2021-02-26, 23:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theMowg
Verkligen på tiden, men jag undrar lite över tidpunkten för publiceringen i Aftonbladet. Vi som följt tråden har känt till detta länge tack vare våra duktiga Flashbackgrävare.

Men publicera nåt sånt här fredag kl 21 är ju som gjort för att dränka nyheten i allt nöjesskval som händer under helgen. Dessutom sista helgen innan Muf:en vilket nästintill omöjliggör uppföljning på scoopet innan allt fokus riktas mot det juridiska.

Får känslan av att dom suttit på artikeln ett tag. Tycker det är lite fegt av Aftonbladet att publicera så sent.

Samtidigt väger det upp den sidan som Expressen kablar ut och smutsar ner EB
2021-02-26, 23:26
Medlem
Allt med detta fall, är för mig så extremt konstigt.

När jag ser denna äldre herre tolkar jag inte honom som mindre vetande.

För mig är det totalt uppenbart att det är andra släktingar och liknande som är på den stackars gubben. Som säger vad han ska göra och inte.

Så förstår att Ebba står på sig på ett sätt.

Men hon borde nog samtidigt släppa det, det är inte värt det. Mest synd är det om Esbjörn i detta fall enligt mig.
2021-02-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kärnfrågan, dvs det enda som spelar någon roll juridiskt i den här fastighetstvisten är huruvida Esb var vid sina sinnens fulla bruk när han gick med att sälja sin fastighet. Matz, Majkgård, Binninge osv är bara bifigurer i denna drama. Ju mer ni försöker bevisa att de ligger bakom Esbs beslut att vilja häva köpet desto mer framstår Esb som en person med bristande kognitiv förmåga, dvs en person som ena dagen går med på Ebbas lirkande för att dagen därpå ändra sig efter övertalning från andra.
Det är klart att den giriga gamla gubben har ångrat sig, han är så besviken på Ebba som smilade på allt fint i huset så han ska aldrig mer prata med henne. För hon är minsann ingen dam. Gubbtjyven är tjurig som en get för att mäklarna Lüllmaa har värderat huset till 5-6 miljoner efter köpet.
2021-02-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ett STORT misstag många säljare gör. Lämna aldrig ut nycklarna innan hela köpeskillingen är erlagd.
Tyvärr måste jag säga att svenskarna är ett godtroget och enfaldigt folk.
Det är sant, och betala aldrig förskott åt en tjyvgubbe. Det var godtroget att tro att han skulle vara karl för sitt ord.
2021-02-26, 23:29
Avslutad
Hur kan Esbjörn berätta om omständigheterna för köpet om han inte minns att han sålt huset till Ebba? Hur kan han konsistent berätta samma historia månad efter månad om han är dement?
2021-02-26, 23:30
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säger man Uppsala menar man sannolikt staden Uppsala. Tätorten Uppsala, för att uttrycka sig tekniskt mer korrekt.
Uppsala kommun är jättestor.
Man köper inte hus i Järlåsa, Björklinge eller Knutby om man vill bo nära sina barn i Marielund. Man köper inte ens ett hus i Uppsala – halvannan mil bort – då.

Så, ja. Det är helt olika begrepp.
2021-02-26, 23:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nytt kul inslag från SVT1 i deras satirprogram "Svenska Nyheter" 6:16 in i programmet
https://www.svtplay.se/video/29852722/svenska-nyheter/svenska-nyheter-sasong-7-26-feb-22-00
Detta lär Svenska Nyheter få äta upp. Att skoja med politiker är en sak men att helt respektlöst ta ifrån en privatperson all integritet och framställa honom som en clown på cirkus är för mycket. Alternativet att de som styr över Esbjörn godkänt detta är än värre.
2021-02-26, 23:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Läste AB:s artikel och det är väl Binninge som råder de som diskuterade ett mediastuk att be "farbrorn" skaffa sig ett kunnigt ombud. Det kan väl ändå inte vara något som ska ligga JB i fatet utan faktiskt tvärtom - professionellt hanterat. Det är väl ganska vanligt att små klämda människor undrar om inte det att gå till pressen kan vara en väg att gå.

'Så du menar att han inte skulle gå på 31 § avtalslagen om han var ombud? och kablade ut en vecka innan det blev officiellt, samt att det var hela agendan ända tills det inte höll.
2021-02-26, 23:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Aha, men nycklarna lämnades över innan?

Frågan är om det skett ett tillträde? Inget är ju betalt.
Men iallafall - ja, det kan vara så, att det är att trampa i klaveret att gå in i huset.

Å andra sidan - jag tror heller inte att Ebba tex skulle få börja renovera och greja i huset heller.
Esbjörn har ju sina saker kvar där, och handräckning från fogden skulle sluta med att de nekar pga det är en tvist

Tja, vad du i din okunskap tror är helt utan betydelse. Ebba äger huset och har tillträtt. Renoveringen har redan påbörjats i och med den röjning som skett som var det första steget i det. Huset är hennes och nu kan hon göra vad hon vill med det.

Tillträde har skett. Det skedde enligt avtalet ovillkorligen den 16e september. Ebba har fått nycklarna och har tagit fastigheten i besittning.

Fastigheten såldes i befintligt skick med innebörden att det var Ebbas uppgift att städa och röja. Allt som är kvar är för Ebba att göra vad hon vill med. Esbjörn bor inte där och har aldrig bott där, så någon avhysning är inte aktuell.

Esbjörn vill göra gällande något annat, men det har ingen verkan alls så länge inte någon domstol ger Esbjörn rätt. Men det har inte skett. Tänk om jag skulle stämma dig inför domstol och hävda att jag har rätt till din bostad, och du inte. Och vips får du inte bo i den innan domstolen sagt sitt. Till och med en så faktaresistent person som du borde av ren självbevarelsedrift fatta att det inte funkar så. Om du har innehaft din bostad i en vecka, en månad eller ett år saknar betydelse.
2021-02-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vilka kan då ställas till svars för olaga intrång, både Binninge och brorson? Värderingsfirman handlade väl i god tro och har inte satt sig in i fallet, räcker det som ursäkt från deras sida?

Anledningen att jag tjatar om detta är en upprördhet över att Binninge & Co inte respekterar äganderätten. Ok om de vill dra tvisten vidare, men det här kriminella beteendet är droppen som får bägaren att definitivt rinna över.

Det är inte olagligt att beträda annans mark om du inte utryckligen förbjudit personen att göra det.
Gör man det ändå pratar vi hemfridsbrott.

Esbjörn äger ff lagfarten.
2021-02-26, 23:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jo, men bara för att jag får nycklarna av en bilfirma jag ska köpa - åker iväg med bilen, då så äger jag inte bilen.... jag måste fortfarande betala för bilen.

Ebba fick nycklarna för att kunna göra vissa saker, INTE för att huset var "överlämnat".
Hon måste fortfarande betala för det. Och domstolen kan mycket väl döma det så, att hon ska betala och då äger hon huset. DÅ gör hon det.

Jag har alltid haft nycklar till mitt hus, när jag hyrt ut. Trots det får jag inte göra vad jag vill i huset utan ok av hyresgästerna. Oavsett om jag vräkt dem, och de eg är utan kontrakt... jag får INTE gå in där.

Läs § 6 i avtalet så förstår du
2021-02-26, 23:34
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säger man Uppsala menar man sannolikt staden Uppsala. Tätorten Uppsala, för att uttrycka sig tekniskt mer korrekt.

Skrev själv Uppsala kommun och länka objekt där (hemnet-länk) och grisbrottaren replikerade att hon inte ville bo i Uppsala.

Eftersom länkade objekt var Uppsala kommun så var grisbrottarens kommentar rimlig att tolka som jag gjorde, liksom att jag i tråden nämte att hon inte vill bo i Uppsala p g a hot och bomber (FB-inlägg).

Grisbrottaren replikera alltså att hon inte vill bo i Uppsala som svar på objekt-lista för Uppsala kommun där objekt 2 km från område ingår.
Senast redigerad av ankademiker 2021-02-26 kl. 23:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in