2021-02-26, 14:13
Bannlyst
Inga uppdaterade vaccinsiffror för idag fredag 26e?
Citera
2021-02-26, 14:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Blir ingen 3e våg, Sverige har tillräcklig immunitet för att stå emot. Däremot är Finland på väg in i sin första riktiga våg och sossarna skiter knäck i Helsingfors.
Det ökar även i Norge. Fast de är ju ändå långt efter Sverige.
Citera
2021-02-26, 14:17
Medlem
3:e vågen är här:

"Men nu befarar Joacim Rocklöv, professor och epidemiolog, att den redan är här.
– Man kan på sätt och vis säga att tredje vågen är här, det har ju vänt, säger Rocklöv."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-tredje-vagen-har-har-vant/
Citera
2021-02-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ålder är inga problem, bara kolla själv.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Det andra har inte du och jag med att göra.
Medan jag väntar på att sidan ska ladda färdigt, kan jag fråga om det är medelåldern på NYintagna som framgår där (eller om det är medelålder m.m. beträffande totalen)?

Varför skulle du inte ha med det att göra (för egen del tycker jag det måste vara en central aspekt var människor har blivit smittade eftersom det avgör om strategierna är vettiga)?
Citera
2021-02-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Sexuell läggning är väl också viktigt och hudfärg?
Betydelsen av dessa aspekter får stå för dig.
Citera
2021-02-26, 14:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Man smittspårade ett av de första fallen i Tyskland, en kvinna från Kina var på företagests huvudkontor i Tyskland. Man kom fram till att den som blev smittad satt med ryggen emot henne vid en lunch, kontakten var att han fick ett saltkar av henne.

Lite spekulativt att det skulle vara saltkaret, kan mycekt väl varit viruspartiklar i luften som virvlade runt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Medan jag väntar på att sidan ska ladda färdigt, kan jag fråga om det är medelåldern på NYintagna som framgår där (eller om det är medelålder m.m. beträffande totalen)?

Varför skulle du inte ha med det att göra (för egen del tycker jag det måste vara en central aspekt var människor har blivit smittade eftersom det avgör om strategierna är vettiga)?

Du kan själv filtrera på vilken tidsperiod du vill titta på.

Därför att smittorsak på sådan individnivå som det skulle handla om är inget som du och jag har att göra med. Eller du kanske tycker att det bara ska vara att traska in på närmsta sjukhus och få läsa lite journaler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
På Svt får man ju fram åldersfördelningen på inlagda patienter om man scrollar ned till "Åldersfördelning för patienter med covid-19 som vårdats på IVA". Just nu ser det ut som det är i åldersgruppen 60 - 69 som har flest intagna. De är ju inte vaccinerade än. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Beträffande var smittspridningen sker och i vilken miljö det sker - där tycker man att de borde gå ut med bättre information. Dissekera informationen bättre. För ett tag sedan sade ju FHM att det var på jobbet och i hemmen som smittspridningen sker.
Instämmer.

Det behöver naturligtvis inte vara information på individnivå (kanske inte framgick av mitt inlägg att det är på aggregerad nivå som jag efterfrågar info).
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3:e vågen är här:

"Men nu befarar Joacim Rocklöv, professor och epidemiolog, att den redan är här.
– Man kan på sätt och vis säga att tredje vågen är här, det har ju vänt, säger Rocklöv."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/professorn-tredje-vagen-har-har-vant/
Så tröttsamt med ”experter” som i efterhand förklarar att det är för sent och ”såhär skulle vi gjort”. Ja alla vet att om vi stängt ner landet så hade färre smittats, det är liksom inte det vi diskuterar. Saken är att väldigt få människor vill ha den lösningen.
Citera
2021-02-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du kan själv filtrera på vilken tidsperiod du vill titta på.

Därför att smittorsak på sådan individnivå som det skulle handla om är inget som du och jag har att göra med. Eller du kanske tycker att det bara ska vara att traska in på närmsta sjukhus och få läsa lite journaler.
Jag förstår nu att inlägget kunde läsas på det sättet, menade inte info på individnivå.
Citera
2021-02-26, 14:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det några nya rön så skicka gärna en länk till den studien.

Om en covidsjuk nyser i handen och sedan tar en annan person i handen och denna andra person petar sig i ögonen, munnen och/eller näsan så smittas hen mycket sannolikt.

Nej inte en chans
Citera
2021-02-26, 14:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du följer inte influensers
Behöver vi lyfta din Ivor "casedemic" Cummins tråd från hösten? Den tråden kunde nomineras till årets magplask 2020. Där har du en riktig åsneinfluenser som sprider en massa strunt. Det riktigt tragiska är ju att Tegnell själv inspirerades av denna QAnon konspirationsfåne.

Ivor utgår alltid efter statistiken, så hur kan han ha fel?

Jag tror han syftar på diverse svenska "experter" som lockdown-hetsar. För de är coronademagoger. Enligt coronademagogerna skulle det dö 70 000 svenskar i corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in