2021-02-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det tror jag inte.

Tror visserligen att sprutorna kommer tillbaka. Skyddet kommer behöva fyllas på. Om det blir gratis eller ej är en annan sak.
Citera
2021-02-25, 18:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det tror jag inte.

Bryr mig iofs. inte - jag har gjort mitt val och står för detta. Bara att hålla tummarna...
Citera
2021-02-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror visserligen att sprutorna kommer tillbaka. Skyddet kommer behöva fyllas på. Om det blir gratis eller ej är en annan sak.
Ja, det tror jag iofs också.

Men det kommer nog isf med årliga, eller längre intervall.

Jag tror däremot inte man kan få vaccin i sommar om man nobbar nu.
Citera
2021-02-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Någon som sett hur Sverige rapporterar sekundärdöda?

One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

50 000 på sjukhus. Bör då ge ca, 5000 sekundärt döda i Sverige. Hur har de rapporterats?
Det kan vara både väldigt alarmerande och inte alls oväntat, beroende på åldern på de som legat på sjukhus.

Är de som varit på sjukhus generellt gamla så är det inte alls konstigt om 10 % dör inom några månader; det hade de troligtvis gjort ändå, även utan Covid. Redan före Covid gällde att nästan hälften av de som tas in på äldreboenden dör inom ett år, en tredjedel redan första halvåret, 20% inom en månad och 10% inom en vecka. https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/forelasning-pa-ki-aldreboenden-sabo.html

Är det däremot yngre människor som legat inne och att 10 % av dem dör inom några månader, då sticker det i så fall ut rejält från hur det brukar vara, och riskerar därmed vara ett jätteproblem.
Citera
2021-02-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag iofs också.

Men det kommer nog isf med årliga, eller längre intervall.

Jag tror däremot inte man kan få vaccin i sommar om man nobbar nu.
Det lär bli olika I olika regioner. En del regioner verkar ju bara öppna upp för bokning i vissa grupper. De stänger den nog inte förrän man beslutar sig för att inte ge bort sprutan gratis längre. De har inget att vinna på det.
Citera
2021-02-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det kan vara både väldigt alarmerande och inte alls oväntat, beroende på åldern på de som legat på sjukhus.

Är de som varit på sjukhus generellt gamla så är det inte alls konstigt om 10 % dör inom några månader; det hade de troligtvis gjort ändå, även utan Covid. Redan före Covid gällde att nästan hälften av de som tas in på äldreboenden dör inom ett år, en tredjedel redan första halvåret, 20% inom en månad och 10% inom en vecka. https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/forelasning-pa-ki-aldreboenden-sabo.html

Är det däremot yngre människor som legat inne och att 10 % av dem dör inom några månader, då sticker det i så fall ut rejält från hur det brukar vara, och riskerar därmed vara ett jätteproblem.

Jag känner ett par som hamnat på IVA inom några veckor efter de hade Covid. Bland annat för blodproppar. Enligt läkarna berodde detta med all sannolikhet på Covid då de inte var i riskgrupp för blodproppar sedan innan.
Citera
2021-02-25, 18:51
Medlem
Citat:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

50 000 på sjukhus. Bör då ge ca, 5000 sekundärt döda i Sverige. Hur har de rapporterats?

Trams naturligtvis. Vi vet hur många som dog 2020 och hur många som brukar dö.

Det är liksom inte 15.000 som dog av Covid-19 förra året Utan cirka 7.000 personer fler dog 2020 än vad det brukar dö. Den absoluta största delen var antingen sjuka eller otroligt gamla.
Citera
2021-02-25, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hoppas, och tror, att du har rätt angående dödstalen. Men risken för ökande smittspridning kvarstår tyvärr, tills vaccineringen har fått större omfattning.

Jag hoppas att folken visar sitt missnöje över hur enkelt viruset tog sig in i Europa.

Jag hoppas att det inte blir fokus på en diskussion för eller emot nerstängningar. Det viktiga var det som skedde innan samhällena tvingades stänga ner.

Vi vet alla att nerstängningarna är smärtsamma. Men vi vet också vad viruset kan ställa till med. Därför är det viktigt att diskutera hur vi förebygger att hamna i en sådan här situation, där vi tvingas välja mellan nerstängning och sjukdom.

Jag vet inte vem som är att klandra för misslyckandena i olika europeiska länder. Det behöver inte vara någon person som är skyldig. Det kan vara så att beredskapen var allmänt dålig.

Beträffande Sverige så vet jag däremot att det fanns en medveten strategi att bygga upp immunitet genom infektion, och jag vet vilka som stod bakom den strategin med.

Hmmm... Tja ... Det skulle kanske inte vara så tokigt. Tedros Adhanom Ghebreyesus har inte varit någon succé i att leda världen genom Corona-epidemin. Ifall Laos har en bättre kandidat, så hälsar jag den kandidaten välkommen.
Vadå ”ingen person som är skyldig”. De är avlönade för att stoppa smittor och förhindra att folk dör, det som är deras jobb. Laos smittskyddsansvarige gör exakt det han får betalt för men han kan knappast jobba i alla länder samtidigt.
Citera
2021-02-25, 18:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner ett par som hamnat på IVA inom några veckor efter de hade Covid. Bland annat för blodproppar. Enligt läkarna berodde detta med all sannolikhet på Covid då de inte var i riskgrupp för blodproppar sedan innan.

Haha! Du igen?

Du verkar vara själva epicentrum för allt som rör denna pandemi..
Så fort det dyker upp en anekdot om något som rör covid-19, så känner du ett par personer som råkar ut för just detta..

Har du överhuvudtaget någon i din bekantskapskrets som INTE haft CovAids och råkat ut för något nytt?
Citera
2021-02-25, 18:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Inte överraskande. Det är redan utrett att din bekantskapskrets alla dragit nitlotten när Gud fördelade immunförsvaret.
Citera
2021-02-25, 19:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Israel har ju tokvaccinerat, men verkar inte se så mycket bättre ut där än i Sverige. Hade förväntat mig lite större nedgång där. En viss andel mutationer som smiter förbi vaccinet kommer antagligen surra runt ett bra tag dessutom. Antikroppar är bra men när allt fler har dem ökar selektionstrycket och därmed risken för fler ytterligare vaccin-resistenta mutationer.
Vad är det för typ av nedgång du hade förväntat dig? Israel har en påtaglig nedgång i antal patienter som skrivs in på sjukhus. Störst är nedgången i den åldersgrupp som fick vaccinet först. Nedgången är dessutom påtaglig.
Citera
2021-02-25, 19:00
Medlem
Citat:

De kan estimeras med överdödligheten. För att jämföra med säsong där influensa härjar ser det ut så här för senaste säsongen vad gäller överdödlighet:

15-16 87777 −896
16-17 90456 +1783
17-18 89968 +1295
18-19 86489 −2184
19-20 92449 +3776
medel 15-19 88673

För pågående säsong räknas bara fram till angivet datum:
15-16 7 feb 53309 +39
16-17 7 feb 54819 +1549
17-18 7 feb 52059 −1211
18-19 7 feb 52892 −378
19-20 7 feb 52377 −893
20-21 7 feb 56838 +3568
medel 15-19 53270

Som synes är överdödligheten hittills summerat drygt 7000 hittills för säsong 19-20 och 20-21. Den lär dock ändras, troligen sjunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in