2021-02-25, 14:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Vad har du för intresse att fara med osanning? Du kanske bara har tråkigt? Det du skriver verkar inte stämma. Snarare tvärtom, vaccinet verkar uppvisa ganska bra skydd...

Nya fall ökar, man har gått från ett R-tal under 0,8 till 0,93 nu.

https://www.jpost.com/israel-news/coronavirus-netanyahus-plan-to-reopen-cannot-be-guaranteed-official-660168

Israelerna verkar inte gilla att följa reglerna, speciellt inte de ultraortodoxa.
Citera
2021-02-25, 14:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Mindre utlänningar i deras hemtjänst. Tror även de har mindre timvakarier.
Kortare medarbetare alltså

Jo, det kan säkert påverka genom att medarbetarna inom hemtjänsten är finsktalande, och följer rådande regler.
Citera
2021-02-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Något som förvånar mig är att vår konstant "medelhöga" nivå av smitta (just nu 450 per 100k personer/14 dagar) inte gjort att smittan går ner på sikt (t ex nu under analkande tredje våg). Vi ligger högre än i princip alla jämförbara länder i Europa (högre än Frankrike, Italien och Spanien samt tidigare hårt drabbade länder som Belgien och Nederländerna). De som ligger högre än Sverige senaste 14 dagarna är typ Estland, Lettland och ett par andra.

Min poäng är väl att jag tycker att det förvånande att vi inte uppnått någon typ av immunitet eller nedgång i smitta, åtminstone i Stockholm, med så konstant höga nivåer?

Källa: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Samtidigt har vi ett lågt dödstal (utifrån ECDCs sätt att räkna). Bara Finland, Norge och Island är bättre på den punkten. Så har det, i princip, varit under lång tid om man tittar på ECDCs statistik.
Citera
2021-02-25, 14:45
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De med munskydd på stan är i huvudsak ungdomar och pensionärer, inte många i arbetsför ålder med munskydd inte. Ungdomar i allmänhet har en stor empati för andra, men det finns vissa grupper av ungdomar som inte har det dock. Man ser en ganska tydlig koppling mellan vilken utbildning de går på och om de har munskydd. Det är inte många munskydd på yrkesutbildningarna, på de teoretiska utbildningarna är det betydligt större andel med munskydd. Åtminstone där jag bor.

Vad gäller affärer och stan stämmer min erfarenhet överens med din. Ungdomar och äldre med munskydd. En del kvinnor i arbetsför ålder också. Däremot väldigt sällan jag ser män i arbetsför ålder iklädd munskydd.
Skolor kan jag däremot inte uttala mig om.
Citera
2021-02-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kortare medarbetare alltså

Jo, det kan säkert påverka genom att medarbetarna inom hemtjänsten är finsktalande, och följer rådande regler.

Det stora problemet i Sverige med alla somalier i hemtjänsten är inte språket utan att de lever 20 i samma hushåll.... snacka om smittspridning...
Citera
2021-02-25, 14:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det där är inte enkelt.
I Sverige kan man från statligt håll inte tvinga någon att ta en vaccination.
Det är grunden för allting.
Att då kräva intyg på vaccination i olika triviala sammanhang är orimligt.

Vid utlandsresa kan det komma krav på vaccinationsintyg, och då är det i sin ordning.
Många länder har redan vaccinationkrav vid inresa (andra sjukdomar).

Att flygbolag skulle kräva vaccinationsintyg vid incheckning låter rimligt, men är helt fel väg att gå om detta gäller alla resenärer. De skall endast kräva detta om slutdestinationen har covid-vaccination som krav för inresa.
Det kommer att gälla SAMTLIGA resenärer. Man diskuterar för närvarande internationellt hur detta skall gå till rent praktiskt. Men verkar också vara överens om att positivt antikroppstest skall kvalificera resande på samma sätt som vaccination.

Detta KOMMER att införas. För SAMTLIGA resenärer (internationella resor).
Citera
2021-02-25, 14:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Min poäng är väl att jag tycker att det förvånande att vi inte uppnått någon typ av immunitet eller nedgång i smitta, åtminstone i Stockholm, med så konstant höga nivåer?

Vilket är varför alla normalbegåvade så starkt reagerade mot Tegnells strategi från dag ett. Alla ska ha cykelhjälm och bilbälte men ett nytt okänt virus släpper vi in och experimenterar med flockimmunitet, jo tjena.
Citera
2021-02-25, 14:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Det stora problemet i Sverige med alla somalier i hemtjänsten är inte språket utan att de lever 20 i samma hushåll.... snacka om smittspridning...
Okej, jag känner inte till hur många somalier som arbetar inom äldreomsorgen i Sverige.
Spontant känns det som att det är fler invandrarkvinnor från mellanöstern som arbetar där?
Men det är klart, man kanske umgås med grannarna.
Citera
2021-02-25, 14:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det kommer att gälla SAMTLIGA resenärer. Man diskuterar för närvarande internationellt hur detta skall gå till rent praktiskt. Men verkar också vara överens om att positivt antikroppstest skall kvalificera resande på samma sätt som vaccination.

Man kan diskutera detta hur mycket som helst INTERNATIONELLT.
Men om länderna inte kan enas så BLIR det INGET.
Citera
2021-02-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Samtidigt har vi ett lågt dödstal (utifrån ECDCs sätt att räkna). Bara Finland, Norge och Island är bättre på den punkten. Så har det, i princip, varit under lång tid om man tittar på ECDCs statistik.

Ja, det är positivt om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilket är varför alla normalbegåvade så starkt reagerade mot Tegnells strategi från dag ett. Alla ska ha cykelhjälm och bilbälte men ett nytt okänt virus släpper vi in och experimenterar med flockimmunitet, jo tjena.

Sannerligen konstigt att inte gå efter försiktighetsprincipen och försöka slå ner smittan mer.
Citera
2021-02-25, 15:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det där är inte enkelt.
I Sverige kan man från statligt håll inte tvinga någon att ta en vaccination.
Det är grunden för allting.
Att då kräva intyg på vaccination i olika triviala sammanhang är orimligt.

Vid utlandsresa kan det komma krav på vaccinationsintyg, och då är det i sin ordning.
Många länder har redan vaccinationkrav vid inresa (andra sjukdomar).

Att flygbolag skulle kräva vaccinationsintyg vid incheckning låter rimligt, men är helt fel väg att gå om detta gäller alla resenärer. De skall endast kräva detta om slutdestinationen har covid-vaccination som krav för inresa.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

Citat:
Man kan diskutera detta hur mycket som helst INTERNATIONELLT.
Men om länderna inte kan enas så BLIR det INGET.
Ländernas flygbolag är vad jag förstår eniga genom IATA om att arbeta för att införa ett vaccinationspass.
https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/

Emirates testar passet sedan en tid.
https://www.airlines.iata.org/news/iata-travel-pass-being-tested-with-emirates

Varje arrangör har möjlighet att ställa de krav man vill på deltagare/publik för att genomföra det man genomför så säkert som möjligt. Gillar man tex. inte en alkoholfri konsert så behöver man inte gå på just den.

Edit
Det verkar som att IATA kommer att köra skarpt med sitt IATA Travel Pass någon gång under mars.
"We are currently working with a number of airlines worldwide and learning from these pilots. And the plan is to go live in March," Mr Goel said.

"So basically we expect to have a fully functional working system over the next few weeks."
https://finance.yahoo.com/news/covid-airline-industry-travel-pass-064212740.html

Det innebär ju inte att alla bolag och rutter omfattas.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-25 kl. 15:40.
Citera
2021-02-25, 15:10
Medlem
Citat:
Rent krasst var det inte de unga som drog in smittan på äldreboenden.
Det skedde, och sker genom anställda med otrygga timanställningar, som inte kan stanna hemma vid minsta symptom.

Senast idag var det någon i tråden som berättade om ett SÄBO utan covid-fall.
En viktig nyckel är att de inte har timanställda/vikarier på detta boende.

Mycket smitta skulle undvikas varje år ifall man hade en fast stab av anställda per boende.
Och då en stab som är något överdimensionerad för att slippa ta in vikarier.
Och att man är restriktiv med timanställda, såvida man inte kan testa dessa innan passet börjar.
Jag bor på ett SÄBO för folk med psykisk ohälsa. Alla som bor här är nu fullvaccinerade och innan dess har vi bara haft ett fall av Corona.

Det där med timvikarier är något som chefen för vårt boende har skytt som pesten ända sedan smittan drog igång och det kanske är en av anledningarna till att vi har klarar oss så bra.

Hon fattade ganska snabbt att det var betydligt högre risk att få in smitta om man utnyttjar sig av samma vikariepol som hemtjänsten och demensboendena gör.

Däremot har den ordinarie personalen fått jobba häcken av sig när det har varit sjukfrånvaro osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in