2021-02-26, 14:25
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3:e vågen är här:

"Men nu befarar Joacim Rocklöv, professor och epidemiolog, att den redan är här.
– Man kan på sätt och vis säga att tredje vågen är här, det har ju vänt, säger Rocklöv."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-tredje-vagen-har-har-vant/

Click bait trams
Citera
2021-02-26, 14:26
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ivor utgår alltid efter statistiken, så hur kan han ha fel?

Jag tror han syftar på diverse svenska "experter" som lockdown-hetsar. För de är coronademagoger. Enligt coronademagogerna skulle det dö 70 000 svenskar i corona.

Enligt Tegnell så skulle smittan vara över på några veckor..

Summa sumarum så är det ingen som har koll. Varken experter eller Folkhälsomyndigheten. Det är bara ett ständigt killgissande hela tiden..
Citera
2021-02-26, 14:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Centralasiens överdödlighet.

https://eurasianet.org/statistics-show-central-asia-underreporting-covid-deaths

Här har du en av förklaringarna varför Afrika framstår som skonade från corona.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-55674139

Det är kul att läsa inlägg av alla galningar här om att titta på afrika, ivert-piller och d-vitamin och fan och hans moster. Ingen tänker på att det dom eller vi eller någon har en aning om hur många som dött där. Titta på länderna som har ett någorlunda system för attt räkna överdödlighet, Sydafrika och Egypten. Föreställ dig sen hur det ser ut i resten av Afrika.

Men det kommer inte d-vitamin och ivert-galningarna att ta in.

Tack för länkarna!

Det verkar som att även Afrika kan ha drabbats av epidemin. Jag tänkte att många afrikanska länder hade lyckats skydda sig genom att stänga sina gränser.

Europeiska länder kan ju inte stänga sina gränser, utan att det genast uppstår anklagelser om "främlingsfientlighet". Afrikaner är ju däremot immuna mot anklagelser om rasism, och afrikanerna kan därför skydda sig genom att stoppa inresor till sina länder.

Afrika har även en fördel i form av låg medelålder bland befolkningen, på grund av skenande befolkningsökning.

Men trots allt, så förefaller även Afrika ha drabbats. Det verkar som att jag kan behöva ompröva min syn på Corona-viruset har slagit mot Afrika.
Citera
2021-02-26, 14:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tror han syftar på diverse svenska "experter" som lockdown-hetsar. För de är coronademagoger. Enligt coronademagogerna skulle det dö 70 000 svenskar i corona.

Vilket hade varit fullt möjligt om det varit noll restriktioner.
Citera
2021-02-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 28
Nya fall: 4 858

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.

Rapportsiffror senaste veckorna:

Avlidna: 173, 227, 325, 525, 584, 700, 892 (v8-v2)
Fall: 26 229, 22 829, 20 420, 21 180, 19 809, 23 723, 34 099 (v8-v2)

Bidraget av B117-vågen blir ju allt tydligare när den avtagande "vanliga-vågen", inte förmår dölja den.

Utgår man från ett R strax under 1,4 för B117 och drygt 0,9 för "vanliga", så borde runt 10 000 av fallen vara B117 för att förklara ökningen, något färre än jag tidigare gissat på.
Då kan B117 få majoritet nästa vecka och totala antalet kan hamna nära de 34k fallen som rapporterades vecka 2. (Notera: rapporterade och inte provtagna.)
Därefter får B117 chansen att "visa musklerna", dess ökning kan inte längre döljas av "vanliga vågen".

Vaccinationer är bra att ha.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-02-26 kl. 14:48.
Citera
2021-02-26, 14:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap

Summa sumarum så är det ingen som har koll. Varken experter eller Folkhälsomyndigheten. Det är bara ett ständigt killgissande hela tiden..

Tegnell analyserade helt korrekt för ett år sedan och valde en långsiktig strategi och på så sätt har Sverige lyckats undkomma både lockdowns och havererad sjukvård. Ditt inlägg är därav fullständigt nonsens.
Citera
2021-02-26, 14:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:

"Men nu befarar Joacim Rocklöv, professor och epidemiolog, att den redan är här.
– Man kan på sätt och vis säga att tredje vågen är här, det har ju vänt, säger Rocklöv."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-tredje-vagen-har-har-vant/

lite semantik. Det guppar ju upp och ner hela tiden.
Citera
2021-02-26, 14:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Har aldrig hört han säga annat än det här kommer att pågå länge i åratal.
Citera
2021-02-26, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Tog bort ett citat som kommit med av misstag.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Click bait trams
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
lite semantik. Det guppar ju upp och ner hela tiden.
Inte alls förvånande att vi nu får en ökning, det har varit känt sedan månadsskiftet januari februari att det skulle bli så.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-26 kl. 14:49.
Citera
2021-02-26, 14:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Eller bara gissande.
Citera
2021-02-26, 14:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ivor utgår alltid efter statistiken, så hur kan han ha fel?

Vi har c:a 20% immunitet 13000 döda. Hur många skulle dött om det gått lite snabbare eller ifall vaccinet floppat?
Citera
2021-02-26, 14:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej inte en chans
Du store tid!
Varifrån har du fått att överföring av coronasmitta mellan människors kontakt med varandra inte förekommer?
Om jag nyser coronavirus i min hand och kletar in din (eller någon annans) hand med snor mm. och du (eller den jag tagit i handen) petar sig i munnen, ögonen och/eller näsan så menar du att corona inte kan smitta den vägen?

Eller
Menar du att det inte finns en chans att du kommer att skicka en länk till en studie som visar att corona inte kan smita via kontakt mellan människor på det viset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in