Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det började väl med inlägget från Svartheden.
Sedan undrar jag var man kan läsa om diverse som framförs om vaccination i samband med covid-19-infektion.
- Varför är det viktigt att sjuka inte vaccineras?
- Det kanske kan reta immunförsvaret ännu mer i fel läge, så att det blir en cytokinstorm?
- Det en bortkastad dos.
- Det hjälper inte att bli vaccinerad.
- Mm, mm.
Jag tycker det är ganska relevant att diskutera fakta om det är bra eller dåligt att vaccinera de som är eller har varit sjuka.
Du får läsa mina - och andras - tidigare inlägg, där vi förklarar hur vaccin fungerar. Det är alltså meningslöst att ge vaccin till folk som redan är sjuka - man måste ge det 10-14 dagar före smittillfället, för att det ska vara någon idé. (Kanske att det hinner hjälpa lite från sju dagar innan, det vet vi inte.) Detta gäller som sagt alla vacciner, utom de mot sjukdomar som sprider sig mycket långsamt i kroppen, typ genom nervsystemet. Då kan det vara idé att ge en spruta i en annan del av kroppen än där viruset redan finns, för då hinner immunförsvaret i den delen av nervsystemet som ligger nära injektionsstället, kanske utveckla ett visst försvar innan viruset hinner dit. Men detta är ointressant när de gäller covid.
Att revva upp immunförsvaret MERA med ett vaccin, när man redan håller på att få en cytokinstorm (som orsakar många av dödsfallen i covid) är naturligtvis inte vettigt. Det är som att försöka släcka en brand med tändvätska.
...och självklart ska vi inte slösa med vaccindoser nu. De som har antikroppar efter en gammal infektion, kanske kan få EN dos? Men de måste inte stå först i kön för den, heller...
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Ja? Det är precis det där vi har försökt förklara nu, några stycken.