2021-02-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja gränsen går vid 160 cm och BMI under 22 på utlänningar och hos timvikarier har dom pressat ner det till 155 cm och BMI 20

Ja fel av mig. Skulle självklart skrivit att de har kortare utlänningar och timvikarier. Mindre blev ju fel. Tar på mig den missen...

Och ja jag vet att det heter färre....
Senast redigerad av Honken55 2021-02-25 kl. 15:14.
Citera
2021-02-25, 15:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag bor på ett SÄBO för folk med psykisk ohälsa. Alla som bor här är nu fullvaccinerade och innan dess har vi bara haft ett fall av Corona.

Det där med timvikarier är något som chefen för vårt boende har skytt som pesten ända sedan smittan drog igång och det kanske är en av anledningarna till att vi har klarar oss så bra.

Hon fattade ganska snabbt att det var betydligt högre risk att få in smitta om man utnyttjar sig av samma vikariepol som hemtjänsten och demensboendena gör.

Däremot har den ordinarie personalen fått jobba häcken av sig när det har varit sjukfrånvaro osv.
Exemplariskt skött, bra jobbat av er!
Citera
2021-02-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, jag känner inte till hur många somalier som arbetar inom äldreomsorgen i Sverige.
Spontant känns det som att det är fler invandrarkvinnor från mellanöstern som arbetar där?
Men det är klart, man kanske umgås med grannarna.
Helt korrekt observation. Nu bor jag förstås i en mindre stad men jag har aldrig sett en somalier eller någon annan typ av Afrikan inom något vårdyrke här.
Varken när jag själv jobbade inom den sektorn eller nu som patient och sjukpensionär.

Däremot en och annan kvinna från mellanöstern samt lite thailändare och östeuropeer
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-02-25 kl. 15:21.
Citera
2021-02-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nya fall ökar, man har gått från ett R-tal under 0,8 till 0,93 nu.

https://www.jpost.com/israel-news/coronavirus-netanyahus-plan-to-reopen-cannot-be-guaranteed-official-660168

Israelerna verkar inte gilla att följa reglerna, speciellt inte de ultraortodoxa.
Av dem som har blivit vaccinerade hittills har ENBART 0,6 procent uppvisat symptom (dessutom mildare sådana om jag förstår det hela rätt). Omskrivet ganska mycket i media under de senaste dagarna...
Citera
2021-02-25, 15:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Av dem som har blivit vaccinerade hittills har ENBART 0,6 procent uppvisat symptom (dessutom mildare sådana om jag förstår det hela rätt). Omskrivet ganska mycket i media under de senaste dagarna...

Ja vaccinet fungerar, det står bortom allt tvivel. Det är väl bara halva befolkningen som vaccinerats så det finns bränsle att ta av.
Citera
2021-02-25, 15:28
Medlem
Talespins avatar
Ny medicin på gång som potentiellt skulle kunna stoppa virusets spridning i kroppen direkt!

stenoparib:

Citat:
Researchers at Northern Arizona University have come up with a one-two punch they claim knocks out COVID-19. It combines an ovarian cancer medication with remdesivir to stop the virus from entering cells and inhibit its replication.

Researchers at NAU’s COVID-19 Testing Service Center (CTSC) found that the drug stenoparib, which is in clinical trials to treat ovarian cancer, blocked the replication of SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19 in lab tests.

https://www.kmjnow.com/news/arizona-researchers-develop-drug-combo-to-treat-covid-19/?fbclid=IwAR1t83ghFE7BrjMNwlaVVaLxIslbZAZT_pNlx9Gl mu6bY0tPwmh9hZPHoeA
Citera
2021-02-25, 15:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ny medicin på gång som potentiellt skulle kunna stoppa virusets spridning i kroppen direkt!

stenoparib:

https://www.kmjnow.com/news/arizona-researchers-develop-drug-combo-to-treat-covid-19/?fbclid=IwAR1t83ghFE7BrjMNwlaVVaLxIslbZAZT_pNlx9Gl mu6bY0tPwmh9hZPHoeA

Mer info för den som är nyfiken:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/press-release-oncology-ventures-novel-parp-inhibitor-stenoparib-formerly-2x-121-shows-anti-viral-act ivity-against-coronavirus-in-pre-clinical-studies?publisherId=4954260&releaseId=17890727
Citera
2021-02-25, 15:42
Medlem
Fem nya dödsfall. Blev ingen zombiekollaps med tusentals döda om dagen denna vändan heller. Kanske om 2 veckor?

Vad händer med kaoset på NorthVolt? Samma kaos och panik som i Kiruna i somras?
Citera
2021-02-25, 15:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fem nya dödsfall. Blev ingen zombiekollaps med tusentals döda om dagen denna vändan heller. Kanske om 2 veckor?

Vad händer med kaoset på NorthVolt? Samma kaos och panik som i Kiruna i somras?
Det smärtsamma är att Stockholm inte har rapporterat idag.
Personligen är jag orolig för att vi kommer att se relativt många dödsfall under kommande veckor från den regionen.
Citera
2021-02-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nya fall ökar, man har gått från ett R-tal under 0,8 till 0,93 nu.

https://www.jpost.com/israel-news/coronavirus-netanyahus-plan-to-reopen-cannot-be-guaranteed-official-660168

Israelerna verkar inte gilla att följa reglerna, speciellt inte de ultraortodoxa.

Jag undrar hur mycket man egentligen kan få ut av att titta på hur R0 varierar från dag till dag. Den siffran måste ju vara nåt man skattar ifrån några ackumulerade data på något sätt. Ingen vet ju exakt hur många som smittas varje enskild dag.

Jag förstår inte ens vilka dagar siffrorna gäller.

Citat:
On Thursday, data showed it hit 0.93, up from 0.9 the day before a low 0.79 on Sunday.

Meningen är obegriplig. Det blir två delar av meningen som får slåss om ordet before på nåt sätt.

Torsdag 0,93 OK. 0,79 söndag OK, men vilken söndag? Före eller efer torsdagen?

Och vilken dag var det 0,9? På onsdagen (?)

Har någon en länk där man kan se R0 Israel dag för dag under någon längre tid? Jag hittar ingen vid en hastig sökning.
Citera
2021-02-25, 15:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressanta siffror från Västra Götaland.

Strömstad som hade en jobbig situation runt vecka 4 med 80 fall per 10.000 invånare.
Dom är nu nere på 14 per 10.000.
Detta visar att när man får folk att skärpa till sig, så går det fort ner igen..
Jag tycker mig se samma i Västerbotten. De ser också ut att vara på väg ner igen.

I Strömstad var det inte den Brittiska mutationen som härjat, enligt Tegnell. Den Spanska är betydligt enklare att trycka tillbaka.
Citera
2021-02-25, 15:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag undrar hur mycket man egentligen kan få ut av att titta på hur R0 varierar från dag till dag. Den siffran måste ju vara nåt man skattar ifrån några ackumulerade data på något sätt. Ingen vet ju exakt hur många som smittas varje enskild dag.

Jag förstår inte ens vilka dagar siffrorna gäller.

Meningen är obegriplig. Det blir två delar av meningen som får slåss om ordet before på nåt sätt.

Torsdag 0,93 OK. 0,79 söndag OK, men vilken söndag? Före eller efer torsdagen?

Och vilken dag var det 0,9? På onsdagen (?)

Har någon en länk där man kan se R0 Israel dag för dag under någon längre tid? Jag hittar ingen vid en hastig sökning.

Jag tycker meningen är glasklar. Söndagen före 0,79, onsdag 0,9 och torsdag 0,93.
Har tyvärr ingen länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in