2021-02-26, 19:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Nya restriktioner på måndag:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-besked-at-ensam-i-gallerior-och-varuhus

Åh, skönt med lite nya restriktioner att ignorera.
Citera
2021-02-26, 20:00
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Och det finns på fullaste allvar folk här som tycker att man ska öppna upp istället...

Varför skulle man inte öppna upp menar du? Det sjuka är ju att det finns folk som tycker att man någonsin skulle ha stängt. Det skulle man inte ens gjort om viruset var dödligt.
Citera
2021-02-26, 20:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Smittspridningen måste ner.
Riskgrupperna som inte fått vaccin kommer annars att korka igen sjukhusen så att det inte finns läkare och sjuksköterskor som kan göra annat än covid.

"Riskgrupperna" kan ju stanna hemma i väntan på vaccin. Problem solved.
Citera
2021-02-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Varför skulle man inte öppna upp menar du? Det sjuka är ju att det finns folk som tycker att man någonsin skulle ha stängt. Det skulle man inte ens gjort om viruset var dödligt.

Du ska inte öppna upp för då samlas folk och då ökar smittan....

Hur är detta nyheter???
Citera
2021-02-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
"Riskgrupperna" kan ju stanna hemma i väntan på vaccin. Problem solved.

Betalar du deras lön då???

Kanon!!!

Jag har 45.000 i månaden. Du kan swisha mig. Det går bra, eller rikskuponger, jag är gammalmodig
Citera
2021-02-26, 20:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Smältvatten från gatubrunnar går väl inte till reningsverk? Det skulle i så fall bli ett enormt tryck vid skyfall.
Jo, smältvatten/dagvatten går till stora delar i samma ledningar som det vanliga avloppet.
Det finns viss separation, framför allt i nyare bebyggelse, efter 70-talet skulle jag gissa.
Citera
2021-02-26, 20:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Betalar du deras lön då???

Kanon!!!

Jag har 45.000 i månaden. Du kan swisha mig. Det går bra, eller rikskuponger, jag är gammalmodig
Perfekt, jag har en svåger som tillhör riskgrupp. Gissar att han ligger på 50 000 +, men swisha 50 000 per månad så lovar jag att ge honom det han ska ha efter skatt.
Citera
2021-02-26, 20:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eller någon annan skillnad som kanske påverkar virusets förmåga att "överleva" och bli detekterad.

Variationer i hur mycket vägsalt som finns i avloppsvattnet kanske kan ge stort utslag...
Jo, varför inte.
Jag tror de som jobbar/forskar inom detta har koll så det kanske går att googla.
Citera
2021-02-26, 20:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Stolt? Jag skäms varje dag över detta skitland. Regeringen och FHM har svikit folket totalt.

Vi skulle stängt ner ALLT. Ingen borde fått åka in eller ut ur Sverige sedan ett år tillbaka, munskydd överallt utanför sitt hem borde varit en lag sen ett år tillbaka, alla som kan borde tvingas jobba hemifrån, kollektivtrafiken borde i princip stängts ner, det skulle varit extrema restriktioner i matbutiker etc.

12000 människor har dött helt i onödan, tusentals familjer har förlorat någon, tusentals till har drabbats av hemska effekter även om de inte dött.

En pandemi ska betraktas på samma sätt som ett krig, det ska gå före ALLT i ALLA lägen.

Svikit folket? Hur då? Har de tvingat folk att gå ut? Har de tvångsmatat folk så att de blivit överviktiga och därmed sårbara för ett virus? Har de förbjudit folket att bära munblöja?

Tog mig friheten att förbättra din text lite:

Vi skulle stängt ner INGENTING. Alla borde fått åka in eller ut ur Sverige precis som vanligt (minus invandring), munblöja överallt utanför sitt hem borde varit förbjudet sedan alltid, alla som kan borde få jobba hemifrån om de vill, kollektivtrafiken borde i princip fortsatt precis som vanligt, det skulle varit inga restriktioner alls i matbutiker etc.

12000 människor har dött pga att de är tjocka och sjuka pga sina egna livsval, och vissa pga att de är gamla, tusentals familjer har förlorat någon, precis som under alla andra år i världshistorien, hundratusentals till miljontals till har drabbats av hemska effekter pga restriktioner och nedstängningar.

Citat:
En pandemi ska betraktas på samma sätt som ett krig, det ska gå före ALLT i ALLA lägen.

Hjärndöd jämförelse. Nu är detta inte på något sätt en pandemi men inte ens om det varit det ska det betraktas som ett krig.

Är du rädd kan du stanna hemma och gömma dig under sängen. Ge mig ditt nr så kan jag meddela dig när regeringen kan garantera att livet är 100% riskfritt så du kan komma ut igen. Förvänta dig dock inget samtal anytime soon.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-02-26 kl. 20:18.
Citera
2021-02-26, 20:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Lockdown betyder inte per automatik att man blir av med viruset; man förlänger ju bara hela processen. Ytterst få länder som lyckats med det.

Vad kan man lära sig av dom länder som har lyckats besegra viruset?

Ett exempel som har diskuterats flitigt här på Flashback är Taiwan. Taiwans framgångsrecept var att agera tidigt, och införa hårda restriktioner vid gränsen. Alltså motsatsen till Sveriges agerande. Taiwans snabba agerande har medfört att samhället har kunnat förbli öppet, bakom stängda gränser.

Sveriges Televisions Utrikesbyrån: "Virusfritt Taiwan"

Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Stolt? Jag skäms varje dag över detta skitland. Regeringen och FHM har svikit folket totalt.

Vi skulle stängt ner ALLT. Ingen borde fått åka in eller ut ur Sverige sedan ett år tillbaka, munskydd överallt utanför sitt hem borde varit en lag sen ett år tillbaka, alla som kan borde tvingas jobba hemifrån, kollektivtrafiken borde i princip stängts ner, det skulle varit extrema restriktioner i matbutiker etc.

12000 människor har dött helt i onödan, tusentals familjer har förlorat någon, tusentals till har drabbats av hemska effekter även om de inte dött.

Det hade varit tillräckligt med ditt första förslag, att begränsa resor över gränsen. Det hade kunnat kompletteras med rigorös smittspårning för fall som hade slunkit över gränsen innan gränserna stängdes.

Övriga restriktioner hade man kunnat vara utan. Låt folk gå till jobbet. Låt bussarna rulla. Håll butikerna öppna. Taiwan visar att det är möjligt.

Att svenskarna har tvingats begränsa sina liv, är priset svenska folket får betala för Anders Tegnells stora svek i epidemins inledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vadå ”ingen person som är skyldig”. De är avlönade för att stoppa smittor och förhindra att folk dör, det som är deras jobb. Laos smittskyddsansvarige gör exakt det han får betalt för men han kan knappast jobba i alla länder samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, men vi får ju inse att världen är körd om inte kompetenta människor som han börjar ta jobb som smittskyddsexperter.

Europas smittskyddsmyndigheter behöver lära sig av sina kollegor i Asien (med undantag för 1 viktigt asiatiskt land).
Citera
2021-02-26, 20:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Pierre Kory och Dr Mobeen om Ivermectin. Britterna på g att rekommendera Ivermectin ( BIRD ~42 minuter in )

Mexico city kör "test and treat" med snabbtester o utdelning av Ivermectin och kurvorna pekar rakt neråt. ~45 min

https://www.youtube.com/watch?v=eeYoXGoh96w&feature=youtu.be
Senast redigerad av qwerty-66 2021-02-26 kl. 20:22.
Citera
2021-02-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Samtidigt som sportlovet hägrar i Stockholm så kommer nya rapporter på att virushalterna av SARS-CoV-2, som orsakar covid-19, stiger i avloppsvattnet. Stockholm uppmäter nu de högsta halterna hittills under pandemin.

I Stockholm kommer nu alarmerande värden av virushalterna. Zeynep Cetecioglu Gurol är forskare vid avdelningen Resursåtervinning på KTH och är med och analyserar mätningarna av SARS-CoV-2 i avloppsvattnet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/virushalterna-i-avloppsvattnet-ar-skyhoga-och-sportlovet-har-inte-ens-borjat, nyss

Om man nu menar att det finns en tydlig korrelation mellan virushalt i avlopp och antal positiva så ser senaste veckan märklig ut. Det är ju inte så att testningen slagit i taket. Att smittan skulle öka så snabbt på en vecka verkar märkligt.

Väldigt många sjuka barn (eller andra) som plötsligt inte testats skulle möjligen kunna vara en orsak. Men vi pratar en faktor 5 i det här fallet. Ser snarare ut som att något gått fel med provtagningen i avloppsvattnet.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-02-26 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in