Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Aha, men nycklarna lämnades över innan?
Frågan är om det skett ett tillträde? Inget är ju betalt.
Men iallafall - ja, det kan vara så, att det är att trampa i klaveret att gå in i huset.
Å andra sidan - jag tror heller inte att Ebba tex skulle få börja renovera och greja i huset heller.
Esbjörn har ju sina saker kvar där, och handräckning från fogden skulle sluta med att de nekar pga det är en tvist
Tja, vad du i din okunskap tror är helt utan betydelse. Ebba äger huset och har tillträtt. Renoveringen har redan påbörjats i och med den röjning som skett som var det första steget i det. Huset är hennes och nu kan hon göra vad hon vill med det.
Tillträde har skett. Det skedde enligt avtalet ovillkorligen den 16e september. Ebba har fått nycklarna och har tagit fastigheten i besittning.
Fastigheten såldes i befintligt skick med innebörden att det var Ebbas uppgift att städa och röja. Allt som är kvar är för Ebba att göra vad hon vill med. Esbjörn bor inte där och har aldrig bott där, så någon avhysning är inte aktuell.
Esbjörn vill göra gällande något annat, men det har ingen verkan alls så länge inte någon domstol ger Esbjörn rätt. Men det har inte skett. Tänk om jag skulle stämma dig inför domstol och hävda att jag har rätt till din bostad, och du inte. Och vips får du inte bo i den innan domstolen sagt sitt. Till och med en så faktaresistent person som du borde av ren självbevarelsedrift fatta att det inte funkar så. Om du har innehaft din bostad i en vecka, en månad eller ett år saknar betydelse.