2021-02-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Skönt att höra (och en applåd till personalen som fått slita). Självklart betyder boendenas ledning, dess kunskap och ambitioner otroligt mycket för hur utfallet blir. Bra chefer är guld värda. Lite för ofta framställs det i media som att alla boenden ser ungefär likadana ut och att allt hänger på vad "de där uppe" beslutar.

Kan bara instämma.
Chefen har också gjort andra fina saker för att minska risken för oss boende. Bla spritar personalen händerna mellan varje besök samt så fort de rör sig in eller ut ur gemenskaphets / personallägenheten. Dessutom bär de munskydd, visir och i vissa fall handskar under boendestödsinsatser. De bär även munskydd inne i personallägenheten.

Vi måste också både tvätta och sprita händerna själva när vi har ärenden in i gemenskaphetslägenheten och vi får inte ha med egna saker in dit tex mobiltelefoner o dyl.

All medicinutdelning sker numera i entrén till lägenheten och de som får sin medicin utdelad där har fått en egen tid för att undvika trängsel, innan brukade det vara lite kö under vissa tider.

Om någon på boendet kände sig förkyld innan vi fick vårt vaccin så topsades den personen inom ett dygn och när vi väl hade ett Coronafall här så topsades samtliga boende / personal i smittspårningssyfte.

Det finns även en begränsning på hur många personer som får vistas i gemenskapslägenheten samtidigt, personal inkluderad och i somras fick vi inte vara där inne öht utan fick fika, dricka kaffe och umgås på altanen utanför när det var fint väder.

Vår gemensamma Onsdagsmiddag har också varit inställd sedan pandemins utbrott och i våras hade vi lockdown här dvs vi fick inte ta emot besök i våra egna lägenheter, inte ens av förvaltare, gode män o dyl.

Trots att typ samtliga här är i riskgruppen så har ingen blivit svårt sjuk eller dött hittills.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-02-25 kl. 17:38.
Citera
2021-02-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan kalla det vad man vill, det blir semantik ibland med försvararna av FHMs katastrofstrategi, men det finns belägg för att det var så FHM tänkte, det har skrivits både bok och artiklar om detta. Sedan om man som FHM eller FHM-försvarare vill omskriva det, är det något annat och ett rätt märkligt förfarande.

Sanningen har dock en tendens att komma fram till slut. Läs gärna mer om ämnet i div. artiklar osv.

Här är ett exempel:

Folkhälsomyndigheten hade i mars olika alternativa strategier för hur epidemin skulle stoppas i Sverige. Man valde då vägen mot hypotetisk flockimmunitet(...) (Mer info i artikeln).

Att flockimmunitet var målet med Sveriges smitthantering och strategi, är oerhört svårt att förneka. Om så inte vore fallet, så hade man ju nämligen infört riktiga smittskyddsåtgärder istället för att gå emot resten av världens sätt att bedriva smittskyddsarbete osv.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fhm-s-tidiga-strategi-var-flockimmunitet-7004491
”Det är dit vi måste nå” gäller för alla länder oavsett strategi och oavsett vilken ”semantik” som används. Smittspårningar och nedstängningar i all ära men flockimmunitet är likafullt slutstationen vilket Tegnell med flera tidigt insåg. Det innebär inte att flockimmunitet är en strategi utan det är en insikt av något oundvikligt. Somliga trodde att processen skulle gå fort på naturlig väg. Inte minst Giesecke och Britton kom med underliga uttalanden i våras. Nu var det istället vaccinutvecklingen som gick i rekordfart. Å andra sidan är vi många som har haft många fel i den här pandemin. Kontentan är ändå att Sverige hittills har klarat sig ganska bra fast än är inte faran över.
FoHM = Folkhälsomyndigheten
FHM = For Him Magazine
Citera
2021-02-25, 17:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man får givetvis inte vaccinera sig om man har covid, men det är väl människor som är assymptomtiska eller där viruset inte brutit ut ännu. Det är nog inte farligt att göra det om man nu skulle vara smittad, men jag tror inte vacccincentraler vill ha folk med förkylningssymtom på sin arbetsplats.

Nej, jag vet förstås inte, men jag tror inte heller att det gör varken till eller från, om man får sprutan när man redan är smittad men inte har fått symptom än. Det är bara en bortkastad dos - man måste lida sig igenom den riktiga sjukdomen ändå.
Citera
2021-02-25, 17:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man får givetvis inte vaccinera sig om man har covid, men det är väl människor som är assymptomtiska eller där viruset inte brutit ut ännu. Det är nog inte farligt att göra det om man nu skulle vara smittad, men jag tror inte vacccincentraler vill ha folk med förkylningssymtom på sin arbetsplats.

Nej, jag vet förstås inte, men jag tror inte heller att det gör varken till eller från, om man får sprutan när man redan är smittad men inte har fått symptom än. Det är bara en bortkastad dos - man måste lida sig igenom den riktiga sjukdomen ändå.

Fast jag tycker att regionerna skulle kunna erbjuda gratis antikroppstester nu, till dom som vill. För dom som visar sig ha antikroppar, kan vänta till sist på sin dos (och behöver troligen bara en). Skulle kunna rädda några liv, i alla fall.
Citera
2021-02-25, 17:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Så klart. Sprutan är till för att trigga immunförsvaret. Men hinner viruset före är sprutan meningslös eventuellt värre beroende på vilken sorts vaccin det är. Men troligen bara bortkastad.
Citera
2021-02-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
FoHM = Folkhälsomyndigheten
FHM = For Him Magazine

Fohm, inte FoHM.
Citera
2021-02-25, 18:16
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Medger att jag inte orkar leta i denna enorma tråden, men vet vi vad som orsakade dödsfallen bland de som dog knall och fall ute på gatan?

Detta hände både i Wuhan och i Italien.

Flertaliga fall i USA ochså.

Blodpropp eller förstört nervsystem. Sars-2 kan orsaka båda.
Tex. så kan du lätt hitta beskrivningar på nätet om folk som
aldrig vaknar upp efter IVA. Blodproppar är välkänt, och om inte jag minns fel,
den vanligaste dödsorsaken. (Utan behandling)

Blodpropp eller förstört nervsystem kan du ochså knyta till "fördröjd sekundär död".

One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals.
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-25 kl. 18:24.
Citera
2021-02-25, 18:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det är så hysteriskt lustigt och intressant att MSM klagar på den amerikanska hanteringen utav Covid-19 och klagar på hur många som dött där. Ser man enkom till hur många som dött/capita så är Sverige jämsides med USA, men detta belyses aldrig...
Citera
2021-02-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En intressant text om hur äldreomsorgen fungerar i Finland.

https://www.folkhalsan.fi/tidningen-folkhalsan/artiklar/aldreomsorg/

En mycket stor andel äldre bor hemma. De har hemtjänst, men här kan man ana att den finska hemtjänsten arbetar på ett annorlunda sätt än här i Sverige.

Att äldrevården har väsentliga skillnader i Finland, Norge, Danmark och Sverige avhandlades förra året i flera trådar. Bland annat har Finland en mycket större inblandning av släktingar i sin äldrevården.

Citat:
Däremot verkar det inte vara en gemensam politisk tendens att konkurrensutsätta äldrevården:
- Nej, det är Danmark och Sverige som är spjutspetsen i den utvecklingen. Danmark har en lagstiftning som säger att man ska kunna välja mellan flera leverantörer. Men Norge och Finland har inte gått den vägen.
- I Finland lägger man större vikt vid att understödja familjens roll i äldrevården.

https://www.norden.org/sv/news/stora-skillnader-i-aldreomsorgen
Citera
2021-02-25, 18:27
Medlem
severustheemperors avatar
Någon som sett hur Sverige rapporterar sekundärdöda?

One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

50 000 på sjukhus. Bör då ge ca, 5000 sekundärt döda i Sverige. Hur har de rapporterats?
Citera
2021-02-25, 18:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om man tackar nej till sprutan nu, får man ta den senare om man ändrar sig?
Citera
2021-02-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Om man tackar nej till sprutan nu, får man ta den senare om man ändrar sig?
Det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in