2021-02-25, 13:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Nytt avtal om mer vaccin från Moderna

Det har varit problem med vaccinleveranser, något som inte får ske enligt socialminister Lena Hallengren. Ändå är vaccineringen på gång, menar hon.

- Vaccinationerna i Sverige går framåt, säger socialminister Lena Hallengren.

I går beslutade regeringen att upprätta ett nytt avtal om vaccin från Moderna. Sedan tidigare finns ett avtal om 3,6 miljoner doser från Moderna. Det nya avtalet innebär minst lika många doser till och dessa kommer att levereras under andra halvåret av 2021.

I dag och i morgon deltar statsminister Stefan Löfven i samtal med EU:s stats- och regeringschefer om vaccinationsarbetet.

Vaccinationerna går framåt. Det var ju bra att det inte går bakåt!!
Citera
2021-02-25, 13:20
Medlem
Intressant att regeringen kommer häva besöksförbudet för färdigvaccinerade enheter inom SÄBO. Då återstår frågan om hyckleriet, om ett eller 100 dödsfall med Covid är för många, varför häver man då besöksförbudet? Vaccinet är inte totalt vattensäkert. Smittan kommer fortsatt infektera och ta livet av folk inom SÄBO. Dessa liv är dock tydligen värda att offra.
Citera
2021-02-25, 13:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vaccinationerna går framåt. Det var ju bra att det inte går bakåt!!
Ja, det vore en mardröm om antalet vaccinerade började sjunka...
Antalet beställda doser från Moderna känns som ett vågspel, de verkar inte direkt komma igång med leveranserna till EU.

Undrar hur mycket skada EUs krav gällade leverantörens biverkningsansvar gjort gällande leveranser?
Citera
2021-02-25, 13:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Exakt det är meningslöst att vaccinera folk med pågående covidsjukdom. Viktigt att sjuka inte vaccineras.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag inte, men det är gammal kunskap att det inte är någon mening med att vaccinera människor som redan är sjuka. Vem skulle komma på tanken? Varför diskuterar vi det här?
Det började väl med inlägget från Svartheden.

Sedan undrar jag var man kan läsa om diverse som framförs om vaccination i samband med covid-19-infektion.
  • Varför är det viktigt att sjuka inte vaccineras?
  • Det kanske kan reta immunförsvaret ännu mer i fel läge, så att det blir en cytokinstorm?
  • Det en bortkastad dos.
  • Det hjälper inte att bli vaccinerad.
  • Mm, mm.

Jag tycker det är ganska relevant att diskutera fakta om det är bra eller dåligt att vaccinera de som är eller har varit sjuka.
Citera
2021-02-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag inte, men det är gammal kunskap att det inte är någon mening med att vaccinera människor som redan är sjuka. Vem skulle komma på tanken? Varför diskuterar vi det här?

Är det den här sortens gammal kunskap du menar?

Citat:
Kan jag ta influensavaccin om jag är förkyld eller har feber?
Har du en infektion i kroppen och feber ska du inte vaccinera dig. Men är du bara lite förkyld är det inga problem.

Har du redan fått smittan (influensan) hjälper inte vaccinet. Det kan dock skydda mot andra influensavirus som kan dyka upp senare under säsongen.

https://www.land.se/halsa/influensavaccin-vanliga-fragor-och-svar/
Senast redigerad av sno 2021-02-25 kl. 13:28.
Citera
2021-02-25, 13:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att regeringen kommer häva besöksförbudet för färdigvaccinerade enheter inom SÄBO. Då återstår frågan om hyckleriet, om ett eller 100 dödsfall med Covid är för många, varför häver man då besöksförbudet? Vaccinet är inte totalt vattensäkert. Smittan kommer fortsatt infektera och ta livet av folk inom SÄBO. Dessa liv är dock tydligen värda att offra.
Därför att besöksförbudet är inhumant och idiotiskt. Att hindra gamla människor från att träffa sina nära och kära under slutet av livet är ett brott emot männskliga rättigheter. Sverige kommer att prickas för detta i europadomstolen i framtiden.

Andra länder klarar av att ordna med besök på äldreboende på ett säkert sätt.
Citera
2021-02-25, 13:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Alkaline uppnår man förutom med kosten genom andning. Enklast är att spana in Wim Hof och hans andningsmetoder. Man behöver inte bada i is. Men detta är ingenting han uppfunnit egentligen. Det är gamla metoder. Inget woho...

Jag tar aldrig detta vaccinet.
En uppriktig fråga till dig (och andra) som uppger att de aldrig kommer att vaccinera sig:
Hur ställer ni er till det faktum att flygbolag, hotell och restauranger, arbetsgivare, biografer, organisatörer av idrottsevenemang som fotbollsmatcher och liknande diskuterar införandet av vaccinationskrav? Att flygbolag kommer införa krav på vaccination kan jag säga med 100% säkerhet.

Upplever ni att det här kommer bli ett problem, är det något som ni är beredda att avstå?
Citera
2021-02-25, 13:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vet man att vaccinerade dör om de blir smittade?
Det jag har tagit till mig är att de som blir smittade trots vaccination blir lindrigt sjuka.

Sedan undrar jag hur du tänker när du inte tycker att man någonsin mera ska få besöka sina äldre släktingar på SÄBO.
Citera
2021-02-25, 13:29
Medlem
Uppsala rapporterar om explosionsartad ökning av brittiska mutationen.

Tegnells ord om att "brittiska mutationen stoppar vi vid gränserna" gick det sådär med
Citera
2021-02-25, 13:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En uppriktig fråga till dig (och andra) som uppger att de aldrig kommer att vaccinera sig:
Hur ställer ni er till det faktum att flygbolag, hotell och restauranger, arbetsgivare, biografer, organisatörer av idrottsevenemang som fotbollsmatcher och liknande diskuterar införandet av vaccinationskrav? Att flygbolag kommer införa krav på vaccination kan jag säga med 100% säkerhet.

Upplever ni att det här kommer bli ett problem, är det något som ni är beredda att avstå?
Det kommer ju bara att vara som du beskriver i några år så det är väl egentligen inget stort problem.
Citera
2021-02-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Därför att besöksförbudet är inhumant och idiotiskt. Att hindra gamla människor från att träffa sina nära och kära under slutet av livet är ett brott emot männskliga rättigheter. Sverige kommer att prickas för detta i europadomstolen i framtiden.

Andra länder klarar av att ordna med besök på äldreboende på ett säkert sätt.

Har man som krav att få träffa sina äldre i familjen så kanske man inte bör gråta ut när man tragiskt nog drar med sig COVID-19 och smittar mormor som tragiskt nog trillar av stolen.

Våra äldre måste skyddas.
Citera
2021-02-25, 13:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Så MP-Märta går vidare med att papperslösa ska ha förtur till vaccin. Utan fog alls för att utsatthet bara att så ska det vara. Upp till regionerna att organisera detta också hur nu det ska gå till! Hur många resurser kommer inte detta att ta? och skjuta på vaccineringen ytterligare för SVENSKAR. Ta ditt pass bara och släng och hävda att du är papperslös så går du före i kön för vaccin betalat med svenska skattekronor. Ännu ett beslut taget alltså av ett sjukt parti som inte ens når upp i 4%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in