Citat:
Det känns ju lite naivt om kan inte kan se igenom det….
Laxton tjänar pengar på att försöka få sina ”undersökningar” att verka spännande, och för de okunniga och godtrogna kan det nog verka ”seriöst”.
Hur stort intresse tror du det skulle vara om de i alla sina utredningar sa att de inte hittade nåt tecken på nåt alls? Det enda de har är vad andra påstår, men kan inte hitta eller märka nåt själva, som inte kan kan ”fixas” med lite överdrifter och kreativ klippning etc….
Att snubbla till i en trapp, kan lätt ”fixas” för att öka spänningen. Och även om snubblingen i sig är helt äkta så är det maken till trams att direkt ta det som nåt märkligt och nån indikation på att det nog kan vara spökerier (för snubbla till i en trapp är ju så jäkla ovanligt för folk, i synnerhet om de samtidigt koncentrerar sig på nåt annat som t ex att hålla i och filma med filmkamera medan de går i en trapp…)
Så, ju mer skapad spänning om så fejkad, ju fler klick, ju fler följare, ju mer slantar kan det generera. Clickbait….
Det borde vara fullständigt uppenbart och logiskt för en vuxen person.
Citat:
Så kan det vara, att dessa ”stollar” inte vet nåt om det paranormala. Men då blir det ju samtidigt lite märkligt att så många va av dem beter sig som om de absolut ”vet” nåt om det paranormala och bergsäkert påstår att de ”vet” att det existerar, att spöken existerar, att det finns spöken på Borgvattnet t ex och att de absolut har sett dem för de ”vet” vad de såg…. Men, såklart helt utan seriösa bevis som vanligt…
Vetenskapen, ja den seriösa etablerade alltså, vet faktiskt en hel del om det paranormala och kan förklara och demonstrera varför folk kan tycka de upplever som de menar inte kan förklaras.
Citat:
Absolut inget fel att tillåta sig ha upplevelser, det kan ju pigga upp. T ex så kan en bra rysare till film vara sevärd och ge en speciell upplevelse. Likaså att låta fantasin skena och överraskas i spökhuset på nåt tivoli. Och man kan prata om det med andra och rekommendera det ena eller andra. Ja det är inte ens fel att berätta om sina upplevelser och känslor vid övernattning i nån gammal prästgård som Borgvattnet.
Men, det är ett bra steg bort från förnuftet om man beter sig som man utifrån detta säger sig ”veta” att spöken existerar, och väljer att ignorera allt det som etablerad vetenskap kan förklara om hur folks sinnen kan vilseledas och tro på sådant som det aldrig någonsin kunnat presenterats några seriösa bevis för. Och dessutom blir sura på de som försöker förklara detta för dem och hur bevisläget ser ut.
Citat:
Bra det, och just för att det för stunden är vad man tycker oförklarligt är inte detsamma som att det inte kan finnas någon helt naturlig förklaring, för det kan det ju i de allra flesta fall även om du eller jag inte där och då fattar vad som hände eller vad som orsakade det.
Och likaså är det inte därför per automatik så att det man tycker verkar vara oförklarligt då direkt måste kopplas till nåt paranormal.
Det blir lika dumt som att direkt likställa UFO med besök från rymden och andra livsformer, typ..
Citat:
Japp, det är säkert skönt. Men det vore även skönt om de troende skulle kunna visa sig så öppna själva för att det de upplevt och tror, kanske inte alls är vad de tror jag kan ha helt naturliga förklaringar. Det istället för att köra huvudet i sanden och ignorera alla de fakta som etablerad vetenskap har.
Citat:
Ja, det är nog så att det vore osannolikt att någon form av liv inte skulle ha kunnat uppstå någon annanstans i universum. Men det är inte per automatik så att det måste vara gröna små gubbar med taniga armar och stora ögon. Det kan ju handla om att det är i stadiet bakterier eller nåt, behöver ju inte alls vara som i våra fantasier, nåt högteknologiskt.
Men, det kan även vara så att det inte finns liv någon annanstans. Det återstår att se.
Citat:
Jaha, har du seriösa fakta på det påståendet…? Eller är det bara vad du tror och tycker..?
Mig veterligen har folk, piloter etc, rapporterat om märkliga saker de sett, i alla tider. Snarare skulle jag tippa på att det var mer sådant förr men sen minskat ju mer upplysta vi blivit.
Samma sak gäller ju för t ex sådant som Borgvattnet.
Rapporter om påstådda upplevelser etc skedde ju oftare förr i tiden om gamla hus eller liknande, för folk var helt enkelt mer vidskepliga och inte lika upplysta. Men med tiden så körde sig folk mer, vi blev mindre vidskepliga.
Citat:
Det är så du ska agera i den yrkesrollen.
Men, jag antar att du inte heller tog allt som dessa figurer påstod som sanning och att det verkligen hänt etc, bara för att en eller många påstod det….?
Citat:
På vilket sätt skulle ”rörelse” kunna definiera liv…? Om i övrigt fast materia börjar röra på sig, är det ett nåt som gör att vi kan konstatera att det finns liv i rymden…? Det kan ju lika gärna bara vara nåt nedfall (meteoritrester etc) som slår i och får t ex en månsten i rullning.
Kanske vi ska förhålla oss till hur etablerad vetenskap definierar liv, istället för att fantisera ihop nån egen definition…?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
Citat:
Det där lät mer än lovligt flummigt… Att något förekommer på ett specifikt ställe är absolut inget bevis för att det då även måste finnas på något annat specifikt ställe, i synnerhet när det handlar om att ”referensen” är totalt beroende av att många saker måste finnas för att dess existens ska vara möjlig, och dessa saker inte finns på de andra ställena.
Men drömma och fantisera ibland är säkert spännande för både barn och vuxna….
För att summera lite på trådens topic, så har jag absolut inget emot att folk tycker det är häftigt med eller i Borgvattnets prästgård, eller att de tycker de har upplevelser där.
Däremot är det tråkigt när någon uttrycker tvivel för detta och de då bergsäkert säger att de vet att spöken finns, och att de minsann ser spöken och har kontakt med andra etc var och varannan dag och påstår att de som inte gör det inte skulle ha ”gåvan”. Detta fast de själva aldrig kan styrka sina bergsäkra och fantasifulla påståenden på något vettigt sätt alls.
Det blir i min värld lika dumt som om jag skulle säga att jag cyklar 100 mil varje dag, och att jag är bergsäker på det så jag ”vet”, och samtidigt blir sur på de som inte tror mig utan uppmanar mig att bevisa mina påståenden. Men man kan ju få intrycket på er troende att man ska tro på allt bara för att folk påstår saker, om än extraordinära påståenden, även om det inte kan visas minsta seriösa bevis.
Ser vi då på Borgvattnet så finns det många som påstår fantastiska saker, men inte bevis finns.
Och varje gång det görs seriösa försök till att undersöka så hittar man inget alls inget händer. Ja inte utan att man fejkar nåt då….
Vi kan ju även se på det YT-klippet länkat tidigare i tråden där några grabbar åker till Borgvattnet och övernattar, hur jäkla lätt det rykten kan uppstå, för att folks sinnen så lätt kan luras. Tänker då på det om den där köksdörren som plötsligt sakta stängdes och de i köket fick fnatt och direkt hade nåt övernaturligt som första tänkbara orsak. Men så fort en mer vaken och kritiskt analyserande person kom in och kollade som upptäckte han snabbt en helt naturlig förklaring som var extremt mer sannolikt orsak till dörrens rörelse än nåt övernaturligt.
Borgvattnet och de påstådda händelserna där är inte oförklarliga, för det finns helt naturliga förklaringar, det gäller bara att ha ett öppet sinne och ta dem till sig och förstå, istället för att ignorera och köra huvudet i sanden.