2021-02-15, 17:11
Medlem
baggebo1s avatar
Jag stötte på ett tyskt band som heter Horn. Riktigt trevlig bekantskap! Ofta när jag hittar ett nytt band jag gillar lyssnar jag på det de släppt kronologiskt, för det ger en extra dimension i lyssnandet att följa bandets utveckling. Jag drogs in via deras senaste skiva, Mohngang, som är väldigt folk/viking-aktig med väldigt bra och medryckande melodier. Ibland låter det nästan som Ultima Thule, fast bättre. Sen gick jag tillbaka till det första demot, som var nån sorts depressiv/atmosfär-blandning. Inte tokigt för den genren, men alldeles för lite melodier för min del. Det andra demot däremot, redan här märker man att den här snubben (det är ett enmansband) har en jävla känsla för att skriva otroligt vackra melodier och harmonier. Det här är atmosfärisk BM som faktiskt tilltalar mig:

https://www.youtube.com/watch?v=6c1bPNGSAcs

Ännu bättre blir det på första skivan, Jahreszeiten. Här går han ytterligare lite från det atmosfäriska mot det mer melodiska och låtskrivandet blir mer varierat och bättre överlag. Lyssna på den här låten! Otroligt vackert!

https://www.youtube.com/watch?v=IuIVGrM47fI

(Det magnifika börjar vid 1:40 och eskalerar vid 2:23 så ge inte upp efter några sekunder!)

Har ni några åsikter om bandet? Favoritskivor? Själv ska jag definitivt arbeta mig vidare genom diskografin, han har släppt ganska många skivor.

(Edit: Sökte inte innan jag skrev, såg att Horn diskuterats i tråden, ganska nyligen t.o.m. Vissa skriver att de tidiga skivorna är de bästa och att de senare är ren skit. Eftersom jag drogs in via den allra sista så tror jag att jag kan uppskatta hela diskografin. Jag har inget emot glatt och upplyftande vikingastuk, så länge melodierna och låtarna finns där! Länkar låten jag gillade bäst på senaste skivan också. Det här är bra grejer:https://www.youtube.com/watch?v=x0iI5Y8Fnuw)
Senast redigerad av baggebo1 2021-02-15 kl. 17:30.
Citera
2021-02-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag stötte på ett tyskt band som heter Horn. Riktigt trevlig bekantskap! Ofta när jag hittar ett nytt band jag gillar lyssnar jag på det de släppt kronologiskt, för det ger en extra dimension i lyssnandet att följa bandets utveckling. Jag drogs in via deras senaste skiva, Mohngang, som är väldigt folk/viking-aktig med väldigt bra och medryckande melodier. Ibland låter det nästan som Ultima Thule, fast bättre. Sen gick jag tillbaka till det första demot, som var nån sorts depressiv/atmosfär-blandning. Inte tokigt för den genren, men alldeles för lite melodier för min del. Det andra demot däremot, redan här märker man att den här snubben (det är ett enmansband) har en jävla känsla för att skriva otroligt vackra melodier och harmonier. Det här är atmosfärisk BM som faktiskt tilltalar mig:

https://www.youtube.com/watch?v=6c1bPNGSAcs

Ännu bättre blir det på första skivan, Jahreszeiten. Här går han ytterligare lite från det atmosfäriska mot det mer melodiska och låtskrivandet blir mer varierat och bättre överlag. Lyssna på den här låten! Otroligt vackert!

https://www.youtube.com/watch?v=IuIVGrM47fI

(Det magnifika börjar vid 1:40 och eskalerar vid 2:23 så ge inte upp efter några sekunder!)

Har ni några åsikter om bandet? Favoritskivor? Själv ska jag definitivt arbeta mig vidare genom diskografin, han har släppt ganska många skivor.

(Edit: Sökte inte innan jag skrev, såg att Horn diskuterats i tråden, ganska nyligen t.o.m. Vissa skriver att de tidiga skivorna är de bästa och att de senare är ren skit. Eftersom jag drogs in via den allra sista så tror jag att jag kan uppskatta hela diskografin. Jag har inget emot glatt och upplyftande vikingastuk, så länge melodierna och låtarna finns där! Länkar låten jag gillade bäst på senaste skivan också. Det här är bra grejer:https://www.youtube.com/watch?v=x0iI5Y8Fnuw)

Horn fram till Naturkraft är bra även om det är glattigt stundtals. Sen ändrade han stilen ganska markant till något jag inte gillar.

Der Forst im Frühjahr tycker jag är bäst trots det buskiga ljudet. Verkligt fina melodier. Nöst bäst är Naturkraft, lite mörkare.
Citera
2021-02-16, 17:42
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Horn fram till Naturkraft är bra även om det är glattigt stundtals. Sen ändrade han stilen ganska markant till något jag inte gillar.

Der Forst im Frühjahr tycker jag är bäst trots det buskiga ljudet. Verkligt fina melodier. Nöst bäst är Naturkraft, lite mörkare.
Har lyssnat på Die Kraft der Szenarien och Naturkraft nu också. De är ganska jämna alla skivorna tycker jag, men blev lite lite besviken på Naturkraft som skulle vara deras "stora" tidiga skiva. Tycker de går tillbaka lite till atmosfären på bekostnad av melodierna där. Men det är som sagt små skillnader i det stora hela. Min favorit förblir nog Jahreszaiten, kanske med Die Kraft der Szenarien som tvåa, men det är jämnt. Jag förstår att du gillar Frühjahr mest, för det är klart den skivan som mest bygger på stämningar.

Mina fem favoritlåtar från Horns fem första släpp:

1. Spätherbst (från Die Kraft der Szenarien)

https://www.youtube.com/watch?v=Br4BvGFIHXY

Det här är en fantastisk låt. Die Kraft... är lite spretig som skiva på sina håll, i vissa låtar försöker han föra in för mycket på en och samma gång (Alpenland II ett exempel på det) och även om alla idéer är bra i sig blir det lite för hoppigt. Den här låten är dock ett exempel på motsatsen, här håller han en fantastisk idé vid liv under nio minuter. Han varierar tillräckligt för att det inte ska bli (slav)-tråkigt. Låten är långsam och tung, lite doomkänsla, med fantastiska flytande melodier över gitarriffen. Vid mitten, efter 4 minuter, stannar låten upp och en synth-slinga drar igång - när gitarrerna kommer in igen är ett sånt där gåshudsögonblick. Lyssna på det - för er egen skull. Det är magnifikt.

2. Das Jahr geht mit eisiger Faust (från Jahreszeiten)

https://www.youtube.com/watch?v=VwjV_rGEwyc

Det var den jag skrev om igår. Otroligt skön låt.

3. Deute die Zeichen stehen auf Sturm (från Naturkraft)

https://www.youtube.com/watch?v=2YUjaVrbQ9A

En snabbare låt, med fantastiska gitarrmelodier och riff rakt igenom. Och så vackert. Jag snackade om de här banden som spelar "fula" riff häromdagen. Det här är den totala motsatsen - det här är episka, heroiska, vackra grejer rakt igenom.

4. Naturkraft (från Naturkraft):

https://www.youtube.com/watch?v=z-tAo9rpZ14

Det närmaste han kommit en hitlåt på de första skivorna. Egentligen en ganska enkel hårt-mjukt-kontrast-låt. Men det är vackert och effektivt.

5. Alpenland (från Jahreszeiten)

https://www.youtube.com/watch?v=D6bY0bHR4Kw

Bara en jävligt rolig originell låt. Massa olika idéer och lite av den här tyska "ölhalls-BM"-grejen som han fokuserar mer på senare i karriären syns redan här.
Citera
2021-02-17, 17:01
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hittade det här nyss, Hymnr från Ryssland. Lät rätt schyst tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=ehqu_R7TBJg
Citera
2021-02-20, 14:16
Medlem
Enisum - Arpitanian Lands
Citera
2021-02-27, 08:51
Medlem
Lastonwes avatar
Vad dött det blev här!

Någon som hört Vindsvals (BaN) nya projekt Forhist? Har en kassett som väntar på mig så vill inte lyssna sönder, men tjuvlyssnade på Spotify och det verkar riktigt lovande.

https://youtu.be/MqvouF6fUzw

Påminner väldigt mycket om gamla Blut Aus Nord, innan det blev sådär extremt experimentellt.

Sen undrar jag om vi kan få en recension på Mgla - Exercises in Futility samt Cult of Fire - मृत्यु का तापसी अनुध्यान av baggebo?
Citera
2021-02-27, 10:13
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Monstraat och Hinsides (Ultra Silvams sångare/bassists projekt) split är hur jävla bra som helst. Smutsig sinnesförvirring rakt igenom, som man kan förvänta sig när Monstraat är i farten. Gött att höra att Hinsides låtar är på Ultra Silvam-demonivå; även om jag älskar fullängdaren når den inte upp till demons kvalité.

https://youtu.be/J_nmiFfl3bg

Monstraat är ett band jag så gärna vill tycka om. Men av någon anledning så klaffar det inte hos mig fullt ut. Antar att ambitionen är att slå in tänderna på folk med en Katharsis/Teitanblood känsla toppad med en ”håll käften” attityd. Vilket ju låter som en våt dröm såklart. Min känsla är att ljudet är dåligt på ett dåligt sätt, utan kuk i botten. Eller är det mig det är fel på!?
Får Monstraat till det så kan nästa släpp sopa banan med jävligt många konkurrenter.

Hinsides låter som en punkigare version av Ultra silvam tycker jag. Inte riktigt min kopp te. Finns säkert folk som uppskattar den svängen dock.

Lyssnar nu på -
Lamp of murmuur - Heir of ecliptical romanticism

Känns som att knappt en käft i tråden fattat hur bra detta är.
Citera
2021-02-27, 12:34
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Monstraat är ett band jag så gärna vill tycka om. Men av någon anledning så klaffar det inte hos mig fullt ut. Antar att ambitionen är att slå in tänderna på folk med en Katharsis/Teitanblood känsla toppad med en ”håll käften” attityd. Vilket ju låter som en våt dröm såklart. Min känsla är att ljudet är dåligt på ett dåligt sätt, utan kuk i botten. Eller är det mig det är fel på!?
Får Monstraat till det så kan nästa släpp sopa banan med jävligt många konkurrenter.

Hinsides låter som en punkigare version av Ultra silvam tycker jag. Inte riktigt min kopp te. Finns säkert folk som uppskattar den svängen dock.

Lyssnar nu på -

Håller med om att murmuurlampan är riktigt bra grejer. Problemet är ju att det är svårt att bli ett passionerat fan av ett band om man aldrig får chansen att köpa musiken på fysiskt format och man får aldrig chansen att köpa något i fysiskt format av ett sådant band om man inte redan är ett passionerat fan som sitter och trycker f5 som ett mongo när något ska släppas. Eftersom allt säljer slut på typ 5 sekunder.

Dessa band som medvetet göra extremt limiterade upplagor av allt skapar ett moment 22 för mig där. Exempelvis Black Magick SS har lyckats dra in mig faktiskt, men de börjar väl nästan vara mainstream nu?
Citera
2021-02-27, 12:47
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Håller med om att murmuurlampan är riktigt bra grejer. Problemet är ju att det är svårt att bli ett passionerat fan av ett band om man aldrig får chansen att köpa musiken på fysiskt format och man får aldrig chansen att köpa något i fysiskt format av ett sådant band om man inte redan är ett passionerat fan som sitter och trycker f5 som ett mongo när något ska släppas. Eftersom allt säljer slut på typ 5 sekunder.

Dessa band som medvetet göra extremt limiterade upplagor av allt skapar ett moment 22 för mig där. Exempelvis Black Magick SS har lyckats dra in mig faktiskt, men de börjar väl nästan vara mainstream nu?

Haha, helt sant!
Lamp of murmuur vinylen finns (fanns!) på Death kvlt productions men tog såklart slut efter en kvart. Är helt säker på att idioterna kunnat trycka upp den i flerdubbelt antal och ändå sålt slut på allt.
Men av någon störd anledning är det mer Trve att sälja slut på en extremt limiterad skiva och sen skryta över att den är ”sold out”.
Citera
2021-02-27, 13:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Lyssnar nu på -

Det är för att det är överskattad trendig skit som bara ni trendkänsliga människor gillar. Tråkig blek steril produktion, kassa thrashriff blandat med kassa BM-riff. Totalt överskattat och alla "TRVE" BM-människor bara lapar i sig. På discogs säljs en jävla kassett för över tusen spänn. För en skiva som kom för några månader sedan! Hela grejen är så töntig och gör att alla mina anti-BM-känslor väcks till liv igen.
Citera
2021-02-27, 13:30
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
Sen undrar jag om vi kan få en recension på Mgla - Exercises in Futility samt Cult of Fire - मृत्यु का तापसी अनुध्यान av baggebo?
Jo, jag vet, jag lämnade dem, och Batushkan, utan kommentar för det kändes inte som jag hade något att säga. Det är musik som jag varken kan hata eller älska. Tyvärr är det ju genomgående för det här slaviska när det gäller mig. Mgla gillade jag bättre än sist jag lyssnade på det. Jag får slänga på Batushka eller Cult of Fire nån gång och ge det en ny chans och skriva ner nåt. Vad jag minns var att jag tyckte att de två skivorna lät ungefär likadant, att det inte var dåligt, men att det aldrig var nåt som greppade tag i mig heller.

Jag håller det inte för omöjligt för att min kropp är nazist. Det är möjligt att den helt enkelt inte kan acceptera rasfrämmande tonkonst från ickegermanska länder. Jag har svårt för det slaviska, så är det. En annan möjlighet är att min kropp måste tillvänjas, att den måste bearbetas långsamt för att så småningom kunna acceptera små doser slaviska toner. Jag hoppas på det och kommer fortsätta försöka.
Citera
2021-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag håller det inte för omöjligt för att min kropp är nazist. Det är möjligt att den helt enkelt inte kan acceptera rasfrämmande tonkonst från ickegermanska länder. Jag har svårt för det slaviska, så är det. En annan möjlighet är att min kropp måste tillvänjas, att den måste bearbetas långsamt för att så småningom kunna acceptera små doser slaviska toner. Jag hoppas på det och kommer fortsätta försöka.

Du är inte den enda nazistiska kroppen i tråden, men det är nog dags att inse att slaverna ligger i framkant när det gäller att skapa black metal för den hyperboreanska själen, medan vi germaner har en hel del att lära oss av dessa. The tables have turned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in