2021-02-27, 13:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om vi inte skall försumma personer som befann sig när platsen för mordet undrar vän av ordning följand:

I bankomatlokalen fanns förutom den nämnde identifierade ej hörde och för oss okända personen följande

Anders Björkman (E-13-00) finns upplagt i tråden
Nicklas Fröling (E-13-06) finns upplagt i tråden
Åsa Gustavsson ej upplagt i tråden vad jag kan finna
Claes Nyberg ej upplagt i tråden vad jag kan finna.

Eller har jag missat något?
Förhör med Åsa Gustavsson. E-13-8.

https://drive.google.com/file/d/1IoCWMTXMIwXYhsPyshNbtbe6t_WaM8Vj/view

Förhör med Klas Nyberg. E-13-7.

https://drive.google.com/file/d/1nszrDcc2e1Y-tM-ATOTZYHtqN8KQsXI8/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-27 kl. 13:52.
Citera
2021-02-27, 13:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Här plockar Jan Andersson ut SE ur en fotosamling. Där han kunde redogöra för Stigs uppträdande på mordplatsen. Detta enligt polis Håkan Ström. Diarienummer E 9978.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view?usp=sharing

Sidan 3. Jan Andersson. Diarienummer. E 9978-1-C.

Slam dunk. Givetvis är det mytomanen Stig Engström. Lägger man till LP:s beskrivning av en "beige" och blek figur som inte vill hjälpa till så faller alla bitar på plats. Han stod som frusen i periferin men i hans huvud gjorde han allt det där som andra på platsen gjorde. Vända i framstupa sidoläge, upplivningsförsök, springa efter poliserna m m. Det enda han förmodligen faktiskt kan ha hört och bidragit med är LP:s beskrivning av hur GM var klädd.

Angående Anders Ekman. Oavsett om det är ett riktigt eller fingerat namn så finns det en person som både åldersmässigt och geografiskt idag stämmer överens med 1986-års Anders Ekman. Han bor då fortfarande i Enebyberg (Danderyds kommun). Född i juni 1968, således 17 år vid MOP och skulle fylla 18 år om några månader. Ska således fylla 53 i juni. Fadern verkar också skriven på adressen och är 81 år. Om man läser högst upp i förhöret så ser man att tre mellannamn är maskerade. Den här personen i Enebyberg har också tre mellannamn och på längden av maskningen verkar det passa perfekt. Han är även tennisspelare och medlem i Enebybergs IF Tennis. Inte svårt att hitta.

Almsäter är för övrigt ett område (tidigare gård) nordväst om Sollentuna längst med Stäketvägen. Inte alls långt från Enebyberg. Då blir det inte Kristoffer Almsäter utan en person från Almsäter.

En till sak som inte verkar stämma. Det står att Ekman är 185 cm lång och "Almsäter" är 168 cm lång. På bilden utanför Sabbatsberg kan det aldrig vara 17 cm mellan dem. Snarare då 7-10 cm. Jämför man med polisvanen han står framför så är han snarare 175-178 cm lång. Engström var 182 cm.
Citera
2021-02-27, 13:53
Medlem
Är det någon som vet om Henrik Anckarsäter har haft några kontakter med Palmeutredningen och om han haft några kontakter med Thomas Pettersson och tidningen Filter?
Citera
2021-02-27, 14:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vi vet inte hur deras interna söksystem opererar. På taggar? På rubriker?
Därför är det bäst att begära uppslagsnummer. Det vet ju redan du, men många förstår inte det.
Helt korrekt det du skriver. Uppslags/Diarienummer är överlägset. Det som ställer till det är en kraftigt maskad Liggare.

I den stora WT-listan fick vi Uppslagsnummer gratis. Så ibland har vi tur.
Citera
2021-02-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om vi inte skall försumma personer som befann sig när platsen för mordet undrar vän av ordning följand:

I bankomatlokalen fanns förutom den nämnde identifierade ej hörde och för oss okända personen följande

Anders Björkman (E-13-00) finns upplagt i tråden
Nicklas Fröling (E-13-06) finns upplagt i tråden
Åsa Gustavsson ej upplagt i tråden vad jag kan finna
Claes Nyberg ej upplagt i tråden vad jag kan finna.

Eller har jag missat något?
Den okände lämnade bankomaten tre minuter innan de du räknar upp kom dit, och ingick med största sannolikhet inte i deras sällskap.
Det är vad den personen observerat under sin tid i närheten av mordplatsen som skulle kunna vara av intresse.
Jo visst ska det finnas förhör med alla i sällskapet i MOP-arkivet.
Citera
2021-02-27, 14:11
Medlem
Citat:
Vi pratar förbi varandra. Jag menade att hon inte hade signalement på mannen.
Nilsson kan mycket väl sett Vallin rusa över Sveavägen till platsen och förstärkt observationen omedvetet, s a s flyttat honom vidare in på Tunnelgatan. Eller så har Vallin gjort det du säger och vänt om. Då har Nilssons observation ringa värde.
Exakt. Då förstår vi varandra.
Liljedahls uttalande är dessutom lite mystiskt eftersom hon i TR säger att hon inte sett någon förföljare. Hon kan ha glömt, eller missförstått frågan på något sätt.
Citera
2021-02-27, 14:41
Medlem
14thInts avatar
Titta här Mvagrippa i Birgitta Brolunds handskrivna protokoll.

Blad 4 kl 0130 så utförs kontroll av ”540303-xxxx (min maskering)”, det vill säga Rainer Laakso vid Restaurang Bäckahästen, Hamngatan 2.

Då var han skriven på Grevgatan 68.

Vad gjorde Viktor Gunnarsson vid den tidpunkten?
Citera
2021-02-27, 16:32
Avstängd
Hej tråden!

1. Har det sedan PU's arkiv öppnades för allmänheten släppts någon 'rykande pistol'?

2. Har allt material med koppling till Victor Gunnarsson gjorts tillgängligt av någon på www?

Ser fram emot en liten uppdatering.
Citera
2021-02-27, 16:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Titta här Mvagrippa i Birgitta Brolunds handskrivna protokoll.

Blad 4 kl 0130 så utförs kontroll av ”540303-xxxx (min maskering)”, det vill säga Rainer Laakso vid Restaurang Bäckahästen, Hamngatan 2.

Då var han skriven på Grevgatan 68.

Vad gjorde Viktor Gunnarsson vid den tidpunkten?

Tack . Mycket bra jobbat. Ett namn jag sökt i många år!!! Laakso på Hamngatan . Taget ur huvudet är han väl på väg hem till Norsborg efter en burgare på Donken. McDonalds besöket är vid ett . För att inte tala om vad Rainer Laakso haft för innan timmarna på Bäckahästen. Där väl Nicola Fauzzi huserade mellan varven.
Citera
2021-02-27, 17:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det som förvirrar här är att JA före fotoförevisningen sannolikt beskriver JÅS, men det finns inget som tyder på att JÅS är mannen som sedan pekas ut i fotosamlingen, d.v.s. SE.
JA har helt enkelt sett både JÅS och SE vilket klart framgår i tingsrätten.
Berättandet om JÅS uppträdande är helt enkelt inte kopplat till det senare utpekandet av SE på fotot.
Möjligen trodde Ström det, men slutsatsen att det föreligger en förväxling går definitivt inte att dra.
JA nämner ju i samband med utpekandet av SE att han hade huvudbonad/keps, vilket inte JÅS hade.
KP&TP skapar onödig förvirring runt detta solklara utpekande av SE som vittne.

Tingsrätten:

Helin: Pratade du med någon annan person där på platsen? [än mannen i blå jacka]
JA: Ja det kom väl fram nån äldre karl, lite mindre, lite bastant karl, och pratade också va, men vad vi pratade om, det har jag svårt att komma ihåg vad vi diskuterade fram och tillbaks.
Ja, sen var det väl ytterligare nån som bara helt plötsligt dök upp där som pratade väldigt mycket tyckte jag, men vad han pratade om det har jag väldigt svårt att komma i håg.

Liljeroos : kan du ta om det där hur det var med den här mannen med keps?
JA: Ja det var en äldre man, mellan 50-60 års åldern. Vad vi diskuterade och vad vi pratade om, det har jag svårt att komma i håg va. Det var mest vad som skulle göras så att säga.
Liljeroos: I vilket skede fick du kontakt med honom?
JA: Ja, det var väl innan polisen kom va, det hade säkerligen gått tre minuter eller något sånt
.

Men tidsfaktorn problematiserar. De som tror att det var SE som var GM kan alltid säga att SE redan valsar runt i media. Att vittnena var brända efter det att SE medverkat i media. Och det ligger ju tyvärr en del i det.
Citera
2021-02-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men tidsfaktorn problematiserar. De som tror att det var SE som var GM kan alltid säga att SE redan valsar runt i media. Att vittnena var brända efter det att SE medverkat i media. Och det ligger ju tyvärr en del i det.
Ja, tyvärr har du rätt, och tidsfaktorn går inte heller att bortse ifrån.
SE rökte sig själv i början av april, och alla som därefter hävdat att de minns honom avfärdas som påverkade av media. Det gäller även väktarna som påstås ha läst eller gissat sig till uppgifterna de återberättade 3,5 månader
efter mordet.
Däremot går man nu all in på perifera figurers 30 år gamla minnesflashar som egentligen inte ens berättar något av vikt.
Där spekuleras inte om några felkällor som har med tidsfaktorn eller media att göra. De berättar dagens sanning även om uppgifterna är i tredje led.

LJ har naturligtvis sett SE i många gånger i media han också utan att reagera, och dessutom vallats runt av folk som vill ha SE till den ryggtavla LJ 33 år tidigare sett under 4 s.
LJ betraktas till skillnad från de som yttrat sig bara månader efter mordet som mycket trovärdig när han nu säger ”det är möjligt att det kan ha varit han”. Tungt - närmast ett utpekande
Märkliga måttstockar man använder sig av.

Förflytta gärna till SE tråden.
Citera
2021-02-27, 18:00
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Nej, det finns inga kopplingar som jag har hittat än.
Pappan är skriven på en plats, där man inte kan ha sin dygnsvila.
Ok, tack för att du gräver i det! Ett intressant spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in