2021-02-25, 21:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ytterligare en sak bland många är att redan nu, mitt uppe i pandemin, så slipar regeringen och de ansvariga myndigheterna, med FHM i spetsen, på sina försvarstal och Bagdad-Bobanalyser... Så görs troligtvis i alla länder och det kommer ALDRIG kunna gå att få fram vad som var den bästa strategin då alla kommer hävda olika parametrars viktighet...
Citera
2021-02-25, 21:50
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länkar!

Den första artikeln handlar enbart om Europa, och vi vet redan att Europa utmärker kraftigt i förhållande till övriga Världen. Vid jämförelse med enbart Europa så ser Sveriges siffror någorlunda bra ut, men inte vid jämförelse med hela Världen.

Den andra artikeln innehåller fler länder, men även där dominerar västländer bland urvalet. Västländerna har drabbats mycket hårdare av epidemin än övriga Världen. Jag tittar igenom länderna, och noterar att Serbien, Albanien, Ryssland, Belarus och Egypten har överdödlighet som är groteskt mycket högre än rapporterade dödsfall i Covid-19.

Den tredje artikeln är låst.

Ja, det finns brister i länders rapportering av dödsfall i Covid-19. Men finns några bättre siffror att tillgå? Många länder saknas ju även i statistiken över överdödlighet.

Jag tittar igenom länderna, och noterar att Serbien, Albanien, Ryssland, Belarus och Egypten har överdödlighet som är groteskt mycket högre än rapporterade dödsfall i Covid-19.

Det var väntat att Spanien och Italien har mer överdödlighet än dödsfallen i Covid-19. När det inträffade så enormt många sjuk- och dödsfall samtidigt, så blev det naturligtvis en enorm belastning på sjukvården. Att dom inte förmådde att ange korrekt dödsorsak är inte förvånande.

Jag citerar inledningen.
"Nu avslöjas den ryska lögnen.

Officiellt har 79*000 dött med covid-19. I själva verket är det 480*000 döda.

Därmed är Ryssland det land i världen där flest dött under coronapandemin, i förhållande till befolkningen"
Citera
2021-02-25, 22:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Ja, det finns brister i länders rapportering av dödsfall i Covid-19. Men finns några bättre siffror att tillgå? Många länder saknas ju även i statistiken över överdödlighet.

Jag tittar igenom länderna, och noterar att Serbien, Albanien, Ryssland, Belarus och Egypten har överdödlighet som är groteskt mycket högre än rapporterade dödsfall i Covid-19.

Det var väntat att Spanien och Italien har mer överdödlighet än dödsfallen i Covid-19. När det inträffade så enormt många sjuk- och dödsfall samtidigt, så blev det naturligtvis en enorm belastning på sjukvården. Att dom inte förmådde att ange korrekt dödsorsak är inte förvånande.

Siffrorna från Ryssland behöver inte vara medveten manipulerade, jag misstänker Putin och c/o helt enkelt inte har koll. Dom har ju vana att kunna offra befolkningen utan problem. Det verkar betydligt rimligare att 480000har dött i Ryssland, med tanke på klimat och det dåliga hälsoläget för ryssarna. Notera att smittan har sjunkit stadigt sen ett tag. Kanske Ryssarna tom har börjat uppnå flock.

Indien är också extremt underregistrerat och där har verkligen smittan nu sjunkit till extremt låga nivåer, Flockimmunitet skulle innebära mer än en halv miljard infekterade.
Citera
2021-02-25, 22:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Boomer vet du vad det innebär? Du har apat efter för mycket amerikanskt snack från tredje eller fjärde generationen efter de riktiga värlskrigskullarna. Det är din farfars far du pratar om.

Jag tror du har missuppfattat vad generation baby boomer är, 1946-1964. Vet inte varför du drar in Amerika eller människor från 1800 talet.

Baby Boomer eller Boomer är en generation precis som Generation Y eller millenial
Citera
2021-02-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är regeringen och FHM som har fullt ansvar i den här krisen, ingen annan. Det går inte att skylla skiten på befolkningen heller då de har haft alla möjligheter att ta kommandot. Do or do not, eller stig åt sidan och låt någon annan göra det ni inte klarar av!
Du har naturligtvis helt rätt.
Jag var "lite full" då jag meddelade min respons.
Kontentan är dock given.
De kan inte fatta direkta order!
De skulle ha nitat in bromsen för ett år sedan gällande sportlovet i alperna.
Men "det berodde ju inte på det" att vi fick sådan smittspridning...
Nä, inte alls eller.
Kunde de bara sätta ner foten och säga att "nu jäklar är det inte läge för någon jävla skidsemester?!"
Är det värre än att inte få träffa sina oldies...
Helt jävla Ärligt?!
Kan inte mp-bögarna och småslynorna göra något vettigt istället??
Puss
Citera
2021-02-25, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Riktigt så var det inte som du förklarar det. Efter V.8 ifjol uppmanades arbetsgivare att undersöka om de anställda varit i regionen Lombardiet i Italien. Hade man personal som semestrat där ombads man sätta dem i karantän 2v.

Men deras barn skulle fortfarande närvara i skolan. Hmmm... vad skulle kunna gå fel?

Citat:
Detta var på utskick från FHM och jag minns jag fick kika på dessa kartor på FHM hemsida för att se vilka byar som låg i den regionen. För att som chef skicka hem medarbetare med hemarbetsuppgifter.

I det läget hade resenärerna redan klivit in i samhället och börjat sprida smitta. Resenärerna borde naturligtvis ha fångats in redan vid ankomst. Att så inte skedde är den stora skandalen i Sveriges Corona-hantering.

Citat:
Sedan finns inte lagstöd att frihetsberöva alla som reser in i Sverige för att sätta i karantän och om det fanns så skulle vi inte haft logistik.

Jag har svårt att tänka mig att lagen inte medger att misstänkta smittbärare sätts i karantän. Varför har man annars karantän-anläggningar vid flygplatser och hamnar?

Citat:
Liten bild av våra resemönster. Det är inte bara att sätta in dessa på clarion Arlanda.

1. Så reser svenskarna

2017 gjorde vi 11,7 miljoner semesterresor och 2,3 miljoner arbetsresor utomlands, inklusive resor med minst en över-nattning och alla resenärer från 18 år och uppåt.

Jovisst, men i februari 2020 så gick inte alla resor till länder med pågående smittspridning. Det fanns inget behov att sätta resenärer från exempelvis Finland i karantän.

Citat:
Skulle vi ha räknat med barnen hade antalet utlandsresor hamnat på cirka 15 miljoner.

Hade det funnits en vilja, hade det funnits en lösning.

Det fanns mycket som hade kunnat göras. Exempelvis borde myndigheterna långt tidigare ha gått ut och avrått från resor till Italien. Ifall skidturisterna hade stannat hemma, så hade det inte funnits något behov att stuva i dessa på Hotell Clarion Arlanda. Dessa rum hade kunnat användas till andra resenärer som anlände från länder med misstänkt smittspridning.

Det som saknades var viljan. Det hade bestämts att viruset skulle in till Sverige. Jag kan inte hitta någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens agerande.
Citera
2021-02-25, 22:51
Medlem
Citat:
Men deras barn skulle fortfarande närvara i skolan. Hmmm... vad skulle kunna gå fel?

I det läget hade resenärerna redan klivit in i samhället och börjat sprida smitta. Resenärerna borde naturligtvis ha fångats in redan vid ankomst. Att så inte skedde är den stora skandalen i Sveriges Corona-hantering.

Jag har svårt att tänka mig att lagen inte medger att misstänkta smittbärare sätts i karantän. Varför har man annars karantän-anläggningar vid flygplatser och hamnar?

Jovisst, men i februari 2020 så gick inte alla resor till länder med pågående smittspridning. Det fanns inget behov att sätta resenärer från exempelvis Finland i karantän.

Hade det funnits en vilja, hade det funnits en lösning.

Det fanns mycket som hade kunnat göras. Exempelvis borde myndigheterna långt tidigare ha gått ut och avrått från resor till Italien. Ifall skidturisterna hade stannat hemma, så hade det inte funnits något behov att stuva i dessa på Hotell Clarion Arlanda. Dessa rum hade kunnat användas till andra resenärer som anlände från länder med misstänkt smittspridning.

Det som saknades var viljan. Det hade bestämts att viruset skulle in till Sverige. Jag kan inte hitta någon annan möjlig förklaring till Folkhälsomyndighetens agerande.

Sanning med modifikation. Fanns en del annat som saknades framförallt lagar. Att sätta någon i tvångskarantän som smittskyddsläkaren kan göra gäller bara om personen vägrar sätta sig själv i karantän.
Citera
2021-02-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Var kan man läsa om att det är viktigt att sjuka inte vaccineras?

Jo men har du en pågående infektion kan en ny om än kraftigt försvagad infektion (vaccinet) förvärra tillståndet. Tänk att du har mässlingen och ligger klubbad hemma. Ska du då ta ett mässlingsvaccin. Nä.
Citera
2021-02-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Vad kan vara tanken bakom den i förväg tidsbestämda nedstängningen i Finland. Tror de att saken är biff efter de tre veckorna. Det känns väldigt konstigt med tanke på att läget i landet varit hyfsat bra en längre tid. Det kommer ju ändå att ta tid innan vaccinskyddet kommer att märkas i siffrorna. I värsta fall blir detta inte den sista lockdownen i vår. Bisarrt är ordet.

Politikerna tänker förstås också på det kommande kommunalvalet i april, om det nu blir av då. Sossarna, som haft vind i seglen mycket tack vare statsminister Marins popularit, vill ju absolut inte skjuta upp valet. En lyckad nedstänging skulle eventuellt kunna hjälpa dem i detta avseende.

https://www.hbl.fi/artikel/nya-paragraf-58-g-stanger-stort-i-virustata-huvudstadsregionen/

Jo men tänk på hur lite immunitet det finns i Finland och så hotas landet av mutantvirusen som härjar i Sverige och Baltikum. Det kommer ju explodera fullständigt om det får fart, finns inte mycket att göra förutom förberedande lockdown.
Citera
2021-02-25, 23:21
Medlem
AreYouBacks avatar
– Vi fick en väldigt bra effekt med de grundläggande och mycket viktigare rekommendationerna som vi hade på plats och fortfarande har. Man kan diskutera munskydden och vetenskapen men någon stor effekt jämfört med att hålla avståndet och stanna hemma när man är sjuk, det har de inte, säger han.

tegell om smittspridningen och mask...
Citera
2021-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Tegnell: Därför behövde vi inte munskydd förra året - då var det en annan situation

– Vi fick en väldigt bra effekt med de grundläggande och mycket viktigare rekommendationerna som vi hade på plats och fortfarande har. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yROkER/tegnell-darfor-behovde-vi-inte-munskydd-forra-aret

Tycker argumentet gör gällande att det är högst tveksamt om FHM ens tror på vad dem själv rekommenderar.
Citera
2021-02-25, 23:22
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
– Vi fick en väldigt bra effekt med de grundläggande och mycket viktigare rekommendationerna som vi hade på plats och fortfarande har. Man kan diskutera munskydden och vetenskapen men någon stor effekt jämfört med att hålla avståndet och stanna hemma när man är sjuk, det har de inte, säger han.

tegell om smittspridningen och mask...
Gällande mask har han ju helt rätt. Att hålla avstånd är överlägset munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in