2021-02-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
5 nya döda inrapporterade. Mot 80 igår.

Stockholm nollar
Skåne nollar
Uppsala nollar

Blir rejäl eftersläpning detta

IVA ser dessvärre ut att öka igen.
Citera
2021-02-25, 14:24
Medlem
kazangass avatar
Medger att jag inte orkar leta i denna enorma tråden, men vet vi vad som orsakade dödsfallen bland de som dog knall och fall ute på gatan?

Detta hände både i Wuhan och i Italien.
Citera
2021-02-25, 14:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför rejäl eftersläpning? Bara för att det inte motsvarar dina förhoppningar?
Finns inget som motiverar någon större eftersläpning längre.

Precis!
Eftersläpningen har främst kommit från säbo. Dessa är ju i stort sett färdigvaccinerade.
Citera
2021-02-25, 14:30
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Medger att jag inte orkar leta i denna enorma tråden, men vet vi vad som orsakade dödsfallen bland de som dog knall och fall ute på gatan?

Detta hände både i Wuhan och i Italien.
Det hände inte på något av dessa ställen, du blev offer för propagande riktad åt de lättlurade.
Citera
2021-02-25, 14:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja. Det bästa vore om vi alla bara begick självmord.
Men fram till dess kommer jag vara på gymmet m.m.

Se så, ge dig nu iväg till gymmet, för om en månad kommer dom att vara nedstängda. Då blir det tydligen gråt och tandagnisslan.
Citera
2021-02-25, 14:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Har man som krav att få träffa sina äldre i familjen så kanske man inte bör gråta ut när man tragiskt nog drar med sig COVID-19 och smittar mormor som tragiskt nog trillar av stolen.

Våra äldre måste skyddas.
Men Finland och Norge klarar av att tillåta besök på äldreboenden utan att det spårar ur? Men så har dom inte skit bakom spakarna heller.
Citera
2021-02-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nya fall och fler döda ökar i Israel.
Vad har du för intresse att fara med osanning? Du kanske bara har tråkigt? Det du skriver verkar inte stämma. Snarare tvärtom, vaccinet verkar uppvisa ganska bra skydd...
Citera
2021-02-25, 14:35
Medlem
Något som förvånar mig är att vår konstant "medelhöga" nivå av smitta (just nu 450 per 100k personer/14 dagar) inte gjort att smittan går ner på sikt (t ex nu under analkande tredje våg). Vi ligger högre än i princip alla jämförbara länder i Europa (högre än Frankrike, Italien och Spanien samt tidigare hårt drabbade länder som Belgien och Nederländerna). De som ligger högre än Sverige senaste 14 dagarna är typ Estland, Lettland och ett par andra.

Min poäng är väl att jag tycker att det förvånande att vi inte uppnått någon typ av immunitet eller nedgång i smitta, åtminstone i Stockholm, med så konstant höga nivåer?

Källa: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera
2021-02-25, 14:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men Finland och Norge klarar av att tillåta besök på äldreboenden utan att det spårar ur? Men så har dom inte skit bakom spakarna heller.
En intressant text om hur äldreomsorgen fungerar i Finland.

https://www.folkhalsan.fi/tidningen-folkhalsan/artiklar/aldreomsorg/

En mycket stor andel äldre bor hemma. De har hemtjänst, men här kan man ana att den finska hemtjänsten arbetar på ett annorlunda sätt än här i Sverige.
Citera
2021-02-25, 14:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det hände inte på något av dessa ställen, du blev offer för propagande riktad åt de lättlurade.
Att jag frågade om hur det låg till, är det att falla offer?
Citera
2021-02-25, 14:39
Medlem
Citat:

En mycket stor andel äldre bor hemma. De har hemtjänst, men här kan man ana att den finska hemtjänsten arbetar på ett annorlunda sätt än här i Sverige.

Mindre utlänningar i deras hemtjänst. Tror även de har mindre timvakarier.
Citera
2021-02-25, 14:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

En avgörande skillnad är nog att personalen använt mask och engångshandskar sedan i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in