2021-02-26, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Faktiskt helt sjukt att så få verkar dela denna åsikt och saknar förstånd.
Precis, vad fan finns det för spännande med isar?

Det är ju bara onödiga risker. Med tanke på riskerna som finns så skulle man ju kunna förvänta sig att det vore en fantastisk upplevelse i likhet med att vara ute i rymden men faktum med att det är ju totalt värdelöst att vara ute på en is. Komplett värdelöst.

Citat:
Vill man åka skridskor? Tja, då finns det ishallar med värme där man ofta har ett fik i anslutning och snudd på optimala isförhållanden eller så finns ju uterinkar.
Vill man åka skoter eller skidor så finns det ju mer än 200 000 andra km² i landet där man kan göra det istället för på en is. Vill man ha en fisk kan man köpa den på ICA eller fiska vid strandkanten eller vänta till sommaren då man kan ta båten istället för att vara ute i kylan.

Jag har mer respekt för en pundare som försöker roa sig med att skjuta 300 mg heroin än någon som försöker göra det ute på en jävla is. Med heroin får man ju åtminstone en euforisk upplevelse utöver det vanliga till skillnad från något så lamt som att ställa sig på en is när det är kallt och jävligt. Det måste vara naturens sätt att försöka sortera bort tråkiga människor.

Jag tror inte det finns en endaste ishall som har öppet för allmänheten i dessa tider och uterinkarna har kommunen skyldighet att knyta lokalt till t ex de som bor i hyresrättsområdet / skolor / idrottsföreningar. Så det har nog fört med sig att många fått ge sig ut på isen istället. I detta fallet var det nog inte skridskor dock. Vila i frid.
Citera
2021-02-26, 03:44
Medlem
Citat:

Det är ju bara onödiga risker. Med tanke på riskerna som finns så skulle man ju kunna förvänta sig att det vore en fantastisk upplevelse i likhet med att vara ute i rymden men faktum med att det är ju totalt värdelöst att vara ute på en is. Komplett värdelöst.

Vill man åka skridskor? Tja, då finns det ishallar med värme där man ofta har ett fik i anslutning och snudd på optimala isförhållanden eller så finns ju uterinkar.

Vill man åka skoter eller skidor så finns det ju mer än 200 000 andra km² i landet där man kan göra det istället för på en is. Vill man ha en fisk kan man köpa den på ICA eller fiska vid strandkanten eller vänta till sommaren då man kan ta båten istället för att vara ute i kylan.

Jag har mer respekt för en pundare som försöker roa sig med att skjuta 300 mg heroin än någon som försöker göra det ute på en jävla is. Med heroin får man ju åtminstone en euforisk upplevelse utöver det vanliga till skillnad från något så lamt som att ställa sig på en is när det är kallt och jävligt. Det måste vara naturens sätt att försöka sortera bort tråkiga människor.
Du ska inte börja med långfärdsskridskor ? Har vi fattat dig rätt då ?😊
Citera
2021-02-26, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Du ska inte börja med långfärdsskridskor ? Har vi fattat dig rätt då ?😊

Nja, fast den fundamentala poängen med mitt inlägg var att understryka hur naturen verkligen försöker radera tråkiga människor från genpoolen.

Du tror mig inte?
Nämn då en rolig, karismatisk och intressant människa i världshistorien som någonsin åkt långfärdsskridskor (eller varit ute på en isig sjö) regelbundet mer än någon enstaka gång i livet. Det har aldrig funnits en sådan då ingen intressant och otråkig människa skulle få för sig att spendera en ledig dag ute på isen.
Citera
2021-02-26, 04:05
Medlem
Citat:
Nja, fast den fundamentala poängen med mitt inlägg var att understryka hur naturen verkligen försöker radera tråkiga människor från genpoolen.

Du tror mig inte?
Nämn då en rolig, karismatisk och intressant människa i världshistorien som någonsin åkt långfärdsskridskor (eller varit ute på en isig sjö) regelbundet mer än någon enstaka gång i livet. Det har aldrig funnits en sådan då ingen intressant och otråkig människa skulle få för sig att spendera en ledig dag ute på isen.

Känner i och för sig flera som åker långfärdsskridskor. Finns en tävling med start i Stockholm o mål i Uppsala som är höjdpunkten på året. Vikinga rännet tror jag den heter.De är även aktiva orienterare som jag. Men jag fattar vad du säger men lite överdriver du !
Det är tur att inte alla har samma intresse.... ! Folk får väl roa sig med det de gillar.
Att ut o fara på isen NU är ju däremot hål i huvudet . Det finns ju knappt någon is för fan. Mvh
Citera
2021-02-26, 05:07
Medlem
– Larmet kom klockan 18.36 från en person som hade sett en livboj på isen, men inga människor där. Just nu har jag inte mer information än så, säger polisens presstalesperson Björn Öberg.

Knapphändigt med uppgifter vad som egentligen skulle kunnat ha hänt med tanke på just livbojen.

En tanke skulle ju junna vara att en person antingen tagit sig upp ur vaken och hämtat en livboj. Eller så är det någon som hört skrik på hjälp eller har sett vad som hänt och då försöker undsätta med livbojen.

Eftersom livbojen ligger kvar på isen kan man misstänka att de som redan hamnat i vaken är så nedkylda så man har inte kraft nog att gripa tag i bojen och hasa sig upp. Den som då har kastat livbojen till de som ligger i vaken har fått ge upp själva räddningen med livbojen. Mest troligt har då den personen närmat sig vaken och själv hamnat däri. Tragiskt är bara förnamnet med en sådan här olycka. Skulle gissa på att stor förvirring rådde.

Hur man kastar en livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/livbojen/

Räddningstjänst gällande issäkerhet:
https://www.vrtj.se/sidor/hem-och-fritid/en-saker-fritid/issakerhet.html

Här några exempel där man lyckats rädda med livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/viktoria-hjalte-i-drama-pa-isen/
Senast redigerad av leosurvey 2021-02-26 kl. 05:09.
Citera
2021-02-26, 05:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
– Larmet kom klockan 18.36 från en person som hade sett en livboj på isen, men inga människor där. Just nu har jag inte mer information än så, säger polisens presstalesperson Björn Öberg.

Knapphändigt med uppgifter vad som egentligen skulle kunnat ha hänt med tanke på just livbojen.

En tanke skulle ju junna vara att en person antingen tagit sig upp ur vaken och hämtat en livboj. Eller så är det någon som hört skrik på hjälp eller har sett vad som hänt och då försöker undsätta med livbojen.

Eftersom livbojen ligger kvar på isen kan man misstänka att de som redan hamnat i vaken är så nedkylda så man har inte kraft nog att gripa tag i bojen och hasa sig upp. Den som då har kastat livbojen till de som ligger i vaken har fått ge upp själva räddningen med livbojen. Mest troligt har då den personen närmat sig vaken och själv hamnat däri. Tragiskt är bara förnamnet med en sådan här olycka. Skulle gissa på att stor förvirring rådde.

Hur man kastar en livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/livbojen/

Räddningstjänst gällande issäkerhet:
https://www.vrtj.se/sidor/hem-och-fritid/en-saker-fritid/issakerhet.html

Här några exempel där man lyckats rädda med livboj:
https://familjen.trygghansa.se/vatten-simning/vatten-sakerhet/viktoria-hjalte-i-drama-pa-isen/
Man skall ha med sig livlina, dvs en som är gjord för att kastas. Då kan man hålla sig flera meter ifrån en vak och dra upp den eller de som gått igenom isen.
Gubbarna måste ha varit oförberedda eller åkt/gått för tätt.
Citera
2021-02-26, 06:13
Medlem
Kungsgardens avatar
Kan det ha hänt tidigare på eftermiddagen, i dagsljus, och de upptäcktes först på kvällen? Det verkar ha gått mycket fort om ingen av de fyra hann dra iväg ett sms till frugan. Jag tänker på den som hämtade livbojen. Å andra sidan uppvisade de inget säkerhetstänk till att börja med. Inga uppgifter om att någon var saknad, dvs som i Vindelälvsolyckan nyligen.
Citera
2021-02-26, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Två av männen är i 65-årsåldern, en i 70-årsåldern och en i 75-årsåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kan man misstänka. Att fyra plumrar i samtidigt låter ju osannolikt. En eller par sedan försökte de andra hjälpa till men föll i själva också.

Citat:
Ursprungligen postat av kexapa
I Kalmar uppmätte man idag ca 17 dgC...hur varmt var det i Sävsjö? Låter inte som den bästa dagen för en skridskotur iallafall

Tragisk olycka.

Men som många redan skrivit: det är ren idioti att ge sig ut på isarna när det är uppemot 15-17 grader.

Hade det gällt barn/ungdomar hade man förstått att det är bristande erfarenhet och konsekvenstänk. Man kan ju tycka att gubbar i den åldern ska ha större vett.
Citera
2021-02-26, 07:08
Medlem
Citat:

Du har ju uppenbarligen invandrat från en icke skidåkande nation, och därför förstår du inte Nordbors intresse av att vistas ute i naturen
Citera
2021-02-26, 07:08
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Sävsjö hade vid senaste räkningen 2016 16,35 % utlandsfödda detta då med ej inräknade invandrare födda i Sverige. Jag chansar på att det är ett gäng gamla blattar som försökt hjälpa sin kompis och detta har slutat med att alla drunknade.
Ja, långfärdsskridsko är väl nationalsport i irak?
Citera
2021-02-26, 07:16
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:

I ängelholm där kommunen bekostat (och delbekostat) tre ishallar finns ingen tillgång för allmänheten och knappt för flickor som åker konståkning. I kungsbacka, med två kommunalt bekostade ishallar, har det tidigare funnits liknande problematik (vet ej hur det är nu).

Jag bara älskar när folk skriver om saker de inte känner till. Mest av allt älskar jag förskolärare som sitter i fika rummet och löser alla världens problem utan att bli emotsagda av 3-åringar.
Citera
2021-02-26, 07:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag tror inte på att gubbarna åkte långfärdsskridskor. Det är ju mest åkare i 25-50 som åker sånt. Snarare fiske och det är inte lätt att ta sig upp ur en vak fullt påpälsad även om man har isdobbar och man tröttar ut sig fort om isen går sönder vid varje försök. En fullt frisk yngre person kanske har chansen att ta sig upp själv i ca 15-20 minuter om man orkar hålla sig flytande. Sen är det kört då kroppen stängs ner av nedkylningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in