Citat:
Ursprungligen postat av
AmunRa
Jeg pleier å avsløre forskjellige forfattere på rytmen i språket. Det er en tydelig rytme i trusselbrevet, nesten som i en Rap. I e- postene er den samme rap- rytmen der, men språkbruken og rytmen er villere, som om noen har skrevet i fylla. I trusselbrevet virker rytmen mer skjerpet og disposisjonen veldig klar. Første setning forklarer at de har tatt kona. Neste at ingen må kontakte politiet. All viktig informasjon i de to første avsnittene. Så brevskriveren har laget et godt oppsett, en god disposisjon. E- postene er mer kompliserte, mer følelsesladde, aggressive, nesten fortvilte. Kanskje mer fortvilte enn aggressive.
Jeg tror de er skrevet av en og samme person.
Enig i dine betraktninger. Samme person er involvert i de ulike tekstene.
Med det utelukker jeg ikke at en annen har gjennomlest og kommet med innspill.
Det er åpenbart skrevet i flere runder og gjennomgått mange ganger - inntil avsender har følt seg trygg på å sende det. Ord er flyttet på hit og dit, lagt i unaturlig rekkefølge og bokstaver er fjernet og lagt til.
Samtidig har vedkommende flettet inn utdrag fra flere språk, i et forsøk på å fremstille det som at dette skal ha et utenlandsk opphav og ikke er skrevet av en nordmann. Men et forsøk på distansering kan avsløre det stikk motsatte:
Det skal virke som en utlending, men har tvert i mot et norsk opphav.
Men hvorfor brukte vedkommende så lang tid på å skrive disse e-postene all den tid budskapet var at det "hastet" med en avklaring. At noen hadde teksten til gjennomlesning forklarer ikke at det tok hele 18 dager før e-posten i januar 2019 ble sendt, eller 12 dager før e-posten sommeren 2019 ble sendt.
Hva kan ha forhindret vedkommende til å skrive og sende disse med en gang, når det hastet så mye?
Mulig avsender ikke hadde mulighet til å gjøre dette i ukedagene pga fast arbeid, men måtte gjøre dette i helgene. Begge de nevnte e-postene ser ut til å ha blitt jobbet med og sendt i forbindelse med helger.