2021-02-25, 09:09
Medlem
"Finland stänger ner för tre veckor, strikta restriktioner införs i mars – restauranger kan stänga, distansundervisning blir aktuellt"

https://www.hbl.fi/artikel/regeringen-informerar-om-coronaatgarder-klockan-9-30-alla-riksdagspartier-samlas-klockan-12/

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/25/statsminister-sanna-marin-undantagsforhallanden-konstateras-nedstangning-i-tre
Citera
2021-02-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
60 procent större risk hamna på sjukan med nya varianten? Och folk vill gå tillbaka till det normala idag? Mörkret har knappt dragit in och folk vill öppna upp och gå tillbaka till 2019.

Detta har bara börjat.

Ja för alla psykiskt sjuka har detta bara börjat.
Nästa steg är väl att vi låser in alla feta i koncentrationsläger och sätter dom i hårdträning.
För det viktigaste som finns är att alla lever så länge som möjligt och att jordens befolkning bara ökar och ökar!
Citera
2021-02-25, 09:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

eller
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
om du vill gå till grundkällan, men då får du göra egna filtreringar för att få fram rätt region.

Ökningen på IVA i Stockholm har avstannat sen jag skrev det där inlägget.
Tack. Den där Svt-länken var behändig.
Citera
2021-02-25, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Mindre än hälften hade munskydd på bussen i morse nu igen, och dessutom var bussen mer än halvfull (d.v.s. man måste välja mellan att stå och att sitta bredvid någon annan, och hur man än gjorde blev det mindre än två meter till närmaste varelse med puls och andning (jag stod närmast en stor hund, och dom kan också ha covid)...

Jag tror tyvärr inte att det här kommer att gå utan tvångsåtgärder. Bussbolagen bryr sig inte, en stor del av befolkningen bryr sig inte. Och det är inte konstigt, när anslaget från myndigheterna var så slappt och laissez-faire från början, jämfört med i andra länder.
Citera
2021-02-25, 09:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
60 procent större risk hamna på sjukan med nya varianten? Och folk vill gå tillbaka till det normala idag? Mörkret har knappt dragit in och folk vill öppna upp och gå tillbaka till 2019.

Detta har bara börjat.
60% större risk i vilka åldersgrupper?
Om det gäller som ett snitt för alla individer, så kommer den förhöjda risken för det stora flertalet vara negligerbar.

För de sköraste gäller att de ska vaccineras omgående.
Detta gör att Stockholms prio-ordning upplevs som starkt avvikande.
Detta trots att man bland annat prioriterar IVA-personal.
Citera
2021-02-25, 09:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mindre än hälften hade munskydd på bussen i morse nu igen, och dessutom var bussen mer än halvfull (d.v.s. man måste välja mellan att stå och att sitta bredvid någon annan, och hur man än gjorde blev det mindre än två meter till närmaste varelse med puls och andning (jag stod närmast en stor hund, och dom kan också ha covid)...

Jag tror tyvärr inte att det här kommer att gå utan tvångsåtgärder. Bussbolagen bryr sig inte, en stor del av befolkningen bryr sig inte. Och det är inte konstigt, när anslaget från myndigheterna var så slappt och laissez-faire från början, jämfört med i andra länder.
Hur ska kollektivtrafiken kunna öka antalet avgångar?
Man har de fordon som man har, och de förare som man har.

Det går inte att skala upp utan stora kostnader.
Kostnader som regionerna inte ens kortsiktigt får hjälp med från statligt håll.
Citera
2021-02-25, 09:20
Medlem
WhyYouGehs avatar
Finns det ingen enskild tråd om vaccin eller får man prata om det i denna tråd?

Verkar som många blir sjuka av det men hur sjuk blir man?
Citera
2021-02-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Ja för alla psykiskt sjuka har detta bara börjat.
Nästa steg är väl att vi låser in alla feta i koncentrationsläger och sätter dom i hårdträning.
För det viktigaste som finns är att alla lever så länge som möjligt och att jordens befolkning bara ökar och ökar!

Lev ditt liv hur du vill (om du ens vill leva) Vad du gör med din kropp är ditt eget problem.
Men ditt beteende ska fan inte påverka andra människor.
Citera
2021-02-25, 09:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Lev ditt liv hur du vill (om du ens vill leva) Vad du gör med din kropp är ditt eget problem.
Men ditt beteende ska fan inte påverka andra människor.

Nja fetma kostar oss skattebetalare många herrans miljarder varje år så obligatoriskt boot camp för soffliggare vore faktiskt en idé
Citera
2021-02-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
I Sverige har vi kommatecken som decimalavskiljare, inte punkt. Utropstecken betyder fakultet i matematiska sammanhang vilket du knappast avsåg. Att jämföra enskilda veckodagar ger en väldig slumpvariation. Tittar du istället på ökningen av 7-dagarssnittet i Stockholm så är den knappt 40 % på en vecka. Detta ger dock inte ett effektivt R-tal på 1,4 eftersom den genomsnittliga generationstiden är 5 dagar, eller 4,7 dagar har jag för mig att danskarna räknar med.
Re (Stockholm) ≈ e ^ (ln 1,4 / (7 / 4,7)) ≈ 1,25
Nu har jag kommit på en annan metod. Man utgår från parvisa värden med 7 dagars intervall och med hjälp av din formel får fram R-värdet, i detta fall Onsdag - Onsdag. Sedan gör man samma sak några dagar bakåt i tiden för de dagar som man har siffror på. Sedan plottar man dessa R-värden och lägger på en trendlinje i excel (den ser ut att luta svagt uppåt) och ser var den slutar och då får jag Re=1,35 för Stockholm om jag använder 5,0 som inkubationstid istället för dina 4,7. Om jag i stället använder 4,7 så blir Re=1,33 (folkhälsomyndigheten använder 1,48 har jag sett). Med denna metod så tar jag i detta fallet alltså hänsyn till datapunkter från 16 dagar tillbaka i tiden och linjär trendlinje-anpassning innebär ju en slags medelvärden av dessa.

Denna metod skulle nog inte vara så bra om man skulle ha en extra röd dag tex. Frågan vad som händer vid nästa veckas sportlov för Stockholm om de blir sjuka i Åre och testar positivt där? Det blir väl registrerat i Jämtland då?

data från c19.se:
datum fall R-värde(med 5 dagars inkubationstid)
24 1530 1,49054561025174
23 2316 1,17089792576806
22 0
21 0
20 0
19 1007 1,17760007491281
18 1070 1,33770344572549
17 875 1,06325517591254
16 1857 1,21063362660277
15 0
14 0
13 0
12 801
11 712
10 803
9 1421
Citera
2021-02-25, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur ska kollektivtrafiken kunna öka antalet avgångar?
Man har de fordon som man har, och de förare som man har.

Det går inte att skala upp utan stora kostnader.
Kostnader som regionerna inte ens kortsiktigt får hjälp med från statligt håll.

Hur har man gjort i andra länder? undrar jag då. För det kan inte vara möjligt, att det MÅSTE se ut så här. Och munskydden skulle man kunna få folk att ta på sig, genom att helt enkelt inte släppa dem ombord på bussen annars.
Citera
2021-02-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nja fetma kostar oss skattebetalare många herrans miljarder varje år så obligatoriskt boot camp för soffliggare vore faktiskt en idé

Hur mycket kostar Rökare?
Alkolister?
Knarkare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in