2021-02-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
SVT nämner också Flashback i samma ämne
Efter att plagiaten uppmärksammades på internetforumet Flashback har Dagens Nyheter gått igenom de texter som signerats ”Nyhetsredaktionen”. De har funnit att 20 av dem har varit identiska med texter från andra publikationer och att ingen ursprungskälla har angetts. Texterna är plagiat på bland annat pressmeddelanden.
https://www.svt.se/kultur/bulletin-plagierade-nyhetsartiklar

Ja det är bra, en korrekt formulering.
Vette fan varför egentligen men jag kände skadeglädje när det avslöjades. Så jävla slappt.
Citera
2021-03-10, 01:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja det är bra, en korrekt formulering.
Vette fan varför egentligen men jag kände skadeglädje när det avslöjades. Så jävla slappt.

Många journalister plankar och framförallt sitter de ju här och får material till sina alster.
Det säger ganska mycket både om Flashback och journalister.
Citera
2021-03-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Många journalister plankar och framförallt sitter de ju här och får material till sina alster.
Det säger ganska mycket både om Flashback och journalister.

Ja och det gäller inte minst tyckonomerna. Som det är alldeles för många av.

Men journalister läser nog framförallt Flashback för att det är kul. Precis som alla andra gör. Det är mycket roligare att läsa här än dystra narcissistiska Twitter, Facebook och opinionssidor.
OK det gäller inte de med en hård politisk agenda, för dem handlar det om att ta över världsalltet och framställa sig som allvetande.
Men vi andra hänger här för att det är liv i luckan. Folk är spontana, det handlar inte om uppvisning och prestige. Så fort det handlar om uppvisning börjar folk snegla och plagiera.
Citera
2021-03-10, 14:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ja och det gäller inte minst tyckonomerna. Som det är alldeles för många av.

Men journalister läser nog framförallt Flashback för att det är kul. Precis som alla andra gör. Det är mycket roligare att läsa här än dystra narcissistiska Twitter, Facebook och opinionssidor.
OK det gäller inte de med en hård politisk agenda, för dem handlar det om att ta över världsalltet och framställa sig som allvetande.
Men vi andra hänger här för att det är liv i luckan. Folk är spontana, det handlar inte om uppvisning och prestige. Så fort det handlar om uppvisning börjar folk snegla och plagiera.

Jag tycker att man ofta ser att journalister fått sitt material härifrån. Det vill säga man har läst det här först.
Bortsett från det är jag själv plagierad av självaste Ledarsidorna.
Faktiskt det inlägg som jag har i signaturen, men det handlar om Özz och jag var den enda då i Sverige som skrev om Skam och Skuldkultur som förklaringsmodell till hans beteende då. Det är ju bara en grej, men överlag verkar journalister lata och orkar inte göra egen research. Här på flashback finns kompetensen, varför ska de anstränga sig?
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-10 kl. 14:11.
Citera
2021-03-10, 14:29
Medlem
Citat:
Jag tycker att man ofta ser att journalister fått sitt material härifrån. Det vill säga man har läst det här först.
Bortsett från det är jag själv plagierad av självaste Ledarsidorna.
Faktiskt det inlägg som jag har i signaturen, men det handlar om Özz och jag var den enda då i Sverige som skrev om Skam och Skuldkultur som förklaringsmodell till hans beteende då. Det är ju bara en grej, men överlag verkar journalister lata och orkar inte göra egen research. Här på flashback finns kompetensen, varför ska de anstränga sig?

Jag kan alltså inte riktigt hålla med om den indelningen - journalister är lata och inkompetenta och Flashbackare flitiga och kompetenta Så enkelt är det inte.
Men ja, tycker mig ha sett flera gånger att originalidéer som framförs först på Flashback dyker upp på andra håll. Men det kan vara så enkelt som att två personer får samma idé ungefär samtidigt. Eller att en blir påverkad omedvetet.
Ibland kan det förstås handla om ett slags idéstöld. Kanske var det det du råkade ut för (är inte insatt i just det fallet).
Men inom kultur- och opinionssektorn är det lösa boliner överhuvudtaget. Det anses knappt som ett fel att stjäla idéer.
Citera
2021-03-10, 16:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag kan alltså inte riktigt hålla med om den indelningen - journalister är lata och inkompetenta och Flashbackare flitiga och kompetenta Så enkelt är det inte.
Men ja, tycker mig ha sett flera gånger att originalidéer som framförs först på Flashback dyker upp på andra håll. Men det kan vara så enkelt som att två personer får samma idé ungefär samtidigt. Eller att en blir påverkad omedvetet.
Ibland kan det förstås handla om ett slags idéstöld. Kanske var det det du råkade ut för (är inte insatt i just det fallet).
Men inom kultur- och opinionssektorn är det lösa boliner överhuvudtaget. Det anses knappt som ett fel att stjäla idéer.
Nej det var ett plagiat. Flera personer reagerade.
Ja jag uttrycker mig svepande. Inte desto mindre är svensk journalistik i allmänhet undermålig. Det finns en orsak att Josefsson kallar det komnunisthögskolan och dagens journalister har glidit allt längre från sitt uppdrag.
Det första Arpi skrev för Bullen var ett blogginlägg i egen sak.
Det jag har sett från Bullen är mellanmjölk.

Min kommentar om flashback syftar förstås på att de som fortfarande vill vara journalister har bara flashback att vara det på.
Citera
2021-03-10, 16:36
Medlem
Citat:
Nej det var ett plagiat. Flera personer reagerade.
Ja jag uttrycker mig svepande. Inte desto mindre är svensk journalistik i allmänhet undermålig. Det finns en orsak att Josefsson kallar det komnunisthögskolan och dagens journalister har glidit allt längre från sitt uppdrag.
Det första Arpi skrev för Bullen var ett blogginlägg i egen sak.
Det jag har sett från Bullen är mellanmjölk.

Min kommentar om flashback syftar förstås på att de som fortfarande vill vara journalister har bara flashback att vara det på.

OK, kan det möjligen handla om Heberlein? Hon verkar ha en oklar uppfattning om mitt och ditt ö.h.t.
Ägarna verkar vilja att Bulletin ska närma sig extremhögern, vilket vore ren galenskap. Flirta med NMR och Vavra Zuk och liknande. Då hade de sjunkit ner i dyn och gjort sig omöjliga. Men problemet med en publikation som vill vara både liberal och konservativ är att det blir för spretigt. Vad förenar egentligen en sexliberal som Nina Lekander med en allvarsam herre som Ivar Arpi? En enda sak egentligen: att de ligger i polemik med vänstern.

Att Flashback är det enda forum där det går att vara journalist menar jag är en mycket grov lögn. Med all respekt för att du har rätt att uttrycka den åsikten
Senast redigerad av Woodwardbernstein 2021-03-10 kl. 17:06.
Citera
2021-03-10, 17:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
OK, kan det möjligen handla om Heberlein? Hon verkar ha en oklar uppfattning om mitt och ditt ö.h.t.
Ägarna verkar vilja att Bulletin ska närma sig extremhögern, vilket vore ren galenskap. Flirta med NMR och Vavra Zuk och liknande. Då hade de sjunkit ner i dyn och gjort sig omöjliga. Men problemet med en publikation som vill vara både liberal och konservativ är att det blir för spretigt. Vad förenar egentligen en sexliberal som Nina Lekander med en allvarsam herre som Ivar Arpi? En enda sak egentligen: att de ligger i polemik med vänstern.

Att Flashback är det enda forum där det går att vara journalist menar jag är en mycket grov lögn. Med all respekt för att du har rätt att uttrycka den åsikten

Det var hennes man Erik van Der Heeg

Huvudägare är Bulletin AB, någon huvudman finns inte men i styrelsen sitter Claes Pontus Tholin och
Amanda Tholin Bergman.
Edit Hittade Gustaf Rentzhog, Atta Tarki och Jonas Wiwen-Nilsson

Jag har inte följt detta och försöker sätta mig in i vad som hänt. Det enda jag vet är att folk på sociala medier trodde de skulle få en konservativ tidning och att Tino farit runt som en vettvilling på sociala media för att dementera redan från början.

Sen vet jag att de samarbetar med vad de nu heter som har kopplingar till globalisterna. Jag orkar inte leta fram konkreta källor på detta för jag har inte tid och hundra andra grejer i huvudet, som dessutom gör ont just nu. Take it or leave it.

Bulletin var/är kontrollerad opposition. Jag förstår inte att folk var/är så aningslösa.

Menar du att det inte finns en åsiktskorridor i svensk media?
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-10 kl. 17:41.
Citera
2021-03-10, 18:32
Medlem
Citat:
Det var hennes man Erik van Der Heeg

Huvudägare är Bulletin AB, någon huvudman finns inte men i styrelsen sitter Claes Pontus Tholin och
Amanda Tholin Bergman.
Edit Hittade Gustaf Rentzhog, Atta Tarki och Jonas Wiwen-Nilsson

Jag har inte följt detta och försöker sätta mig in i vad som hänt. Det enda jag vet är att folk på sociala medier trodde de skulle få en konservativ tidning och att Tino farit runt som en vettvilling på sociala media för att dementera redan från början.

Sen vet jag att de samarbetar med vad de nu heter som har kopplingar till globalisterna. Jag orkar inte leta fram konkreta källor på detta för jag har inte tid och hundra andra grejer i huvudet, som dessutom gör ont just nu. Take it or leave it.

Bulletin var/är kontrollerad opposition. Jag förstår inte att folk var/är så aningslösa.

Menar du att det inte finns en åsiktskorridor i svensk media?

Aha, var det van der Heeg. Bad han om ursäkt?

Jo, men frågan är vad konservativ betyder idag. Det är långt ifrån självklart. En del konservativa är säkert helt emot att pappor tar pappaledigt. Förbjud pappaledighet! Det skulle säkert vara svårt för en opinionsbildare att driva den linjen, utan att bli hånad. Så visst finns det en åsiktskorridor. Det gör det alltid i alla samhällen och tider.
Andra frågor som knappast skulle gå att driva i Sverige: införande av dödsstraff och förbud mot abort. I ganska många andra länder går det alldeles utmärkt att förespråka detta. En del länder har som bekant både dödsstraff och förbud mot abort.
Jag saknar själv inte en tidning som skulle driva de frågorna och tycker inte att det är någon förlust att de inte finns. Det är inte omöjligt att uttrycka sådana åsikter i Sverige, men då får man vara beredd på en enorm kritikstorm. Likadant om man vill förbjuda homosexualitet eller religion.
Jag bara pladdrar på lite här, en spontan reflektion: det är nog ingen slump att rätt många med invandrarbakgrund lockas av det konservativa lägret. Det finns mycket högrare höger utanför Sverige. Inte minst i USA.
Helt kortfattat, lite för trött att skriva
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in