2021-02-27, 11:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, nu har jag tittat på inslaget. Där varken stod eller sas något som ens påminner om svar på frågan.

Så vad är svaret?
Nu har jag iofs parafraserat honom men han nämner bl.a. risken för att någon ska putta henne åtsidan som partiledare.
2021-02-27, 11:13
Medlem
Bluff-bolag, telefonförsäljare och tjuvar älskar att kontakta och göra affärer med äldre.

Ville bara nämna det i förbifarten.
2021-02-27, 11:13
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavyD
Facebook-tråden om planerna mot Ebba Busch: ”Gå till pressen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen

Undrar vad Aftonbladet vill nu???

Tyvärr har jag inte PLUS

Tror denna artikel inte var låst tidigare, inte så mycket nytt vad jag minns i så fall, mest det som redan skrivits och intervjun med Ebba från i höstas. De hade lite citat från Facebook som skrivits ganska tidigt i ärendet, det skrevs något om att "man kanske skulle gå till pressen, då kanske hon blir mör". Tror det var de två kvinnorna i ärendet som skrivit (minns ej namnen på dem, men hon som har kursgården och hon som är/vill bli Esbj gode man, ungefär så.
2021-02-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Precis samma sak skulle ha hänt med mäklare.

Vad skulle ha varit annorlunda?

En mäklare skulle tagit tillvara på Esbjörns intresse. Avdrag för renoveringar gör man inte tex.
Man ska undvika att ge ut nycklar innan tillträde.
Ett så gammalt hus - friskrivningsklausul hade varit rekommenderat.

En mäklaren skulle förstås efterfrågat värderingen som Ebba använde som grund,
sedan visst - Ebba kan neka visa den.

Den största skillnaden är också "helheten" - Ebba hade verkligen kunnat peka på mäklarens ansvar och hållit sina händer helt rena.
2021-02-27, 11:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ända sedan den första kontakten mellan bedragaren och den gamle änklingen (observera att det var Ebba som tog den kontakten) har Ebba haft en het åstundan och ett begär efter att komma över den gamles barndomshem.

Ett flagrant brott mot det tionde budordet.

Om hon inbillar sig att hon ska få hjälp från ovan med bedrägeriet mot åldringen tror jag hon hugger i sten. Det där heta begäret fanns nog redan innan hon arrangerade den första träffen.
Absolut!
Citat:
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
https://www.svenskakyrkan.se/bibeln/de-tio-budorden
2021-02-27, 11:21
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Tror denna artikel inte var låst tidigare, inte så mycket nytt vad jag minns i så fall, mest det som redan skrivits och intervjun med Ebba från i höstas. De hade lite citat från Facebook som skrivits ganska tidigt i ärendet, det skrevs något om att "man kanske skulle gå till pressen, då kanske hon blir mör". Tror det var de två kvinnorna i ärendet som skrivit (minns ej namnen på dem, men hon som har kursgården och hon som är/vill bli Esbj gode man, ungefär så.
Jag tror inte att det var kursgårdens ägarinna som yttrade sig i Facebook (rätta mig om jag har fel). Hon har faktiskt hållt en tämligen låg profil utåt, det mest bestickande för hennes del är väl att hon bevittnat generalfullmakten och i så fall rimligen inte har haft några större invändningar.
Senast redigerad av Orsa 2021-02-27 kl. 11:23.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba äger huset, det är därför hon kan gå till tinget för att få hjälp med Esbjörns underskrift av köpebrevet. Det skulle ju inte gå om huset var hans, eller hur?

Vilket snurrigt tänk. Köpebrevet behövs för att köpet skall fullbordas. Köpet är inte fullbordat.
Det är allt. *stopp*

De bundna till varann. Helt korrekt, de har ett avtal - som de tvistar om.

Sedan kan vi dividera om vad/hur/vem som får göra vad.
Men i praktiken kan nog ingen göra ett skvatt med huset. Varken Ebba eller Esbjörn.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ebba-kramarna i tråden försöker gång på gång etablera trådsanningar som är rena konstruktioner och halvfabrikat. Hur många gånger ska jag behöva påpeka att det finns inget avtal.

Ebba har försökt att locka gubben att skriva på avtal men misslyckats. Vänta tills på tisdag med att försöka etablera rena lögner i tråden. Då kommer sanningen att segra och Ebba-kramarna får stå med lång näsa. Hela partiet kommer att förlora rättegången och få skämmas ordentligt.

Du bör googla på vad en köpekontrakt är och vad det faktiskt innebär att skriva på det.

För din egen skull.

Du måste vara den enda som ifrågasätter att det ens finns en kontrakt.
Tillochmed Esbjörn erkänner ju att det finns en kontrakt.
2021-02-27, 11:22
Medlem
arbetets avatar
Ny omröstning på Marcus Oscarssons FB-sida:

Författare
Marcus Oscarsson
🔸 JA – Tror du att pressen har givit en heltäckande bild av Esbjörn och Ebbas husaffär så klicka/gilla här.
✅ Se TV-inslaget här bit.ly/3aV6VGu
Marcus: ”Ny häpnadsväckande information om Ebba Busch husaffär”
TV4PLAY.SE
· Svara · 1 h
62

Författare
Marcus Oscarsson
🔸 NEJ – Tror du inte att pressen givit en heltäckande bild av Esbjörn och Ebbas husaffär så klicka/gilla här.
✅ Se TV-inslaget här bit.ly/3aV6VGu
TV4PLAY.SE
· Svara · 1 h
3,4 tn
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/3468987576541193

Jag noterar också att nyheten i princip försvunnit från de stora tidningarnas ettor nu.
2021-02-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om Esbjörn menat allvar med att han ville avbryta affären så hade han kunnat handpenningen hos Länsstyrelsen, om det är som han säger att han inte fick tag på Ebba Busch kontonummer.

Men nu är det försent för tillträdesdagen har passerat och Ebba förfogar därmed över huset.

När man tittar på intervjun med Esb där han får frågan om varför han ångrade försäljningen så blir han tyst en stund. Det är väldigt tydligt att han funderar igenom vad han ska svara. Till slut börjar han prata om att det fällts träd på tomten och att han ansåg att EB skulle bevara allt som det såg ut. Det är helt uppenbart att han hade lite svårt att hitta en vettig förklaring till att han "ångrat sig". Att säga som det var - att hans entourage var emot försäljningen - det var omöjligt att säga, det förstod han mycket väl.

Nu börjar saker och ting sakta men säkert att bubbla upp till ytan.
2021-02-27, 11:32
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Du bör googla på vad en köpekontrakt är och vad det faktiskt innebär att skriva på det.

För din egen skull.

Det behöver jag inte. Jag vet att även muntliga avtal är avtal. Dit räknas dock inte halvkvädna visor.
Ebbas parti kanske går på det men ingen Tingsrätt i Sverige.
2021-02-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
En mäklare skulle tagit tillvara på Esbjörns intresse. Avdrag för renoveringar gör man inte tex.
Man ska undvika att ge ut nycklar innan tillträde.
Ett så gammalt hus - friskrivningsklausul hade varit rekommenderat.

En mäklaren skulle förstås efterfrågat värderingen som Ebba använde som grund,
sedan visst - Ebba kan neka visa den.

Den största skillnaden är också "helheten" - Ebba hade verkligen kunnat peka på mäklarens ansvar och hållit sina händer helt rena.

Väldigt sant.
Ebba har fattat så många egendomliga beslut i denna affär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in