2021-02-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony
Nei. Du skrev at " politiet mener det ".

Nå skal nok ikke du bekymre deg så mye over hva andre forstår i et hjelpeløst forsøk på hersketeknikk.

Det er mange kloker her inne og fremover forholder jeg meg til de som redelig diskuterer og som faktisk har noe å bidra med.

Bare ignorer mine kommentarer fremover slik jeg ignorer dine.

Takk !

Ja det er jo det jeg sier, at politiet mener det.

Ikke sant, at du ikke forstår hva de mener med det er ditt problem.

De kan ha rett eller feil, men det er altså det de mener.

Det var visst vanskelig å forstå noe så enkelt.
Citera
2021-02-25, 00:55
Medlem
Enneagrams avatar
Apropos telefonsamtaler: vil dele en liten historie fra eget liv. Dette skjedde for noen år tilbake. Min kone og voksne datter var på jentetur i utlandet. Siste kvelden før de skulle hjem, ringte jeg min kone for å avtale henting på Gardermoen. Vi ble sittende å snakke minst et kvartes tid. Hun fortalte om hva de hadde sett og opplevd. Men i ettertid viste det seg å være en illusjon. For disse mine to nærmeste som jeg kjenner så godt, kunne i ettertid fortelle (og fremdeles more seg godt over), at de hadde byttet på å snakke med meg den kvelden. De hadde veksla flere ganger uten at jeg hørte det. Jeg hadde aldri tenkt over hvor like de to er i stemmen, spesielt telefonstemmen. Illusjonen var perfekt. Jeg ville aldri funnet det ut om de ikke hadde hatt moro av å vise meg hvor enkelt det var....
Citera
2021-02-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jeg pleier å avsløre forskjellige forfattere på rytmen i språket. Det er en tydelig rytme i trusselbrevet, nesten som i en Rap. I e- postene er den samme rap- rytmen der, men språkbruken og rytmen er villere, som om noen har skrevet i fylla.

Kunne en (etnisk) nordmann ha skrevet de tekstene i de to eposter på den måten de er skrevet, uten videre hjelp av hva det måte være? Tviler sterkt på det. Det er ikke lett å produsere setninger som
"tom du nå klar for forhandel?du nå understå fucke oss mistak?anne-elisabeth vent lang for du inititete forhandel"

Det minner meg mest på russisk forøvrig (eller baltikum), kjenner en fra Rusland som behersker norsk greit nok men gjør mange lignende feil, gramatikk og staving. Jeg har alltid vært overrasket over de "rare" feil vedkommende gjør, og ser lignende mønster. Kan det være russere (e.l.) med noe kunnskap av norsk, svensk og noen få engelske ord? Mener å huske at de to menn som gikk forbi kontor til TH kunne være øst-Europeisk? F.e. russisk, eller fra baltikum.

Fauxcrypt er en tekst obfuskeringsprogram som gjør mye av det vi ser i epostene, http://www.fauxcrypt.com/ (selv om det er laget for engelsk funger det også med norsk). Men programmet utelater ikke ord som på den måten man ser i settninger i epostene. Teksten er rett og slett alt for rar.
Citera
2021-02-25, 05:48
Medlem
Skaanseths avatar
Goingsomewhere er tilbake i dag etter 8 mnd, og etter avsløringene om krypto.
En annen bruker rapporterte om NRK-folk rundt huset, og som brukte drone.
Ser ut som at noe stort er rundt hjørnet.
Håper det kommer en tiltale snart, og at alt blir åpent.
Citera
2021-02-25, 08:03
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
En annen bruker rapporterte om NRK-folk rundt huset, og som brukte drone.
Ser ut som at noe stort er rundt hjørnet.
Håper det kommer en tiltale snart, og at alt blir åpent.

Tilbake etter intens smiger fra en nyregistrert bruker som kritiserer andre i hytt og pine, og ellers ser ut til å ha lite å fare med.
Citera
2021-02-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Kunne en (etnisk) nordmann ha skrevet de tekstene i de to eposter på den måten de er skrevet, uten videre hjelp av hva det måte være? Tviler sterkt på det.

Men samtidig benytter vedkommende idiomatiske uttrykk som "spille med åpne kort", noe som i følge professor emeritus Jan Terje Faarlund er et tegn på at en må ha levd en stund i det norske samfunnet og ha lest en del litteratur for å bruke riktig.

(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mB8aKl/loerenskog-saken-her-er-trusselmeldingene)
Senast redigerad av FlashBaronen 2021-02-25 kl. 10:19.
Citera
2021-02-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Men samtidig benytter vedkommende idiomatiske uttrykk som "spille med åpne kort", noe som i følge professor emeritus Jan Terje Faarlund er et tegn på at en må ha levd en stund i det norske samfunnet og ha lest en del litteratur for å bruke riktig.

(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mB8aKl/loerenskog-saken-her-er-trusselmeldingene)

Som vanlig godt observert. Dog er kanskje " spille med åpne kort " i det minste ikke et særegent norsk uttrykk da man på engelsk bruker " play with open cards " en del.

" tom du nå klar for handel " = Tom. Are you ready to negotiate now ?

" du må understå fucke oss mistake " = you have to understand screwing us is a mistake.

" Anne-Elisabeth vent lang for at du inititete forhandel " = Anne Elisabeth have waited long until you initate the deal ".

Alt er sikkert bevisst manipulert utført og jeg er ingen lingvist, men det virker på meg som de bruker noen ord og utrykk og setningsoppbygninger også fra det engelske språket.

Hva det innebærer er noe annet og ikke minst om det kan være noe i språket som kan være med å løse saken.
Citera
2021-02-25, 10:53
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony
Som vanlig godt observert. Dog er kanskje " spille med åpne kort " i det minste ikke et særegent norsk uttrykk da man på engelsk bruker " play with open cards " en del.

" tom du nå klar for handel " = Tom. Are you ready to negotiate now ?

" du må understå fucke oss mistake " = you have to understand screwing us is a mistake.

" Anne-Elisabeth vent lang for at du inititete forhandel " = Anne Elisabeth have waited long until you initate the deal ".

Alt er sikkert bevisst manipulert utført og jeg er ingen lingvist, men det virker på meg som de bruker noen ord og utrykk og setningsoppbygninger også fra det engelske språket.

Hva det innebærer er noe annet og ikke minst om det kan være noe i språket som kan være med å løse saken.

Interessant, er det noen andre momenter i trusselbrevet eller epostene du har noen tanker om? Noe som utpeker seg for deg?
Citera
2021-02-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Tilbake etter intens smiger fra en nyregistrert bruker som kritiserer andre i hytt og pine, og ellers ser ut til å ha lite å fare med.

At noen husker meg! Hyggelig, og dette er velment. Har ikke følgt med i det siste så vet ikke helt hva farkosten sikter til. Jeg er bare en helt vanlig person, ikke norsk engang, som synes AEH saken er utrolig fascinerende. Etter kryptosporet gikk tomt sommer i fjor og lite annet kom til overflaten har jeg drevet med andre ting. Men så ramlet TV2 opp en såkallt kryptoekspert fra "Arcane krypto" https://www.tv2.no/a/11884571/ (det kunne ha vært RU for all del) for noen uker siden, ble jeg vekket til live igjen og skrev mld til TV2. Og så kom VG med teksten til disse epostene, og (igjen såkallte) språkeksperter som heller ikke kom mye videre. Selv om det er stortsett lett å skjønne hva (den gramatisk og stavemåte korrekte) brødteksten skal ha vært, er det mye vanskeligere å finne ut om det er etnisk norske som står bak, om det har blitt brukt en slags obfuskeringsprogram, eller om det er utlendere med begrenset kunnskap av norsk o.m. Mitt bidrag i dette er at jeg lurte om det kunne ha vært skrevet av noen med russisk eller baltisk bakgrunn, særlig en uten god språkkompetanse. Inntil videre forblir saken uløst og en av de mest utrolige krimhistorier i Norge.

=== liten edit: ===
Dere som er norske må kunne se fra tekstene mine at jeg er ikke norsk. Det er småfeil her og der, og setningskonstruksjonen hvor noen ord står på feil plass osv. En linguist kunne sikkert tide hva slags språkbakgrunn ligger i bunns i mitt tilfelle (noen kan prøve seg om de vil, send gjerne pm), men det er milevis unna disse epostene og trusselbrevet. Det er ikke vanlig feil-norsk.
Senast redigerad av goingsomewhere 2021-02-25 kl. 11:28.
Citera
2021-02-25, 11:35
Medlem
Ellers tenker jeg litt på at krypto-sporet fortsatt blir omtalt som et levende etterforskningsskritt.

I den sammenheng kan det være verdt å nevne at det amerikanske selskapet CipherTrace på tampen av året i fjor søkte patent på to ulike metoder for å spore Monero-transaksjoner.
Citera
2021-02-25, 12:01
Medlem
Citat:
At noen husker meg! Hyggelig, og dette er velment. Har ikke følgt med i det siste så vet ikke helt hva farkosten sikter til. Jeg er bare en helt vanlig person, ikke norsk engang, som synes AEH saken er utrolig fascinerende. Etter kryptosporet gikk tomt sommer i fjor og lite annet kom til overflaten har jeg drevet med andre ting. Men så ramlet TV2 opp en såkallt kryptoekspert fra "Arcane krypto" https://www.tv2.no/a/11884571/ (det kunne ha vært RU for all del) for noen uker siden, ble jeg vekket til live igjen og skrev mld til TV2. Og så kom VG med teksten til disse epostene, og (igjen såkallte) språkeksperter som heller ikke kom mye videre. Selv om det er stortsett lett å skjønne hva (den gramatisk og stavemåte korrekte) brødteksten skal ha vært, er det mye vanskeligere å finne ut om det er etnisk norske som står bak, om det har blitt brukt en slags obfuskeringsprogram, eller om det er utlendere med begrenset kunnskap av norsk o.m. Mitt bidrag i dette er at jeg lurte om det kunne ha vært skrevet av noen med russisk eller baltisk bakgrunn, særlig en uten god språkkompetanse. Inntil videre forblir saken uløst og en av de mest utrolige krimhistorier i Norge.

Dere som er norske må kunne se fra tekstene mine at jeg er ikke norsk. Det er småfeil her og der, og setningskonstruksjonen hvor noen ord står på feil plass osv. En linguist kunne sikkert tide hva slags språkbakgrunn ligger i bunns i mitt tilfelle (noen kan prøve seg om de vil, send gjerne pm), men det er milevis unna disse epostene og trusselbrevet. Det er ikke vanlig feil-norsk.

Fint at du er tilbake!
Men jeg tror at brevet er skrevet for å villede at personen er norsk.
Citera
2021-02-25, 12:03
Medlem
Citat:

Velkommen tilbake! Dine bidrag har blitt sitert i mange aviser og tidsskrifter etter at du var med å knekke kryptokoden og Flashback har fått mye cred på grunn av deg.
Jeg tipper deg opprinnelig engelskspråklig. Men med en veldig god norskformulering, det er nesten ikke mulig å se forskjell bortsett fra noen ørsmå nyanser.
Helt enig at saken er spennende, den har « alt».
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in