2021-02-25, 09:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att gå till jobbet är nödvändigt men att ha kul i livet och träffa folk är onödigt?

Ja, vi har en extremt annorlunda syn på vad livet går ut på onekligen.

När det råder en pandemi så ska man inte träffa folk. Vad är det som är så svårt att begripa med det? Det är en begränsad tid av ditt liv. Hur kul har du nu när det är som det är?

Edit:
Ju mer kul du vill ha och tar för dig, desto mer restriktioner kommer staten att lägga på oss, så tack för det!
Citera
2021-02-25, 09:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Det som enligt dig inte är över finns knappt.
Det är rena skämtet till sjukdom.
Människor har dött i alla tider...
Jordens befolkning ökar fortfarande snabbare än någonsin.

Det har du rätt i. Jag läste en artikel häromdagen om att virusets samlade massa på jorden ryms i en halv coca cola burk. Mörkertalet är väldigt litet så vi har långt kvar.
Citera
2021-02-25, 09:34
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Ja för alla psykiskt sjuka har detta bara börjat.
Nästa steg är väl att vi låser in alla feta i koncentrationsläger och sätter dom i hårdträning.
För det viktigaste som finns är att alla lever så länge som möjligt och att jordens befolkning bara ökar och ökar!

Nej vi skulle behöva ta bort 1/4 av jordens befolkning. Icke öka den. Jag tror detta virus som kommit från Kinaslabb är till för just det, minska jordens befolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
60% större risk i vilka åldersgrupper?
Om det gäller som ett snitt för alla individer, så kommer den förhöjda risken för det stora flertalet vara negligerbar.

För de sköraste gäller att de ska vaccineras omgående.
Detta gör att Stockholms prio-ordning upplevs som starkt avvikande.
Detta trots att man bland annat prioriterar IVA-personal.

Ja gäller det alla åldersgrupper? Alla över 50 plus?
Citera
2021-02-25, 09:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur har man gjort i andra länder? undrar jag då. För det kan inte vara möjligt, att det MÅSTE se ut så här. Och munskydden skulle man kunna få folk att ta på sig, genom att helt enkelt inte släppa dem ombord på bussen annars.
Hur ska man hindra människor från att gå på?
De flesta kommer att låtsas som att man inte hör vad chaffören säger.
Det skulle bli tjafs hela tiden, och föraren har inga utökade befogenheter.

Det är omöjligt att ha trafikvärdar på alla hållplatser etc.

Andra länder? Antagligen förbjuder man folk att resa kollektivt?
Citera
2021-02-25, 09:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är vi inne i andra vågen eller tredje vågen? Någon som vet?

Det beror på hur man definierar det. Det var ju samma virusstam i våras och höstas, fast sommaren kom emellan. Nu har vi en ny virusstam och därmed en ny våg. Men jag skulle kalla den för den tredje vågen i alla fall.
Citera
2021-02-25, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är vi inne i andra vågen eller tredje vågen? Någon som vet?

Det är många som har börjat använda uttrycket "tredje vågen" - även från myndighetshåll - men personligen tycker jag att svackan var för liten och för kort, för att man ska kunna tala om "andra vågen och tredje vågen". Jag tycker att vi fortfarande är i andra vågen, och att det bara var en tillfällig svacka i den (som dessutom såg olika ut och kom vid olika tid på olika orter i landet).
Citera
2021-02-25, 09:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur ska man hindra människor från att gå på?
De flesta kommer att låtsas som att man inte hör vad chaffören säger.
Det skulle bli tjafs hela tiden, och föraren har inga utökade befogenheter.

Det är omöjligt att ha trafikvärdar på alla hållplatser etc.

Andra länder? Antagligen förbjuder man folk att resa kollektivt?

Då kanske man ska göra det här också? I några veckor i alla fall. Och sedan mildra konsekvenserna så gott det går (t.ex. med olika stöd till folk som inte kan ta sig till jobbet, tillfälligt mer generösa regler för färdtjänst så att de som verkligen inte kan gå eller cykla till ett nödvändigt ärende, kan få ta en taxi för billigt pris - och naturligtvis ensam där bak och med en glasruta mellan sig och föraren).
Citera
2021-02-25, 09:46
Medlem
PaoloRobertos avatar
Finland stänger ner i tre veckor, rapporterar svenska Yle.

Landets statsminister Sanna Marin höll pressträff för en stund sedan och berättade att man inför undantagstillstånd.

– Jag vet ni är trötta. Det är jag också. Men vi måste orka och nu är situationen svårare. Den brittiska virusvarianten är svårare, de gamla verktygen duger inte. Stängda gränser räcker inte, sa Marin, enligt Yle.

Distansundervisning införs för skolorna och fritidsverksamhet för äldre barn stoppas.

Ett mötesförbud för fler än sex personer införs, och människor uppmanas att undvika privata samlingar.

Nästa vecka kommer också ett förslag om stängda restauranger.

Bra jobbat Finland, snart gör vi förhoppningsvis likadant!
Citera
2021-02-25, 09:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då kanske man ska göra det här också? I några veckor i alla fall. Och sedan mildra konsekvenserna så gott det går (t.ex. med olika stöd till folk som inte kan ta sig till jobbet, tillfälligt mer generösa regler för färdtjänst så att de som verkligen inte kan gå eller cykla till ett nödvändigt ärende, kan få ta en taxi för billigt pris - och naturligtvis ensam där bak och med en glasruta mellan sig och föraren).
Kanske, men det finns inga rutiner på plats för att hantera detta i större skala.
De som är beroende av buss för att ta sig till jobb, kommer inte åka taxi.
Det kommer helt enkelt inte finnas taxibilar i den mängd som krävs.

Och som vanligt drabbas de med minst resurser och alternativ hårdast.

Kollektivtrafiken ska rulla helt enkelt.
Citera
2021-02-25, 09:48
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Finland stänger ner i tre veckor, rapporterar svenska Yle.

Landets statsminister Sanna Marin höll pressträff för en stund sedan och berättade att man inför undantagstillstånd.

– Jag vet ni är trötta. Det är jag också. Men vi måste orka och nu är situationen svårare. Den brittiska virusvarianten är svårare, de gamla verktygen duger inte. Stängda gränser räcker inte, sa Marin, enligt Yle.

Distansundervisning införs för skolorna och fritidsverksamhet för äldre barn stoppas.

Ett mötesförbud för fler än sex personer införs, och människor uppmanas att undvika privata samlingar.

Nästa vecka kommer också ett förslag om stängda restauranger.

Bra jobbat Finland, snart gör vi förhoppningsvis likadant!

Fredstida undantagstillstånd existerar inte i svensk lagstiftning.
Citera
2021-02-25, 09:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Finland stänger ner för tre veckor, strikta restriktioner införs i mars – restauranger kan stänga, distansundervisning blir aktuellt"

https://www.hbl.fi/artikel/regeringen-informerar-om-coronaatgarder-klockan-9-30-alla-riksdagspartier-samlas-klockan-12/

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/25/statsminister-sanna-marin-undantagsforhallanden-konstateras-nedstangning-i-tre

Ett land som tar ansvar för sina medborgare. Jag börjar bli lite orolig över att vi kanske sitter inlåsta lagom till sommaren om inget görs.
Citera
2021-02-25, 09:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett land som tar ansvar för sina medborgare. Jag börjar bli lite orolig över att vi kanske sitter inlåsta lagom till sommaren om inget görs.
Förklara begreppet inlåsta i ett svenskt sammanhang? Detta då vi har inte lagar som tvingar dig att sitta hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in