Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Haha! Du igen?
Du verkar vara själva epicentrum för allt som rör denna pandemi..
Så fort det dyker upp en anekdot om något som rör covid-19, så känner du ett par personer som råkar ut för just detta..
Har du överhuvudtaget någon i din bekantskapskrets som INTE haft CovAids och råkat ut för något nytt?
Detta är två fall som jag redan skrivit om tidigare i denna tråden (för ett drygt halvår sedan). Inget nytt under solen här inte, utan jag bara repeterade vad jag berättat om tidigare.
Notera dessutom att både jag och min fru har extremt stora kretsar med umgänge. Frun iom att hon är lärare, hon känner i princip alla föräldrar och deras barn som har som har gått i grannskolan under de senaste 15 åren. Jag har ett mycket stort nät av bekanta runt om i Sverige och hela världen via mitt arbete. Mina kollegor runt om i världen är i princip alla i åldern 45-65 år vilket nog gör att det de drabbats av nog är statistiskt riktigt trots att det ändå bara är några hundra personer (400 kanske) som jag arbetar relativt nära och tilltalar med förnamn. Dessa kollegor har jag utspridda i hela världen, även om det är relativt sett färre i Afrika och Sydamerika. Men det är många runt om i Europa (många olika länder), Nordamerika (USA & Kanada) och i Asien (främst i Kina, Japan och Indien). Jag har också i denna tråden skrivit om vad som jag fick höra från mina bekanta i Kina, under våren förra året. Bland annat om vilka reseregler, karantäner och förhållningsregler de hade i olika städer i Kina.
De två personer som har fått blodproppar är dels en svensk (på annan ort än där jag bor) som jag känner mycket väl och vi pratar flera gånger i veckan via jobbet men i princip även privat de flesta veckor (pga gemensamma intressen). Dels en spanjor inom företaget som jag jobbat mycket med under ca tio år fram tills för tre månader sedan då han bytte arbetsgivare, han fick svara på många frågor på alla möten han var med på under senvåren då han var en av de första på företaget som hade Covid.
Om det är något som sticker ut statistiskt så är det snarare att jag inte känner någon som dött av Covid-19, det är lite udda. Det närmaste jag kommit är en "granne" (2km bort), en person som jag hälsat på för att det var en farförälder till en av mina barns klasskompis, men som jag inte på något sätt kände. I övrigt känner jag inte till någon som dött av detta i min bekantskapskrets.
Jag har inte en enda som haft Covid i min släkt (förutom min egen familj och en nära besläktad familj som bor i samma område som jag, jag har skrivit om dem tidigare också), alla andra har klarat sig undan (men de har också alla varit extremt duktiga på att isolera sig, så vitt jag kan bedöma på avstånd). Det är istället via fruns arbete inom skolan, de i grannskapet där jag bor, samt genom mitt arbete som jag känner väldigt många som har haft Covid. Just i grannskapet så har jag tidigare berättat att i princip alla barnfamiljer med barn i skolåldern har haft Covid (näst sista familjen smittades nu innan vårt sportlov, endast en familj som inte haft det nu). Det ger ett ganska stort underlag. Och jag har bra insyn i hur det har spridits inom skolan då många i bekantskapskretsen arbetar där (iom fruns yrke). Och eftersom jag i praktiken känner någon i mer än hälften av alla familjer (oavsett ålder) som bor inom fem kilometer (via stort engagemang i olika föreningar i området) så har jag fått höra mycket. Och den som frågar följdfrågor får oftast veta mycket mer också.
En av mina närmaste vänner har ett barn som går på en privat gymnasieskola och där har man varit extremt informativ om smittspridning och dialogen med myndigheter, vilket har gjort att jag via min kompis har fått en väldigt bra insyn i hur det gick till där. Detta är verkligen helt tvärtom mot hur det har hanterats på de kommunala skolor där min fru arbetar och där mina barn går (tre andra skolor alltså). Jag har också haft bra insyn i de stora utbrott som skett på andra skolor och förskolor i kommunen då grannar och andra bekanta (samt fruns fd arbetskollegor) finns bland de som arbetar på dessa.
Att jag dessutom "har bevis" på asymptomatisk smitta av en högstadieelev (inom min egen familj) är nog det som retat flest personer i denna tråden (baserat på kommentarerna jag fått i alla fall). Den första i vår familj som blev sjuk var gymnasieeleven som inte hade lämnat hemmet. Det verkar vara svårt för folk att tro att en gymnasieelev inte har kontakt med andra skolelever, men förklaringen är enkel och vanlig i den åldern - social fobi. Detta är också något som jag lyft en hel del i tråden, att många ungdomar inte mår särskilt bra av att vara isolerade hemma (särskilt inte de som då tappar nästan all kontakt med andra ungdomar). Hursomhelst så kunde inte detta barn ha smittats av någon annan än sitt syskon då de vuxna i familjen blev sjuka efteråt. Antikroppstester visade dessutom tre veckor efter tillfrisknandet att alla i familjen hade haft Covid.
Ni får tro vad ni vill, men jag vet att det jag skriver om är sant. Jag råkar bara ha ovanligt många (och dessutom välinformerade) källor.
Med detta så väljer jag nu efter ett år att sluta att kommentera i denna tråden. Det är inte roligt att hela tiden bli förlöjligad när man försöker informera om det som händer som man lyckas samla på sig. Ett stort tack till alla er (ni vet vilka ni är) som har bekräftat (oftast via PM, men ibland via inlägg också) de siffror och detaljer som jag presenterat i enskilda fall av smitta på främst skolor, men även rörande andra saker.