12.
2021-02-27, 18:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Hans eventuella minnesproblem är så vaga att sjukvården beskriver dom som "subjektiva". Det betyder på svenska att sjukvården inte kan finna några problem, men att Esbjörn själv upplever problem. Man kan alltså inte med några objektiva metoder finna någon minnesproblematik.
Hans diagnos grundar sig på det som sjukvården kallar en "subjektiv närminnesproblematik".

Lägg därtill att det ligger i Esbjörns intresse att framställa sig som så pass glömsk som möjligt och har fuskat på de tester som gjordes. Men ändå anses besitta så pass gott minne och kognitiv förmåga att han inte kan anses som sjuk.

Tänk bara på hans medgivande angående affären i TV4 där han fullt och klart redogör hur denna affär kan skada Ebba politiskt. Ett sådant tänkande har inte sen person som lider av senil demens eller har kognitiv svikt av annan typ.
2021-02-27, 18:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack, hans demens var dokumenterad på alla upptänkliga möjliga vis. Jag har en advokat i familjen. Om säljaren underrättas om demensen så är det inga problem med att häva köpet.

Vad har du den informationen. Vad jag har sett här i tråden har han gjort en enklare form av minnestest som visade att han hade en liten sänkning (som han själv kan ha manipulerat) men att det är inom normalvärdet för hans ålder. Således knappast inget som kan åberopas i en domstol.
2021-02-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Har inte följt tråden. Har huset varit utlagt till försäljning hos mäklare?
Nej det är Ebba som aktivt bearbetat Esbjörn att sälja till henne. kontrakt som uppfördes av Ebbas bästa kompis bror och som själv inte träffat Esbjörn och friskrivit sig allt ansvar.
Senast redigerad av sandraso 2021-02-27 kl. 18:06.
2021-02-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Din juridiska invändning är fullständigt irrelevant. För en partiledare är etiken och endast etiken relevant. Läs: Toblerone.

Det lär du bli varse vid kommande opinionsundersökningar.
Du var väl inte född när det hände så jag klandrar dig inte att du inte känner till det...
Tobleronen var inte ett etiskt problem från början. Hon hade betalat med statliga pengar och undlåtit att reglera skulden med privata. Det är mer åt de olagliga hållet. Det var denna undlåtenheten att reglera skulden som blev den moraliska frågan. Tobleronen var enbart symbolen för hennes fiffel.
Först när hon blev påkommen började hon reglera skulder och komma med värdelösa ursäkter.
2021-02-27, 18:07
Medlem
Citat:
Kallas även HYPOKONDRI.
Han oroar sig över något han inte lider av...
Inget ovanligt i sig. Synd att folk utnyttjar det för att få honom att framstå som en senildement idiot.
Med sådana vänner behöver man inga ovänner.
2021-02-27, 18:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad har du den informationen. Vad jag har sett här i tråden har han gjort en enklare form av minnestest som visade att han hade en liten sänkning (som han själv kan ha manipulerat) men att det är inom normalvärdet för hans ålder. Således knappast inget som kan åberopas i en domstol.
Sorry, handlar om min pappa och jag har korrigerat mitt inlägg!

Okej, inga påtagliga minnesproblem hos Esbjörn då. Men han ångrade försäljningen redan dagen efter handpenningen, så det hade varit hedervärt av Ebba om hon låtit affären gå tillbaka direkt.
2021-02-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Nej det är Ebba som aktivt bearbetat Esbjörn att sälja till henne. kontrakt som uppfördes av Ebbas bästa kompis bror och som själv inte träffat Esbjörn och friskrivit sig allt ansvar.
Behövdes ingen aktiv bearbetning - han ville ju sälja.
Hade han inte velat hade han inte sålt.
2021-02-27, 18:10
Medlem
DeValeras avatar
Detta må vara en av de värsta smutskastningskampanjerna inom svensk politik.

Jag anser att det var rätt av media att börja granska affären. Med tanke på Ebbas position och ambitioner att leda landet är det snarast medias skyldighet att bevaka ärendet.

Men denna bevakning har gått över alla gränser. Granskning har visat sig osaklig och partisk från många håll. Ebba målas ut som girig, klandervärd, ohederlig och allt annat otrevligt.

Nu när vi får höra Esbjörns egen version av det inträffade framstår han inte som ett offer, utan den person som är offer i denne historia är definitivt Ebba Busch. Visst Esbjörn kan på sätt och vis också vara ett offer, men det beror på att en person som utger sig vara juridiskt kunnig utnyttjar Esbjörn och har blivit hans ombud, att hans värdinna försöker köpa fastigheten genom skambud. Dessa personer borde i nuläget inledas en granskning av. Vilka är deras motiv?

För ett tag sedan mottog skådespelaren Mikael Persbrandt ett skadestånd för det förtal som han hade utsatts för i massmedia. Jag tycket att i detta fallet har den journalistiska granskningen i flera fall överskridit gränsens för vad som kan anses för förtal och jag hoppas verkligen att denna sak kommer att få sin juridiska prövning. Det handlar inte om någon ekonomisk sak - utan att Ebbas namn ska rentvås offentligt och de skyldiga ska tvingas att be om ursäkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in