2021-02-26, 18:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det jag skulle anse i vanliga fall är inte tillämpligt här, när vederbörande lider av demens.
Men nu är han ju friskförklarad.
2021-02-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kanske redan påtalats men skillnaden i värdering på huset i augusti 2020 jmf med februari 2021 kan, förutom alla andra saker, förklaras av att husmarknaden gått upp rejält. HOX Valueguard (HOXHOUSESWE) justerar man 4.2M från aug-2020 till jan-2021 får man ca 4.5M.

Priset var 4.2M minus 0.3M för att ta bort allt junk.
Tack för ditt inlägg, det går inte att rakt av jämföra värderingar gjorda på olika tidpunkter. Det är färskvara om man säger så. Den värdering som gjordes i anslutning till köpet är den som rätten kommer att titta på vid förhandlingen. Att den sen styrks av en senare trots att den visar ett högre värde spelar ingen roll, särskilt som det högre värdet tydligt speglar en generell värdeutveckling på marknaden.

Jag antar att det här är lika svårt att förstå för dom som hävdar att det sålts dyrare fastigheter i området. De tar liksom inte in att Binninges värdering visar på ett renoveringsbehov på 2.5-3 miljoner för att göra huset beboeligt om man vill ha rinnande vatten, toalett och slippa elda med ved i kaminerna för att hålla huset varmt.

Det är nästan komiskt när man påstår att det inte skulle kosta något att frakta bort åtta skrotbilar och all annan bråte på tomten. Bilarna är förmodligen invuxna bland träd och ris så man måste avverka för att ens få ut dom till körbar väg.

Det är veckors rivande i det huset innan man ens kan börja fundera på att bygga upp det igen. Det är helt enkelt ett veritabelt kråkbo. Så det finns ingenting som säger att 3.9 miljoner skulle vara ett underpris för fastigheten. Det är högst rimligt eftersom säljaren slipper kostnader som som borde vara hans.

Binninge har gått ut i media med lögner om värderingsinstitut som säger att Ebba Busch har betalat 2 miljoner för lite för huset. Det är lögn och förbannad dikt av en oärlig människa som efter denna affär inte kommer att ha något som helst förtroende kvar någon annanstans än bland de övriga kåkfararna i Rättsäkerhetsorganisationen, där bland övriga våldtäktsmän och misshandlare hör han hemma.
Medlem
Citat:
Jag vill ha med Kd, men de måste byta partiledare först. Till någon äldre, jordnära, klok person, med vuxna barn eller utan barn, och en bakgrund i antingen SvK eller någon frikyrka. Någon med hjärtat på rätta stället och traditionell, konservativa, nationalistiska värderingar, orädd, rak och rejäl, med fötterna på jorden. Glamourmodell-wannabes hör inte hemma i Kd alls.

Jag resonerar som dig. Men det verkar som små partier väljer hemska fruntimmer i ren desperation. Då får man hoppas att det kan bli M och SD utan KD. KD kommer inte klara valrörelsen med fru Usch. Jag noterade nu under 30 minuter i svt var fru Usch svarslös och hon trodde i sin enfald att aggressivt utfall skulle imponera.

Det är svårt att förklara att man som genuint konservativ, borgerlig väljare, inte kan tolerera folk som inte kan uppföra sig som folk. Esbjörn utryckte att Ebba är ingen dam.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-02-26 kl. 18:31.
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rättssäkerheten och likheten inför lagen är väl verkligen politiskt "hot stuff". Vad Ebba visar är att hon har förtroende för Sveriges rättsväsende. Hon tar sin tvist till domstol och tänker förstås rätta sig efter domstolens utslag. Jag tycker att det är snyggt gjort. Om Esbjörn inte är tillräknelig så kommer det fram i domstolen och då går domen Ebba emot. Vad i hela friden är så farligt med att lita till Sveriges lagar och rättsväsende?? Hon går ju inte till en klandomstol! Herregud, om det ska fälla en politiker att hålla sig till svensk lag och rätt då kan vi lika gärna bränna landet och asfaltera hela rubbet och låta norrbaggarna använda det som p-plats.
Jag har tagit upp det tidigare idag. Allt är fel med svenska domstolar. man ska undvika dem och advokater in i det sista, och försöka lösa allt utanför. Anledningen är att svenska domstolar inte dömer efter förnuft, de dömer efter lagboken. Den advokat som kan lagboken bäst vinner, oavsett vem som har fel. Och samtliga advokater försöker dra in så mycket smuts som möjligt i varje fall. Vilket är exakt vad som skett här.

Kanske är EBT, och du, inte kunniga om hur det går till i svensk rättssal. Då kan ni lära er mycket från detta fall. Synd bara om Sverige får fel regering på köpet, när KD tappar väljare när EBT lär sig IRL.
2021-02-26, 18:18
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Kanske redan påtalats men skillnaden i värdering på huset i augusti 2020 jmf med februari 2021 kan, förutom alla andra saker, förklaras av att husmarknaden gått upp rejält. HOX Valueguard (HOXHOUSESWE) justerar man 4.2M från aug-2020 till jan-2021 får man ca 4.5M.

Precis! Vi kan vara säkra på att Ebbas ombud kommer att påvisa det. Man kan förstå att Binninge inte vill ha någon muntlig förhandling så som han har lovat runt och levererat tunt till domstolen.
2021-02-26, 18:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Upprepar: det viktiga för en politiker är HUR NÅGOT SER UT, inte HUR NÅGOT ÄR. Om hon hade dragit sig ur köpet på en gång när Esbjörn sa att han ångrade sig - och läckt det till tidningarna själv, tillsammans med en beskrivning av hur perfekt huset och dess läge skulle ha varit för henne, men att hon självklart sätter den gamles välmående först - så hade hon framstått som godhjärtad och vunnit röster till sitt parti.

Jag tycker att hon ska avgå nu. För allas skull. Sedan kan hon dra Esbjörn till tingsrätten, hovrätten, högsta domstolen, EU-domstolen och galaktiska federationens överdomstol bäst hon gitter... huvudsaken för henne är att hon segrar.
Jag undrar om hon inte snart blir utsparkad ur partiet. Detta pga att hon på sin fb förtalat ombudet. JK är ju åklagare i yttrandefrihetsmål och har till uppgift bl.a tillsynen över riksdagstjänstemän. Polisanmälan har kommit från särskilda åklagarkammaren och detta är något JK måste ta ställning till. Lönen hennes finansieras till stor del av skattemedel dessutom.

Ebba Usch spred uppsåtligen ombudets dom (som skedde för 15 år sedan) i syfte att misstänkliggöra honom och förstöra hans anseende. Om hon som riksdagsledamot och partiledare inte följer lagen blir det fritt fram för alla andra att publicera vad som helst om vem som helst
2021-02-26, 18:23
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Tror det är denna text.

Tack. Noterar Ebba drar in att hon hotats och påståenden om resurser polis och nationella bombskyddet lagt på det i försvar av sitt agerande? Är inte det irrelevant och inget hon behövt ta upp om argument i övrigt hållit? (Menar hon f ö att 70 % av polisens resurser gick till att skydda henne? Ebbas text nedan.)

Apropå "argumentet" vet hon som Uppsala-politiker vad mass-/asylinvandring gett i form av våld och bomber, men önskar ändå fortsatt asylinvandring (jämte anhöriginvandring mer än 100 000 per år) samt flyttar ifrån det, eller?

Ur Ebbas text:
"...
Förra våren vittnade jag i tingsrätten mot en man som återkommande hotat mig och min familj. Då senast med att spränga oss alla. Vilket tog ca 70 % av Uppsalapolisens resurser i anspråk och det nationella bombskyddet. När vi hänvisar till ”säkerhetsskäl” så är det av en anledning. Det är på riktigt. Jag vill därför verkligen vädja om att inte behandla min familjs säkerhet vårdslöst.

Med det sagt. Jag förstår att det finns frågor och känner mig nödgad att berätta mer, om än inte allt, om situationen kring huset.
... "
Senast redigerad av ankademiker 2021-02-26 kl. 18:26.
2021-02-26, 18:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
När har Ebba smutskastat Esbjörn? Det var Esb ombud det gällde. Varför ljuger du? Är det din "teologiska etik" som vägleder dig?

I paritet med EBT,s exempelöst fula lögn att regeringen "med berått mod låtit flera tusen avlidit av covid-19" ?

Enligt dig ljuger jag för att Ebbas fula smutskasting gällde hans juridiska ombud och har inte med att hon trängtar efter Esbjörns fastighet

Kanske Lena Mellin (AB) uttrycker det på ett pedagogiskt sätt så att även du förstår?

Så långt framstår KD-ledaren bara som hjärtlös, en paragrafryttare som inte ens kan träda tillbaka när en gammal man ändrar sig och vill behålla fastigheten som varit i familjens ägo under lång tid.

Redan där var fastighetsaffären alltså allvarlig för Ebba Busch, ordförande i ett parti som gärna talar om de gamlas rätt till värdighet. Det kanske gäller även då man inte bor på hemmet?

I ett inlägg på Facebook meddelade KD-ledaren att säljarens juridiska ombud är dömd för allvarliga brott. De har inte med husaffärer eller hans roll som jurist att göra.

Facebookinlägget har lett till att ombudet skaffat sig en advokat som lämnar in en anmälan för grovt förtal mot Ebba Busch.

Det kan man se som en krumeluns i marginalen, i alla fall om man har ett förlåtande sinnelag.

Men det är värre än så. Ebba Buschs argument har nämligen inte ett dugg med själva saken att göra. Den handlar om att säljaren ändrat sig. Han vill inte längre sälja huset, trots att kontraktet är påskrivet. Ebba Busch har däremot ingen lust att ändra sig. Tvisten avhandlas i en förberedande förhandling i rätten under nästa vecka.

KD-ledarens nya vapen i kampen mot den gamla mannen är alltså lågpannat, fult skulle man också kunna kalla det. Jättefult.

Det kan alltså vara fråga om förtal eller grovt sådant, även om det är sant. Ingetdera är till fördel för Busch eftersom man kan ifrågasätta hennes omdöme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7Kme68/en-partiledare-maste-kunna-skilja-stort-fran-smatt
2021-02-26, 18:25
Medlem
Citat:
Det jag skulle anse i vanliga fall är inte tillämpligt här, när vederbörande lider av demens.

Esbjörn har ett ombud. Han behöver inte dyka upp. Han ska inte ha med motparten att göra. All diskussion som rör parterna och saken i övrigt, ska Ebba ta med ombudet genom sitt eget ombud.

Det kan inte vara lätt för den advokat Ebba anlitat, när klienten driver sin sak på sociala medier, i media och sedan utspel direkt till motparten.

Detta är en sak på flera plan som ingen har hört talas om förut.
2021-02-26, 18:26
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Värderingsfel in absurdum !

Tack för upplysningen.

MEN, oavsett värderingsföretag och hur de agerat, så handlar detta ärende om en tvist.
Denna tvist sker i september 2020, med muntlig värdering augusti 2020.
Så när nu Binninge ville värdera på sitt sätt måste även han och värderaren ta fram värdet för den aktuella tidsperioden när tvisten uppstod, det är detta som ska avhandlas i tingsrätten. Det går fan inte att vifta med en värdering där tidsspillan på x antal månader innan förhandlingen medfört en värdestegring. Man kan också vända på det om det skulle ha blivit en fastighetskris, där t.ex marknaden sjunker med t,ex 20% pga av någon krasch i utlandet.

Det är värdet per datum för tvist som gäller, vad Marielund är värt idag är OT för Tingsrätten.

Så oavsett hur värderingarna tagits fram, så ska värderingen gälla aktuellt datum för tvisten !
2021-02-26, 18:26
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du är verkligen ingen känslomänniska, den saken är klar.
Inte heller har du någon som helst förståelse för det juridiska, det är också helt klart.
I stort sett hela landet är överens om att Ebba har rätt rent juridiskt.

När sanningen så småningom sipprar fram kommer detta ge Ebba en andra våg liknande den hon hade i mitten av 2019, och den kommer då lagom till valet 2022.

Ebba blir Sveriges nästa statsminister när hon syr ihop det borgerliga blocket!

Det är så här att många tycker att Ebba har rätt och det tycker jag också men att det juridiska det fungerar på helt annat vis och det borde du känna till då du gör sken av att vara juridiskt kunnig.

Ebba har gått in för långt, skitat ned sig helt enkelt och då kan det bara sluta med en förlikning där ingen part är nöjd som det så vackert heter, antingen det eller så kommer hon att förlora helt.
2021-02-26, 18:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det här tyder ju på att Esbjörn inte är vid frisk vigör. Tydligen finns kapital att betala räkningarna med men han verkar inte ha något minne och sinne för detta. Glömmer säkert sina räkningar och har noll koll vad som händer runt omkring. Många dementa hamnar i denna situation dessvärre

Vilken tur då att Esbjörn inte är dement, inte det minsta dement faktiskt 🤔
Till och med bevisligen inte dement och bedömd av 4 olika experter under 10år.
Vet några som hamnat så här fast dom har haft pengar att betala med från början.
Ansett att transportstyrelsen inte ska ha den där hundringen i påminnelse, jag har ju betalt!
Dom ska inte ha nån registerhållnings avgift när jag ställt av bilen o den är skrot.
Hyran höjdes för mycket, jag vägrar betala 150kr mer än det står i kontraktet.
Vadå extra för elen i garaget, det kan dom glömma jag har alltid haft elen gratis.
Kvarskatt och skatta för det jag redan äger, nej det har dom inte rätt att ta. Osv. Osv.
Tyder mer på oviljan att betala mer än man själv anser, nån ska ha betalt.
Jämför gärna med tv4 intervjun........

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in