Citat:
Ursprungligen postat av
sandraso
Jag står vid vad jag har bedömt. Bedömer att den som gjort den senaste värderingen inte vågat annat utefter den tidigare värderingen. Jag har inte kollat de jämförelseobjekt han har med i sin värdering så noga noterade bara att det är onekligen intressant att den fastighet som är närmast tillhands att vara det bästa jämförelseobjektet, dvs ligger närmast till aktuell fastighet avfärdas eftersom det var 10 år sedan den såldes!!
Det är ett speciellt objekt. Det är strandtomt. Det har inte sålts så många där i området. De tomter med sjöutsikt längre bort ligger med en JÄRNVÄG emellan tomten och sjön, det är ej jämförbara fastigheter, självklart betingar det betydligt lägre värde att vara granne med ett järnvägsspår. Inte heller obebyggda fastigheter utan vare sig bygglov eller strandskyddsdispens på andra sidan sjön och med sankmark närmast sjön, som någon länkade en annons om är jämförbart.
Som sagt det riktiga svaret vad det verkliga marknadsvärdet är kan vi inte få, om inte fastigheten läggs ut på den öppna marknaden och ges bästa möjligheter att försäljas på en öppen och fri marknad.
Håller med.
En närmare titt på Densias värdering visar
- att Normvärdet för Fjällbo 1:20 är uppenbart felberäknat till 8 500 000 kr. Köpeskillingen för denna fastighet uppgick år 2015 till 8 400 000 kr. Med ledning av uppräkningen för Fjällbo 1:122, som i juni 2015 såldes för 7 000 000 kr, torde det rätta normvärdet för Fjällbo 1:20 vara ca 10 200 000 kr.
- att de relevanta jämförelseobjekten är få.
- att relevanta jämförelseobjekt som ex.vis Fjällbo 1:77 har utelämnats av värderaren. Denna fastighet bytte ägare 2018-03-29 för köpeskillingen 4 950 000 kr.
- att en stor del av jämförelseobjekten är belägna i ett område (värdeområde) som är mindre attraktivt än området (värdeområdet) där värderingsobjektet är beläget.