2021-02-25, 12:03
Medlem
Osterholm update hade en intressant podcast nu senast. Han berättade först om hur alla pandemier brukar ha de snabba uppgångarna följt av lika snabb nedgång som vi nu sett för SARS-CoV-2. Detta fenomen finns det ingen vetenskaplig förklaring på. Han uteslöt i princip säsongsvariationer för denna pandemi. (där håller jag nog inte med honom, tror inte att han tänkt på luftkonditioneringens inverkan). Sedan tog han återigen upp alla varianter av viruset som finns men han landande i att det är den Brittiska varianten B.1.1.7 som vi skall vara mest rädda för i och med att den är så pass mycket mer smittsam. Så han menade att USA skall förbereda sig på att smittspridning kommer att öka igen snabbt, så som skett i tex. Storbritannien. Därför menade han att USA skall fokusera på att få så många 65+ som möjligt vaccinerade ASAP. De hade också sett att man kunde halvera dosen för Modernas vaccin med nästan bibehållen skyddseffekt. Sist diskuterades det hur vi skall kunna leva med viruset framöver (de fullt vaccinerade tex).
https://www.stitcher.com/show/the-osterholm-update-covid19
Citera
2021-02-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, tänk om Staten hade kunnat dela ut sådana masker till alla invånare! Nu känner nästan ingen till dem, bara människor som använder dem/har använt dem i jobbet i något sammanhang. Tror aldrig jag sett en kvinna på sta'n i en sådan "riktig" filtrerande mask (eller någon ännu mer effektiv).

Ja i Sverige är folk som små barn/mongoloider. Mamma staten ska ta hand om allt.

I andra länder där befolkningen är vuxen och till och med är betrodd med att handla vin i mataffären anses medborgaren kapabel att införskaffa ett eller flera munskydd.

Jag misstänker att en av de större anledningarna till Tegnells bisarra maskmotstånd hänger ihop med att de tyckt att det vore väldigt dyrt att förse befolkningen med masker. Så de sket helt enkelt i den förmodligen viktigaste åtgärden att bromsa smittan.

I själva verket hade det varit i princip gratis. Sätt upp lappar på tunnelbanan och mataffären ”No mask - No service!” och inför en bot på 5000 SEK så bär 99% av alla svenskar mask redan imorgon. Och i princip gratis för staten.

Edit: eller gratis förresten. Man hade tjänat miljarder genom minskade sjukfall och långtids-covid osv.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-02-25 kl. 12:06.
Citera
2021-02-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det tar ju ett tag att bli sjuk och dö. Det är ungefär så här (inte alls exakt).
En vecka från att man smittats till man blir sjuk.
Ett par veckor till man ev. hamnar på IVA.
Ett par veckor på IVA innan man dör.

Ingen blir frisk av vaccinet så de som var smittade när de vaccinerades för en månad sedan fortsätter att vara sjuka och dö.

Exakt det är meningslöst att vaccinera folk med pågående covidsjukdom. Viktigt att sjuka inte vaccineras.
Citera
2021-02-25, 12:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell på radion i morse: "De nya restriktionerna skakar om rejält i Sverige"

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har inte jag upplevt. Någon annan som har det? Det enda som möjligen kommer att ändras, är att folk kommer att handla ensamma. Men DET förutsätter också, att butikspersonalen kontrollerar detta.
Jag känner mig inte ett dugg omskakad och jag har svårt att tro att det är särskilt många som gör det.

Något som skulle ha skakat om och även skulle ha dämpat smittspridningen kraftigt hade varit att stänga ner Sverige i en till två veckor efter jul- och nyårsledigheten.
En sådan nedstängning hade varit ganska lätt att genomföra eftersom skolorna redan var stängda och många arbetsplatser gick på sparlåga.

Som vanligt valde Regeringen/FoHM att vänta på att det man vill stoppa redan har inträffat.
En mycket märklig strategi.
Lite som att stänga av pumpen på macken när bensinen flödar ut på gatan bredvid bilen.
Citera
2021-02-25, 12:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Exakt det är meningslöst att vaccinera folk med pågående covidsjukdom. Viktigt att sjuka inte vaccineras.
Var kan man läsa om att det är viktigt att sjuka inte vaccineras?
Citera
2021-02-25, 12:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ny mutant upptäckt i New York:

A New Coronavirus Variant Is Spreading in New York, Researchers Report

The variant contains a mutation thought to help the virus dodge the immune system, scientists said.
A new form of the coronavirus is spreading rapidly in New York City, and it carries a worrisome mutation that may weaken the effectiveness of vaccines, two teams of researchers have found.

The new variant, called B.1.526, first appeared in samples collected in the city in November. By the middle of this month, it accounted for about one in four viral sequences appearing in a database shared by scientists.
https://www.nytimes.com/2021/02/24/health/coronavirus-variant-nyc.html

Pre-print:

SARS-CoV-2 lineage B.1.526 emerging in the New York region detected by software utility created to query the spike mutational landscape

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.02.14.431043v2.full.pdf
Även i Norge har man upptäckt en ny livskraftig mutation som verkade vara en blandning av de brittiska, brasilianska och sydafrikanska varianterna hörde jag.
Personen i fråga sitter i karantän så de kanske klarar sig från spridning.
Citera
2021-02-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur ser finnarna på detta nya direktiv? Följer vi deras mediarapportering här i västra rikshalvan?

Jag är övertygad om att mina släktingar stöder Sanna Marin helhjärtat. Finländare är rädda att hamna i vår situation. Man ska komma ihåg att Finland har en stor andel äldre som är sköra.
Citera
2021-02-25, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Var kan man läsa om att det är viktigt att sjuka inte vaccineras?

Det kanske kan reta immunförsvaret ännu mer i fel läge, så att det blir en cytokinstorm? I övrigt är det ju en bortkastad dos, nu när det är nästan slagsmål om doserna - det hjälper inte längre.
Citera
2021-02-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Nej vi skulle behöva ta bort 1/4 av jordens befolkning. Icke öka den. Jag tror detta virus som kommit från Kinaslabb är till för just det, minska jordens befolkning.

Ja gäller det alla åldersgrupper? Alla över 50 plus?

Du är medveten om att befolkningen ökar lika massivt trots den sk. Pandemin? Öka öka öka.
Släpp skiten fri o rensa ut lite för fan!
Citera
2021-02-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nja fetma kostar oss skattebetalare många herrans miljarder varje år så obligatoriskt boot camp för soffliggare vore faktiskt en idé

Självklart ska alla människor som belastar vården låsas in och tvångsvårdas.
I enlighet med regeringens terrorattack på befolkningen.
Ivrigt påhejjade av alla psykiskt sjuka ”pendemi”-dyrkare.
Citera
2021-02-25, 12:23
Medlem
Citat:
Jag känner mig inte ett dugg omskakad och jag har svårt att tro att det är särskilt många som gör det.

Något som skulle ha skakat om och även skulle ha dämpat smittspridningen kraftigt hade varit att stänga ner Sverige i en till två veckor efter jul- och nyårsledigheten.
En sådan nedstängning hade varit ganska lätt att genomföra eftersom skolorna redan var stängda och många arbetsplatser gick på sparlåga.

Som vanligt valde Regeringen/FoHM att vänta på att det man vill stoppa redan har inträffat.
En mycket märklig strategi.
Lite som att stänga av pumpen på macken när bensinen flödar ut på gatan bredvid bilen.

Om man verkligen vill gå ner smittan ordentligt så är det väldigt lätt. Stäng alla restauranger och barer förutom för avhämtning, inför distansundervisning i skolan. Mask inomhus förutom i hemmet. Man kan så klart införa mer begränsningar av t.ex biografer, gym, kyrkor, alla icke-essentiella aktiviteter men de först nämnda åtgärderna räcker väldigt långt.

Simsalabim så försvinner smittan i princip på några veckor. Har sett det med egna ögon i min delstat. Sedan när de lättar upp så sticker smittan iväg igen.
Citera
2021-02-25, 12:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Även i Norge har man upptäckt en ny livskraftig mutation som verkade vara en blandning av de brittiska, brasilianska och sydafrikanska varianterna hörde jag.
Personen i fråga sitter i karantän så de kanske klarar sig från spridning.
Det är det här som är oroande:
/.../The overall pattern of mutations in this lineage (Figure 2) suggests that it arose in part in response to selective pressure from antibodies. Based on the dates of collection of these isolates, it appears that the frequency of lineage B.1.526 has increased rapidly in NewYork
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.02.14.431043v2.full.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in