Citat:
Ursprungligen postat av
Sandkaka
Precis. Det är inget scoop att han är dömd för sexualbrott mot barn, men det är inte allmänt känt och Binninge är ingen offentlig person.
Ebba har just givit Johann Binninge en gyllene chans att driva RO:s hjärtefrågor i media.
Eftersom Busch aldrig namngav Binninge så kanske inte heller Binninges förflutna blivit känt för fler personen än innan om han inte själv framträdde genom att anmäla Busch?
Det första sökresultat jag får upp när jag söker på Johann Binninge leder till Wikipedia där det tydligt framgår att han är grundare och ordförande för en organisation som grundats av dömda personer. Trots att vem som helst kan redigera wikisidan så har den sett likadan ut sedan 2011. Varför har Binninge själv inte tagit bort sitt namn om han inte vill förknippas med sin bakgrund?
Som företrädare för en intresseorganisation så anser jag att han är en offentlig person i de frågor som relaterar till organisationen. Är man ordförande i BRIS eller RO så har man gjort ett aktivt val att tillkännage sin bakgrund som dömd brottsling. När man avgår så är man inte längre en offentlig person och först då kan man möjligtvis förvänta sig att få leva ett undanskymt liv bortom rampljuset.
Citat:
Men Ebba har också skrivit att han är nolltaxerare. Det har inget med RO att göra.
Det har ingen att göra med RO men den taxerade inkomsten är en offentlig uppgift. Jag blev själv listad med namn och inkomst i lokalblaskan när jag hade krängt av lite aktier för några år sedan. Är det också förtal?