Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-23, 15:49
  #1
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Förekomsten av plagiat i Bulletins nyhetsartiklar uppmärksammades först på internetforumet Flashback i slutet av januari. Flera av texterna där plagiat förekommer uppdaterades på hemsidan i början av februari, då tillfördes bland annat referenser till informationens ursprungskällor. Trots det innehåller flera av de uppdaterade texterna fortfarande hela stycken som är identiska med ursprungskällorna.
https://www.dn.se/kultur/tjugotal-ar...ar-plagierade/
Citera
2021-02-23, 15:50
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
https://www.dn.se/kultur/tjugotal-ar...ar-plagierade/
Vet man i vilken tråd detta har "avslöjats"?
Citera
2021-02-23, 15:52
  #3
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vet man i vilken tråd detta har "avslöjats"?
Höll på att redigera in, men du var snabbare än mig.

Sökning i den här tråden (FB) Högerprofiler rekryterade till hemligt medieprojekt – Bulletin ger ett antal exempel . Så det är nog den de syftar på.
Citera
2021-02-23, 15:55
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Höll på att redigera in, men du var snabbare än mig.

Sökning i den här tråden (FB) Högerprofiler rekryterade till hemligt medieprojekt – Bulletin ger ett antal exempel . Så det är nog den de syftar på.
Tack. Jag tänkte också på den tråden, men kan inte dra mig till minnas att jag sett något om plagiat. Men jag har iofs. haft "semester" periodvis.
Citera
2021-02-23, 15:57
  #5
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack. Jag tänkte också på den tråden, men kan inte dra mig till minnas att jag sett något om plagiat. Men jag har iofs. haft "semester" periodvis.
Länkade till sökning i tråden ovan.

Här är annars ett exempel som vanartad lyfter fram:
(FB) Högerprofiler rekryterade till hemligt medieprojekt – Bulletin
Citera
2021-02-23, 15:59
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Länkade till sökning i tråden ovan.

Här är annars ett exempel som vanartad lyfter fram:
(FB) Högerprofiler rekryterade till hemligt medieprojekt – Bulletin
Då väntar vi på att "höger"-tidningen Bulletin kontrar genom att visa hur DN plagierar & direktöversätter artiklar från NYT & WaPo.
Citera
2021-02-23, 16:00
  #7
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då väntar vi på att "höger"-tidningen Bulletin kontrar genom att visa hur DN plagierar & direktöversätter artiklar från NYT & WaPo.
En annan dag kanske. För egen del erkänner de att fel har begåtts. Ur DN-artikeln jag länkade till i TS:
Citat:
– Det var fel person som sattes på fel uppgift med fel hjälp från chefs- och redaktörshåll. Sådant kan ske i en omogen organisation i början. Det är inget som har upprepats sedan det upptäcktes, säger han och fortsätter:
– Det är problematiskt eftersom nyhetsförmedling bygger på trovärdighet. Då måste du vara extremt tydlig med varifrån informationen kommer.
"Han" är chefredaktör Ivar Arpi.
Citera
2021-02-23, 17:35
  #8
Medlem
Ken Drydens avatar
Vet någon vem det var som plagierade? Namn, tack! Jag tror personligen att det är Sara Choghrich.

https://bulletin.nu/author/sara-choghrich
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-02-23 kl. 17:52.
Citera
2021-02-23, 18:18
  #9
Medlem
Tveksam formulering detta:
Förekomsten av plagiat i Bulletins nyhetsartiklar uppmärksammades först på internetforumet Flashback i slutet av januari.
Kvalifikationen "först" insinuerar att man skulle märkt detta även utan FBs grävarbete, vilket knappast är helt säkert. Vore mer passande med en ingress av typen "DN kan nu bekräfta de avslöjanden om plagiat som gjordes på FB redan i slutet av januari"; gärna också med ett par citat.

(Påminner lite om den där irakiske försvarsministern som lyft bidrag här: där hette det väl också att detta "först" avslöjats av Nyheter Idag, men sen kommer man på Twitter med påståenden om att man var på det där själv.)
Citera
2021-02-24, 13:07
  #10
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Nyheten finns även på SVT Text. Men det står inget om Flashback där. Endast att DN granskat.

Småsint...

Eller så fick det inte plats. Kanske.
Citera
2021-02-24, 13:10
  #11
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Nyheten finns även på SVT Text. Men det står inget om Flashback där. Endast att DN granskat.

Småsint...

Eller så fick det inte plats. Kanske.

Cred ska väl ges. Var det inte ett av problemen med Bulletins artiklar egentligen?
Citera
2021-02-24, 15:00
  #12
Medlem
SVT nämner också Flashback i samma ämne
Efter att plagiaten uppmärksammades på internetforumet Flashback har Dagens Nyheter gått igenom de texter som signerats ”Nyhetsredaktionen”. De har funnit att 20 av dem har varit identiska med texter från andra publikationer och att ingen ursprungskälla har angetts. Texterna är plagiat på bland annat pressmeddelanden.
https://www.svt.se/kultur/bulletin-p...nyhetsartiklar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback